לאחר שנות עבודה ותכנון מרובות, הולכות ונשלמות תכניות התחבורה שמשנות את פניה של ירושלים. העיר מצויה בעיצומה של מהפך תחבורתי גדול היקף ומימוש חזון של הענקת תחבורה מהירה ויעילה לכמיליון תושבי עיר הבירה ולמבקריה.

כבר השנה יוכלו באי העיר לעשות שימוש בכניסה החדשה לעיר, כביש 16 מסיבוב מוצא היישר לדרום ירושלים, ומהמת"צ המהיר המוביל מהכניסה לעיר ועד לשכונות צפון ירושלים – שני פרויקטים שנחנכו במהלך השנה החולפת.  

לאחר שנים של קיפאון, ומערכת תחבורה מיושנת מתחוללת בירושלים תנופת בנייה בהשקעה של מיליארדי שקלים. משרד התחבורה ועיריית ירושלים באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה ובביצוע חברת מוריה לפיתוח ירושלים, מובילים חזון של תחבורה יעילה ומהירה יותר לירושלים בשילוב מספר פרויקטים שיחוללו את השינוי לקראת השנים הבאות. עם מערך תחבורה מודרני, שישרת את ציבור הנוסעים בנוחות, במהירות ובבטיחות בפרקי זמן קצרים, שכיום נשמעים דמיוניים. עם רחובות משודרגים ותשתית תחבורתית ופיזית מעולם אחר.

רואים את העתיד

בחצי היובל האחרון זינקה האוכלוסייה של ירושלים מ-650 אלף לכמיליון תושבים, והיא הייתה לעיר הגדולה בישראל. ההערכה שקצב הגידול הזה יישמר, ויביא את העיר בעוד שני עשורים לאוכלוסייה בת 1.4-1.5 מיליון – כשקצב הגידול המהיר ימשיך להוביל לעומס תחבורתי ופקקים חסרי תוחלת. כדי להביא פתרון, שיחלץ את ירושלים מהפקקים ויקדם את פני העתיד, נוצרה תכנית רשת רכבות קלות אשר בעתיד כוללת לפחות עשרה קווים שירשתו את העיר מקצה אל קצה. 

כבר היום פועל בהצלחה חסרת תקדים הקו האדום של הרכבת הקלה, שחילץ את מרכז העיר ירושלים מזיהום אוויר כבד ועומסי תנועה, ובו עושים שימוש יומיומי רבבות נוסעים. קו זה היווה את חלוץ הרכבות הקלות בישראל, והוא רק הפרומו למערך הרכבות הקלות שיחצה את ירושלים לאורך ולרוחב, ויאפשר לכל אחד להתנייד במהירות ובנוחות לכל פינה בעיר.  

הרכבת הקלה (צילום: דניאל אוחיון)

כיום, התוואי הירוק שחוצה את ירושלים מצפון לדרום נמצא בעיצומה של הקמה. הקו הירוק יאפשר הגעה מהירה וישירה לכל חלקי העיר, כשלקו יהיו שני קווים תפעוליים שיפעלו על התוואי. הראשון יקשר את נווה יעקב וצפון העיר עד לגבעת שאול וקריית משה. קו נוסף יקשר את הר הצופים ושכונת הגבעה הצרפתית עד דרום ירושלים כולל שכונת גילה.

מטרתו של הקו היא יצירת רצף תחבורתי מתקדם ונוח שיחבר בין מוקדי עניין מרכזיים בעיר וייצר גישה נוחה ומהירה אל מוסדות ציבור, מרכזי תעסוקה ומוקדי עניין בעיר, דוגמת קריית הממשלה, שלושת בתי החולים המרכזיים, גן החיות העירוני ועוד.

הדמייה של הקו הירוק בצומת פת (באדיבות צוות אב לתחבורה)

בנוסף נמצא בהליכי מכרז הקו הכחול, שיקשר בין השכונות רמות לגילה דרך מרכז העיר. אורכו של הקו הוא כ-31 קילומטר שלאורכם יוקמו 53 תחנות, מתוכן 3 תחנות תת-קרקעיות. הוא צפוי לשרת כ-250,000 נוסעים ביממה, בתדירות של 3–4 דקות בשעות השיא. זאת באמצעות צי של 122 קרונות, שמהווים 61 רכבות.

עוד מתוכננים קווים נוספים בשלל צבעי הקשת: החום, הסגול והזהוב, שירשתו את העיר. בעוד מספר שנים תזכה העיר הגדולה בישראל לרשת יעילה ונוחה, מהירה ובטוחה, עם יותר מעשרה קווי רכבת קלה שאורך מסלוליה כמאה ק"מ.

מערך התחבורה כולל רכיבים נוספים של בניית חניוני חנה וסע לרכב הפרטי, במטרה להשאיר את הרכב בחניון חינם ולהמשיך את הנסיעה בעיר באמצעות תחבורה ציבורית, יצירת הפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים, שיקום ושדרוג עורקי התנועה הפנימיים ועוד. כל זאת לצד ניצול המהפכה התחבורתית לשדרוג נרְאות הרחובות והחלפת התשתיות הפיסיות המיושנות: ריצוף חדש וזיפות, נטיעת עצים לנוי ולצל, הצבת ריהוט רחוב, הטמנת קווי חשמל עיליים, חידוש תשתיות המים והביוב, שדרוג ובניה של גני משחקים, פארקים ועוד.

צירים מהירים לאוטובוסים:

כאמור, לצד ובנוסף למערך הרכבות הקלות שישרתו את תושבי ירושלים, נבנו מסלולי העדפה לתחבורה הציבורית בעיר, והושלם הציר המהיר מהכניסה לעיר דרך רחוב ירמיהו ושפע חיים עד להר חוצבים. בעתיד ימשיך הציר אל דרומה של ירושלים באמצעות כביש חדש המתוכנן באזור.

נת"צ ירמיהו (צילום: עיריית ירושלים)

רעיון תיעדוף התחבורה הציבורית, יצא לדרך בירושלים כבר לפני שנים כאשר הוקם המסלול הראשון לתחבורה ציבורית בשדרות גולדה מאיר – שמאפשר נסיעה מהירה של אוטובוסים מרמות עד דרום העיר, דרך מרכז העיר. הניסיון שנרכש הוכיח שהוא עדיף עשרת מונים על הציפוף יחדיו של הרכבים הפרטיים והאוטובוסים עמוסי נוסעים על אותה הדרך, תוך היווצרות פקקים.

ההצלחה של הנתיב הובילה להארכתו ולסלילת נתיב תחבורה ציבורית על שדרות מנחם בגין, שאורכו כ-5.2 קילומטרים, ממחלף בן ציון ועד למחלף גולדה מאיר. העבודות על הנתיב כללו הטמנת תשתיות בשוליים, שדרוג הכביש הקיים, התקנת גשרי שילוט, מעקות בטיחות ועוד. השירות המתוכנן יאפשר הגעה מהירה מכל מקום לכל מקום בירושלים, באמצעות הרכבות והרשת התומכת של האוטובוסים ללא צורך לעשות שימוש ברכב הפרטי. 

נת"צ שדרות בגין (באדיבות מוריה)

מאחורי רעיון פיתוח רשת הרכבות הקלות, וסלילת מסלולי ההעדפה לתחבורה הציבורית, עומדת מדיניות מתוכננת לפיה יש להעניק העדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. כיום יותר מ70% מהנוסעים בבירה עושים שימוש ברכב הפרטי. החזון של משרד התחבורה ועירית ירושלים באמצעות תכנית אב לתחבורה הוא להביא להעדפה לתחבורה ציבורית בקרב לפחות 40% מכלל הנוסעים במטרופולין ולצמצום מהותי של נפחי התנועה הפרטית בכבישי ירושלים, דבר שיתרום לאיכות הסביבה ולצמצום הפקקים.

החזון הוא לא רק הענקת תחבורה ציבורית טובה ויעילה יותר לתושבי ירושלים אלא גם עידוד ההליכתיות, ויצירת מרקם עירוני נוח, בטוח, נגיש ומקדם שיעודד את הולכי הרגל. זאת כאשר יישמר תמיד העיקרון של נגישות קרובה של עד חצי קילומטר לאמצעי תחבורה ציבורית זמין ואמין. לפיכך, התכנית משלבת גם שבילי אופניים, שיעניקו ערך מוסף בדמות אוויר נקי, וסביבה עירונית מטופחת ונאה.

שיפור בלתי פוסק:

בד בבד לשיפור בלתי פוסק בשירות האוטובוסים והתחבורה הציבורית, אחת הבשורות הגדולות היא כניסת חברות חדשות לשירות התח"צ בעיר. בין היתר נכנסה חברת "סופרבוס ירושלים", להפעלת קווי השירות במרכז העיר, וכך גם  נכנסה לצפון ירושלים, חברת "אקסטרה" אשר תשרת את שכונות צפון ירושלים כולל רמות ונווה יעקב.

במסגרת כניסת מפעילי תח"צ חדשים, מערך קווי האוטובוסים של התחבורה הציבורית בצפון ירושלים יגדל וישפר באופן דרמטי את שירות האוטובוסים העירוני בתוך שכונות העיר וביניהן. נוסף על הקווים הקיימים יופעלו קווים מהירים וישירים לאזורי תעסוקה ומוקדים עיקריים בצפון העיר, שטרם הופעלו.

חברת אקסטרה תפעיל את הקווים באמצעות 430 אוטובוסים חדשים, מחציתם אוטובוסים חשמליים, שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. כך גם לפי התכנית, יופעלו אוטובוסים מפרקיים רבי קיבולת. המפעילים החדשים ישפרו את הפריסה המרחבית ותדירות השירות לטובת ציבור הנוסעים, תוך שינויי מסלול והגברת תדירות בקווים קיימים במטרה לשפר את רמת השירות לנוסעים.

העיר ירושלים מציבה את השירות לנוסעי התחבורה הציבורית בראש סדרי העדיפויות, למען נסיעה טובה, מהירה ובטוחה יותר.