לכולנו ברור שצריך לשוב בתשובה על חטאינו בערב יום הכיפורים, אולם היצר הרע הוא טיפוס מתוחכם: עם הזמן למד הוא כיצד לעקוף גם רצון טהור מעין זה.
המשוטטים בשלל הווידויים בתקשורת וברשתות החברתיות ביחס לשנה החדשה, אולי שמו לב שרבים שם מתנדבים להכות על החזה של האחרים: להתריע על "עוולות חברתיות" במדינת ישראל; להתנצל "בשם הציבור" על "שלא עשינו מספיק" ביחס לנושא זה או אחר; ובכלל – כמיטב המסורת הפרוגרסיבית – לצייר את החברה שבה אנו חיים כמושחתת ואילו את עצמם כ"מוכיחים בשער".
הווידוי נאמר אמנם בלשון רבים – "אשמנו בגדנו" – מפני ש"לעולם ישתף אדם עצמו עם הציבור" (ברכות ל, א); אדם צריך לראות את עצמו כחלק מהכלל ולא כפרט מנותק, אולם אין הכוונה להאשים את הציבור אלא להתמקד בעוונות הפרטיים שלי (וגם אותם בצנעא בלי לגרוף עליהם לייקים). זו הסיבה שתנועת הגוף שמלווה את הווידוי היא הכאת אגרוף על החזה – המקבילה הקדומה להפניית האצבע של האדם רק כלפי עצמו.
ביום הכיפורים תשפ"ג עדיף להתמקד בטוב שקיים בסביבתנו, ולהאיר בזרקור – רק לעצמנו מול בורא עולם – במה אני צריך להשתפר.
גמר חתימה טובה.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
1 דיונים
כהן לוי
מדוע אתה תוקף את הפרוגרסיבים? ועוד בערב יום כיפור
13:55 03.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כפיר
את הרב לונדין, אתה מכניס אותנו לפרדוקס. אתה טוען ש"מיטב המסורת הפרוגרסיבית" היא לתאר את החברה בה אנו חיים כמושחתת ואת עצמנו כמוכיחים בשער, ולהכות על החזה של אחרים- בעודך עושה את...
את הרב לונדין, אתה מכניס אותנו לפרדוקס. אתה טוען ש"מיטב המסורת הפרוגרסיבית" היא לתאר את החברה בה אנו חיים כמושחתת ואת עצמנו כמוכיחים בשער, ולהכות על החזה של אחרים- בעודך עושה את אותו הדבר בדיוק- מוכיח בשער את "הפרוגרסיבים" ואת החברה המושחתת שלנו, בעודך כביכול נקי מכל זה. אני הלכתי לאיבוד.
המשך 11:47 03.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירן
בדיוק מה שאתה עושה במאמר הזה...
09:17 03.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדי בן נחום
וידוי מה כבוד הרב מחדש? ממרום גילי ב"ה א י שומע וקורא כל השנים אותן האשמות אותם וידויים ואותן מילים לבקש סליחה, למה?! כי למחרת יום הדין כל המבקשים אשמנו חוזרים...
וידוי מה כבוד הרב מחדש? ממרום גילי ב"ה א י שומע וקורא כל השנים אותן האשמות אותם וידויים ואותן מילים לבקש סליחה, למה?! כי למחרת יום הדין כל המבקשים אשמנו חוזרים לסורם ולצערי אין תקנה לשנאה התהומית שיש ברוב בעלי התשובה והמצוות לא לקבל את האחר, אלה רק על פי דין תורה, וזה בדיוק מה שאמרו חז"ל לפני אלפי שנים אין גוזרים הלכה אם הציבור לא יכול לעמוד בה, מי יפתור את הבעיה שזה ,,תיקו" תישבי ייתרץ קושיות ובעיות צום בעינוי למי שחייב וגמר חתימה טובה
המשך 08:42 03.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זהר
יישר כוח לרב לכל המתקשים על תשובה זו-תפעילו את ההגיון הפשוט והבריא. יש משמעות והשלכות למעשים של אדם. במיוחד אם חמורים כאלה. לרצות עונש בכלא זה אכן מחיר שאדם משלם אבל חוץ מלשלם...
יישר כוח לרב לכל המתקשים על תשובה זו-תפעילו את ההגיון הפשוט והבריא. יש משמעות והשלכות למעשים של אדם. במיוחד אם חמורים כאלה. לרצות עונש בכלא זה אכן מחיר שאדם משלם אבל חוץ מלשלם על פי החוק עליו לעשות תשובה. חוץ מתשובה כלפי שמייא, ובעיקר בנזק ציבורי כזה, על אדם זה להוכיח לחברה שהוא מתחרט והוא רוצה להשתנות, לפתוח דף חדש. אם יעשה זאת, על אף הקושי העצום, נשתדל לקבל אותו ולתת לו הזדמנות כחברה. שהרי מעשיו הנוראיים לא נמחקו מנפשותיהן של הנפגעות ונפשם של כלל הנפגעים מסביב. אם נקבל אדם שעשה עבירות חזרה לציבור בלי שיעשה תשובה- נכשיר עבירות ופגיעות נוספות בכך שיקומו עד אנשים שידעו כי החברה תקבל אותם בלי שיצטרכו להודות, להתנצל ולהשתדל לתקן. כאילו הכלא מאפס הכל.. זה יהפוך להיות סיכון משתלם. עם נפלא וקדוש יש לנו. וכמו שהוא רוצה לקבל שבים בתשובה, כך הוא רוצה לשמור על שאר האנשים ולמנוע פגיעות נוספות
המשך 16:37 02.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זהר
בתגובה ל: זהר
תגובה זו נכתבה כאן בטעות. היא מיועדת לכתבה על דברי הרב שמואל אליהו
04:01 03.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר