שאלה

אנחנו בית כנסת בלי רב. בכל שנה יש ויכוח בין החברים אם לעשות מניין נשים שאשה תקרא להם במגילה.

חלק אומרים שזה יפרק את הקהילה ולא יגיעו משפחות ביחד לקריאה הגדולה (מה שדי נכון…). חלק אומרים שלמרות זאת התחושה הטובה של האשה שזה חשוב לה, עדיפה על זה.

חלק בכלל אומרים שעדיף לכתחילה שאשה לא תקרא גם בגלל הלכה של ספק בברכה וחלק מהפוסקים שאומרים אפילו לקרוא שוב (כמו הרב אליהו זצ"ל) וגם בגלל הדמיון לקונסרבטיבים.

מה המנהג הנכון? אנחנו ספרדים אם זה משנה.

תשובה

שלום וברכה.

האחדות היא הסוד של המגילה. כל הסיפור של המגילה היה לשים את האחדות מעל כל הערכים האחרים, שבוודאי היו חשובים ובגללם היה עם ישראל בים העמים עם מפוזר ומפורד.

לפי רבי שלמה הלוי אלקבץ כל הסיפור של מצוות הפורים נועד לאחד את הקהילה. לא רק משלוח מנות ומתנות לאביונים. הגמרא אומרת שמבטלים תורה בשביל לקרוא מגילה ביחד עם ציבור גדול. למרות שלא מבטלים לימוד תורה לשום מצוה אחרת אם אינה הכרחית. כאן מבטלים תורה ובלבד שיקראו במגילה ביחד.

זה הסוד של המגילה.

לכן היחד עדיף. גם בגלל הכמות (-מה שנכון בכל קהילה), וגם בגלל שבמקרה כזה לא תהיה בקהילה שלכם ספציפית מחלוקת.

אני מקווה שאין לכם בקהילה פמיניסטיות לוחמניות שיהרסו את פורים ואת הקהילה בשביל המאבק שלהן.

בהצלחה

==

הרב שמואל אליהו הוא רב העיר צפת ומרבני דרך אמונה.