101 שנים להולדת חנה סנש: עשרה דברים שלא ידעתם - סרוגים

101 שנים להולדת חנה סנש: עשרה דברים שלא ידעתם

ביא' בתמוז לפני 101 שנים נולדה הצנחנית חנה סנש. חנה, שכונתה 'אניקו' בלטה כבר כילדה בכשרון הכתיבה שלה, התעוזה והיצירתיות. עשרה דברים שלא ידעתם על הצעירה שהפכה לסמל

author-image
101 שנים להולדת חנה סנש: עשרה דברים שלא ידעתם
  (צילום: אוסף התצלומים הלאומי)

1. כשרון הכתיבה יוצא הדופן שלה, עבר לסנש הקטנה בדם. אביה, בלה סנש היה סופר, מחזאי ועיתונאי. הוא נפטר בגיל 33, כשסנש הייתה בת שש. עוד לפני שידעה לכתוב, כבר הכתיבה לאחיה גיורא ברכות עבור משפחתה. כשהייתה בת שבע, הפכה לעורכת הראשית של "עיתון הסנשים הקטנים"- העיתון המשפחתי שייסדה. היא כתבה כתבות, ליקטה שירים וציירה ציורים, שהודפסו במכונת הכתיבה הביתית של המשפחה.

מחברת שירים (אוסף חנה סנש)

2. משפחתה הייתה מעורה בחברה הכללית בהונגריה, אבל סנש הייתה ציונית ביותר. ככל שהתפשטה האנטישמיות סביבה, הציונות שלה התחזקה. סנש התקבלה לבית ספר נוצרי לבנות, וכאשר נבחרה למועצה הספרותית של בית הספר, נמנע ממנה למלא את התפקיד ממניעים אנטישמיים. בשנת 1939 עלתה לארץ.

חנה סנש בנהלל (אוסף חנה סנש)

3. גם אחרי שנכלאה, פרצי היצירתיות ויצר ההרפתקנות של סנש לא שקטו. בכלא, הייתה מדביקה על החלון פתקים ומעבירה מסרים לחבריה. היא הייתה אוספת שאריות נייר וסמרטוטים ומכינה מהן בובות.

4. כשהובאה לבית הכלא בבודפשט, נדהמה למצוא בו גם את אימה. שם, איימו עליה שאם לא תגלה את סודותיה- אימה תעונה ותוצא להורג לנגד עיניה.

בעדות שנתנה אימה ליד ושם, סיפרה: "בבוקר 17 ביוני 1944 דפק בדלת איש לבוש אזרחית… החוקר שאל אותי איפה חנה ואני עניתי לו בחיוך שהיא נמצאת ביישוב חקלאי ליד חיפה.

הוא נענע את ראשו ואמר: 'היא נמצאת כאן בחדר השני'. הדלת נפתחה. הוכיתי בהלם. אניקו עמדה בפתח מוחזקת בידי ארבעה גברים. שערה הסתור לא הצליח לכסות את החבורות הכחולות מעל עיניה. היא נחלצה מבין אחיזתם וקפצה עלי מתייפחת בבכי: 'אמא, סלחי לי'".

עוד באותו נושא

46 שנה למבצע יונתן | עשרה דברים שלא ידעתם

5. בתא שלה נמצא פתק שנכתב ימים ספורים לפני ההוצאה להורג, בו כתבה "אמא אהובה! רק זאת אוכל להגיד לך: מיליוני תודות. וסליחתך אבקשך אם אפשר. את לבדך תביני מדוע אין כאן צורך עוד במילים…באהבה אין קץ- בתך".

6. סנש הייתה ידועה בתעוזה וב'חוצפה היהודית שלה'. כשהכניסו אותה לתא הנידונים למוות בבית הסוהר, אחד הקצינים הציע לה לבקש חנינה, איך היא מיאנה ודרשה להגיש ערעור. כשעמדה מול כיתת היורים, סירבה לכסות את עיניה.

7. במעבר של ארונה של סנש ארצה לאחר קום המדינה, הארון עבר דרך מספר מדינות. במעבר הגבול בין איטליה לאוסטריה לא ידעו כי הקטרים של הרכבת מתחלפים, וכשהתנתק הקטר התנתק גם קרון המשא בו היה הארון עם עצמותיה של סנש. אחיה מיהר למנהל התחנה והסביר כי מדובר בפרטיזנית גיבורה, ושכנע אותו שיאפשר לקרון לעבור. רק למחרת, הסכימו האיטלקים למעבר הקרון בגבול.

הלווית חנה סנש (צילום: לע"מ)

8. במחזה בשם "קסטנר" שהוצג בשנת 1994, התקיים דיאלוג בו קסטנר טוען כי סנש חשפה את חבריה ונשברה בחקירת הנאצים, דבר שלא היה ולא נברא. משפחת סנש פנתה לבג"ץ שיאסור על הקרנת המחזה או לכל הפחות ידרוש לצזנר ממנו את החלק המכפיש את חנה סנש. בבג"ץ לא קיבלו את העתירה, והוכרע כי המחזה הוא חלק מחופש הביטוי וניתן להקרינו. השופט מישאל חשין שהיה בדעת מיעוט, פסק כי זכות היסוד של כבוד האדם של סנש גוברת על זכות חופש הביטוי של המחזאי, ועל כן אין להקרין את המחזה.

עוד באותו נושא

צפו: לוחמי צה"ל צונחים בסלובניה במחווה לחנה סנש


9

9. בסיכום פרשת קסטנר וחנה סנש מהמשפט ב-1955, השופט הלוי מאשים: "מכל העדויות מצטיירת דמותה של לוחמת לבלי חת…קסטנר לא היה מעוניין בשחרורה של צעירה זאת, שהייתה עשויה להוקיע את שיתוף פעולתו הנמשך והולך עם המשטר הנאצי ולפגוע בקשריו, האינטרס האישי של קסטנר הזדהה פה גם עם הביטחון של המשטר הנאצי".

10. סנש הוצאה להורג בירייה עוד לפני שגזר הדין במשפטה הוכרע. כמעט 50 שנה אחרי הוצאתה להורג, הוציא בית המשפט העליון של צבא הונגריה פסק דין המבטל את אשמתה של חנה סנש בבגידה ואת גזר דין המוות שהוטל עליה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
יהי זכרה ברוך......
ר | 10-07-2022 11:02
יהי זכרה ברוך...
2
איזו אישיות!! בלתי...
איילת | 10-07-2022 11:22
איזו אישיות!! בלתי נתפס!! אומץ, גבורה יהודית, אמת ישרות, חיבור לשורשים, ככ חסר לנו היום מכל זאת. הלוואי שנדע להתחקות אחר מנהיגים אמיתיים.
3
יהי זיכרה ברוך...
אביה | 10-07-2022 12:43
יהי זיכרה ברוך
4
אמיצה בטירוף (בדגש...
היסטוריון - כל האמת לאמיתה | 10-07-2022 14:23
אמיצה בטירוף (בדגש על - טירוף). מעניין איך היא חשבה לנצח את הצבא הנאצי ? כנראה שהיו לה כוחות על אנושיים. הרי לא הגיוני שהיתה חולת נפש ומגלומנית. כי אז זה אומר שממסד הציוני שהיה בארץ ושלח אותה לשם לבד, בעצם ניצל אותה בצורה צינית ביותר. אבל הרי הם היו מלאכים אחד אחד שרק כיבדו ושמרו אחד את השני. הם מעולם לא ניצלו או הסגירו או רצחו יהודים אחרים. במיוחד בן גוריון שהיה ידוע כבעל לב חם ונדיב (במיוחד לנשים).. אז איך זה יכול להיות ?!?!
5
סנש מיצגת את...
יהי זיכרה ברוך | 10-07-2022 14:27
סנש מיצגת את הימין ללא פשרות וקסטנר את השמאל העאלק פרקטי ומתחש ברגשות האויב
ואתה מייצג...
נ. | 10-07-2022 19:47
ואתה מייצג שינאה ופלגנות שעליהם חרבה ירושלים