ישנם רגעים מעטים בחיים שבהם לרגע אחד מורם המסך, ומה שהיה ומה שהווה ומה שעתיד להיות נעשים בהירים לחלוטין. רגע כזה היה כאשר נבחרי הציבור בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן הציעו לבטל את עבירת המרמה והפרת האמונים מספר החוקים.

נניח כעת לכל הטיעונים המלומדים ולהתפלפלויות המשפטיות. נניח גם לשאלה האם ביטול העבירה יביא לביטול משפט נתניהו. מה המשמעות של חברה שבה מרמה והפרת אמונים ייעשו לנורמה, ולכל הפחות למעשה בל יגונה ובל יישפט?

אין צורך לשרטט תרחישי אימים על שחיתות הולכת וגוברת, ניתן לפתוח את ספר ירמיהו (שגם סמוטריץ' ורוטמן בקיאים בו) ולקרוא: 'חֵץ שָׁחוּט לְשׁוֹנָם, מִרְמָה דִבֵּר בְּפִיו; שָׁלוֹם אֶת רֵעֵהוּ יְדַבֵּר וּבְקִרְבּוֹ יָשִׂים אָרְבּוֹ: הַעַל אֵלֶּה לֹא אֶפְקָד בָּם נְאֻם ה' אִם בְּגוֹי אֲשֶׁר כָּזֶה לֹא תִתְנַקֵּם נַפְשִׁי' (ירמיהו ט, ז-ח).

ניתן להתווכח ולפלפל שלא הרי המרמה של ימינו כהרי המרמה של ימי בית ראשון. האמנם? ניתן לטהר כל שרץ, מהתורה, מדרבנן ובכל דרך אחרת. כך עשו תושבי ירושלים שנלאו מנבואות הזעם של ירמיהו, והשליכו אותו לכלא. ירמיהו, ישעיהו, ויתר נביאי ישראל והחכמים ידעו היטב להבחין בין שוחד, מרמה ובהמשך נגיע להפרת אמונים. שוחד משמעו הטיית דין תמורת טובת הנאה. מרמה לפי ירמיהו פירושה לשקר לרעך, לשקר לסובבים אותך, ובסופו של דבר לשקר לעצמך.

והנה רק אמש שמע כל עם ישראל כיצד מי שמבקש לבטל את עבירת המרמה, מסביר שהוא אכן אומר אחד בפה ואחד בלב; כיצד הוא 'מיישר קו' עם נתניהו. ואפשר להמשיך ולהסביר שמדובר בבחירות גורליות, והן אכן גורליות, כי על המאזנים מונחים שקר ומרמה מול אמת ויושר.

נשוב לירמיהו. למלך יהודה האחרון, צדקיהו היו סיבות רבות וטובות למרוד במלך בבל. זו היתה טעות שבסופו של דבר הובילה לחורבן. אבל זו לא היתה סיבת החורבן. הסיבה היתה שכאשר המרמה נעשתה לנורמה, השקר וחוסר היושר נעשו להכרח בל יגונה, או אז לא היתה לאלוקים ברירה: 'אִם בְּגוֹי אֲשֶׁר כָּזֶה לֹא תִתְנַקֵּם נַפְשִׁי'.

אפשר לדון עם סמוטריץ', בן גביר, רוטמן וחבריהם על מדיניות, על כלכלה ועל דברים רבים אחרים. אי אפשר בשום צורה שהיא לקבל נבחרי ציבור שאינם מונעים בכל כוחם חברה שכנגדה זועק הנביא: 'שבתה בתוך מרמה' (ירמיהו ט, ה).

הנביאים לא הזכירו למיטב ידיעתי עבירה בשם 'הפרת אמונים', לפחות לא בכינוי זה. את מה שהחסירו הנביאים השלימו חכמים שקבעו: 'לא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי אמנה, שנאמר שוטטו בחוצות ירושלים וראו נא ודעו ובקשו ברחובותיה אם תמצאו איש עושה משפט מבקש אמונה ואסלח לה' (ירמיהו ה, א)' (בבלי, שבת קיט ע"ב).

האמונה עליה מדבר הנביא, איננה אמונה בה', ואף לא שיעורי אמונה בתורת הרב קוק שלשונו של סמוטריץ' מורגלת בהם. אמונה כפי שברור מתחילת הפסוק היא עשיית משפט, מן הסתם משפט צדק.

כותבי הטורים בעלוני השבת ובעיתונות הדתית, נותנים סימנים איזו מפלגה ראויה, ואיזו איננה. לא השתכנעתי מהנימוקים הפתלתלים שתיארו את החורבן שיביא לפיד, או את האסון שיביא גנץ. אבל לפחות פעמיים, בחורבן ראשון ובחורבן שני התקיימו בנו דברי ירמיהו: 'מִרְמָה דִבֵּר בְּפִיו; שָׁלוֹם אֶת רֵעֵהוּ יְדַבֵּר וּבְקִרְבּוֹ יָשִׂים אָרְבּוֹ: הַעַל אֵלֶּה לֹא אֶפְקָד בָּם נְאֻם ה' אִם בְּגוֹי אֲשֶׁר כָּזֶה לֹא תִתְנַקֵּם נַפְשִׁי' (ירמיהו ט, ז-ח).

ד"ר מאיר בן שחר, מכללת שאנן והאוניברסיטה הפתוחה