אשת ההלכה מלכה פיוטרקובסקי, התייחסה בהרחבה לפרשת הרב טאו. "אני פונה לראשי ישיבת הר המור שיש בה לימוד תורה יום ולילה – ומתחננת אליכם. גשו להלכות לשון הרע והלכות בין אדם לחברו. היצמדו להלכה ותפעלו בדיוק כמו שההלכה שאתם טוענים שאתם מחוייבים לה – דורשת מכם. היא דורשת התייחסות מכובדת, לא מבזה, לא משפילה, לא פוגענית".

בראיונות לתכנית 'סדר יום' עם קרן נויבך ובתכנית של ג'קי לוי ולוסי אהריש, פיוטרקובסקי מחתה על הטענות לפיהן למתלוננת יש חולשה נפשית ועל כן יש לקחת את דבריה בערבון מוגבל. "לנו צריך להיות ברור – מי שבורח אל פסילת הדובר במקום להתייחס עניינית לטיעוניו, סימן שידו על התחתונה!

הוא כנראה מאוים מתוכן הטיעונים ולכן במקום להתמודד עמם, הוא בוחר לפסול קטגורית את האומר אותם, כמי שאין לו זכות כלל להתבטא!".

הרב טאו. (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

אם הם אומרים שהכל עלילה, הם אמורים לדרוש בדיקה וחקירה

פיוטרקובסקי מספרת על שיחת טלפון שקיבלה לפני מספר חודשים, מחברה קרובה של נחמה תאנה. "היא ביקשה לשוחח איתי והיה לה חשוב להגיד לי מי הפוגע. אמרתי לה שבשל דיני לשון הרע, אשמע ממנה את גוף התלונה, אם אוכל לעזור – ארצה לדעת את שמו, אך אם לא אוכל,אני לא רוצה לדעת את שם הפוגע – כי זה בפשטות עבירה על איסור לשון הרע.

חשתי שמאוד חשוב לה לומר את שמו, כדי ש"תגידי אם את בכלל מאמינה וזה לא נשמע לך מופרך" כפי שהיא הסבירה. אחרי התיאור הקשה מאוד של מה שלכאורה חולל הפוגע לנחמה, היא אמרה שמדובר ברב טאו. "את מאמינה לזה ?" היא שאלה. אמרתי לה שאחרי שנים רבות של הקשבה לנפגעות למדתי שאף פעם אסור לי להגיד : 'זה לא יכול להיות'.

לא משנה באיזה פוגע.ת מי מדובר. תמיד חייבים לבדוק את התלונות, עבור שני הצדדים, כי אלו תלונות הכרוכות בדיני נפשות, לנפגע.ת אבל גם לפוגע.ת לכאורה.

"כששמעתי שמדובר ברב טאו, ממש לא 'נפלתי מהכיסא', לאורך שנים אני יותר מתמהה על הצורך העמוק של ראשי ישיבת הר המור והרב טאו בראשם, לצאת בפומבי לגבות ולתמוך בפוגעים מינית, אפילו כאלה שהורשעו, כמו הנשיא קצב, למשל. אחרי שהוא הורשע, בבית המשפט, יצא מכתב בחתימת הר טאו בו כתוב כי הוא וודאי חף מפשע, אפילו שהוא הורשע באונס.

כשהתגלתה מסכת הפגיעות הנוראיות של חיים ולדר, היה מאוד חשוב לרב טאו לצאת בצורה חדה ואפילו בוטה נגד הרב שמואל אליהו, שהקשיב לקורבנות של ולדר, חקר ובדק את תלונותיהן".

בנוסף לזה, שנים ארוכות יוצאות מראשי ישיבת הר המור הנחיות דרקוניות בענייני צניעות לנשים, ובכל הקשור ליחסים בין המינים הנחיות שהן 'לכאורה על פי ההלכה'. "אני יודעת דבר או שניים בנושאים ההלכתיים האלה, אבל שם, ההנחיות הקיצוניות להפרדה בין המינים, משקפות התייחסות החורגת מחיובי ההלכה, שמעידה על אובססיה בכל הקשור ליחסים אינטימיים.

כל הסיבות האלה גם יחד הובילו אותי לומר לחברתה של נחמה, שלא רק שאני לא טוענת שהדברים הקשים ששמעתי מופרכים, אלא שלעניות דעתי, חשוב מאוד שהם ייבדקו. במילים אחרות, אם מקורבי הרב טאו אומרים שהכל עלילה – אז בבקשה, הם אמורים לדרוש בדיקה וחקירה !"

איך רבנים גדולי שם לא מבינים את הדבר המאוד פשוט הזה?!

מלכה פיוטרקובסקי מסבירה כי היא לא אומרת שהיא מאמינה מיד לכל תיאור של פגיעה מינית שהיא שומעת, לא בגלל שהיא לא מאמינה למתלונן.נת, אלא מכיוון שאין לה את היכולת לבדוק את הדברים, וזה לא התפקיד שלה, אבל חובתו של כל יהודי במצב כזה, המחוייב למצוות התורה וערכיה, לעמוד מאחורי הדרישה לחקור את התלונות.

"אני מתוייגת כליברלית. אני מאוד לא ליברלית ! אני יהודייה פנאטית ! קנאית במחוייבותי לכתוב בתורה. לכן, כשאנחנו מצווים : 'לא תעמוד על דך רעך', ו'לפני עיוור לא תיתן מכשול', עלינו – היהודים המאמינים, המחוייבים למצוות התורה, למנוע מאדם שפוגע להמשיך לפגוע, להסיר כל מכשול העומד לפני אדם שעלול חלילה, להיפגע.

אני חייבת להיענות לדבר הזה ! לא ברור לי איך רבנים גדולי שם, הטוענים למחויבות לתורה, לא מבינים את הדבר המאוד פשוט הזה?!".

"אני חושבת שצריכה להיות חקירה משמעותית ומקיפה, ולמשטרה יש את האמצעים לעשות את זה. צריך לחקור את זה מיד, ללא ככל וסרק, גם ובמיוחד כשמדובר באדם גדול עם מעמד ציבורי איתן. אני פונה ישירות לרב טאו – אם מעלילים על כבוד הרב, בבקשה, שהרב יצא ויתבע את עלבונו".

"לתפיסתי, ממה שלמדתי, כיהודייה שומרת מצוות, כבר מספר בראשית הקב"ה משדר לנו : 'גדולי האומה היהודית אינם מושלמים. יש להם חסרונות, ואפילו חולשות – הם בשר ודם. ומי שמחויב אליי, אמור לעשות עבודה פנימית, כדי לשנות את חסרונותיו ולהתגבר על חולשותיו'.

לטעון שרב גדול ככל שיהיה, לא היה מסוגל לפגוע מינית ולכן הדברים הם שקריים, פסולים ודחויים, זה להתכחש לתיאורי גמרא מפורשים של תלמידי חכמים עצומים המעידים על עצמם או שחבריהם מעידים עליהם שהם חטאו.

אז מה ? אלו תיאורים שנכתבו בשביל להרבות בלשון הרע על תלמידי חכמים ?! חס וחלילה, הם נמצאים בגמרא כדי שנלמד מהם, איך ראוי שגדול תורה יתייחס לחולשותיו ואיך אנחנו מחוייבים לנהוג כשנודע לנו על תלמיד חכם ש'שמועותיו רעות'".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

אבי מעוז על פרשת הרב טאו (צילום: ערוץ כנסת)

מי שבורח אל פסילת הדובר- סימן שידו על התחתונה

היא מבקרת את תומכי הרב טאו הטוענים שאין לחשוב ובוודאי שלא לומר על הרב טאו, שהיה יכול לעשות דברים מעין אלה שנחמה מתארת. "חשוב להבין עקרון הלכתי : יש מה שבטעות מכונה 'לשון הרע', שזה מסירת מידע שלילי על אדם, שאנחנו חייבים לאומרו ואוי ואבוי לשומעים אותו, שיתעלמו ממנו. למדנו את זה מדברי הגמרא ביחס לרצח גדליה בין אחיקם.

לפעמים ההלכה מורה שעליי לחשוש בשומעי מידע שלילי על הזולת, כך שחובתי לבדוק את המידע ואם הוא יתברר שהוא נכון – יש לפעול באופן נחרץ כדי למנוע את ההתנהגות השלילית שתוארה, ובדיוק כך צריך לנהוג במקרה שלפנינו".

"להגיד על מישהו שבגלל שיש לו אתגר נפשי טענותיו אינן ראויות להתייחסות, זה לעבור על מצוות התורה ומצוות חכמים רבות מאוד. יש להתמודד עם תוכן הדברים שנאמרו, כי זו ההתמודדות הדתית הנכונה. לנו צריך להיות ברור שמי שבורח אל פסילת הדובר ולא מתייחס עניינית לטיעוניו, סימן שידו על התחתונה !".

"אפשרות תיקון המעשים שעשינו, או העוול שחלילה גרמנו, הוא אחד הדברים הכי משמעותיים במסורת היהודית", אומרת פיוטרקובסקי. "אבל יש לנו בהלכה הנחיות מאוד ברורות של האופן בו ניתן לתקן. לא כל אחד שטוען : 'עשיתי תשובה' אכן עשה אותה, המבחן הוא האם הוא עמד למשל בחמשת שלבי התשובה שהרמב"ם מתאר בהלכותיו.

בהקשר זה חשוב להדגיש : השתקה אקטיבית או פאסיבית, אגרסיבית או מתוחכמת – מונעת כל התחלה של תהליך תיקון".

הכל כשר כדי לעמוד מאחורי הרב שלך?!

היא פונה לראשי ישיבת הר המור "שיש בה לימוד תורה יום ולילה", ומפצירה : "גשו בבקשה להלכות לשון הרע והלכות בין אדם לחברו, היצמדו להנחיות ההלכה ותפעלו בדיוק כמו שההלכה שלטענתכם אתם מחוייבים לה – דורשת מכם. היא דורשת מכם התייחסות עניינית, ראויה, מכובדת ומכבדת, לא מבזה, וכמובן שלא משפילה, חלילה.

אני נחשפת להתבטאויות של רבנים 'נחשבים', ביחס פרשייה הקשה הזו – מי התיר לכם לעבור ברגל גסה על איסור 'לא תונו איש את עמיתו'-האיסור לגרום צער לזולת ? איך אתה – הרב אלי סדן, מרשה לעצמך לדבר על אישה שמדברת מדם ליבה, ולהגיד שדבריה הם 'עלילת דם' ?! האם הטרחת את עצמך לזמן אותה ולהקשיב לה ?! חקרת ?! בדקת ?! האם הכל כשר בעיניך, כדי לעמוד מאחורי הרב שלך ?!

אני לא רוצה שהרב אלי סדן יחיה על פי הערכים של מלכה, אבל לעניות דעתי, חובתו לפעול בעולם, על פי הערכים שהוא טוען שהוא מחויב להם".

הרב אלי סדן (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

פיוטרקובסקי מספרת כי כשהוקם פורום תקנה ויצאה הודעה לציבור כי מטפלים גם ברבנים שפוגעים מינית, ילדיה שאלו אותה כיצד היא ממשיכה עדיין לרחוש כבוד לתלמידי חכמים. "הסברתי להם שיש להקפיד כמובן, על השמירה על כבוד תלמידי חכמים, אבל אף תלמיד חכם בן ימינו, איננו גדול יותר מרבי עקיבא או רבי מאיר, שתיארו את האתגר שהם חווים בהתמודדות עם יצריהם.

יש לכבד את גדולי התורה, אך במקביל לא לשכוח לרגע שהם בשר ודם, עם חוזקות, חולשות, מעידות ודברים שעליהם לתקן.

הציבור כולו – זה השומר את מצוות התורה וגם זה שאיננו – נושא עיניים אל גדולי התורה ! העיסוק התקשורתי בפרשייה הזו לא היה אינטנסיבי כל כך אם רבנים ידועים ומוערכים כמו הרב שרלו והרב סתיו, לא היו יוצאים, בתביעה לחקור ולבדוק את טענותיה של נחמה (שהקב"ה ייתן לה כוחות לעבור את הגיהנום שהיא עברה ועוברת).

לכן, כוח מעמדו של המוכר כגדול תורה, מחייב שדווקא תלמידי חכמים יהיו זהירים כפל כפליים, בדבריהם ובמעשיהם ביחס לפרשיות מעין אלה. מחוייבותם היא להרבות בקידוש שם שמיים, על ידי ביעור הרע מקרבנו – כל רע, שמחולל כל אדם, ולא חלילה לגרום בהתנהלותם לחילול שמו של הקב"ה, הנובע מהתייחסויות המנוגדות להלכה, שאינן מכובדות ואינן ראויות, שמטרתן אחת : השתקת התובע.ת את פגיעתו.ה".