אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעה: למה שלא תגידו מי שברך לחיילי צה"ל בהפגנה?

אם מי שלומד תורה פטור משירות צבאי יהיה זה הגון וראוי לסיים את העצרת ב'מי שברך' לחיילי צה"ל או בפרקי תהילים להצלחת צה"ל ובכך להביע כי אין סתירה בין לומדי התורה לבין חיילי הצבא, כל ציבור ותפקידו. עו"ד נעם צוקר עם שלוש הערות על עצרת החרדים

דעה: למה שלא תגידו מי שברך לחיילי צה"ל בהפגנה?
  מה עם 'מי שברך לחיילי צה"ל'? נעם צוקר

שלוש הערות קצרות לגבי עצרת הציבור החרדי שעתידה להתקיים הערב בירושלים:

1. קיימות שתי בעיות הלכתיות או לכל הפחות שתי נקודות שצריך לתת עליהן את הדעת הקשורות להפגנה מנקודת מבט תורנית. ראשית, שמעתי אתמול (מוצ"ש) ברדיו כי מפקד מחוז ירושלים במשטרה הודיע "המשטרה השלימה היום (=שבת, הח"מ) את הערכותיה לעצרת". במילים אחרות, קיום העצרת, אשר נעשה "בהוראתם ובהדרכתם של מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א" כרוך, כך נראה, בחילול שבת. לידיעת כל המשתתפים.

"עצרת התפילה והזעקה" מתקיימת בראש חודש. ראש חודש במקורותינו מהווה במובנים מסוימים מעין יום טוב (ככל הנראה כך היה בימי המקדש ככל הנראה). בהלכה נפסק כי אין גוזרין תענית על הציבור ביום זה וכן אסור להספיד ביום זה, וכמו כן לא אומרים תחנון ואומרים הלל. אמנם זה לא כתוב במפורש אבל לי אישית עצרת תחינה וזעקה מצד אחד וראש חודש לא הולכים ביחד, במיוחד כאשר זה מגיע ממציבור שמזוהה יותר מכל על שמירת ההלכה ו"רוח ההלכה" לכאורה. לא נראה לי שהיתה קיימת מניעה לעשות את העצרת ביום שלישי. או רביעי. אין כאן פיקוח נפש.

2. דווקא היום ולא ביום הבחירות, הוא יום חגה של הדמוקרטיה הישראלית. הציבור החרדי (שיודע לנצל היטב את השירותים הסוציאליים והאחרים שהמדינה מעניקה), מנצל ביום זה עיקרון דמוקרטי ראשון במעלה הידוע כ"חופש ההפגנה". ואל יהי זה קל בעיניכם. בניגוד לרוב ההפגנות המתאפיינות בהתאספות כיכר רבין לדוגמא בשעות הערב, מדובר על שיתוק עיר הבירה של מדינת ישראל למשך כמעט יום שלם, על כלל הפגיעות שיש בכך, ואף על פי כן רשויות המדינה מאפשרות את קיום ההפגנה ומקצות לכך כוחות ומשאבים.

הציבור החרדי נהנה איפוא מעיקרון דמוקרטי מערבי ראשון במעלה שלאו דווקא היה זוכה לו במקומות אחרים ובתקופות אחרות וראוי שיברך על כך. הייתי שמח אילו ראשי הציבור הזה יביעו בעצרת את תודתם והערכתם למשטרה, מד"א ושאר הכוחות המלווים אותם והמסייעים להם בקיום העצרת, וזאת ללא קשר לתוכן העצרת עצמה. מינימום הכרת הטוב.

3. אף אם נקבל את דעתם של קברניטי הציבור החרדי כי מי שלומד תורה פטור משירות צבאי (ואני חולק על כך מכל וכל) עדיין יהיה זה נכון וראוי במעמד זה להביע הערכה למי שכן משרת בצבא. אני חושב שיהיה זה הגון וראוי לסיים את העצרת ב'מי שברך' לחיילי צה"ל או בפרקי תהילים להצלחת צה"ל ובכך להביע כי אין סתירה בין לומדי התורה לבין חיילי הצבא, כל ציבור ותפקידו. במקום זה שמעתי הערב את "שיר ההפגנה" הלקוח מתוך תפילת ר' נחוניא בן הקנה "שאנו משכימים והם משכימים – אנו משכימים לדברי תורה, והם משכימים לדברים בטלים."

אף אם אין כוונה לכך, בהפגנה נגד גיוס לצה"ל הדבר נשמע מאוד לא ראוי ולא מכבד. כאשר כך הם פני הדברים, וכאשר לא נשמעת מינימום של הערכה כלפי צה"ל, אינני מצליח בשום אופן להבין את הרבנים המזוהים עם הציבור הדתי לאומי הקוראים להשתתף בעצרת וזאת ללא כל קשר לשאלה האם החוק המוצע הינו נכון וראוי.

==

עו"ד נועם צוקר הוא תושב כפר עציון וחבר תנועת "נאמני תורה ועבודה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
מה אם
ישראל | 02-03-2014 10:40
לא תפתח את הפה ותיתן עצןת לאנשים שהרביצו כבר תורה שנים לפני שיצאת מהביצה...חצוף
2
תפסיקו עם העבודה זרה של הצבא הזה כבר
יוני | 02-03-2014 10:58
בית של גוים ארורים
3
כל כלב חורץ לשון וכל חמור פוער פה
יהודה | 02-03-2014 10:58
מי אתה בכלל שתטיף מוסר לאנשים הגבוהים ממך כגבוה השמים מהארץ?
4
יש הרבה צדק בדבריו - וכאן טמון סוד הישועה
כובש ארץ ישראל - מכיכר השבת | 02-03-2014 11:06
היחס בין הישיבות הקדושות לקדושת הצבא. * א. "הישיבות והצבא כמו זוג נשוי – וצריך ביניהם כבוד הדדי" - "הישיבות והצבא" זה כמו זוג נשוי, ויש ביניהם הקבלה והשלמה זה לזה, הישיבות שזה לימוד התורה זה כנגד "קודשא בריך הוא", והצבא שזה שמירה על ארץ ישראל וכנסת ישראל זה כנגד "שכינתיה", וכמו שכתב ב'חסד-לאברהם' (לרבי אברהם אזולאי סב החיד"א. מעין ג נהר ז): "כי התורה וארץ ישראל יש להם יחוס יחד". עכ"ל. וכמו שצריך להיות כבוד ותמיכה בין הבעל לאשה, כך צריך להיות כבוד ותמיכה מצד בני הישיבות אל חיילי צה"ל, ומצד חיילי צה"ל אל בני הישיבות. * ב. כבוד מצד חיילי צה"ל אל בני הישיבות – כמו שאמרו חז"ל (מכות ו,א) עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים, מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלים שהיו עוסקין בתורה! ואמרו (תנחומא מטות, ג) אלף למטה אלף למטה – י"ב אלף חלוצי צבא, וי"ב אלף לתפילה! * ג. וכבוד מצד בני הישיבות אל חיילי צה"ל – שמי שמאמין בהקב"ה, והוא בעל ידיעות תורניות, יודע, שחיילי צה"ל זה לא רק הפעלת כח גשמי, אלא בעיקר הם מעוררים כח רוחני אדיר, כי מלחמת ארץ ישראל היא מצוה קדושה, וכמו שבכל מצוה, "בַּהִתְעוֹרְרוּת שֶׁלְּמַטָּה תְּלוּיָה הַהִתְעוֹרְרוּת שֶׁלְּמַעְלָה" (זוה"ק פקודי. ח"ב רסה,א). - כך במצות כיבוש ארץ ישראל, כשחייל עושה כאן פעולה טבעית לשמירה על ארץ ישראל – בא הקב"ה ופועל בכוחו האין סופי ביחד עם החייל. וכמש"כ (תהלים קלח,ח) יְהוָה יִגְמֹר בַּעֲדִי. ופירש החיד"א בספרו "יוסף תהלות" (שם): "דאחר שהאדם יתעורר ה' עוזר לו. וזהו שאמר "ה' יגמר בעדי" - שאני כבר התעוררתי והתחלתי במצות התשובה, ועתה "ה' יגמר בעדי". עכ"ל. ומה שהיה במלחמת ששת הימים שהקב"ה עשה נסים לעם ישראל, והפיל לפנינו את כל צבאות ערב, ונתן לנו חלקים כ"כ גדולים מהארץ, פי שלשה ממה שהיה בידינו קודם לכן, זה לא רק בזכות התורה של בני הישיבות, אלא גם בזכות מסירות נפשם של חיילי צה"ל. וכמו שאמר הג"ר יחזקאל אברמסקי זצ"ל לשומעי שיעוריו (שביניהם היה הרה"ג רבי אריה קוסטינר שליט"א אשר מסר את הדברים הבאים. - הובא בספר "אתחלתא היא" ח"ב עמוד שנ"א. – והדברים הובאו ג"כ ע"י הג"ר יעקב הלוי פילבר שליט"א, בדף שבועי 'בסוד שיח' אחרי מות – קדושים תשע"ב, והובא בספר 'עלה נעלה' עמ' 244): "באחד השיעורים אחרי מלחמת ששת הימים סיפר לנו הרב: "שאלו אותי בזכות מה נצחנו? תשובתי היתה בזכות מסירות הנפש של חיילנו". עכ"ל. כלומר, שהמסירות הנפש של החיילים היא "זכות רוחנית אדירה של מסירות נפש למען מצות כיבוש ארץ ישראל", והזכות הרוחנית הזו מושיבה את ישראל על ארצם לבטח. - ובפסוק (תהלים קכב, ו) "שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם", כלול ג"כ שצריך לשאול בשלומם של חיילי צה"ל אשר הם מקיימים את הכתוב (ישעיהו סב, ו) "עַל חוֹמֹתַיִךְ יְרוּשָׁלִַם הִפְקַדְתִּי שֹׁמְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה", שהם מופקדים לשמור על חומות ירושלים, ועל חומות כל הארץ שכלולה בקדושת ירושלים, שהרי בשלום השומרים תלוי שלום העיר. ואכן מובא בספר "חזון ציון" עמוד 67: "כשהיה רבי הלל (משקלוב תלמיד הגר"א) שואל לשלום אנשי הגברדיה (גברדיה = צה"ל של תלמידי הגר"א) בזמן שיצאו לתפקידיהם, היה אומר "מה שלום ירושלם", כי "אנשי הגברדיה" עולה "ירושלם" בגימטריא. עכ"ל. והגימטריא הזו המסורה מתלמידי הגר"א - מלמדתינו באופן כללי, שהשאילה לשלום חיילי ארץ ישראל – כלולה בכתוב "שאלו שלום ירושלים". וכנ"ל שבשלום השומרים תלוי שלום העיר. - וכאשר בני הישיבות ידברו עם שלטונות צה"ל, בסגנון של "אלף למטה אלף למטה - מטה תורה ותפילה, וכנגדם מטה מלחמה", שיאמרו להם "אנחנו מכבדים את הגאולה שבאה בזכות חיילי צה"ל, ואתם תכבדו את הגאולה שבאה בכח התורה של בני הישיבות", רק אז ה' יעזור לבני הישיבות.
5
בושה מתגובות 1-2-3 עם אלימות כזו.
רון | 02-03-2014 11:14
ממש חילול ה'. חכמים דבריכם בנחת נשמעים... ובכן, הסיבה האמיתית היא, כיון שאנשי כנסת הגדולה תקנו עיקרי נוסחי התפילות, ובהם נסגר המסגרת. לא יכול לבוא כל אחד ולנסח תפילה לפי דעתו. הרב גורן עם כל הכבוד, לא היה בעל רוח הקודש, לפיכך לא נתקבלו נוסחי התפילות שלו בעם ישראל.
6
למה אתה לא אומר "מי שברך לבחורי הישיבות" כל שבת ?
נעמי | 02-03-2014 11:25
הרי לימוד התורה מגן על עם ישראל?
7
ל-4, הוא הציע תהלים. גם דוד המלך לא היה בעל רוח הקודש?
א | 02-03-2014 11:34
8
אני רוצה לספר לך סיפור שהיה בישיבת מרכז הרב
חרדי | 02-03-2014 11:56
לפני כ - 50 שנה ביום העצמאות בין כותלי הישיבה ביזו את ראש הישיבה הרב קוק ועל מה? יום העצמאות היה ביום שבו תענית בא"ב וראש הישיבה רצה לומר תחנון ואותם רבנים שהיום אתנו היו אז בחורים ועשו רעש גדול בבית המדרש ולא נתנו לראש הישיבה לומר תחנון אז העצה שלי אליך ביום שלא תשנה את מנהגי היהדות ותאמר תחנון ביום העצמאות אנחנו נאמר תפילה נוספת לשלום חיילי צה"ל
9
ל-2 אתה מגוחך ולא מציאותי כלל.
שלמה | 02-03-2014 12:07
בלי צבא לא היית לומד כאן תורה.. אלא שחייב להיות שניהם, ע"ד יששכר וזבולון. ויש מעלה בכל אחד שאין לשני. בחורי ישיבות לומדים תורה ובזכותם הצבא מנצח. חיילי מוסרים את נפשם בפועל. שמעלה זו אין אצל לומדי תורה
10
ל-5 באמת בכל התפילות חייבים לכוון לשניהם
דוד | 02-03-2014 12:11
גם ללומדי התורה הקדושה וגם לחיילי הצבא שמורים את נפשם להגנת ארץ ישראל על תושביהם היהודים.
11
טעות! מי שלומד תורה אינו פטור משירות צבאי..
מאיר | 02-03-2014 12:20
רק לומדי תורה בישיבות הקדושות הם יחידה נבחרת שבתוך הצבא שבעצם כוללת בתוכה הרבה סוגי יחידות, יש כאלו עם מדים וכאלו בלי מדים, בחיל מודיעין למשל יש גם מרגלים כמו מתערבים, והם דוקא לבושים אפילו כמו ערבים, וכך דייקא הם תורמים את חלקם בשמירה על הבטחון של תושבי ארץ ישראל.
12
ל-7
יואב | 02-03-2014 12:30
א. בהב ולא באב. ב. הראי"ה כבר לא חי כ-70 שנה, לא ראה בהתנפצות חלומו על מדינה יהודית בא"י.
13
ל-6 בוודאי שהוא אומר
יובל | 02-03-2014 13:08
מהי תפילת "יקום פורקן" אם לא ברכה בין היתר גם לתלמידי החכמים?
14
ל-8. הסיפור שלך לא מדוייק
| 02-03-2014 14:12
ידוע הרב צבי יהודה אמר שיש להגיד סליחות (לא תחנון) בה"ב (ולא בא"ב) אפילו ביום העצמאות אך לא ידוע שא יפעם תלמידים ביזו אותו בשל כך (אבי למד בישיבה באותה תקופה). עד כאן העובדות. בכל מקרה יש חלוקה ברורה בין יום העצמאות שנופל (שלא מבחירתם של בני אנוש) בבה"ב לבין קביעה לכתחילה של עצרת סליחות בראש חודש. כמו"כ יש חלוקה בין ראש חודש ליום העצמאות ואפילו אני כ"מיזרוחניק" אומר זאת.
15
בודאי בעת אמירת תהלים חייבם לכוון עבור חיילי הצבא
רון | 02-03-2014 17:26
ועבור לומדי הישיבות יחדיו
16
אהבת ישראל?
חרדי | 02-03-2014 18:09
מי שמדבר רע על הרבנים הציונים זה כל האנשים הקטנים אתה לא תישמע מגאון הרב קניבסקי או מהרב שטיינמן דברים כאלה בושה מי שאומר שמי שהולך לצבא רשע ה' ישמור אותו אוי לו ולנפשו יש רבנים בציונות הדתית לא פחות קדושים! בכל מקום יש טוב ורע אני מתבייש בדעתם של חכי"ם מהבית היהודי זאת לא דעת תורה אבל מי שמדבר על דתיים לאומיים בהכללה כל כך גסה מוציא לעז על ציבור שלם וחלקם גם קדושיים!
17
מי שפרע מאנשי דור המבול ודור הפלגה הוא יפרע ממי שאינו ע
ירון | 02-03-2014 21:44
ממי שאינו עומד בדיבורו, (הבית היהודי), ומשאר המסיתים כנגד החרדים ושומרי התורה (האמיתיים) בארץ ישראל, ונאמר אמן. מרוצה?
18
אנחנו כבר לא חיים עם אייואן
אריה | 02-03-2014 22:45
אנחנו צריכים להיות מלאי ההודיה והתרגשות על הזכות להפגין. כאילו זה ימות המשיח, שיש נורמות של כל מדינת עולם שלישית. אנחנו חיים במאה העשרים ואחד, לא עם הקוזאקים ברוסיה. חלק גדול מאתנו מגיעים מאמריקה אנגילה שוייץ, וצרפת ולא מתרגשים מהזכויות יתר הללו. אנחנו כן מתרגשים מכותרת ב"וואלה" על הטירוף שגורמים לחילונית הנאצלים אי נוחות בחסימת הכבישים. ומאות תגובות על שרצי אדם וסרטן בלב וכו` שאין לאף אחד בעיה לכתוב. על הנושא של מי שברך, קצת פסיכוליגית המונים. וכפי שכל האנשים שהשפויים ניסו להסביר, ברגע שיהיה מלחמה השפה תקצין, ותגרום נזק אדיר לתהליך השילוב של החרדים
19
לעו"ד השנון
אביתר | 03-03-2014 1:17
לעו"ד המלומד תודה על חינוך הרבנים, על אירוח החרדים במדינתך, על העיצות הנוגעות לארגון העצרת ועוד. המשפט "לפי דעתי" לא פוסק להופיע במאמרך, ויש בו כדי להוכיח כי קצת ענווה לא היתה מזיקה ובטח גם דעת...
20
שנאת החרדים
יהודה | 03-03-2014 9:47
בטח גם בהפנגה נגד ההתנתקות אמרת תפילה להצלחת המדינה שמפנה אותך
21
יש עדות שאפשר לבדוק אותה
למספר 14 | 03-03-2014 13:56
יש יהודי במקרה אבא שלי חי איתנו והוא סיפר לי בעדות אישית אפשר לבדוק אני מאמין שיש אפשרות בירור האם הוא דובר אמת או שקר יכל להיות שאביך שאתה טוען שהיה באותה תקופה בישיבה לא הבחין בגודל הבושה שנעשתה שם אני מעיד שאבי יצא מהישיבה ולא חזר אליה בגלל הסיפור הנדון והוא הדגיש לי כי לא יכול להיות בישיבה בזמן שדעת ההלכה של ראש הישיבה אינה נשמעת כאשר האידיאל הציוני עומד מול ההלכה
22
תורה
המצליף | 04-03-2014 9:38
לעוד שאתה תגיע לעפר רגליהם של גדולי ישראל אז תוכל להעיר בינתיים אתה עם הארץ היזהרו בגחלתן של תלמידי חכמים את ההמשך כבר אתה יודע
23
תגובה
יעקב | 04-03-2014 13:47
רק לדייק בעובדות: בסיום העצרת הודו המארגנים לעיריית י-ם ולכוחות המשטרה וההצלה. שנית- אם אתה לא יודע- אז לימוד התורה אינו מציל רק את עם ישראל אלא הוא מקיים את כל העולם, כמאמר הכתוב 'אם לא בריתי יומם ולילה וגו'' כך שעם כל הכבוד וההערכה, אין מה להשוות כלל את לימוד התורה לעשיית צבא [למרות שגם הוא 'נצרך בהחלט']
24
עורך דין אפיקורס, רוצים לדעת למה כנסו..
ארגמן | 07-03-2014 1:38
הגמ' בפרק חלק קובעת כי מי שאומר מה אהנו לן תלמידי חכמים לדידם שנו ולמדו הוא אפיקורס, ישנם גם עו"ד שמתהדרים בתואר הזה, צוקר ודאי לא טרח לעי' בגמ' שם,זה בטח לא הצד החזק שלו, למרות הכל הוא טרוד בצפיה בתוכניות ריאליטי בטלויזה, ודביקה בשאר רפש ומדמנה חילונית, הכיפה הינה רק כסות עינים ולא כיסוי ראש, תודה בכל זאת על מאמך שלא היה מביש את דר שיטרימר הגרמני, גבלס היה מסמיק מרוב קנאה ביכולת שלך
25
למר צוקר- תגובה ענינית.
ארגמן | 10-03-2014 1:02
בסד בתגובתי (24) הגבתי בצורה לא ראויה ולגופו של כותב ולא לגופן של דברים, הדברים שנכתבו בשעת סערת רוחות לא נכתבו כראוי לכללי ההוגנות המתבקשת, ולא אבוש להביע את התנצלותי בענין זה וכמובן שחוזרני בי מכל דברי ועמך הסליחה. לגופן של דברים אגיב עתה בצורה ענינית. מה שטענת כי קיום העצרת כרוך באיסורים וכו' ודאי שכל טענותיך לא נעלמו מכל גדולי ופוסקי הדור שודאי נתנו את דעתם על כך, ואם בכל זאת החליטו כן מסתבר מאוד שיש הצדקה הלכתית לזה, שאם עליהם לא נוכל לסמוך על מי כן נוכל, כך שראוי לנקוט בענוה ולפני פירסום מאמרך לברר הלכתית, ולא להטיל דופי בשיקוליהם ההלכתים, אשר ודאי קטנן עבה ממתנך. מה שכתבת על ארגון העצרת וכל הכרוך בכך, זה נחמד מאוד לכתוב כן כאשר מדובר בעצרת חרדים, האם בהפגנות של גוש קטיף בכל רחבי הארץ, שיבושי תנועה שנגרמו מכך בהרבה צירים מרכזיים ג"כ דרשת הכרת טובה למדינה? כשכואב אנו צועקים, על הפגיעה בעולם התורה ובשלום המדינה הרוחני, איננו צריכים להתנצל על קיומנו וזכותנו להביא את צעקתנו ברבים, אמנם כן, אם היינו ציבור מסוג ב' היתה דרישה זו אילו לגיטמית אולם אנו רואים את עצמנו כמקיימים את המדינה יותר מכל אדם שאיננו שומר תומ"צ, ושאינו נושא בנטל הרוחני המקיים את עם ישראל בעולם במדינתנו בפרט. המשפט "שיודע לנצל היטב את השירותים הסוציאליים והאחרים שהמדינה מעניקה" נותן רושם כי מדובר בציבור של נצלנים אשר רק סוחטים ואינם נותנים כלל, ועל כך סערו הרוחות אצלי- אירגוני ההצלה זק"א יד שרה ועוד ארגוני חסד רבים יוכיחו כי זו עלילת שווא, הציבור שלנו תורם למדינה במע"מ, מטבע חוץ שנכנס על ידי תורמים רבים ותלמידים תושבי חו"ל, ובראש ובראשונה בציבור ישר והגון האמון על ערכים של אדם לחבירו, (האם אין זו תרומה למדינה יותר משלום כספי(, רבים מאיתנו משרתים בצה"ל, אבותנו ג"כ כך שהציבור שלנו תורם לא פחות ואף יותר, ובעיקר התרומה הרוחנית אשר בגינה המדינה הקטנה שלנו מתקימת, ואשר בלתה אין סיכויי השרדות למדינת ישראל. אודות התפילה לשלום המדינה- זו התממות מצדך לדרוש זאת מאיתנו, משום שמחברי התפילה כוונתם היתה יודעה ולבל נתמם אודות ההצהרתיות שיש בה, איננו מברכים את יועציה וכו' כאשר הינם דורסים את לומדי התורה, ומחללים שם שמים ברבים, אולם הכנס נא לישיבות ולכל מקומות התורה כאשר מתקיים מבצע צבאי זה או אחר ותמצא כי תפילות כל העולם החרדי מלוות כל חייל, איננו נגד הצבא והנסיון שלך להציג את הדברים כאילו יש כאן כפיות טובה לצה"ל איננה אמת, אנו קובלים על גזירת הגיוס שמאימת לעקור את לומדי התורה מעל תלמודם ולהעמיד בסכנה את קיומך וקיומי זאת ולא אחרת הנני מביע שוב את התנצלותי על הסגנון הלא ראוי של התגובה הקודמת.