קראתי בתדהמה את דברי התוכחה הקשים של הרב שמעון בן שעיה על החינוך הממלכתי-דתי, וכפועל יוצא מזה גם על צוותי החינוך של החמ"ד העושים עבודת קודש במסירות אין קץ. מי שחושב וכותב ככה על החינוך הממלכתי-דתי, מוטב שיוציא את ילדיו מהחמ"ד, ואם ילדיו לא לומדים בחמ"ד אלא במוסדות נבדלים – שיואיל לשבת בצד ולא להתערב.
יש אנשים שחיים בעולם אוטופי, הם לא פוגשים את הבלי העולם הזה אלא במקרים נדירים, לעומתם יש אנשים שארגז הכלים שלהם מלוכלך כי הוא מונח בשטח. על הבגדים והעטים יש בוץ של מפגש בין מטה למעלה. כפינו ברגבי אדמת החינוך, אנחנו לא חוששים להתלכלך בכיתות, עם הילדים והילדות, ולעסוק בסוגיות מאתגרות.
מי שמתקשה להכיר בקיומה של מציאות ימשיך לחיות חיים של בדיעבד, חיים של תסכול. אנחנו, אנשי החינוך, לא חיים בתסכול אלא בעמל החינוך. מרעיון גבוה אל המעשה החינוכי היומיומי. אנחנו חיים את המורכבות ומבינים שציונות-דתית היא דרך מורכבת ומחייבת, וככזאת צריך להתלכלך בעבודה. מי שלא יודע להתלכלך בחינוך, שלא יבוא לכיתה.
יש קבוצות וארגונים שנשארים באוטופיות מבחירה. ככה יותר קל, אין ספק. אבל אנחנו, ביסודות בפרט, וברוב חלקי החמ"ד (שאני מכירה) בכלל, מאמינים בברית של אחראים. אינני דוברת החמ"ד, אך מכירה היטב את מפעלותיו, אתגריו ואנשי השדה שבו. הדור שלנו מתמודד עם אתגרים רבים, מעשה החינוך פוגש את המציאות כפי שהיא על כל רבדיה ואינו יכול לחיות באוטופיות. אמירות כמו של הרב בן שעיה רק מחלישות את אנשי החינוך שעושים עבודת קודש בתוך המציאות המורכבת.
הציונות-הדתית היא מפעל של לכתחילה! חיי תורה ואמונה מחוייבים, מצוינות, שותפות בדרכי עולם ואחריות – זו דרכינו. אדגיש שוב, שיטת החינוך הממלכתי-דתי היא שיטת עבודה לכתחילה. פעמים התוצאות טובות ופעמים לא כמו שציפינו, מקצוענות מחוייבת וסיעתא דשמיא תמיד הכרחיות.
נכון, יש כאלו שפרשו בדרך. חלק פרשו לעולם שכולו תורה וחלק לעולם שכולו עבודה. כל אחד על פי שיקוליו ויכולותיו. בחירה בדרך חיים שיש בה תורה בלבד או עבודה בלבד בהחלט יותר קלה מחיים של שילוב, מחיים של תורה ועמל. התפיסה החינוכית של הציונות-הדתית בחרה באתגר הגדול מכול, אך גם הנכון והמרומם מכול. לוחות הברית ולצידם עלי זית וחיטה ומעליהם חרמש וקילשון, סמל תנועת בני עקיבא, הם לחם חוקינו ונר לרגלינו. ואין לנו רשות להתייאש מהם.
=======
הכותבת היא מנכ"לית עמותת יסודות במכללת הרצוג
מה דעתך בנושא?
31 תגובות
7 דיונים
megangoldberg
This conversation is fascinating, but the secrets whispered on skin are even more enticing. Let's explore them together. f1nd me on megangoldberg_mooo_com change _ to dot
18:09 30.04.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בנימין
אין בעיה לשלב תורה עם עבודה אבל אין מחלוקת שלעבור על התורה אסור ואין להמציא כל מיני היתרים שמשרתים את התאוות בכדי לרחם על הדור . תרבות יוון היא מחלישה...
אין בעיה לשלב תורה עם עבודה אבל אין מחלוקת שלעבור על התורה אסור ואין להמציא כל מיני היתרים שמשרתים את התאוות בכדי לרחם על הדור . תרבות יוון היא מחלישה את התורה נקודה. העבודה היא לא ללכת בתרבות יוון אלא להשתלב בחברה ולהוביל אותה בדרך התורה שהיא תורת חיים תרתי משמע.
המשך 09:56 09.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף אנקונינה
הוא רק הציב מראה הוא עוד לא הוכיח והביא דוגמאות נכון זה לא נעים לשמוע את האמת אבל זאת היא ואתם פשוט יושבים באיזו גבעה את ושכמותך ומסתכלים על כולם...
הוא רק הציב מראה הוא עוד לא הוכיח והביא דוגמאות נכון זה לא נעים לשמוע את האמת אבל זאת היא ואתם פשוט יושבים באיזו גבעה את ושכמותך ומסתכלים על כולם מלמעלה בהתנשאות . אפנה אותך למה שכתבת במאמר שלך חלקם הולכים לעבודה וחלקם לעולם של תורה ועד שהם מגיעים להחלטה זו איזה עיצוב אישיות ואיזה עולם רוחני הם לוקחים איתם החוצה ????!!!!!!
המשך 12:36 22.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרים
תגובה מצוינת!
15:52 16.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
הרב בן שעיה מעלה טיעונים חרדים קלאסיים, לסגור כדי לשמור. המקף המחבר ירד מהפרק. אולי זאת דרכו, אבל לא דרכה המסורתית של הציונות הדתית.
00:17 15.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נווה חנה
התגובה של עידו היא תגובה ראויה המתייחסת ישירות לשיטתו של הרב בן שעיה, ומבקרת אותו לגופו של עניין ללא אמוציות וללא נימה אישית. רוחמה, לעומתו, התקיפה את עצם הלגיטמיות של הרב בן שעיה להשמיע את דבריו. תגובתה של רוחמה איננה ראויה. חשוב לי להדגיש זאת, כי לא נכון יהיה עם המגזר שלנו יהפוך סגור ומסוגר וישלול השמעת קולות שונים. מותר לרב בן שעיה להשמיע את דבריו. מותר לו לפרסם את דבריו. מותר לרוחמה או לעידו לבקר את דבריו. אך אסור לרוחמה לשלול את הלגיטימיות של הרב בן שעיה ולכתוב. אסור לרוחמה לומר לרב בן שעיה להוציא את ילדיו מן החמ"ד או להיכבד ולשבת בשקט ולא להתערב. אוי לנו אם דרכה של רוחמה תהפך לדרכנו.
08:04 15.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמת
בתגובה ל: נווה חנה
נשמע כאילו החלטת לכסח אישית. שחררי. היתה תגובה ראויה, קצת חדה, כמתבקש ממי שמגיבה למאמר שיוצא ערב יורצייט לרב נריה ומטנף על כל המפעל והדרך. כנראה לא בתם לב.
09:06 15.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנט
הוא העלה נקודות קריטיות ונכונות. בציבור שלנו, אוהב השילובים ואיחודים, לא יוצאים פירות עסיסיים של תורה ועבודה אלא צל דהוי של תורה שמוסתרת על ידי עבודה ומערביות. הוא לא אומר...
הוא העלה נקודות קריטיות ונכונות. בציבור שלנו, אוהב השילובים ואיחודים, לא יוצאים פירות עסיסיים של תורה ועבודה אלא צל דהוי של תורה שמוסתרת על ידי עבודה ומערביות. הוא לא אומר שצריך לבטל את הציונות הדתית, להיפך - יש למצוא דרך להחזיר אותה לרעיון המקורי ולמימוש השלם.
המשך 12:50 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרומי
צודקת כל כך.
12:18 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
הכותבת לא התייחסה לטענות שלו אלא נראה שכמו רצתה לחזק את עצמה ואחרים ולא לדון ולבדוק את הטענות...
11:57 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נווה חנה
עיקר דבריה של רוחמה הם ביטול הלגיטימיות לביקורת. זוהי גישה מסתגרת האומרת 'אני ואפסי עוד'. אסור לבקר את דרכנו. 'שיואיל לשבת בצד ולא להתערב' כפי שהיא כתבה. מדוע אינך מוכנה לשמוע ביקורת? מדוע את זו שתקבעי למי מותר ולמי אסור להשמיע ביקורת. נשמעו דברים. אפשר להתמודד אתם. צריך להתמודד אתם. אבל בכבוד.
13:08 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי ש
בתגובה ל: נווה חנה
נראה לי שהתמודדה באופן מכבד וענייני למדי. יש פה ויכוח גדול ונוקב.
13:34 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר חיים
איזה גאווה. כל מי שלא חושב כמוך מערב רגשות. ואצלך הרגש במקרר?
09:28 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוחאי ג'רבי
תגובה עדינה ומנומסת מדי.
07:25 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר