רב 'קבוצת יבנה' וראש מכינת 'רוח השדה' הרב אילעאי עופרן, מסכם את סערת יובל דיין ולחיצת היד לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בשבע הערות קצרות.

הפוסט המלא של הרב אילעאי עופרן

1. ‏הימנעות מלחיצת יד בין איש לאישה אינה איסור הלכתי אלא מנהג, כמו שכתב הרב הנקין בסיכום תשובה ארוכה שדנה בנושא: "יש מנהג שלא לתת יד, בוודאי גם אני נוהג כן, אבל מנהג לחוד ואיסור תורה לחוד".

2. ההלכה, כמו כל מערכת חוק, מתקשה להבחין בין סוגים שונים של מגע. אבל אסור לטעות ולחשוב שהעובדה שקשה לנסח את ההבדל בשפה משפטית אומרת שאין הבדל. כבר למדנו מהרב עמיטל ש"לא הכל הלכה". בשום אופן לא הייתי רוצה שייגע בי אדם שמבחינתו לחיצת יד היא אקט מיני.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

(צילום לע"מ, מתוך חדשות 12)

3. אמנם יש משהו משפיל ביד מושטת שלא פוגשת יד אחות, אבל אתם יודעים מה יותר משפיל? לקבל סירוב אחרי שהצעת חיבוק, והרבה יותר משפיל ופוגע זה לרצות לשכב עם אדם ולגלות שהוא או היא לא מעוניינים. ועם זאת, לא יעלה על הדעת שעלבון אפשרי של אדם אחר, יצור דרישה מה עלי לעשות בגופי.

4. ‏הדבר הכי לא צנוע בכל הסיפור הזה הוא עצם הדיון בו. כמו שאמר מו"ר הרב יהודה ברנדס – ליצר הרע לא אכפת מאיזה צד מתעסקים בו, העיקר שיתעסקו רק בו כל הזמן.‏ התיקון לעולם שכל הזמן עסוק במיניות ובפריצות, הוא לא עוד הפרדה ועוד הגבלה, אלא לנסות להתעסק בשאלות האלה קצת פחות.

5. לא ייתכן שהשאלה השולית של לחיצת היד הזו, תהפוך להיות הבשורה של היהדות לעולם. יש כאן דיון מינורי עם צדדים לכאן ולכאן, אבל לא בשביל זה ‏ירדה שכינה על הר סיני.

6. בביקור הקודם של נשיא ארצות הברית בישראל, חבר כנסת חיבק אותו וצילם סלפי. בביקור הנוכחי זמרת השאירה את ידו המושטת תלויה באוויר. נראה לי שאפשר להכריז סופית על מותה של אימת המלכות. אף אחד כבר לא נרעד מלפגוש את "מלך העולם". ‏בעולם שאין בו יראה אפילו למנהיג המעצמה החזקה בעולם, מאוד קשה לדרוש מאנשים יראה מאלוהים. מהרמב"ם למדנו שאנחנו מדברים על אלוהים במטאפורות. ואם אין יראה ממלך בשר ודם, מאיפה נלמד מהי יראה ממלך מלכי המלכים.

7. אם ‏הזמרת הייתה מתייעצת איתי, הייתי מציע לה לנצל את העובדה שיש לה מיקרופון ביד ורגע קודם לברך בשם ומלכות "ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם". באופן כזה גם אם היא מחליטה לא ללחוץ את ידו של הנשיא, הדבר לא נראה חלילה כזלזול בכבודו. בעולם המעוות שלנו נוצר כאן איזה קונפליקט מוזר שבו אדם נדרש לבחור בין כבוד הבריות לכבוד שמים, אבל חז"ל לימדונו שברוב המקרים הם לא סותרים כלל אלא האחד נובע מהשני.