שנה למהפך: הפיצול בציונות הדתית קרוב מתמיד - סרוגים

שנה למהפך: הפיצול בציונות הדתית קרוב מתמיד

בעוד בנט מייצג את חלומם של רבים במגזר על אישיות צבאית עסקית מצליחה, עמדתו הרוחנית מפנה עורף לחלוטין לקו ההיסטורי של גוש אמונים ובתי המדרש שהצמיחו אותו. הפיצול כבר נמצא מעבר לפינה

author-image
שנה למהפך: הפיצול בציונות הדתית קרוב מתמיד
  מצליח אך מעורר ביקורת. בנט (פלאש90)

חלפה כבר למעלה משנה מהמהפכה הפוליטית והאידיאולוגית שחולל השר נפתלי בנט בתוך תנועת המפד"ל ההיסטורית, מפלגת הבית היהודי דהיום.

ראוי כבר לנסות לבחון את מהות השינוי שעבר על הכלי הפוליטי המרכזי של הציבור המכונה ציוני דתי במדינת ישראל. בנוגע לכך נראה כי לוז המהפך שחולל בנט היה, מעבר מעמדה מגזרית שתומכת בלימוד תורה בצביון רוחני מסוים, שמירה על מוסדות חינוך דתיים לאומיים ועוד, לעמדה בה הציונות הדתית מתנהגת כאלטרנטיבה ממשית למפלגות החילוניות במדינה בתחרות שלה על ההגמוניה הפוליטית בארץ.

מהפך זה התקבל בברכה ככל הנראה על ידי רוב המגזר הדתי לאומי ששנים כמה לשדרג את מעמדו העצמי בתוך המדינה מקבוצה רעיונית סגורה שנמצאת בשולי המחנה לקבוצה מרכזית משפיעה שמחוברת ישירות לחבורת ההנהגה של מדינת ישראל.

מבחינה זו נראה כי נפתלי בנט, כפוליטיקאי מיטיב לקרוא את קהל בוחריו ויודע לקלוע בצורה עמוקה לשאיפה המהותית והעמוקה שלהם להשתלבות בהנהגת מדינת ישראל. ניתן אף לומר שבנפתלי בנט כאדם וכסמל עבור ציבור שלם, יש שילוב מדהים של איש ביטחון, איש עסקים ואידיאולוג מדיני יחד עם חיבור ממשי חי לחברה החילונית בישראל.

מנהיגה הנוכחי של הציונות הדתית הוא מבחינה רבה מייצג את חלומם של רבים במגזר על אישיות נורמאלית לחלוטין שתייצג מעין צבר דתי שמהווה שדרוג של הצבר החילוני.

חילון של הציונות הדתית

מנגד הדמות שמייצג נפתלי בנט באישיות שלו ובכריזמה שלו מהווה גם ללא צל של ספק מעין נמסיס קיצוני ביחס למחנה החרדי דתי לאומי בתוך המגזר שלו. בנט, כמעט במודע, מוותר על האידיאל המשיחי מבית מדרשו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל ומסיט את המאמץ הציבורי של הציונות הדתית משיפור פני המדינה לחיים בתוכה בצורה כמעט חילונית ונורמאלית. פעולה זו שמהווה חילון מודע של הציונות הדתית מבחינת ערכי העומק שלה אכן קוממה רבים כמו הרב צבי טאו שתקפו את נפתלי בנט במילים קשות ביותר.

קשה להתעלם מהעובדה שהתקפות אלו צודקות באופן עקרוני בזיהוי עמדתו הרוחנית אידיאולוגית של מנהיג הציונות הדתית הנוכחי שהפנה עורף לחלוטין לקו המשיחי היסטורי של גוש אמונים ובתי המדרש שהצמיחו אותו. נכון נפתלי בנט עדיין תומך ברעיון ארץ ישראל השלמה, אולם רעיון זה אינו נובע אצלו מתוך המבט המשיחי הקלאסי של ישיבת מרכז הרב והר המור אלא נשען על מקורות יניקה אחרים.

נקודה זו מעידה כי בעתיד הקרוב עלול להתרחש בפועל פיצול בין המחנות בתוך המחנה הציוני דתי כאשר החלק התורני שבו לא יוכל לחלוטין להשלים עם הדרך בה בחר בנט ללכת שמהווה מבחינתו נסיגה מוחלטת מכל הרעיונות שלו וכמעט אפיקורסות ממשית.

הקרע הזה מחייב לכאורה את כל הצדדים בתוך המחנה הדתי לאומי לעסוק בשאלה האם מפלגת הבית היהודי דהיום לא הרחיקה לכת בכיוון האולטרה לייטי שלה. האם הוויתור על זהות העומק לא שולל למעשה את הציונות הדתית ומחלן אותה.

שאלות אלו חייבות להישאל דווקא לאור ההצלחה האלקטוראלית המרשימה של מפלגה זו שאכן עלולה בעתיד להיות אלטרנטיבה פוליטית ממשית לתנועת הליכוד במאבק שלה על הנהגת מדינת ישראל.

==

אסף גולן הוא עורך המהדורה היומית של עיתון מקור ראשון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
למה רק לחשוב על פיצולים כל הזמן?
דובב | 11-11-2013 19:44
בס"ד אסף גולן וכל חבריו אנשי התקשורת למיניהם למה כל הזמן לחשוב על פיצולים ומחלוקות. מה אי אפשר להסתדר במפלגה אחת עם דעות שונות. נכון שיש חלקים שונים בציונות הדתית אבל מי אמר שצריך להסכים על הכל? ואם לא מסכימים מי אמר שזה ישר פיצול? אולי צריך לגדול קצת ... אולי תעשו כתבה אחת על המשותף. אולי המשותף יותר גדול. למה ישר עם מי שלא חושב כמוני אני ישר נגדו. קצת נמאס מהשטחיות הזו...
2
עוד נקודה למחשבה
דובב | 11-11-2013 19:47
מתי לאחרונה טרום ימי נפתלי בנט המפד"ל כן בטאה את הרעיון המשיחי בצורה מלאה? חבל אני מרגיש שיש אנשים בתוך הציבור שלנו שבכח רוצים לפצל
3
בנט ראש הממשלה הבא
דן | 11-11-2013 20:25
4
ניתוח מסוכן. אין מקום לרסיסי מפלגות המפלגה מגוונת
אלי זילכה | 11-11-2013 20:36
פשוט לא נכון, בשנים האחרונות ההבדלים בין הגוונים בציונות הדתית מתחדדים, אך זו לא סיבה להתפלג. הבית היהודי מכיל גם את יוגב, סטבון, אריאל הרב בן דהן וסטרוק. כוחנו באחדותינו גם אם לא מסכימים על הכל. המנהיגים הקודמים: חיים משה שפירא, יוסף בורג, זבולון המר ואורלב לא היו מזוהים עם הקו של מרכז. הרב טאו מעולם לא יצג את הצינות הדתית, תמך בש"ס לכן הוא לא מהווה ראיה
5
"בנט עדיין תומך ברעיון ארץ ישראל השלימה אולם רעיון זה..
אמיתי | 11-11-2013 21:00
הבלים.ברגע האמת הוא ימכור את ארץ ישראל כמו שהסכים לשחרור מחבלים
6
אסף, מי שלח אותך? דרעי????
תורני | 11-11-2013 21:17
בנט בשבילי הוא מצויין. ואני שייך לצד התורני
7
מי שלא הבין - שילך
שלמה | 11-11-2013 22:02
לציונות הדתית יש בשנים האחרונות סרח חרדל״י עודף, שקולות הרקע שהוא משמיע גדלים בטור הנדסי ונמצאים ביחס הפוך לגודלו האמיתי באוכלוסיה. בנט בסך הכל מחזיר את הציונות הדתית למקום שלה, וכמו שאתה - אסף - בעצמך כתבת, ציבור הבוחרים שלו מרוצה מכך ובצדק. בנט עשה החלטה היסטורית והשאיר בחוץ את החרדים. כולל אלו ממפלגתו שלו, ואם הזנב החרדלי המכשכש בכלב יוכל קצת לנו- זה כל דבר חוץ מ״פיצול״ . אז אים צורך להלך אימים עם התחזיות האלה. תראה לי בבקשה משהו ציוני אחד בהגות ובהתנהלות של חצר הרב טאו וגרורותיה - כדי שנבין על איזה פיצול מדובר כאן
8
לצערנו הציבור כלל לא מודע לזה
יצחק | 11-11-2013 22:15
לא יודע אם חוסר בירור השקפתי או הפיתוי של סו"ס להיות רלוונטי, אבל הציבור כלל לא שם לב לשינוי הכיוון (כמו שהתגובות מעידות.. אפשר להיות נגד או תומך נלהב, אבל לא לשים לב לשינוי כיוון מהותי מציונות דתית של הרב קוק לאורתודוכסיה מודרנית בתוך המרחב של המדינה מעיד על שטחיות).. הפיצול פחות רלוונטי, הנושא הוא הדילמה- מסתבר שאין יכולת לפעול בכיוןן של היותה מדינת ישראל מדינת התורה, שבה תתגשם התורה... כנראה שהמסקנה היא ייאוש לפחות שמני של האידיאולוגיה הציונות-דתית עם מקף, ואימוץ ציונות חילונית יחד עם דתיות...
9
נציגי הרב צבי יהודה זצ"ל היו יובל נאמן האטיאיסט וגאולה
צבי פנחס | 11-11-2013 22:29
כהן.בתחיה ,אז החרד"ל התפלג והקים מפלגה חילונית. הפרנציפ להתפצל ולירות לעצמך ברגל. את אוסלו וגירוש גוש קטיף קיבלנו כי לא ספרו אותנו..
10
חבר'ה, כפרה עליכם, תעזבו כבר את בנט
א. | 12-11-2013 0:33
. מישהו יכול להסביר בבקשה מהיכן הסימוכין למשפט הבא (ציטוט מהמאמר): "בנט, כמעט במודע, מוותר על האידיאל המשיחי...ומסיט את המאמץ הציבורי של הציונות הדתית משיפור פני המדינה לחיים בתוכה בצורה כמעט חילונית ונורמאלית. פעולה זו שמהווה חילון מודע של הציונות הדתית מבחינת ערכי העומק שלה אכן קוממה רבים..." הגד נא אסף יקירי, שהית בכוכב אחר בזמן האחרון? כל מה שאני שומע מבנט ערב ובוקר וצהריים זה שהמטרה של המפלגה זה "לפעול למען עמ"י" ו"לחזק ולדאוג לזהותה היהודית של המדינה". אין לי מושג מה לא טוב בזה, איזו נטישה של אידיאולוגיה משיחית זו, ולמה אנשים כמו הרב טאו שתומכים בש"ס- פאר היצירה המשיחית-תורנית ממש- כן נחשבים לממשיכי מסורת משיחית זו. נשגב מבינתי, מה אגיד. עד שיש מישהו שעושה את מה שצריך ושיש לו גיבוי ציבורי נרחב כל מה שעולה לאנשים בראש זה אמירות בסגנון "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חינם! את הקישואים ואת האבטיחים וכו'"?! מה קרה לנו, השתגענו?! היש מישהו שזוכר נושא כלשהו בו הייתה לנו איזושהי השפעה (בממשלה), בעשור האחרון? האם לפני עידן בנט מישהו מימש פה חזונות משיחיים בהצלחה כה יתירה??? עשו טובה, הבנאדם עושה עבודה יפה בסה"כ. אינני בטוח שאם היה לנו מישהו שמצטט פסקאות מ"אורות" בנאומיו בכנסת מצבנו היה בהכרח מזהיר יותר...
11
שכרון הכח של האולטרא לייט
ארבינקא | 12-11-2013 1:19
אם בנט ידע להכיל גם את החרדלי"ם מחד והאולטרא לייט מאידך ובתווך את הרוב שחלקו דתי יותר וחלקו דתי פחות הוא ינסוק מעלה מעלה. אבל הוא לא יודע. הוא נציגם של הלייט והאולטרא לייט ונציג הדתיים הבורגניים של אזור המרכז ודתלש"י ירושלים והסביבה. הקבוצות הללו לוקות בשכרון כח מגובה בעיתצונות מגזרית לייטית חזקה ואוהדת. כל אלו יביאו לכשלונו. לחרדלי"ם ולליטים כקצוות יש זכות קיום ואפשר לשלבם במפלגה אחת. בנט לא יודע ולא מסוגל כי הוא מזוהה עם כיוון אחד ללא דמות מאזנת ותומכיו ההסטריים הם בני דמות אחת.
12
אסף הנכבד, לא על כל בדל תיאולוגי צריך לפצל
חנוך | 12-11-2013 3:13
אני חושב שאולי זו הטרגדיה של הר המור: יש שם איזה חוסר חיבור ממשי למציאות. לא נעים לומר, אבל חוששני שהצרה היא שהעולם של ההר-המורניק הממוצע הוא כל כך צחיח ודל, כך שהוא באמת משוכנע שכל הבדל באיזה ניואנס אזוטרי תיאולוגי בינו ליריבו, מחייב פיצול. אין לו את היכולת להבין שרוב החוטים המחברים אנשים לקבוצה מסויימת הם לחלוטין לא בעלי אופי פילוסופי-מופשט. עכשיו, אין לי בעיה עם אנשי חכמה וספר. יש לי בעיה כשזה מגיע רק עם הספר, בלי מצע בריא של חיים ואינטואיציות פשוטות וישרות, ואז 'החכמה' נעשית ממש הרסנית ומטופשת. ועל זה נאמר: חכמים היזהרו בדבריכם, או אולי קודם לזה: Get a life !
13
מגיב 12 צודק, הר המור מחרימים את כל מי שלא כמוהם, חבל
אלי | 12-11-2013 11:54
אני רואה עצמי כמי ששיך לצד התורני בציונות הדתית. בבחירות הקודמות הצבעתי לאיחוד הלאומי. למרות זאת אני מרוצה מבנט ומחברי המפלגה שמייצגים אותי ברוב המקרים. אף פעם אין 100%. פיצול לרסיסי מפלגות רק יפגע בנו. כוחנו באחדותנו. אל תתפטו אחרי התעמולה החרדית שמנסה להציג את בנט ככופר. הכל שקר, הם אף פעם לא הכירו בנו וברבנים שלנו
14
למגיב מספר 5- אתה משקר. בנט התנגד לשחרור מחבלים.
לילי | 12-11-2013 15:28
ובנט אכן מאמין ברעיון ארץ ישראל השלמה ואין שום סיבה לחשוב שהוא ישנה את דעתו בנושא. הוא מתמודד יפה עם ההתנפלות עליו. המפלגה גדלה בגלל שהיא כבר לא רק דתית.
15
די לקשקש
בני | 12-11-2013 15:57
כל היום תאורית על מה יהיה חלס פרשנות רדודה
16
הציונות הדתית הקלאסית סיימה את תפקידה.
כיום היא תנועה רחבה | 12-11-2013 16:56
כיום היא תנועה רחבה, וטוב שכך.
17
הסקר המעשי הכי טוב בוצע בבחירות האחרונות בירושלים,
ירושלמי | 13-11-2013 6:01
בנט קיבל פחות משליש מקולות הציונות הדתית בעיר. נכון שירושלים איננה רעננה, אבל היא בהחלט משקפת חלק משמעותי מאוד בציבור שלנו. כדאי להתעורר היום, לפני שיהיה מאוחר מחר.
18
קישקוש
| 14-11-2013 0:18
לא חדש המושג של חרד"לים,לייטים,והזרם המרכזי,וכולם יכולים להסתדר מצויין. כמו שמסתדרים עד עכשיו כאלה הבאים מישיבות כמו הר המור ומרכז הרב עם קרוביהם הלייטים או 'רגילים' יותר. וכן כאלה מהגוש עם כאלה מהישיבות המצויינות לעיל.כנ"ל לגבי תנועות הנוער כבני עקיבא שיו"ר מרכז הישיבות שלה מקובל על כל הציונות הדתית. סתם רוצים לפלג בכח.זו המגמה של כל 'מקור ראשון' נקווה שלא.
19
עיוורון
שלמה | 15-11-2013 0:41
בעייתו העיקרית של בנט היא "שכרון כח". בירושלים בנט ציפצף על הסניף. לא נתן יצוג למוסדות וגם לא לתורניים וגם לא לצעירים . מה כן ? הרצל... הרצל... הרצל... ותו לא . אז איך לא יהיה פיצול? הציבור הוא בעל הבית ולא בנט!
20
תהליך הדרגתי
ד | 18-11-2013 18:24
המדינה הוקמה על ידי אדם חילוני - בן גוריון. יש ציפייה שבנט יהיה ראש ממשלה - זו כבר התקדמות, ראש הממשלה הדתי הראשון. אכן, לא דתי ישיבתי אלא דתי לייט, אבל גם זה משהו. יבוא אחריו ראש ממשלה שיהיה יותר רציני בדתיותו. כך היא גאולתן של ישראל - קימעא קימעא.
21
ההתפצלות רק תחליש וחבל
בז נודד דיגיטלי | 20-11-2013 2:03
החרדים (מלחמת ליטאים בליטאים...וכו) מומחים בהתפצלויות נפתלות. על החרד"לים להיזהר מליפול במלכודת הזאת. מספרם קטן והשפעתם היחסית מועטה. אבל ביחד ובתיך הבית היהודי הם משיגים הרבה יותר. וכדאי שגם הם ביחד עם הית היהודי יבקשו עליהם רחמים שיחזרו בתשובה וישרתו בצבא וישפיעו על רודפי הסלבים למינם מתוך החברה (הישראלית) ולא מרחוק.