גן עדן לחיות

ש: האם יש גן עדן לחיות?

ת: לא. תפארת ישראל על חביב אדם שנברא בצלם (פרקי אבות ג יד – רשם מ"צ).

יחי אדוננו

ש: האם אדם שאומר יחי אדוננו כופר בכל התורה?

ת: חלילה. אלא הוא טועה.

תפלה

ש: מה עדיף – לא להתפלל בכלל או תפלה מהירה בלי כוונה?

ת: מהירה. כי יש כוונה כללית של עבודת ד' (שו"ת הרשב"א א תכג – רשם מ"צ).

נגיעה

ש: אני והחבר שלי נדרנו שנתחתן, האם מותר לנו לגעת זה בזה?

ת: חלילה. רק אחרי החתונה. קיצור שו"ע קנב ח.

צבא ותורה

ש: למה ללכת לצבא אינו ביטול תורה?

ת: צבא הוא מצוה, לכן אינו ביטול תורה, אלא קיום תורה (שו"ת שאילת שלמה א שסח. עי' צבא וישיבה לשאלת הגיוס של בני הישיבות – רשם מ"צ).

תורה ותפלה

ש: מה יותר חשוב – לימוד תורה או תפלה?

ת: כל אחד יותר חשוב מצד אחר.

מרן הרב קוק

ש: האם הרב קוק הוא "עוד דעה"?

ת: הוא אחדות כוללת.

משה אמת

ש: איך אנו יודעים שמשה באמת נשלח על ידי ד'?

ת: אכן לקח לנו יותר משנה כדי להשתכנע מזאת כדברי הרמב"ם יסודי התורה פרק ח ואתה מסתפק בסמ"ס. לכן, או שאתה מאוד שטחי, או, וכך יותר נראה, יש לך ממילא אמונה שלמה ותמימה.

קראים

ש: האם מותר לי להתחתן עם קראית?

ת: כן. אחרי ששהיא תקבל אישור מהרב של רמלה. גם ספרדים גם אשכנזים (שו"ת יביא עומר אה"ע ח יב. ע' שו"ת ציץ אליעזר ה טז. תחומין יח-כ – רשם מ"צ).

בגד צנוע

ש: אם חם, אני יכול לעבוד רק עם טלית קטן עליי?

ת: מותר. אך ראוי להיות תמיד צנוע. וכן בצבא כמובן (קצשו"ע ג א – רשם מ"צ).

תחית האומה

ש: באיזה ספר אוכל להבין את עניין הציונות וכל צדדיה?

ת: אולי ספר אורות.

יחס לערבים

ש: האם גם כלפי הערבים נכון לומר דרך ארץ קדמה לתורה?

ת: כן. אך בהבנה נכונה של מאמר זה.

תכלית העולם

ש: מה תכלית העולם?

ת: אמונה בד', אהבת ד', לימוד תורה, קיום מצוות כמבואר בפרשיות שמע.

לימוד וחטא

ש: אני מרגיש צביעות בכך שאני לומד תורה כאשר אני שטוף בחטאים?

ת: אדרבה, תורה נותנת כח להתגבר על היצר. לכן יש ללמוד הרבה.

מנהלי עמותות

ש: האם זה נכון שמנהלי עמותות מתעשרים על חשבון המסכנים?

ת: לא כולם חלילה.

עישון או בנות

ש: מה יותר חמור, עישון או להיות עם בנות?

ת: ודאי, בנות. עיין סנהדרין עה א: מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשה אחת. רמב"ם יסודי התורה ה. אך גם עישון חמור.

דתל"ש

ש: צריך לשמור יחסי חברות עם חבר דתי שנעשה כופר?

ת: ואהבת לרעך כמוך.

שם חיבה

ש: האם מותר לקרוא לחברו בשם חיבה או זה אסור משום מכנה שם לחברו?

ת: אם זה שם מבייש, זה איסור תורה. אם לא, זו חומרה להימנע, ויש לשאול אותו איך רצונו שיקראו לו (שו"ת שאילת שלמה ב תכג).

שידוך

ש: מדוע יש לשלם לשדכן? הרי הוא עושה לשם שמים?

ת: אשריך שהנך עושה לשם שמים ואינך מבקש כסף. ד' יברך אותך.

מסילת ישרים

ש: כמה פעמים כדאי לעבור על מסילת ישרים?

ת: ככל לימוד, 101 פעמים. אמנם רבי פנחס מקוריץ אמר שזכה ליראת שמים כי עבר 1000 פעמים על חובות הלבבות, אך אינינו במדרגתו ודי ב-101.

אתחלתא דגאולה

ש: האם זה נכון שבימינו לא משאירים אמה על אמה זכר לחורבן כי זה אתחלתא דגאולה?

ת: לא נכון.

נפילה

ש: נפלתי בחטא חמור, ואיני סולח לעצמי?

ת: אתה צודק. אך אין להתיאש. כולם נופלים, העיקר הוא לדעת לקום.

חטא והצלחה

ש: מאז שהפסקתי להניח תפילין ולהתפלל, הכל מצליח לי בעבודה. כיצד זה יתכן?

ת: זה נסיון.

סיפורי ניסים

ש: יש לי חבר שמאמין בכל מיני סיפורי ניסים על רבנים שאינם נכונים. האם מותר לי לומר לו זאת, כאשר אותם סיפורים מחזקים אותו?

ת: לא לקלקל את אמונתו אם מזה הוא חי.

חלום רע

ש: כמה פעמים חלמתי שנושרות לי שיניים. ובאמת זמן רב יש לי כאב שיניים?

ת: זאת הסיבה שכך חלמת. אין לדאוג (פסקי תשובות רכ א – רשם מ"צ).

סרטים על השואה

ש: האם להסתכל על סרטים צנועים והגונים על השואה זה ביטול תורה?

ת: יש ערך להסתכל, גם ערך של מצוה, ומותר לקיים מצוה על חשבון לימוד תורה, אבל יש מדרגות בכל דבר ותלמוד תורה כנגד כולם.

שהחיינו

ש: אני שמח לפגוש אחי שלא ראיתיו כמה חודשים. האם לברך שהחיינו?

ת: כן (שו"ת שאילת שלמה ג פג-פד, פו – רשם מ"צ).

שנת 2012

ש: האם זה נכון שבשנת 2012 ב-21 בדצמבר יהיה אסון בעולם או אירוע אחר שישנה את העולם?

ת: הבל. זהו תאריך בלוח המאיה. אגב צאצאי המאיה עצמם אינם מייחסים חשיבות לתאריך זה. אלא זו המצאה של אנשי העידן החדש, ניו-אייג'.

בכי

ש: אם יש לי צרות, ואני בוכה, יש פגם באמונה שהכל לטובה?

ת: אין פגם. הכל לטובה, אבל עתה כואב (רש"י בראשית ו ו. עי' מסילת ישרים יט – רשם מ"צ).

הודאה לד'

ש: ד' מאוד הטיב לי. כיצד להודות לו?

ת: תשובה, צדקה וחסד, לימוד תורה.

מציאה

ש: מצאתי כסף על הרצפה בסופרסל. מה לעשות איתו?

ת: זה שלך. אי אפשר למצוא הבעלים. אפשר להחמיר לתת לצדקה.

פת גוי

ש: מותר לאכול לחם או פיתה שערבי אפה?

ת: לא. כדיני פת גוי (עי' קיצור שו"ע לח – רשם מ"צ).

הנאות

ש: אני מרגיש שבשמירת מצוות אני מפסיד את כל ההנאות שבעולם החילוני.

ת: יש הרבה הנאות כשרות, ואלה שאינן כשרות הן סתם הבל חולף וטמא.

צלם חתונות

ש: האם לצלם חתונות שמצלם נשים רוקדות אין אותו היתר כמו רופא ביחס לנשים?

ת: לא. הצלם עסוק ביופי והרופא ברפואה.

שקר לאמא

ש: האם מותר לי לשקר לאימי האהובה שהייתי בשיעור תורה כדי שלא תצטער?

ת: צריך לבנות הכל על יחסי אמון.

איפה ד'

ש: ד' יתברך נמצא בכל מקום ואפשר לקדש שמו בכל מקום, אז למה צריך מקום קדוש מיוחד?

ת: מדרגות.

נטילת ידיים

ש: כמה נטילות צריך בבוקר, ללחם ולשאר דברים?

ת: בבוקר שלוש פעמים לסירוגין על כל יד. ללחם פעם אחת על כל יד. לשאר די ברחיצה.