לפני כמה שנים, באחד מסבבי הבחירות הבלתי נגמרים של השנים האחרונות התחלתי להיות קצת מוטרד. אני לא בדיוק תמים, כבר 17 שנה שהעבודה שלי היא לשנות ולהשפיע על תוצאות החיפוש בגוגל באופן שיתאים ללקוחות שלי אבל גם בשבילי זה כבר היה יותר מדי. מנהלי קמפיינים מכל הקצוות הפוליטיים ביקשו ממני בקשה אחת – תשפיע על תוצאות החיפוש באופן שיתאים לנו. 

כל מי שקצת מכיר את עולם קידום האתרים (SEO) מבין את "העוצמה" שהמקום הראשון בגוגל מביא איתו – זרם בלתי פוסק של אנשים למידע שאתה רוצה לחשוף.

איך זה קשור לבחירות?

בואו נתחיל בקטן, תארו לעצמכם מצב שבו בפריימריז של מפלגה גדולה ישנם אנשים שלא בטוחים למי להצביע או שרוצים למצוא מידע על מועמד מסויים. הם מקלידים את השם שלו בגוגל ופתאום מגלים עליו שהוא פושע לשעבר – האם יבחרו בו?

ומה יקרה אם אותו מועמד ישפיע על תוצאות בחיפוש בגוגל באופן כזה שכאשר מחפשים את שמו מוצגים רק "ראיונות מטעם" שמציגים אותו כאיש עסיקים לגיטימי? האם אותו חבר מפלגה יוכל לגלות דרך הבדיקה השטחית שלו בגוגל את ההיסטוריה הבעייתית של המועמד? כנראה שלא.

ופה המשחק שלנו מתחיל

בכל תקופת בחירות יש עלייה של אלפי אחוזים בחיפושים שקשורים לשמות של פוליטיקאים, מפלגות ונושאים פוליטיים שונים. הודעות SMS ושיחות אוטומטיות מפוליטיקאים הן משהו שהטלפונים של כולנו הולכים לקבל בהיקפים גדולים בתקופה הקרובה – ולמה? כי היכולת להשפיע על הדעה שלנו היא הרבה יותר קלה ממה שאנחנו חושבים.

למי להצביע?

 בחודשים שלפני הבחירות יש עלייה של אלפי אחוזים בחיפושים של המונח "למי להצביע" – האמת שגם אני הייתי מופתע אבל עובדתית זה קיים 🙂

 

 אז חיפשתי בעצמי את המונח הזה בגוגל והתוצאות נראות כך:

נכנסתי לתוצאה הראשונה ושם מצאתי שאלון – החלטתי לענות עליהן תשובות "ימניות" בשביל לראות מה "כדאי לי" להצביע.

ככה זה נראה:

כלומר, על פי השאלון שמצאתי בתוצאה הראשונה בגוגל לשאלה "למי להצביע" – אם אני מצביע ימין אז איילת שקד מתאימה לי יותר מסמוטריץ' (ומסומנת בקצה הימני). לא אכנס לפוליטיקה, אבל יש תמימות דעים כמעט מוחלטת בקרב מצביעי הימין שאיילת שקד היא לא הבחירה האידיאלית – אז למה זו ההצעה שאני מקבל? 

בדקתי ב-similarweb כמה אנשים נכנסים אל האתר הזה, ועל פי הכלי שלהם יש כ20 אלף גולשים חודשיים לעמוד הזה. 

אם אתם רצים לבחירות – כמה היה שווה לכם להיות מדורגים במקום ה1 בגוגל במונח הזה?

השלמה אוטומטית? מה זה אומר?

אנסה ללכת לכיוון קצת שונה – האם ניתן להשפיע על הדעה שלנו דרך ההשלמה האוטומטית של גוגל?

כשאני מחפש "יאיר לפיד" בגוגל אני מקבל את האפשרויות הבאות: 

מה היה קורה אם במקום ההשלמות הקיימות מישהו היה מצליח להשפיע על מה שמופיע שם והייתי מקבל "יאיר לפיד מנהיג", "יאיר לפיד חגורה שחורה" וכן על זה הדרך.

הניסוי של ד"ר אפשטיין

ב-2015 ד"ר רוברט אפשטיין ניסה לבדוק האם ע"י הטייה של תוצאות החיפוש בגוגל הוא יצליח להשפיע על האופן שבו אמריקאים יצביעו בבחירות. הוא לקח כאלפיים מצביעים שהוגדרו "מתנדנדים" במערכת הבחירות בהודו וביקש מהם לבצע חיפושים שונים בגוגל כאשר הוא שולט על התוצאות שמקבלים הנסיינים. התוצאות – הטייה של 20-60% בבחירה של הנסיינים.

המודעות היא המפתח

משפט ידוע אומר שאם משהו בחינם אז אנחנו המוצר. זה נכון יותר מתמיד למנועי החיפוש והרשתות החברתיות שאנחנו מבלים בהם בלי סוף.  את רוב ההחלטות שלנו בחיים אנחנו מבססים על חיפושים בגוגל, התייעצויות בקבוצות בפייסבוק ובפלטפורמות השונות והאלגוריתם שלהם יודע את זה.

לפני שמקבלים החלטה צרכנית הייתי מציע לקרוא דעות הפוכות על כל מוצר או מועמד. רק אם נבין גם את מה שטוב וגם את מה שפחות נוכל לקבל החלטות מבוססות.

==

עידן בן אור הוא ממובילי תחום קידום האתרים בישראל ומנכ"ל חברת ריגו מרקטינג.