היום בהיסטוריה: חנוכת המוביל הארצי - סרוגים

היום בהיסטוריה: חנוכת המוביל הארצי

ביום רביעי ל' בסיוון תשכ"ד (10.6.64) נפתח ברז המים או המגוף המחבר את הצינור אל מפעל ירקון נגב והחלה אספקת המים אל הנגב. בכך נחתמה בנייתו של "המוביל הארצי"

author-image
היום בהיסטוריה: חנוכת המוביל הארצי
  (צילום: משה מילנר, לע"ם)

היום בהיסטוריה: ל' בסיוון תשכ"ד – חנוכת המוביל הארצי

מראשית ההתיישבות בארץ-ישראל הכבידה על המתיישבים בעיית המחסור במים, והיא הלכה וגברה עם הפנייה אל דרומה של הארץ.

מהנדס מים בשם שמחה בלאס הציע להעביר מים מהירדן דרך בקעת הירדן בתעלות מים ללא צורך בשאיבות.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: יצחק ג'יבלי נופל בשבי הירדני


3

עם קליטת העלייה ההמונית וההתיישבות הגדולה בשנים הראשונות לאחר קום המדינה, הצורך בהובלת מים מהירדן לנגב הלך וגבר. אולם ההצעה להעביר את המים ללא שאיבה דרך בקעת הירדן ירדה בינתיים מעל הפרק כי בקעת הירדן הייתה עתה בשטח ממלכת ירדן, לאחר שנכבשה במלחמת העצמאות.

שמחה בלאס שמונה שכיהן כמנהל מחלקת המים במשרד החקלאות, הציע להקים את מפעל ירקון- נגב. מערכת להובלת מים מאזור הירקון אל הנגב שהיה גדול מפעלי המים עד להפעלת המוביל הארצי

מכיוון שמי הירקון לא היו מספיקים לאספקת מים כל כך גדולה הציע בלאס להקים את 'מפעל הירדן': לתפוס את מי הירדן סמוך לגשר בנות יעקב, להוליכם בשיפוע דרומה עד לראש העין ומשם להזרימם למפעל ירקון-נגב. אולם בעיות מדיניות וביטחוניות התעוררו כאשר התחילו העבודות סמוך לגשר בנות יעקב. הסורים בגיבוי רוסי טענו כי זו כניסה לשטח המפורז והפרת הסכמי שביתת הנשק. אמריקה שחששה מתקרית בין לאומית ביקשה מישראל להפסיק את עבודת המים לזמן מסוים.

ראש הממשלה בן גוריון מפקח על העובדות (משה פרידן/לע"ם)

מוביל המים הארצי

כעבור חמש שנים שר האוצר לוי אשכול, שהיה הרוח החיה בכל הקשור לנושא המים עוד משנת תרצ"ז (1937) שהקים את חברת מקורות, הוביל החלטה בממשלה כי יש לזנוח את התכנית הקודמת להטות את מי הירדן בגשר בנות יעקב ובמקום זאת לשאוב מים מהכינרת. ושמו של הפרויקט מפעל הירדן שונה לשם המוכר 'מוביל המים הארצי'.

מדינות ערב הכריזו 'מלחמה על המים' ובדרכים שונות ניסו לחבל במפעל המים. בזכות מידע שהעביר אלי כהן סיכלה מדינת ישראל ניסיונות אלו.

המוביל הארצי בבנייה (פריץ כהן, לע"ם)

המטרה הייתה לחבר את המוביל הארצי למפעל ירקון- נגב. כעבור עשר שנים מיום שהתחילו היוזמות השונות להזרמת המים אל דרום הארץ ביום רביעי ל' בסיוון תשכ"ד (10.6.64) נפתח ברז המים או המגוף המחבר את המוביל אל מפעל ירקון נגב והחלה אספקת המים אל הנגב. בכך נחתמה בנייתו של "המוביל הארצי", גדול מפעלי המים במדינה. וגם הנגב פורח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו