אורבך לסרוגים: "לא חושב שצריכים להגדיר קווים אדומים" - סרוגים

אורבך לסרוגים: "לא חושב שצריכים להגדיר קווים אדומים"

השר אורי אורבך מדבר עם סרוגים על החרדים (הלכנו לכיוונם מאוד), על הציונות הדתית (יש חילוקי דעות, אין קרע) וסובר כי לא צריך למתוח קו בנושאי דת: "כל חוק יקודם או יתוקן"

author-image
אורבך לסרוגים: "לא חושב שצריכים להגדיר קווים אדומים"
  הלכנו הרבה לכיוון החרדים. אורבך (פלאש90)

אחרי מושב חורף עמוס, חודש של מאבק חרדי-דתי ושבוע לא פשוט בכנסת, שוחחנו עם השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך על מה שעברנו בשבוע האחרון.

חוק השווין בנטל עבר, אתה יכול להסביר למה החרדים כל כך כועסים?

הם מתרגזים כמו כל דבר שלא נראה להם. יש להם ענין להלהיב את הציבור שלהם, להלהיט אותו, להגיד אוי אוי אוי שזה אסון נורא. אבל כשקוראים את החוק ומבינים אותו לאשורו, אני חושב שבהתחשב באילוץ שבג"צ חייב אותנו לחוקק, אני חושב שזה חוק הוגן ומיטיב עם החרדים.

הבית היהודי הבטיחה בהתחלה כי היא תגן על החרדים ולא יהיו סנקציות כלכליות או פליליות, והיום החרדים אומרים 'תקעתם לנו סכין בגב'?

קודם כל אנחנו לא עובדים אצל החרדים, אצל מדינת ישראל, כולל החרדים וכולל אחרים. הסנקציות הפליליות הוא ביטוי קצת מופרך. מדובר על מי שבסופו של דבר לא התגייס אחרי כל האפשרויות לעשות שירות צבאי או אזרחי או להשאר ללמוד תורה, יחולו עליו החוקים שחלים על כולם.

מלכתחילה אני לא חושב שהיה צריך להגדיר את זה כן סנקציות פליליות או לא סנקציות פליליות, זה עניין של שוויון, השירות בצבא הוא  חלק מהחובות. רוב החרדים יוכלו לשמור על אורחות חייהם מחוץ לצבא ואחרים יעשו שירות צבאי או אזרחי תוך התחשבות בזה שהם חרדים. אני חושב שיש הפרזה מכוונת ומתוזמנת. הח"כים החרדים יודעים כמה שהחוק הזה טוב, ואני לא בטוח שהם בעצמם היו מחוקקים חוק יותר טוב, גם אם זה היה תלוי רק בהם.

הלכנו לכיוון החרדים?

מאוד

ועדיין הם ככה מגיבים?

זה בכלל לא משנה, מה שלא היינו מחוקקים הם היו נגד, כי אנחנו המזרוחניקים וככה זה.

אתה נתפס כמי שעומד בחזית של הבית היהודי נגד החרדים, נתת השבוע נאום בכנסת …

נתתי נאום חריף נגד חברי הכנסת החרדים לא נגד החרדים. לא הייתה בו אף מילה נגד החרדים אלא נגד חברי הכנסת החרדים. עד היום בעיתונים שלהם הם אפילו לא טרחו לפרסם את פרטי הצעת החוק כלשונה.

אחד הנאומים החזקים בכנסת. אורבך במיטבו

יש סיכוי לאיחוי הקרע בין הציבור הדתי והחרדי

אני חושב שכן. אבל זה תלוי בחרדים. אצלנו יש הרבה קולות פייסניים, אפילו פייסניים מדי. אצלנו מוחלים על כבודנו. יש דברים שנאמרים על ידי חרדים שמבחינתי הם בלתי נסבלים.

אתה מתכוון ליוני שטבון? לרב שמואל אליהו ולרב אבינר?

כן כן, בין השאר. בהחלט. יש קולות. יש לנו ח"כ אחד שהצביע עם החרדים כאילו הוא חרדי, זה דבר שלא יכול לקרוא במפלגה חרדית. היה את הרב אמסלם, אבל בוא נגיד שיוני שטבון לא קיבל את העונש שקיבל הרב אמסלם אצל החרדים ה"ליברלים".

בתוך המגזר עצמו, אתה רואה קרע בין חרדלניקים ללייטים?

לא, אין קרע, לא לא. זה דיבורים מוגזמים. בסך הכל אנחנו מגזר שבתוכו הוא די סובלני, רובו ככולו. יש חילוקי דעות, אבל אלה דברים שאפשר לעמוד בהם. לא תמיד מרוצים, אבל זה בסדר.

ואם אנחנו כבר מדברים על איחוד, מה קורה עם האיחוד בין הבית היהודי ותקומה?

לא ידוע לי שמתקדם משהו משמעותי, אבל אני לא מצוי במגעים האלה. ולדעתי, לא צריך להשקיע בזה יותר מדי, נעשה פריימריז וכל מי שירצה מוזמן להתמודד. למה צריך שתי מפלגות? מה כבר ההבדל בין יוני שטבון ומוטי יוגב לאורית סטרוק וזבולון כלפה מבחינת הדעות? למה אלה צריכים לרוץ בפריימריז ואלה יכולים להבחר על ידי ועדה? אלה אותם אנשים ואותם דעות. אפשר לפתור את זה בשיטת בחירות מוסכמת על כולם ולסגור עניין.

לא צריכים קווים אדומים

מה יהיו האתגרים של הציונות הדתית במושב הקיץ של הכנסת?

אנחנו צריכים לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית, לתקן את חיי הדת במדינת ישראל.

שזו גם סוגיה טעונה?

נכון, אנחנו בכנסת עוסקים בסוגיות טעונות.

ובנושאי דת ומדינה, מה הקווים האדומים?

אני חושב שאנחנו צריכים להעביר עוד חוקים שיתקנו את חיי הדת במדינת ישראל. מה זה קשור לקו אדום?

נישואין אזרחיים זה קו אדום?

לא חושב שצריכים להגדיר קווים אדומים. אנחנו שותפים בכל חוק או בקידומו או במניעתו או בתיקונו, זה מה שאתה עושה בתור שר, בתור מחוקק.

זה דבר חשוב מאוד, ואנחנו עומדים בפני תכניות מאוד גדולות שקידמנו במהלך השנה, ובעזרת ה', הם יצאו לדרך בחודשים הקרובים. בנושא של התנדבות, תעסוקה ויחס לאזרחים ותיקים, וזה בהחלט נושא שחוצה את כל המפלגות, חילונים, דתיים וחרדים. ואנחנו נבוא עם בשורות לציבור החשוב והיקר הזה.

מה היה אומר אורי אורבך מהמילה האחרונה על השר אורבך?

אני חושב שהוא היה די מרוצה. אותם דעות, ואני משתדל להגשים את היעדים שהצבתי לי ולציונות הדתית בכניסתי לפוליטיקה. צריך להגיע לפעמים לפשרות, לא לחפש את המריבה, אבל גם לעמוד על שלנו ולא לפחד להגיד את האמת.

אמרתי אמת גם בתכניתי ברדיו וגם בעיתונים, וגם עכשיו אני אומר אמת, אבל הפעם עושים את זה בקבוצה במקום לכתוב לבד, ובהחלט צריך להתחשב גם באחרים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אורבך=עמלק
אבי | 05-06-2014 0:58