היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, העבירה היום (ד') את חוות דעתה לפיה לא ניתן לקדם את "חוק היועמ"שים" כהצעת חוק מטעם הוועדה, ושולחת את היו"ר שמחה רוטמן להעביר את החוק כהצעת חוק פרטית או ממשלתית.

מסלולי החקיקה בכנסת מתחלקים לשלושה. הפשוטים הם הצעת חוק פרטית – אותה מגישים חברי כנסת כהצעה טרומית בימי רביעי או במסלול הממשלתי – הצעת חוק ממשלתית העולה בקריאה ראשונה בימי שני. המסלול השלישי הוא הצעת חוק מטעם הוועדה, המאפשר ליו"ר שהוא ח"כ להתחיל את החקיקה ישר מהקריאה הראשונה, אבל מצד שני היא מגבילה אותו לנושאים הקשורים לפעילות הוועדה.

בחוות הדעת של אפק, היא כותבת לרוטמן כי חוק היועמ״שים – שבא לאפשר לשרי הממשלה למנות יועצים משפטיים כמשרות אמון או להשתמש ביועצים משפטיים מטעמם בעמידה מול בג"צ – קשור לדבריה יותר לעבודת הממשלה מאשר להסדר החוקי בכנסת. "ההצעה הנדונה קשורה קשר הדוק להתנהלותה הפנימית של הממשלה, ולפיכך נראה כי המסלול החקיקה ההולם אותם היא בהצעת חוק ממשלתית או פרטית" היא כותבת בחוות הדעת לרוטמן.

יצוין כי שר המשפטים יריב לוין מכין הצעת חוק ממשלתית באותו נושא, אבל המשמעות של ההחלטה היא עיכוב הצעת החוק, עד שיעבור כהצעת חוק פרטית בוועדת השרים לחקיקה (שבוע לפחות) או הגשת הצעת חוק ממשלתית שלוקחת יותר זמן.

אפיק לצד יו"ר ועדת כספים משה גפני (צילום: דוברות הכנסת)

חוק השפיטה יכול לעבור דרך הוועדה

מאידך, הצעת החוק השנייה של רוטמן, הצעת חוק השפיטה  – המכילה את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, הגבלת השימוש בעילת הסבירות, בסמכות בית המשפט להחיל ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד ועל חקיקה רגילה ובהסדר של "פסקת ההתגברות" – כל אלה קשורים לפעילות ועדת החוקה ולכן יכולים להעלות כהצעת חוק מטעמה.

עם זאת אפק מוסיפה: "עם זאת, מכיוון שבהצעת חוק היסוד מוצע לתקן הסדרים רבי שנים, ומכיוון שעסקינן בנושא אשר מעורר מחלוקת ציבורית עזה, הרי שהדבר מחייב ביתר שאת שהליך הכנת הצעת החוק לקריאה הראשונה ייעשה תוך שמיעת ושקילת כל העמדות, כך שיתקיים דיון משמעותי על כלל הסוגיות והשלכותיהן כפי שעלו על ידי כלל המשתתפים בדיונים, וכל זאת באופן שיאפשר לחברי הכנסת לשקול את נושאי ההצעה בכובד ראש, לדייק את נוסחיה ואת תוכנה ולקבל את התמונה העובדתית והמשפטית ביחס אליה".

הסיבה היא: "על מנת שהתוצר הסופי שיונח על שולחן הכנסת לקריאה הראשונה יהיה תוצר הדומה לתוצר של הצעת חוק ממשלתית שטרם הנחתה על שולחן הכנסת עוברת תהליך ממושך בממשלה".ובסיום: "לפיכך, לצד האפשרות לקיים את הדיונים בהצעת חוק זו כהצעה מטעם ועדה יהא עליך להקפיד על שימוש נאות בדרך זו תוך קיום דיוני עומק ביחס לכלל הסוגיות שייכללו בנוסח לקריאה הראשונה".