בצוות שלי בגבעתי הלוחמים היו מדברים על פוליטיקה, חופשי. היו שם שמאלנים, ומתנחלים, וגם סתם מעצבנים ומצחיקים (כן אלצ'קו ועמית). אבל כשהיה בא מחבל הוא לא היה שואל מה דעתנו הפוליטית, וגם אנחנו לא היינו עוסקים במיוחד בשאלה אם הוא פת"ח או חמאס. וכך היו עולים בסערה השמימה זה לצד זה חברים מירושלים ומכפר סבא, מול טיפוסים שונים מעזה ומרפיח. באמת, בין לוחמים אין מקום לפוליטיקה. בפעילות מבצעית דעתך האישית לא רלוונטית.
בצבא בין חברים מדברים על הכל, אבל לא בתוך המשימה, ולא מול המצלמה. החייל שדיבר פוליטיקה למצלמה עשה תקלה, והוא צריך לחטוף עליה הערה מאוד ברורה. אבל לשלוח חייל לכלא לעשרה ימים על זה – זאת בושה וחרפה. המ"פ והמג"ד שלו כנראה נגועים בעצמם בפוליטיקה – לא מדינית אלא צבאית, למצוא חן בעיני הממונים עליהם כדי להבטיח לעצמם את המינוי והפנסיה. הם גם כיסו בכך על התקלה של עצמם – הם שלחו לוחם חי"ר למשימה לא מתאימה.
האירוע בחברון הוא תקלה של מפקדים – לחיכוך עם אזרחים צריך לשלוח משטרה ולא צבא. לוחמים לומדים להילחם. זה מה שהם צריכים לדעת לעשות. לא "לשמור על החוק והסדר בשטח" או "להקנות תחושת ביטחון ולשמור על מרקם חיים תקין", כמו שמקובל לומר היום בצה"ל בטעות. הבעיה היא המשימה.
זה לא מחדל מקומי. זה מערכתי, כבר שנים. ביהודה ושומרון יש היום המון פעילות צבאית שלא מתאימה לחיילים אלא לשוטרים. ואני אומר את זה כמתנחל, וגם בתור קצין במילואים בחטיבת עציון. רוב פעילות הצבא בשגרה היא פעילות אבטחה, שמתאימה לכוחות שאינם צבאיים – משטרה, משמר הגבול ומאבטחים אזרחיים. צבא צריך להתכונן למלחמה, ולבצע משימות שיש בהן משימה ברורה, ובעיקר הכרעה. גם בהתקפה וגם בהגנה. לא להחזיק שיגרה. לא 8 שעות במחסום, לא שבוע במוצב ולא חודשיים בגזרה.

מכל המשימות באוגדת איו"ש – רק פעילות המלחמה בטרור מתאימה ללוחמים, מה שנקרא "הפעילות ההתקפית". לאחרונה יש הרבה ממנה, ובצדק ולצערנו, ולשם כך צריך כוח צבאי ב"שטחים". אם יש חוליה בשכם שמכינה מטען חבלה כדי לשלוח לאריאל או תל אביב – צריך להוציא כוח צבאי כדי להגיע אליה. זה מה שעושה כל מדינה מתוקנת. שולחת צבא כדי להבטיח את בטחונה, אם אין ברירה. זה קורה לאחרונה, לילה לילה, בהיקפים מרשימים, כפי שלא היה שנים. מגיע על כך המון ברכות ותפילות ללוחמים ומפקדי אוגדת איו"ש והחטיבות המרחביות. באמת. אבל רק זה. כל השאר לא צריך להיות שם, ומזמין תקלות חוזרות ונשנות.
אפשר להסכים על זה מימין ומשמאל. יש לגורמים רבים אינטרס לשמור על חוסר היעילות וחוסר ההלימה המקצועי הזה. כך משתמר בשטח לאורך שנים מצב לא תקין.
יש לנו אחריות לומר את האמת: צה"ל צריך "לצאת מהשטחים". לא ברמת האחריות, אלא ברמת הביצוע בשטח. את משימת האבטחה צריכים לבצע כוחות אזרחיים, משטרה ומג"ב. את חיי האזרחים משני הצדדים יש לנרמל. את המנהל האזרחי יש לסגור ולמנות רשות אזרחית שתהיה אחראית על הקשר עם הרשות והאוכלוסיה הפלסטינית. אין לזה בעיה חוקית: אפשר לחוקק, או פשוט לחתום על סמכות אזרחית באחריות צבאית. זה לא תלוי בהכרעה פוליטית, כמו שמקובל לחשוב. זה סתם שקר שמספרים לנו. לא צריך סיפוח התנחלויות, ומצד שני לא מדינה פלסטינית. סתם נורמליות זמנית. חיים יותר שפויים.
מהשקר הזה, של הצורך בלוחמים בשטחים, מתפרנסים רבים: פוליטיקאים, קצינים, עובדי צה"ל והרשות הפלסטינית, סוחרים, קבלנים, ובעלי עסקים משני הצדדים. בינתיים את המחיר משלמים אלה שחיים בשטח: הפלסטינים, המתנחלים, ולוחמי צה"ל – הילדים שלכם, ובעתיד כנראה גם שלי.
כשתגדל, בן שלי, כבר לא יהיו צבא בשטחים. הלוואי.

בתמונה: צוות אקראי בגבעתי. מרץ 2000.
המפקדים של הצוות הזה התייחסו ללוחמים שלהם ממש כאילו הם הילדים שלהם. הם לא שלחו אותם למשימה בעייתית, או סתם לכלא. כמה מהם כבר לא איתנו היום. יהיה זכרם ברוך.
שלמה בשן, רס"ן במיל באוגדת איו"ש ויוצא גבעתי.
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
4 דיונים
עידו
כל מילה בסלע!
14:35 02.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפאו"ר
צד איפוא הלוחם שאמר שבן-גביר, השר לבטחון פנים, הוא שיעשה סדר. זה תפקידה של המשטרה!
23:56 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עומר
כל הכבוד על האבחנה המדויקת! מצער שיש פה אנשים שאינם מבינים שמשימתו של צבא היא לחימה ולא שיטור
21:47 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
לך לתל אביב יקבלו אותך בקרירות.חחחח
14:07 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
מתנחל דפוק.גם זה יש.אף על פי שקשה לי להאמין שאתה מתנחל
14:07 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כפיר
מעבר לעובדה שאני לא מסכים איתך לגבי העונש ללוחם (לא יודע מתי היית חפ"ש בצבא, חברים שלי ישבו 10 ימי מחבוש על שהשאירו חמ"ל נעול לשעתיים כשהשיחות מנותבות לטלפון שלהם,...
מעבר לעובדה שאני לא מסכים איתך לגבי העונש ללוחם (לא יודע מתי היית חפ"ש בצבא, חברים שלי ישבו 10 ימי מחבוש על שהשאירו חמ"ל נעול לשעתיים כשהשיחות מנותבות לטלפון שלהם, לי נתנו 10 ימים על תנאי על שניקיתי מקום כלשהו חצי שעה אחרי שאמרו לי והתווכחתי על כך, היו מפעילים לי אם שוב הייתי מתווכח על משהו ואם לא הייתי עובר יחידה. לא הבטחתי לאף מפגין שאפוצץ לו את הצורה או אמרתי שאני שונא שמאלנים וארביץ להם, ובוא, לא חסרים לוחמים אלימים במידה חריגה עם ביטחון עצמי ברצפה, גם בגבעתי, כמו בכל קבוצה גדולה), נדבר על הנושא: הסיבה הכי חזקה להשארת צה"ל בשטחים היא המון כוח אדם זול, ולא משנה כמה הוא גרוע בתפקיד שלו. אתה צריך המון תקציבים כדי לבנות רשויות אזרחיות נורמליות שיפעלו באיו"ש ורפורמה מטורפת במשטרה כדי לגייס מספיק שוטרים למשימות האכיפה. אני הכי בעד זה, הלוואי שזה יקרה בשביל כולם, אבל אי אפשר להגיד שזה קל. צריך אולי למקד בזה מאבק ציבורי (במקום רק כוח ועוד כוח ועוד כוח) אבל זה תהליך ארוך ויקר. בכל מקרה אי אפשר להחליש את המשטרה אם רוצים שזה יקרה, ואגב, יפה ששכחת לתת קרדיט לממשלה היוצאת על המבצעים הנרחבים באיו"ש במסגרת שובר גלים. ככה סתם צה"ל יצא לו בחודשים האחרונים מיוזמתו לסיבוב בכל הכפרים, לדבריך בהיקפים שמעולם לא נראו.
המשך 12:36 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתן
צודק...חיילים לא צריכים להיות בשום חיכוך עם אזרחים לא במחסומים ולא בשום דבר דומה חיילים צריכים להתכונן למלחמה.
10:23 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
כל מילה בסלע!
14:35 02.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפאו"ר
צד איפוא הלוחם שאמר שבן-גביר, השר לבטחון פנים, הוא שיעשה סדר. זה תפקידה של המשטרה!
23:56 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עומר
כל הכבוד על האבחנה המדויקת! מצער שיש פה אנשים שאינם מבינים שמשימתו של צבא היא לחימה ולא שיטור
21:47 01.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר