סרטה של שי-לי שינדלר "פותחים את זה", שודר אמש (שני) ברשת 13, ושם בפריים טיים נושא נפיץ: נישואים פתוחים.
זהו לא הנושא הטעון הראשון שמגיע למסך ומקבל במה. תוכניות כמו "טאבו" של חנוך דאום ו"סליחה על השאלה" של כאן 11 כבר חצו גבולות מוכרים של פוליטיקלי קורקט וקבעו שאין שום דבר שאי אפשר לדבר עליו. אך במקרה הזה, לא מדובר על טאבו, אלא על ערכים.
זהו סרטה השני של שי-לי שינדלר, והשני שמעורר סערה. סרטה הראשון "העשירים החדשים" עסק באנשים כמוה, שהתעשרו ביום אחד. לפני שלוש שנים, חייה השתנו כאשר בן זוגה ליעד אגמון מכר את החברה שלו למקדונלד'ס בסכום שמוערך בכ-300 מיליון דולר.
הסרט ששודר בקשת 12 באפריל האחרון, יצר שיח ער ברשתות החברתיות, לא דווקא על התופעה, אלא על שינדלר עצמה. הפעם, היא בוחרת בנושא נפיץ, מורכב ועוד יותר פרובוקטיבי. לא בכדי, הפעם היא לא הנושא.
במשך חמישים דקות שינדלר עוברת בין זוגות ואנשי מקצוע, שמספרים על ההחלטה לפתוח את הנישואים ולערער על המונוגמיה הקלאסית והיציבה. בפרומואים לסרט הם הוצגו כזוגות ש"פרצו את כל הגבולות", ו"לא מפחדים לדבר על זה", למרות התגובות הקשות מהסביבה. שינדלר עצמה, מוצגת כמי ש"שוברת את קשר השתיקה". בלי ביקורת, בלי סקפטיות, ובלי איתגור של מה שהצופים רוצים לקבל עבורו הסבר מצוין.

"הוא יהיה הבן אדם היחיד שנוגע בי? שאהיה איתו באינטימיות? למה זה צריך להיות ככה?" שואלת אחת המשתתפות. "למה לתת לזה במה ולנסות לנרמל את הדבר ההזוי הזה בפריים טיים?" מגיבים לה, והתשובות לתופעה מגיעות בסערה שהתעוררה ברשתות החברתיות, שהמסר שלה הוא אחד- אין לזה מקום.
הפוסט שעלה בפייסבוק עם הפרומו ל"פותחים את זה" לקראת הערב, קיבל למעלה מאלף תגובות, רובן המכריע נוקבות ומוחות על התופעה בכלל, ועל ההחלטה לשדר אותה בערוץ גדול בפריים טיים בפרט. "מה נסגר, זה מה שצריך לראות בטלוויזיה? מה מעודדים בדיוק? מזעזע", "כך נראית הנדסת תודעה במיטבה". "זוועה! פשוט זוועה! ועוד יותר זוועה זה לתת במה לתופעה הזו כאילו ״זה בסדר״! לפתוח את הנישואים? באמת העולם הזה השתגע".
"כולם כותבים איכס איכס, וכולם ייצפו בזה הערב", כתב אחד. "זו סדרה שאסור שתקבל רייטינג". "חבל על הדיבור חברים", הוסיפה אחרת. "תצביעו בידיים. אם הרייטינג בזמן השידור יהיה חד ספרתי, יחשבו בפעם הבאה אם לעשות על זה כתבה".
ואכן, הרייטינג היה חד ספרתי, עם 6.3 אחוז, שהם 156 אלף צופים, נתון נמוך לסרט המשודר בפריים טיים בערוץ גדול כמו 13. באותה שעה, שודרה התכנית MKR VIP בערוץ 12, שזכתה ל16.2 אחוז רייטינג, ו413,000 צופים.
ההצלחה המסחררת של "סליחה על השאלה" למשל, לא טמונה רק באומץ לפתוח נושאים לא מדוברים ולהעיז לגעת במקומות כואבים ואפלים אפילו. התכנית לא מנרמלת תופעות, אלא אנשים. היא נותנת במה לרגש, למצוקות, ומביאה לקדמת הבאה את מי שראוי לה.
גם שם, פרק אחד הוקדש לפוליאמוריה. מה ההבדל? ששם הם לא היו גיבורים, לא תופעה מסקרנת שחייבים להכיר, אלא קבוצה אחת מתוך עשרות קבוצות מיעוט אחרות. בפורמט בו השאלות מגיעות מהצופים והן הסיפור כולו, האתגר בלתת תשובות מספקות, גדול יותר.
במקרה של "פותחים את זה", לא מדובר בנושא כאוב ומושתק שזכה להכרה. מדובר בנושא שלדעת רבים בחברה הישראלית, הוא כמעט קדוש. כפי שעלה מהתגובות, ערעור על המשפחה, על זוגיות ונאמנות, הם צעד אחד יותר מדי.
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
ורדה
נורא ש"בסרוגים" מעלים את הנושא נותנים במה לפרוגרסביות המושתתת, השתגעתם?
13:02 09.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עוז
שווה בהחלט צפייה. אנשים אמיצים שחיים את החיים שלהם בתקשורת גבוהה, הגשמה עצמית, שיתוף והתמודדות לא פשוטים אבל מלאים בתמורה
12:21 09.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים קסלגרוס
תוכנית מעולה, עשויה היטב, ובמגזר הסרוג "הערכי" יש אינספור זוגות החיים בפתיחות כזו או אחרת, כולל בגידות לרוב. טלו קורה מבין עיניכם!
12:20 09.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישי
השאלה היחידה היא איך הסרט דן בסוגיה. עוד לא ראיתי.
13:08 08.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר