רפורמת מיכאלי לקראת שינוי? הצעד של אורי מקלב במשרד התחבורה
בזמן ששרת התחבורה מירי רגב מחכה לנתונים שיראו אם רפורמת מיכאלי בתחבורה הציבורית פגעה באזרחים בכדי לקיים בה דיון, הסגן במשרד אורי מקלב יקיים כבר בראשון הקרוב דיון עם גורמי מקצוע בכוונה לשנות אותה. וגם: המעורבות של מיכאל ביטון
בלשכת סגן השר במשרד התחבורה אורי מקלב מגבשים מתווה לשינוי הרפורמה של השרה היוצאת מרב מיכאלי בתחבורה הציבורית – "דרך שווה" כך שבמקום שהמחיר יקבע על פי אזורים גיאורפיים, הוא ייקבע על פי הרמה הסוציו-אקונומית של היישובים. לסרוגים נודע כי בעוד מקלב כבר קבע דיון בנושא עם גורמי מקצוע ליום ראשון הקרוב – השרה רגב לא ממהרת, ומחכה לדו"ח שיראה אם הרפורמה גרמה לפגיעה באזרחים.
לסרוגים נודע כי בלשכתו של מקלב קבעו כבר ביום ראשון הקרוב דיון עם גורמי מקצוע והנהלת משרד התחבורה, כאשר הפתרון המסתמן הוא לשנות את ההגדרה על פיה נקבע המחיר מהגדרה גיאוגרפית על פי מפת הפריפריה המבוססת על מרחק, להגדרה סוציו-אקונומית על פי דירוג הלמ"ס של אשכולות 2-1 הנמוכים ביותר.
גורמים במשרד שרת התחבורה מירי רגב אמרו לסרוגים בתגובה כי "השרה רגב הנחתה לבדוק את הנושא ולהגיש לה דוח מסודר שיראה אם הייתה או לא הייתה פגיעה באזרחים. אם תתברר כי הייתה פגיעה – אז ידונו בזה".
כזכור, הרפורמה של מיכאלי כללה 5 תעריפים ברורים ואחידים (4 לאוטובוסים ו-5 לרכבת) המבוססים על מרחק, וזכתה לביקורת קשה על כך שבעקבותיה, עבור חלק מתושבי הפריפריה המחירים בתחבורה הציבורית עלו באופן משמעותי, מה שמכביד במיוחד על הוצאות של משפחות ממעמד סוציו אקונומי נמוך.
"הרפורמה תישאר, לא נבטל אותה" הסבירו בלשכת מקלב, אך הוסיפו: "הקריטריונים להנחה ישונו, מפת הפריפריה שהייתה יצרה עיוות מהותי. איך זה הגיוני שהיום היישוב נווה דניאל מקבל הנחה – שהיישוב הסמוך ביתר עילית לא מקבל?".
גורמים המקורבים לשרה לשעבר מיכאלי טוענים כי ישנה הסכמה רחבה מקיר לקיר במשרד התחבורה לפיה היה מדובר ברפורמה טובה. כמו כן, הם מסבירים כי מבחינה טכנולוגית לא אפשרי לחזור למקום של 80 תעריפים במקום 5, "הם לא יכולים גם אם ממש ממש ירצו".
כזכור, יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר חבר הכנסת מיכאל ביטון ממפלגת המחנה הממלכתי, היה אחד הגורמים שנאבקו ברפורמה של מיכאלי. בחודש מאי ביטון אף הכריז שכמחאה על "הפגיעה של מיכאלי בשכבות החלשות" הוא לא יצביע עם הקואליציה.
ביטון טען שמיכאלי "לוקחת מהעניים ומעבירה לעשירים" והוביל למשבר קואליציוני והאשמות מצד מיכאלי כי מפלגת "כחול לבן משתפת פעולה עם האופוזיציה.
בלשכת מקלב ציינו כי הם מתכננים להיות בקשר עם חבר הכנסת מיכאל ביטון בעניין אופן שינוי הרפורמה של מיכאלי, כאשר השבוע מקלב וביטון אף שוחחו על הנושא.
ח"כ מיכאל ביטון אמר בתגובה כי אכן יפעל כדי לוודא ששינוי הרפורמה לא יטיב רק עם האוכלוסייה החרדית: "תיקון הרפורמה בתחבורה הציבורית מחייב תיקון הרפורמה לחלשים ביותר – בין אם זה לאוכלוסיות החרדיות שהתייקרו להם התעריפים ב-200% ובין אם זה לאוכלוסייה בדימונה, קריית שמונה וירוחם שעלו להם התעריפים ב-100%-200%".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו