כדי להכשיר את הבית למהדרין צריך לא יותר מיום אחד של עבודה.
ישנם שני איסורים בחמץ במהלך חג הפסח. האיסור הראשון הינו איסור אכילת חמץ, דבר שנאסר גם בכמות המזערית ביותר. זו הסיבה שאנו מכשירים את הכלים השונים לפסח, מחשש שיש בהם טעם של חמץ. האיסור השני הינו איסור "בל יראה ובל ימצא", כלומר: אסור שיימצא כל חמץ ברשותו של אדם בחג הפסח. זו הסיבה שאנו מנקים את הבית היטב ומוכרים את החמץ, כדי להוציא כל חמץ אפשרי מרשותנו. איסור זה אינו חל על פירורי חמץ אלא על חתיכות שגודלן "כזית" ומעלה, כלומר: בנפח משוער של קופסת גפרורים רגילה.
מסיבה זו, כל שצריך לבדוק ולנקות לפסח הוא אחר חתיכות חמץ גדולות. אין צורך להילחם נגד פירורים קטנים שאין סיכוי שמישהו יאכל אותם, כגון : שקד מרק מטונף הנמצא מתחת לספה, פירורי לחם קטנים התקועים בשטיח או פירורי ביסלי שבין המושבים ברכב, ואפילו אם לא נפסלו לאכילת כלב.
רק במקומות הבאים במגע עם אוכל (בעיקר במטבח) יש לנקות כל פירור של חמץ מכיוון שכאמור חמץ אסור באכילה אפילו בכמות הקטנה ביותר. יש צורך להחמיר בכל פירור בשולחנות, בכיסאות אוכל לילדים ובכל מקום שעשוי לבא במגע עם אוכל במהלך חג הפסח.
אין כל צורך לחפש חמץ בספרים כיוון שגם אם ימצא שם חמץ – לא יבוא לאכלו. מן הראוי להחמיר ולפתוח את הספרים לצורך לימוד והכנה ראויה לפסח, אך כאמור – לא לצורך ניקוי. יש לבדוק בתיקים שלפעמים שמים בתוכם חמץ ובעיקר בתיקי הילדים והעגלות.
התנהלות עצבנית בניקיון היסטרי של הבית, צעקות וכעס על הילדים המפזרים חמץ במקומות שכבר נוקו לפסח, המתח הגואה בין בני הזוג על רקע עזרה בלתי מספקת בהכנת הבית לפסח, הלחץ הבלתי פוסק והתשישות המוחלטת איתה מגיעים לליל הסדר, כל אלו הינם ההיפך הגמור ממה שאליו התכוון המשורר. ליל הסדר הינו לילה מיוחד ביותר, זהו לילה של חוויה משפחתית יוצאת דופן. זוהי הזדמנות מיוחדת ליצור חיבור בין הדורות, לטפח שיח ותקשורת בין הורים וילדים, ולחזק את התא המשפחתי. סיפור ההגדה צריך להיות סיפור חי, זורם ונושם ולא "הרצה" של ההגדה במהירות כקריאת טקסט גרידא. יש בהגדה דידקטיקה רבה לצורך חווית תהליך פנימי , נפשי, רוחני, משפחתי וחברתי. איך ניתן לחוות כל זאת אחרי שבועות של טרור נקיון בבית ותשישות גופנית ונפשית? אולי ניקינו כל חמץ ופירור אבק, אבל החמצנו את ההזדמנות של השנה לחוויה רוחנית-משפחתית.
את הזמן המתפנה מניקוי מיותר, יש לנצל לצורך לימוד והכנה רוחנית לפסח , ולעסוק בעיקר בניקוי ובדיקה פנימית של הלב והלשון כפי שמופיע בספר התודעה :
"אבל אם באת לקים בפיך מצוַת הגדה לבנך, כתיקונה, ולהלל בשפתיך ולרנן בלשונך לאלקים חיים, לאלקי אמת, על נסיו ונפלאותיו וגבורותיו שעשה אתך, ואת אבותיך – זאת עשה וחיה, וירצה קולך – כל מחמצת הַשְׁבֵּת מלבך ולשונך תטהר מכל תרמית ומכל גנאי, טהור ואמת יהא לבך, ולשונך נקיה: או אז והגדת לבנך – ובנך שומע, והללת את שם ה' אלקיך – ומלאכי מעלה וכל דרי מטה יטו אוזן לשירתך, שירת אמת היוצאת מלב אמת ובלשון נקיה; וכל המרבה לספר, באותה שעה – הרי זה משובח"
עוד לא מאוחר מדי לחשוב על זה… חג שמח וכשר!
==
הרב רונן נויבירט הוא רב קהילת אוהל ארי ברעננה ומנכ"ל ארגון בית הלל.
מה דעתך בנושא?
17 תגובות
0 דיונים
טל
חברים, דרך ארץ קדמה לתורה. אפשר לא להסכים, ואפשר ללכת על פי רב אחר. אבל יש דרך להגיד את הדברים.. תודה הרב, על המידע החשוב. כל אחד יעשה לפי הצינור והרב...
חברים, דרך ארץ קדמה לתורה. אפשר לא להסכים, ואפשר ללכת על פי רב אחר. אבל יש דרך להגיד את הדברים.. תודה הרב, על המידע החשוב. כל אחד יעשה לפי הצינור והרב שלו.. פסח שמח וכשר!
המשך 21:35 18.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בוקר טוב אליהו
תודה לך הרב נויברט. באמת חיכינו ליציאה התקשורתית החודשית שלך שבה תספר לנו על כמה חשובה ההכנה הרוחנית לפסח הרבה יותר מהנקיון המיותר. יודעים זאת וגם נוהגים כך ואין לנו צורך בהגיגך...
תודה לך הרב נויברט. באמת חיכינו ליציאה התקשורתית החודשית שלך שבה תספר לנו על כמה חשובה ההכנה הרוחנית לפסח הרבה יותר מהנקיון המיותר. יודעים זאת וגם נוהגים כך ואין לנו צורך בהגיגך הפופוליסטים.
המשך 23:57 07.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודיה
כמה קשה לקרוא את התגובות של המגיבים לדברי הרב נויבירט. ממש סירחון של קדושה.האם הייתם מגיבים כך לרב אבינר? הוא פוסק כך כבר שנים. בדיוק כך. אני ממשיכה "להשתגע" בנקיון לפסח....
כמה קשה לקרוא את התגובות של המגיבים לדברי הרב נויבירט. ממש סירחון של קדושה.האם הייתם מגיבים כך לרב אבינר? הוא פוסק כך כבר שנים. בדיוק כך. אני ממשיכה "להשתגע" בנקיון לפסח. אוהבת את הנקיון הזה והוא תורם לי לשמחת החג. אבל, האם דברי הרב נויבירט אינם חשובים לאנשים שסובלים מה"שגעון" הזה? שלא יכולים להסתדר איתו ולהשאר שפויים? למה הזלזול הזה? אתם כאילו יותר קדושים, אתם מחללים שם שמיים. לא רוצה להיות בקהלכם.
המשך 18:09 06.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ולראות מה זה הדרכה של רב אמיתי
ועל הדרך לראות את ההבדל בין רבני 'בית הלל' הרופסים לבין רבנים שיודעים לגעת בציבור ולעלות אותם ביראת שמים
14:26 06.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנקים הכל הכל ובלי עצבים
אנחנו מנקים הכל, גם אבק. גם מסדרים ארונות זורקים את המיותר מחדשים את שנדרש, קובעים לימוד קבוע עם הילדים בבית. כולם מתחלקים במשימות. יש אווירה של משפחה עמלה ושמחה באופן...
אנחנו מנקים הכל, גם אבק. גם מסדרים ארונות זורקים את המיותר מחדשים את שנדרש, קובעים לימוד קבוע עם הילדים בבית. כולם מתחלקים במשימות. יש אווירה של משפחה עמלה ושמחה באופן טבעי יש לעיתים מי שכועס ממש בפינה. אבל כל המאמץ הזה מביא אותנו לחג, בבחינת מי שטרח בערב החג שמח בחג, עד מאוד. ודי באמת די עם החוכמות של רבני תיבת נח.
המשך 01:39 06.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפעת
די כבר עם החומרות המגוחכות והמיותרות, האם כל אבותינו עברו על המצוות, כי לא השתמשו בתו '''''''''????
20:31 04.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
מה שכתבת כל כך נכון! אני לא יודע אם לצחוק או לבכות...
15:19 04.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב
אוי להם שלמדו תורה.אוי לרבותיהם שלימדום תורה.
14:27 04.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חברים, הגיע הזמן להפסיק ולהשתגע עם קיום המצוות. את המצוות תעשו בלב. חבל להיות מותשים ועצבניים מקיום מצוות ולהפסיד את החוויה המשפחתית הגדולה של השנה. במקום לעסוק בטפל - לימוד...
חברים, הגיע הזמן להפסיק ולהשתגע עם קיום המצוות. את המצוות תעשו בלב. חבל להיות מותשים ועצבניים מקיום מצוות ולהפסיד את החוויה המשפחתית הגדולה של השנה. במקום לעסוק בטפל - לימוד תורה, תתרכזו בעיקר - חוויות חוויות חוויות....
המשך 23:40 03.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חל
תבין בחורצ'יק, אי אפשר לכתוב דברים ואז שתוקפים אותך לברוח ל'מה אתם בוחנים כליות ולב'. כדוגמת חברו יוני (היה לי קר בשבת אז הדלקתי חימום) רוזנצוויג - אם כותבים שטויות...
תבין בחורצ'יק, אי אפשר לכתוב דברים ואז שתוקפים אותך לברוח ל'מה אתם בוחנים כליות ולב'. כדוגמת חברו יוני (היה לי קר בשבת אז הדלקתי חימום) רוזנצוויג - אם כותבים שטויות אז חוטפים ביקורת. זה כללי המשחק נויבירט
המשך 23:40 03.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר