כל הרוג שלישי בתאונת דרכים הוא מהמגזר הערבי, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" לסיכום שנת 2013 בכבישים.

מגמת ההיפגעות הגבוהה נמשכה גם בשנת 2013 כאשר נהרגו 108 בני אדם מהמגזר הלא יהודי, עליה של 13% ביחס למספר ההרוגים באותה תקופה בשנת 2012, וכ-36% מסך ההרוגים השנה. לשם השוואה, בשנת 2012 נהרגו 96 בני אדם מהמגזר הלא יהודי, המהווים כשליש מסך כל ההרוגים בתאונות דרכים באותה שנה, וזאת למרות שחלקם באוכלוסיה נאמד בכ-20%.

כאמור, בשנת 2013 חלה עליה של 13% במספר ההרוגים בתאונות דרכים במגזר הערבי ביחס לשנה הקודמת. עיקר העלייה התרחשה בתחום העירוני -49 הרוגים בשנת 2013 אל מול 35 בשנת 2012. בתחום הביו עירוני נרשמו 59 הרוגים.

על פי נתוני "אור ירוק" המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2013 מספר הנהגים הצעירים ההרוגים מתאונות דרכים גדל פי 2 ביחס לשנת 2012.

עיקר העלייה התרחשה בקרב נהגים מהמגזר הערבי. מתוך 37 נהגים צעירים שנהרגו בסך הכול, 23 היו מתוך המגזר הערבי ו-14 מהמגזר היהודי.

גם בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים חלה השנה עליה של 26% ביחס לשנת 2012. 18 רוכבים בדו גלגלי מתוך 49 היו מהמגזר הערבי עליה של כ-30% ביחס לשנת 2012.

הפגעות ילדים בתאונות: 70% במגזר הערבי

על פי דו"ח אור ירוק לתאונות דרכים במגזר הערבי: כ-70% מהילדים שנפגעים בתאונות דרכים, מהחברה הערבית

ההיפגעות הגבוהה נרשמה בקרב פעוטות (0-4), כאשר 85% מסך הפעוטות שנהרגו בתאונות דרכים היו מהמגזר הלא יהודי. מרבית הפעוטות נהרגו ב"תאונות חצר", אשר מתרחשות במתחם בית המגורים. עוד עולה מהדוח כי כמעט כל צעיר (15-24) שני שנהרג בתאונת דרכים הוא מהמגזר הלא יהודי.

ב'אור ירוק' מצביעים על מספר גורמים האחראים לקטל בחברה הערבית. אחת מהן היא דפוסי חגירת חגורת בטיחות. ממחקר שנערך על ידי "ד"ר סמירה עובייד מאוניברסיטת חיפה, עולה כי 70% מהילדים במגזר הערבי נצפו נוסעים ללא חגורות בטיחות. בנוסף, 84% מהילדים בגילאי 3-8 לא הוסעו כנדרש (מושב בטיחות או בוסטר). 70% מהנהגים דיווחו כי הם לא חוגרים את הילדים בכלל או רק בחלק קטן מהנסיעות.

בנוסף מצביעים בארגון על רמה נמוכה של תשתית או היעדר תשתית בכלל. הדברים באים לילדי ביטוי בכבישים משובשים, חוסר תאורה, תחזוקה לקויה של תמרורים, שלטים ומעברי חציה וחוסר במדרכות.

בישובים רבים ניתן למצוא שיעור גבוה של כלי רכב כבדים שנמצאים תוך שטח המגורים. בנוסף ניתן להצביע על מספר גבוהה יחסית של כלי רכב ישנים, ללא אביזרי בטיחות מתקדמים.

ב'אור ירוק' אומרים כי כדי לצמצם את מספר ההרוגים והנפגעים הגבוה במגזר הערבי, יש להקצות משאבים לטיפול יסודי ומקיף בתשתיות. המשטרה חייבת להגביר את האכיפה והנראות בתוך הישובים ומשרד החינוך צריך להגביר את החינוך לבטיחות בדרכים בבתי הספר ובגני הילדים.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אסור להשלים עם ההיפגעות הגבוהה של המגזר הלא יהודי בתאונות דרכים. אני קורא לשר התחבורה –אם תשקיע תקציבים במגזר הערבי לשיפור התשתיות והחינוך, תוכל לעמוד בהתחייבותך, כי מדינת ישראל תהיה בין חמשת המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים עד סוף העשור".