מי שנסע בשבוע האחרון באוטובוסים של מטרופולין ברחבי הארץ לא יכל להישאר אדיש. כרזות ענקיות כיסו את האוטובוס מבחוץ, בעיצוב של מודעת אבל. על השלטים נכתב:

"בקרוב נודיע בצער רב וביגון על מותו בטרם עת של רוי, בן שנתיים יהיה במותו". וכן בווריאציות נוספות: "על מותה של מיקה, שתלך לעולמה בגיל 5".

זהות המפרסמים מאחורי הקמפיין לא הייתה ידועה, אך ברשת הייתה הסכמה רווחת שמדובר בחציית גבול. "טירלול" "זה מחריד ובטעם רע כל כך", "נוראי ומעורר בחילה. מי חסר הלב שעשה פרסום כזה נמוך מתחת לחגורה? יש דברים שלא עושים".

הסברים מגוונים ניתנו לסיבה שמאחורי הקמפיין, כשהניחוש המרכזי היה שמדובר בנושא תאונות הדרכים הקטלניות, או אזהרה מפני שכחת ילדים ברכב. מתנגדי חיסונים? אלימות במשפחה?

(צילום מסך מתוך פייסבוק)

רבים הזדעזעו, אך נטען גם שאם בכוחה של מודעה אחת כזו להציל חיי אדם, הדבר היה שווה. "עדיף זעזוע ממודעה, מאשר עוד ילד שיפגע מקורקינט", נאמר.

כעבור מספר ימים של קמפיין שללא ספק הצליח לעורר שיח ומודעות, ניתנה התשובה שחיכינו לה:

חברת האוטובוסים מטרופולין פרסמה בדף הפייסבוק שלה, כי מדובר בשיתוף פעולה עם עמותה עבור חיות, במטרה להעלות את המודעות לאימוץ כלבים וחתולים.

"סליחה אם הזדעזעתם!" נכתב "למי מכם שתהה השבוע מה פשרן של מודעות האבל הענקיות, שהודבקו על גבי האוטובוסים שלנו, אז יש לנו הסבר…

רצינו לעורר את המודעות לגורלם של אלה, שנידונים למוות בהסגרים השונים, אבל בזכות העמותה זוכים לחיים, והלוואי שבזכותכם יזכו גם לבית.

אז מתנצלים אם הבהלנו. רבים מכם כתבו שהקמפיין "מזעזע", אבל אם תשאלו אותנו, מזעזע יותר לראות כלבים חבולים, חולים ומוזנחים.

מזעזע יותר להרוויח עליהם כסף כשמוכרים אותם לתעשיית הקרבות. ובעיקר מזעזע למצוא אותם בצדי הדרכים, אחרי שננטשו באמצע החיים סתם כי לא מתחשק יותר.

אז לפעמים צריך קצת להכאיב בבטן כדי לעשות שינוי".

(צילום מסך מתוך פייסבוק)

אחרי פרסום ההסבר, הביקורות ברשת לא איחרו לבוא, ואף התגברו. "הייתי בטוחה שזה קמפיין נגד שכחת ילדים ברכב או משהו בסגנון…אבל התשובה של זה מחליאה אותי. הנושא ממש לא שווה את הזעזוע מהטיזר. זה ציני, נוראי ודוחה".

התגובות הקשות הגיעו מאלה שהמודעות הללו היו עבורם אגרוף רציני בבטן. "הייתה לי חברה בשם מיקה", כתבה אחת. "היא נפטרה לפני 4 שנים. הייתי צריכה לצאת מהפייסבוק לכמה דקות כדי להירגע. לא קול".

"מזעזע בצורה פושעת!" כתב אב אחד. "רוי הוא שם בני ז"ל שנהרג. כדי לעשות קמפיין צריך אנושיות. זה לא קמפיין, זו ברבריות".

מטרופולין הגיבו לחלק מהכותבים והשיבו: "אנחנו מוצפים בתגובות מרגשות, מחזקות וגם כאלה שקצת פחות. אנחנו מאמינים במטרופולין, שבנושא כאוב וחשוב זה, המטרה מקדשת את האמצעים.

הדבר החשוב ביותר הוא שהנושא עלה לשיח רחב מאוד ואנחנו מקווים מאוד שבשבת הקרובה המון כלבים וחתולים ימצאו בית חם, לו הם מייחלים כבר תקופה ארוכה".