הרב קלנר על הלייטים: "בהמות עם כיפה על הראש" - סרוגים

הרב קלנר על הלייטים: "בהמות עם כיפה על הראש"

בשיעור בעלי, תקף הרב יוסף קלנר, את התופעה של דתיים שאינם מחויבים להלכה. "מול הריקבון הזה אין לי מה להגיד. זו בהמיות שתוביל לחייתיות, ואנשים ישלמו את המחיר על זה"

author-image
הרב קלנר על הלייטים: "בהמות עם כיפה על הראש"
  לחיות על פי ההלכה. הרב קלנר (צילום מסך, ערוץ מאיר)

בשיעור במכינה הישיבתית בעלי נשאל הרב יוסף קלנר על ידי בוגר שעזב את ספסלי בית המדרש ואומר כי בעולם המעשה הוא נמצא במרדף אחרי יראת ה' שלו ומבקש לקבל עצות והדרכות.

אחרי שתיקה ארוכה, השיב הרב קלנר כי הוא מתקשה לסייע בשאלה בגלל שתי סיבות הראשונה היא שמדובר במציאות שהוא אינו מכיר אותה מקרוב או מניסיון חייו, והוא עצמו לא "התמודד עם המציאות הבאמת קדושה הזו של האטמוספרה שמחוץ לבית המדרש ואיך חיים את החיים שם". והסיבה השנייה היא שהוא מתקשה להשיב מבלי לדעת מה מצבו של השואל, איפה הוא נמצא.

אחרי ההקדמה מסביר הרב קלנר באריכות, על הצורך בקביעת עיתים לתורה. "זה דבר מאוד מאוד קריטי ועל זה המלחמה". לדבריו כל אחד צריך לקבוע עיתים לתורה, אם לפני התפילה בבוקר או לאחר התפילה או אפילו לאחר העבודה.

את אלה שמצליחים לקבוע לימוד יומי מכנה הרב קלנר 'גיבורים', "גבורה היא לא לעשות צעד פעם ב.. אלא להצליח להתמיד מיומך הראשון ועד יומך האחרון, זה גיבור, לשים משימה ולעמוד בה. זה קשה, אבל החיים קשים. אף פעם בחיים לא יהיה לך יותר קל, תמיד יהיה לך יותר קשה".

השיעור של הרב יוסף קלנר כפי שצולם במכינה הישיבתית בעלי

בהמות עם כיפה על הראש

ובמסגרת לימוד התורה מוסיף הרב קלנר, "מאוד חשוב ללמוד הלכה. כשאני מסתכל היום על מה שאני רואה ולא מאמין למראה עיניי, הולכת ונוצרת תרבות כזו שאין לי מילים לשאט הנפש שיש לי כלפיה, והיא דתיים שההלכה לא משנה אצלם. זאת אומרת, הוא דתי, כי… מה החלטת לקיים היום? ואז הם עונים: מה אתה דוחף את האף? זכותו של כל אחד לעשות מה שהוא רוצה…"

"אין שכל ואין קריטריון, אפילו לא אומרים "אל תגיד לי מה לעשות", פשוט לא עושים. אם אני אמשיך להגיד, אני אקיא לפניכם", הוסיף הרב קלנר, "מול הריקבון הזה אין לי מה להגיד, זה לא יהודי זה אפילו לא אנושי. זו בהמיות שתוביל לחייתיות, ואנשים ישלמו את המחיר על זה. ברור. כי אין בהמיות בחיים. אתם בהמות עם כיפה על הראש, אתם דתיים רק מתי שבא לכם אתם עושים ומה שבא לכם אתם עושים, זה יסתיים בחייתיות בדיוק כמו התסמונת החילונית, אתם תאכלו אותה בדיוק כמו שהחילונים אכלו אותה, ולהערכתי עוד יותר גרוע או לא פחות גרוע".

"הלכה לומדים כדי לקיים את ההלכה, אל תלמד הלכות שחיטה אלא הלכות נטילת ידיים שתדע לקיים כמו בן אדם, ותתפלל שמונה עשרה על פי ההלכה ותעשה כל דבר על פי ההלכה, ושהחיים שלך יהיו מחויבים להלכה. אם תנהל את החיים שלך ככה, יהיה בסדר."

למי שאין זמן ללמוד ממליץ הרב קלנר ללמוד דווקא הלכה: "יותר חושב ללמוד הלכה מדף יומי. אם תהיה לי לומד דף יומי ומחפף הלכה, אז עזוב את ה'דף יומי', תלמד הלכה ותדע. תהיה סגור על עצמך שאתה מקיים את ההלכה טוטאל. שבת זו שבת, קריאת שמע זו קריאת שמע וכל דבר על פי ההלכה"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
39 תגובות - 39 דיונים מיין לפי
1
הרב קלנר - ניכרים דברי אמת
האחד | 23-03-2014 16:31
לפעמים פשוט עדיף לא להוסיף על הנאמר..........
2
מילים כדורבנות(ממליץ לקרוא את הכל)
| 23-03-2014 16:58
ולא להסתפק בכותרת
3
למצער: משקל נגד להבלי רונצקי
שלמה | 23-03-2014 17:05
חזק וברוך הרב קלנר
4
מי זה?
| 23-03-2014 17:15
5
עוד אחד שלמד לדבר אצל אחינו החרדים.
| 23-03-2014 17:17
העיקר כולם מדברים על "ואהבת" וכולם אוהבים וכולנו "אחים".
6
אל תבליטו משפט - תקראו הכל
יאהוד | 23-03-2014 17:41
את ההמלצה ללמוד דווקא הלכה למי שאין הרבה זמן ללמוד, אומרים כל הרבנים. ואת הגינוי החד משמעי ל"דתיים לא הלכתיים" גם אומרים כולם בלשון עדינה אולי יותר.
7
אולי כדי לשתף פעולה?
חוכעם | 23-03-2014 18:03
אותה בעיה אצל החריידים.
8
הרב צודקֱֱֱ!!!
freebird | 23-03-2014 19:07
אני גושניק ליברל שבליברלים. תומך בברית עם יש עתיד מובגיוס חרדים ובעד בני עקיבא מעורבת. והפעם אני חושב שהרב קלנר צודק במיליון אחוז!!! דווקא ליברל כמוני מתעב לייטים. ליברל שבעד מעמד אישה שלומדת גמרא ועדיין מחוייב להלכה. זה התעודת יושר של הליברליזם שליט. אני בז לחפיפניק שהופך את הלייטיות שלו לאידיאולוגיה. יישר כח הרב קלנר.
9
תומכת בלייטים
אני | 23-03-2014 19:50
כבוד הרב בעצמו טען שהוא לא יצא מבין כותלי בית המדרש. הכי קל לו להשמיץ את האנשים שכן יצאו וכן רוצים להשתלב בחברה ולתרום לה כשווים. לייטים אינם אנשים שעושים מה שעולה על דעתם לקיים באותו הרגע. התפישה הזאת שגויה מיסודה, ואם כבוד הרב היה מכיר אישית אנשים 'לייטים' הוא לא היה מעז לדבר ככה. שלא לדבר על הוצאת הדיבה. הרבה אנשים מאוכזבים מהנהגת הציבור הדתי ומתחילים לחשוב בכוחות עצמם על המצוות, על ההלכות, ומתאימים את ההלכה למצב הקיים. לרבנים שלא יצאו מבית המדרש קל לדבר בגנות אחרים, אולי כדאי שהם יקראו את 'שמירת הלשון' לפני שהם מדברים ככה על יהודים.
10
ל-8 כנס..
מבין דבר!!! | 23-03-2014 19:58
יש לך בעייה דו משמעית, דו סטרית! אתה לא החלטי.אתה בבעייה רצינית, מבולבל כלאווי. אתה אדם מסכן ואומלל!
11
מחלת הפה והטלפיים כנראה מחלה מדבקת
יוסי | 23-03-2014 19:59
מיישרי קו מחשבתי עם החרדים וש"ס
12
כל הפוסל במומו ...
נעם | 23-03-2014 20:52
כואב הלב לאן מדרדרים אחרי סגנון החרדים
13
מספיק עם העיתונאות הנמוכה
טל | 23-03-2014 21:27
סרוגים.. בבקשה אל תתחקו אחרי אתרי החדשות הנלוזים בציבוריות הישראלית. די לחפש כותרות... כל כך עקום.. לברור מילים בלי הקשרם.. הרי זה לא היה כל השיעור ואנחנו לא יודעים מה הוא לימד ואיך זה התקשר למהלך הדברים.. הייתי שמח עם הייתם מעלים תגובה של הרב.. פשוט גועל נפש של עיתונאות..
14
איזה מין סגנון זה ?
אבי | 23-03-2014 22:00
אני באמת לא מבין איך אפשר לדבר בסגנון כזה. למה הדיבור השלילי ? אי אפשר להביע מסרים באופן חיובי ?
15
ל10
| 23-03-2014 22:11
יכול להיות אדם גושניק,פתוח מחשבתית,אבל זה לא נוגע להלכה, זו אידיאולוגיה.לא חפיפנקיות.
16
טוב שעוד ישנם צדיקים טהורים
תלמיד | 23-03-2014 23:40
טוב שעוד ישנם צדיקים טהורים, שמרבים אהבה ואמונה, מפיצים אור ולא מתמקדים בחושך, ואוהבים כל אחד מישראל. וכפי שתאר אותם הראי"ה קוק: הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חוכמה. כידוע, הרצי"ה קוק לימדנו להיות אוהבי הבריות, גם אם הם לא מתקרבים לתורה. הרב קלנר, תודה רבה על השיעור המאלף באהבת ישראל, בהוספת אמונה ובריבוי האור...
17
לתלמיד תגובה 16
אבי | 24-03-2014 1:20
למאמר של פרל ושאר הגיגיו של שיימן על הציבור החרדי לא נזעקת זעקת אהבת ישראל, מי שאצלו אהבת ישראל סלקטיבית איננו אוהב ישראל.
18
לכל המגיבים - כנסו!!
שמואל | 24-03-2014 8:08
בס"ד. נדמה כי רוב המגיבים מעולם לא פתחו ספר תנ"ך, או משנה, או גמרא, או ספרי מוסר, או כל דבר בסיגנון. הרוב המוחץ של המקרים מדברים אל חוטאים ואל אלו שמזלזלים במצוות ה' בלשון קשה וגסה. אי אפשר להפוך את היהדות לדת המודרנה בה אתם חפצים, וכאן באתר "סרוגים" לנסות ולשכתב את התנ"ך ולהמציא חוקים שמעולם לא היו קיימים. הרב הנ"ל קידש שם שמים. צריך לפעמים לתת את המכה. תארו לכם שבצבא היו מדברים איתכם אך ורק רכות. במקום בו אין שוט (מטאפורה) אין משמעת, וזה ברור. והמציאות תעיד על דבריי. וחז"ל אמרו כבר כלל "המרחם על האכזריים סופו להתאכזר לרחמנים". זה בדיוק מה שקורה כאן, מרחמים איפה שלא צריך לרחם ואחרי זה מתאכזרים בנושאים רגישים. הרי התגובות המתלהמות על נושא גיוס החרדים יעידו. וההעדפה הבלתי נלאית לכל מי שמחלל שם שמים מתחילה להיות אבסורד. הרי תחשבו, אם בנושא הגיוס היינו עוסקים, תציבו במקום המילה חרדי את המילה "לייט", גם התגובות היו כ"כ חריפות? תשובה: לא. כי היו אומרים צריך לרחם עליהם, "תחשבו הרי ילדים רעבים ללחם ואין תקציב", ומעשית באופן מפלה במיוחד אך ורק כלפי "לייטים" (במציאות חרדים). איך זה מסתדר? תקראו שוב את "המרחם על האכזריים...".
19
אוי צבי שיימן
שמואל | 24-03-2014 9:45
בס"ד. אם הרב היה חרדי? איך הכתבה שלך היתה נראית? צבוע עם מוסר כפול זה מה שאתה.
20
הרב קלנר מגדולי הדור
אברהם | 24-03-2014 10:51
למה לכל הלייטים פה באמת קשה לקבל ביקורת? אם אתם דתיים תקיימו הלכה קלה כבחמורה, אם לא אל תקיימו כלום. אל תעשו טובה תלכו עם כיפה ותתנהגו כחילונים לכל דבר שפוסקים הלכות לעצמם. אתם רק פוגעים בציבור הדתיים בפרט ובעולם התורה בכלל.
21
ההתבהמות
יוסף | 24-03-2014 11:56
הגיע הזמן שרבנים יפסיקו להתבהם בדבריהם.
22
הרב קלנר
בהמה דקה | 24-03-2014 11:58
מי שהסמיך אותך לרבנות טעה ובגדול מי שלא יצא מבית המדרש ואינו מסוגל להבין את 99% מאחיו אינו ראוי לחנך על כך אברהם מבקש על אנשי סדום " אם אמצא חמישים צדיקים בתוך העיר " בתוך העיר - ולא צדיקים עם פרווה של אולם הלימוד תחזור בתשובה שלמה ואז אולי תזכה לחנך דור ישרים ולא עגלים
23
אמנם התבטא בחריפות, אך בגלי ישראל התבטא הרב אפרתי
אני== | 24-03-2014 12:08
נכון הוא טען שכל אחד יכול לבור את דרכו ולומר למשל "רק לשבת אני מתחבר" הוא מדבר בשם עצמו בעצם סתם חילוני מסורתי. אך הלייטים עושים את הלייטיות שלהם לאידיאולוגיה ענקית וברת ויכוח עם המקפידים על ההלכה (אורבך קרא לזה יהודים נורמלים ולא נורמלים) ובזה הם דומים לקונסרבטיים יותר מלחילונים.
24
תרבות הכותרות הריקות
חגי | 24-03-2014 12:40
ככל שאני גודל אני מבין כמה מסוכנת המדיה הכתובה והמצולמת. מי שהקשיב לשיעור ראה מהלך שמע את הרציונאל האמיתי של גיבור שכובש את יצרו מתוך ענווה של הרב והבנה שהוא במקום אחר.עצוותיו ניתנו דווקא מתוך אנשים שהוא הכיר שחיים בחיים אנשים רגילים. אבל מה שפורסם בתור כותרת הוא צהוב לעגני כדי למשוך עיניים וכעסים חבויים.תרבות שמעוותת ע"מ לגרום פירוד ושנאה תרבות הפאשקווילים ותרבות הכותרות הריקות מתוכן. לעומת תרבות מלאה עומק של אנשים שלומדים להקשיב ללמוד ואז להביע דעהץאז מאיזה תרבות אתם? הקשבתם או האמנתם לכותרת שהכתב בחר לשים.
25
ניכר מהסרטון שהרב אדם נעים הליכות
אוי ויי | 24-03-2014 14:58
וחבל שבמקום לענות לגופם של דברים אנשים מתלהמים... למה כי מישהו אמר לכם את האמת מבלי לטייח? הלא אם נחשוב על זה לרגע אם אנו יוצאים מתוך נקודת בסיס של אמונה בתורה והלכה, אז איזה דבר זה לבא ולומר אני מקיים מצוות סלקטיבית? מילא אדם שאומר "אני מסורתי, ולכן אין בי כוחות לקיים את ההלכות כולם, אז אני עושה קידוש ורואה כדורגל" זה לא בסדר, אבל לפחות אין פה צביעות. אבל לבא ולומר אני דתי א-ב-ל, זה וזה וזה וזה לא מתאים לי , אז במה אתה דתי ? זו דרך חיים של אני עושה מה בראש שלי אבל מצד שני אני מבין אתכם .. כשמישהו דורך לך על פצע אתה צועק אוי...
26
קלנר
יהודה | 24-03-2014 15:07
נהיית ש"סניק, וזה הרבה יותר גרוע מכל התבטאות
27
איך לקבל דברי רב המצהיר שאינו מחויב לאמת אלא לציות
עמוס | 24-03-2014 16:32
"אפילו אומר לך ...."
28
חזק ואמץ הרב קלנר
תלמיד | 24-03-2014 17:15
קראתי את הטוקבקים וניסיתי להבין על מה ולמה יצא הקצף? האם מישהו מקבוצת הלייטים נפגע מזה? ואם כן מדוע? אם אתם מקיימים את ההלכה - אז כל הדיבורים פה לא מויעדים לכם, ואם אתם לא מקבלים את ההלכה אז מה אכפת לכם מה רב אומר? אלא אם כן, אתם מחפשים מקור הלכתי לעשות ככל העולה על רוחכם, ול זה הרב שם דגש ואומר דבר פשוט- אל תהיו צבועים. תקשיבו לכל ה 14 דקות, בלי לעבור רק על הכותרת ואז תגיבו. כל המהלך לא רק חלקים. אני מקווה שתוכלו לשמור על ראש פתוח ולהגיב עניינית ושכלית ולא באופן אינסטנקטיבי (כמו שאר בע"ח). בהצלחה. והזהרו בלשונכם.
29
לא אופנתי לתבוע את עלבונה של תורה
חיים | 24-03-2014 22:50
הרבה יותר פופולארי לדבר על שוויון, פתיחות ועוד כל מיני סיסמאות (חלקן ריקות) של התרבות המערבית/ליברלית. לא קל להיות הקול שקובע ללא היסוס "שבת זו שבת, קריאת שמע זו קריאת שמע". שיש מותר ויש אסור, שיש בסדר ויש לא בסדר. אשרינו שקולות אלה לא חדלו כליל מהמחנה שלנו.
30
איך החרדים מסתכלים על הדברים? הכנס!
דוסי דוס | 24-03-2014 23:29
אני רק אספר סיפור קטן בכדי להמחיש מה אני חושב על הדברים: כשסיימתי את הישיבה התיכונית הלכתי לישיבה חרדית כעבור חודשיים פגשתי את חברי שהלכו לישיבת הסדר(אחת המוכרות בארץ) ובאותה הזדמנות פגשתי את בת דודי ונשקתי לה כ"דרך העולם" (כמובן שעשיתי זאת מאחר והייתי בתחילת הדרך) אחד מהחברים וקפץ ואמר בלגלוג "תגיד לי מה הראש ישיבה שלך החרדי היה מסכים לדבר כזה?בהתחלה התביישתי, ואז עניתי לו רגע וראש ישיבה שלך היה מסכים לדבר כזה? מה זה משנה אם הוא חרדי או מזרחי ההלכה אמורה להיות אותה הלכה? אלא השאלה איך אתה מתיחס אליה? כעבור ארבע שנים כשהוא סיים את הישיבת ההסדר נודע לי שהוא יוצא עם בחורה חילוניה (כמובן שהם לא שמרו נגיעה). אז אני חושב שאם הרב קלנר היה בודק כמה מהציבור שלו מקפידים על ההלכה הוא היה מזדעזע כמה "בהמות" (לשיטתו) יש מסביבו....
31
עד היום, הרב קלנר היה אנונימי כי השיעורים שלו היו תמיד
חיים | 25-03-2014 5:10
מלאים באמונה בעומק המחשבה ובאהבה אין-סופית לכל עם ישראל.מעניין שהתקשורת הדתית לא דיברה עליו, וגם לא העבירה את כל הדברים הנפלאים שהוא אומר כל יום. והפעם בשיעור המספר 10000 שלו בערך התפלק לו מילה מעליבה. ואל תחשבו שזה על אדם מסויים או על קבוצה מסויימת. הרב דיבר על תופעה שכולם יודעים עליה ובוכים עליה. אין כמעט הורה דתי שלא בוכה על הריחוק מקיום המצוות אצל חלק מילדיו !
32
תודה רבה על ההזדמנות לשמוע את הדברים החשובים והנפלאים
דתי | 25-03-2014 13:05
מעולם לא יצא לי לשמוע את הרב. בעקבות הסרטון כל כך הזדהתי והתחברתי ובעז"ה ב"נ אנסה למצוא עוד שיעורים של הרב אשמח אם תעזרו לי בכך. אשריך כתב יקר שזיכית. חילך לאורייתא!
33
לי נמאס מהדיניות העצמית המושלכת על אחרים ...
אלכס | 25-03-2014 17:57
די כבר לחלק לכולם ציונים ,אף רב לא מסוגל להכיל את התמונה ממבט קצת יותר גבוהה ? יש בנו את שני הצדדים כל הזמן , כל פעולה יוצרת יתרון במקום אחד וחיסרון במקום אחר ... וזוהי שלמות המציאות החסרה בזה העולם ... די עם הציפיה לשלמות , גם הכעס הזה כביכול על עקומיות אחרים לא נכון מצד אחד ויש בו מן הנכון ... כל אחד עומד ואוחז במקומו המיוחד שמתאים לו , הרגע אתה עושה משהו שלטעם שכלך נורא ואיום ועוד דקה מצווה גדולה , הכל באותו אדם באותה מציאות ... די להתכחש לזה !!! ברגע שנבין ונפנים שהשלם כאן כולל גם את החוסר אולי בקר את עצמנו ואחרים פחות ונסתכל קדימה במקום לעשות חשבונות שלא לנו
34
האיש הזה מעולם לא היה נקי לשון
תלמיד של הרב לשעבר | 26-03-2014 11:58
צרות המחשבה הבאה לידי ביטוי בספריו הפוסלת בגאוה אוילית את כל השונה ממני וממה שאני מייצג- את הרב קוק (לכאורה), הופיעה גם בעל פה במהלך שיעור...אין בזה חדשות..
35
פשוט בושה (!) במקום ליצ
עצוב | 27-05-2014 21:40
במקום ליצור עיתונות יהודית מתוקנת על בסיס ערכי היהדות "סרוגים" נמשכו למקום העצוב והפסול של העיתונות. עיתונות של רייטינג זול שמוכנה להתפרסם בזכות השמצות והעלאת כל הגועל נפש שבחברה (מוכר לכם?! האח הגדול?!) הכתבה יותר מזכירה צהובון מאשר סיכור. חבל שאתר שקורא לעצמו "סרוגים" ירד לכזה שפל. אני ראיתי באתר הזה אתחלתא גאולה של עיתונות נקייה ויהודית. חבל. אני מתנתק.
36
הרב קלנר - מגדולי מעמיקי המחשבה בדורנו
שפוי | 16-06-2014 7:02
וכל הלייטים קטני האמונה ונמוכי הקומה הרוחנית אינם מגיעים לקרסוליו ולוואי ויהיו עפר תחת כפות רגליו
37
ל 14 אבי רונצקי אתה האשם ואל תחתום אבי ניכר שאתה
המגיב אבי רונצלקי שלא מגיע לקרסולו של הרב קלנר | 17-06-2014 16:01
כל עיסוקך זה פוליטיקה בזויה גנבת דעת ופייסבוק והעיקר שיעשו לך לייקים בלי להיות דתי, תמיד טענתי שזה רדוד, לא מעמיק ומצביע על הכותב בפייסבוק שלזה מקדיש את מרב זמנו,, רונצקי הוא לא רב רונצקי באמת עושה מה שבא לו באותה שניה לא תורם שום דבר חוץ מלעשות רע, הביא הרבה נזק לציבור הדתי לאומי אבל לא רק, מאז שפגשתי את רונצקי בתחילה מדבר יפה ולאט לאט רואים מי אתה באמת רונצקי התגובה הזו שלך פה לא משקפת מה שאתה, האמת אתה אבי רונצקי יותר גרוע ממסורתיים שמאלנים או כל אחד אחר רק משום שאתה שקרן רציני גונב דעת כולם ללא הבדל מגזר, איש רע במלוא מובן המילה זה אתה אבי רונצקי מספר 14
38
"רוצה אני להיות גיבור"
נתנאל חורי | 22-10-2014 18:05
אני בהחלט חושב שהרב נגע בנקודה הכי רגישה בדתי לאומי. ממש אהבתי את הכתבה. תודה לך הרב קלנר! מקווה שאזכה להיות גיבור או לפחות לא לשכוח שזה הנושא של החיים, כל החיים!!!
39
ליאת קפלן את נשואה צאי מהפיסבוק לפני שיהפוך לך לנעלהבוק
| 23-08-2015 8:41
איך את מגיבה ככה אישית לאבוקראט הכל פסדר אצלך..?