מאמרי משבוע שעבר עורר סערה ובצדק. בהחלט היו כתובים שם דברי כפירה כמו "אני לא מקבל את מצות אהבת הגר", אבל ברור לכל מי שקרא באמת, שלא הייתה התחלה של כוונה כזו חלילה וחס.
אפשר לחלק את התגובות לשלשה. אלו שקראו את הכותרת בלבד וזו הספיקה להם לקבוע שהכותב כופר בתורה. אלו שקראו והבינו אבל התקוממו על הרעיון ה'קיצוני' שמי שלא מאמין בתורה לא יכול לתבוע אותה מאחרים. והאחרונים, שהפתיעו – חרדים וחרד"לים שדווקא הם הבינו שאין כאן כפירה למרות המילים הקשות.
ובכן – מי שכופר בתיבה אחת מן התורה הרי הוא כופר (רמב"ם הלכות תשובה ג',י"ז) ובודאי שאני מקבל את התורה כולה ללא שאלה ופקפוק.
אז על מה הויכוח? לא אכנס כעת לשאלת היחס לפליטים ולמהגרי העבודה שממלאים את דרום תל אביב. כבר נכתבו על כך מאמרים רבים ואין לי משהו עקרוני לחדש.
ההתקוממות שלי מול מי שהניף שלט של "ואהבת את הגר" מול תושבי דרום תל אביב מתחלקת לשלשה חלקים:
1. המחנה שרואה בתורה מסמך שאינו מחייב ולכל היותר מעין השראה לחיים, לא יכול לנופף בציטוט של חלקים שנוחים לאג'נדה שלו. זכותו להחזיק אג'נדה, כולל לטעון שאין הבדל בין ישראל לעמים וככל שנעלה ארצה יותר 'לא יהודים' כך נהיה נורמליים יותר. אז שהטענה הזו תעמוד מול הציבור ועליה יהיה ניטש הוויכוח. דומני שאי אפשר שלא לראות שהפוליטיקה מלמדת בדיוק את זה – מועמד השמאל מר יאיר לפיד מוכיח בכל תנועה, מעשה ודיבור שהוא פונה למדינת כל אזרחיה.
זו לא מתמטיקה מסובכת ומי שיסכים להתבונן במאורעות יגיע למסקנה הזו בעצמו. הרעיון להשתמש בפסוק, הוא לטשטש ולהחליש את עמדתם של אלו המבינים את כאבם של תושבי דרום תל אביב, שעל כתפיהם הונח המשא המוסרי הכבד הזה. אלו המוני אנשים דתיים ומסורתיים הרואים בתורה מקור מחייב וגם אם אינם מקיימים הכל, הם מכבדים אותה כדבר קדוש.
לכן – טענתי שזו העמדת פנים צבועה שאין לקחת אותה בחשבון וכפי שהצגתי באופן חריף – אם אתם לוקחים את התורה כמקור השראה ולכן כופרים בפסוק "את ה' אלוקיך תירא", אני "כופר", (לא באמת אלא לצורך הדיון!) בפסוק "שלכם", (לא באמת אלא לטובת הדיון!). כי מדוע שאוהב את הגר אלמלא שדבר ה' מחייב אותי?
2. נכון הוא שאין לי "פטרונות על התורה". לתורה שבעים פנים ואותה שם משה לפנינו. אבל יש כללים ואי אפשר לחשוב שכל אחד יכול לומר כל מה שהוא רוצה. יש דרכים לגיטימיות שהתורה מכירה בהן וישנן דרכים שאינן לגיטימיות. הנצרות למשל, לקחה את התורה למקור של השראה לא מחייבת וכתות נוספות עשו כן בישראל. עם ישראל הפריש אותם משום שהכיר את השקר העמוק בדרכים האלו. לכן אם התורה היא השראה וכל אחד עושה בה כרצונו, אני כופר בגישה הזו.
יש בתורה חלקים מורכבים שתלויים זה בזה, כמו גוף אדם. יש לב וריאות ומערכות מסובכות שמרכיבות אותו. אתה לא יכול לקחת חלק מהגוף ולחשוב שהבנת איך החלק עובד ללא הבנת המערכת כולה. אהבת הגר היא חלק מתורה שלמה והיא צריכה לקחת בחשבון, גם לשיטת אנשי השמאל המפגינים, את "ואהבת לרעך כמוך" – את סבלם המר של תושבי דרום תל אביב שרק עיוור מרצון יכול לעצום את עיניו ממנה.
לבד מכך – בכל התורה שבעל פה, אהבת הגר מתייחסת למי שבא לחסות בצל כנפי השכינה. לא למי שבא לנצל את עם ישראל ובחוצפה מתריס שהארץ שלו ושנסלק אתכם, כפי שנשמע לא פעם ממהגרים שממלאים את תל אביב. כך למשל כותב הרמב"ם בספר המצוות (מצות עשה רז) בטעם מצות אהבת הגר: "…בעבור שנכנס בתורתנו הוסיף לו הא-ל אהבה, וייחד לו מצוה נוספת".
3. והטיעון האחרון – אדם מחליט שהוא רוצה לקחת חלק מהתורה ולקיים? נפלא. אבל תקיים אותה באמת ואל תפיל את המצווה על אחרים. אתה רוצה להביא פליטים חסרי כל ארצה? קודם כל פתח להם את המדשאות היפות שלך בקיבוצים ובשכונות היפות שטיפחת. תן להם להקים 'חמארות' ומאורות עישון ושתיה ליד ילדיך שלך. תן להם לשכב בצידי הדרכים שתויים עד הקצה ודלג מעליהם בדרכך לעבודה. קבל עליך את הפחד לצאת בלילה שמא תידקר, כפי שחשים תושבי דרום תל אביב.
גם אז השימוש במצות 'אהבת הגר' יהיה לא במקום, אבל לכל הפחות תהיה ראוי להיקרא אדם מוסרי שמוכן לשלם מחירים כבדים על אמונתו.
אל תבואו עם שלטים מול אוכלוסייה מוחלשת ותתנשאו עליה בתביעות מוסריות, מספר שאינכם מאמינים בו.
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
3 דיונים
נורי המקורי
מי שם עליך, עגל פרימיטיב? לך להקריב קורבנות ולסקול נואפים ומחללי שבת.
21:51 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דורון שטאובר
מה לך למדינת ישראל? אתה הרי אנטישמי. ברור שהתנ"ך שלך זה מיין קאמפ. למה שלא תעבור לאחת מה194 מדינות האחרות בעולם? יש מדינה יהודית אחת כולה, אין צורך באנטישמים כאן.
20:36 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאן דכר שמיה
אמרת אמת! יהודידרום תל אביב אחינו הם ואנחנו דואגים קודם כל לאחים שלנו.
16:46 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רות המואביה שנאסר לבוא אליה ובכל זאת היה מי שהכיר אותה ולא פסל אותה מראש בגלל דעות קדומות
אף אחד לא ביקש שתאהב את הפליטים בדרום תל אביב, רק תלך לשם רגע, תכיר אותם, תשמע את הסיפורים שלהם, ואז תכתוב מאמרי דעה. יש שם אנשים מדהימים, ולא פחות...
אף אחד לא ביקש שתאהב את הפליטים בדרום תל אביב, רק תלך לשם רגע, תכיר אותם, תשמע את הסיפורים שלהם, ואז תכתוב מאמרי דעה. יש שם אנשים מדהימים, ולא פחות צדיקים וישרים מהרבה יהודים חוטאים ורשעים.
המשך 13:07 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנינה
בתגובה ל: רות המואביה שנאסר לבוא אליה ובכל זאת היה מי שהכיר אותה ולא פסל אותה מראש בגלל דעות קדומות
אפשר לדעת היכן אתה מתגורר ?
13:55 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה קשור?
ולא הפעילה אלימות כלפי שכניה. להגיע היום לדרום תל אביב זה כמו להסתובב בארץ זרה. אז מה אם יש שם כמה אנשים טובים? יש אנשים טובים בכל העולם, אז אנחנו צריכים ליבא אותם לארץ??? עניי עירך קודמים!
14:23 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רות
בתגובה ל: חנינה
שכונת שפירא
15:06 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רות
בתגובה ל: מה קשור?
להזכיר לך את אמירתו של אברהם כלפי הקדוש ברוך הוא בנושא סדום?
15:08 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זלמן
בתגובה ל: רות
להזכיר לך מה היתה תשובתו של הקבה ומה היה סופה של סדום
17:07 19.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כולנו בצלמו
שוב אתה מתנשא. בגלל שאני חולק עליך אז אתה אומר שאני לא מאמין בתורה? כמה יהיר מצדך. אני אוהב את התורה לא פחות ממך, ועדיין לגרש מכאן אלפי בני אדם...
שוב אתה מתנשא. בגלל שאני חולק עליך אז אתה אומר שאני לא מאמין בתורה? כמה יהיר מצדך. אני אוהב את התורה לא פחות ממך, ועדיין לגרש מכאן אלפי בני אדם רק בגלל צבע עורם, זו גזענות לשמה, כי הרי ברור שפליטים אוקראיניים, גם לא יהודיים, אף אחד לא היה קורא להעיף.כמי שחי שנתיים בנווה שאנן אני מעדכן אותך שהאלימות, מקרי האונס והגניבות ברובן המכריע מגיע מנרקומנים, ולא מהפליטים. מדינת ישראל היא ששלחה אותם לדרום תל אביב. המצב כיום שיש שם משפחות שלמות וילדים שנולדו כאן. רב יקר אל תאהב את הגר. תכיר אותו, תבין את הסיפור שלו, תביע חמלה והבנה. בעיניי זה הדבר שתורתנו הקדושה, וההיסטוריה היהודית, ניסתה ללמד אותנו.
המשך 12:58 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אאאאאאאאאאאאא
מדובר על פורעים שממררים את חיי התושבים בדרום ת"א. וגורמים לכך שהתושבים לא כולים לצאת מהבית בשעות החשכה, משתלטים, גונבים, אונסים ועוד מרעי בישין. אז כמו שהרב כתב- תארח אותם בשכנות אליך ואז תוכל להיות יפה נפש ולא על חשבון אותם תושבים אומללים (בהחלט!), שהסתננו אליהם. ואגב, גם אם העור שלהם היה לבן אך היו נוהגים באותו אופן, רצוי וצריך להעיף אותם לכל הרוחות!
16:36 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
הם לא גרים, ולכן אין צורך לאהוב אותם. לו היו גרים בוודאי שהיה צריך לאהוב. על מה הוויכוח? על אידיוט אחד שהרים שלט בלי להבין בכלל מה הכוונה שלו? אז...
הם לא גרים, ולכן אין צורך לאהוב אותם. לו היו גרים בוודאי שהיה צריך לאהוב. על מה הוויכוח? על אידיוט אחד שהרים שלט בלי להבין בכלל מה הכוונה שלו? אז צריך ללמד אותו, אבל מה יש להתווכח על זה?
המשך 12:25 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בור ועם הארץ
בתגובה ל: שירה
אז מה הכוונה בגרים הייתם בארץ מצרים?
13:10 18.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר