סקר מכון 'מסקר' מכון הסקרים במגזר הדתי לאומי, בניהולו המקצועי והמדעי של ד"ר עדו ליברמן, מגלה כי רוב הציבור תומך בצעד של ח"כ יוני שטבון להתנגד לחוק הגיוס.

כזכור, לפני שלושה שבועות, הפתיע יוני שטבון כשבנאום במליאת הכנסת הודיע כי יתנגד לחוק הגיוס, שלדעתו הוא חוק טוב, משום שמדובר בחלק מגל חקיקה אנטי דתי היוצר קרע בין הציבור הדתי והחרדי.

שטבון הפר בכך את המשמעת הסיעתית והקואליציונית, וזכה לקיתונות של ביקורת מצד חברי הבית היהודי והרב אביחי רונצקי אך לתמיכה מצד הרב שמואל אליהו. בנוסף ננקטו נגדו סנקציות פרלמנטריות, כשנשללה חברותו בועדת החוץ והבטחון ובששת השבועות הראשונים של מושב הקיץ הוא לא יוכל להגיש הצעות חוק פרטיות.

56% תומכים בשטבון

על השאלה מהי דעתך בנושא הצבעתו של חבר הכנסת יוני שטבון על "חוק הגיוס" בכנסת?  השיבו הנסקרים כך:

 MISKAR

בהתחשבות רק בבעלי הדעה בסוגיה, וניכוי המשיבים שציינו כי אין להם דעה בנושא, מתקבלים הנתונים הברורים יותר:

 56% מבעלי הדעה, תומכים בפעולתו של שטבון; 36% מבעלי הדעה, מתנגדים להצבעה נגד החוק; ו-8% חושבים משהו שונה.

הסקר נערך בשיטה של סקר על בסיס מאגר אינטרנטי איכותי הקיים במערכת של מכון מסקר. ונדגמו בו 502 מבוגרים מתוך קבוצה של כ-1250 משיבים לסקר, מתוך הקבוצות השונות של הציבור הדתי: ליברלים, דתיים-קלאסיים ודתיים-תורניים. מאגר זה מכיל אלפי משיבים ומשיבות מכל הארץ ומכל קצות קשת הדעות והגוונים במגזר הדתי לאומי. פרטיהם והגדרותיהם של המשיבים קיימים במערכת, לצד נתונים רבים שנאספו בשיטתיות מסקרים קודמים ואשר תורמים לניתוחו של כל אחד מהם. טעות הדגימה לאומדנים השונים היא 4.5%.

במכון 'מסקר' מציינים כי ניתנו בשאלה כל האפשרויות הקיימות, על מנת לתת את המרחב הגדול ביותר להצבעה. לכל משיב ניתנה האפשרות לציין כי אינו מבין בסוגיה דיו, או שהוא לא מקבל את הניסוח של שאר התשובות. יתר על כן, כל תשובה נוסחה כך שהבעת תמיכה או התנגדות, מכילה בתוכה גם הבהרה כי זוהי לא תמיכה/התנגדות בחוק עצמו, אלא בהצבעתו בפועל של ח"כ שטבון כנגד שאר סיעתו, על אף המשמעת הסיעתית והצבעת הרוב, על כל המורכבות שבכך. אין התשובות משתמעות לשתי פנים. בפילוח עפ"י השקפה דתית, מגדר וגילאים, לא נמצאו ממצאים ייחודיים ראויים לציון.

יצויין כי בסקר גולשים באתר סרוגים, הצביעו 76% בעד יוני שטבון לעומת 10% שהתנגדו למהלך ו14% נוספים שאמרו כי אסור היה לו ללכת נגד המשמעת הסיעתית.