אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב יואל בן נון: פרקנו מעלינו את עול הברכות שחייבה התורה

בכל מפגש משמח אני מברך כהלכה, וצופה בתדהמה בתלמידי חכמים שאומרים: 'בדורות האחרונים לא נהגו' – ואני אומר בליבי: 'זה מה שהחילונים אומרים על שבת'

הרב יואל בן נון: פרקנו מעלינו את עול הברכות שחייבה התורה
  (צילום: ללא קרדיט)

שני רבנים יקרים עוררו בי צער עמוק שמלווה אותי עשרות שנים, מאז גיליתי שאני (כמעט) יחיד שמברך את ה' לפי חז"ל וההלכה הפסוקה בברכות הראיה.

עוד באותו נושא

הרב עופרן: אם הייתי יכול – זה האיסור שהייתי מבטל

הרב אילעאי עופרן מצטער על מגבלות שכלל אינן קיימות, וממהר לבטא צער מוזר על "לא תשא" שבתורה, במקום לומר לאב שבנו ניצל, שיברך בציבור "ברוך אתה ה'… הטוב והמטיב" על שמחת ההצלה כדין וכהלכה, והבן, לא יתכוון לצאת בברכת אביו, ויברך "הגומל".

מנגד מתייצב הרב שמעון בן שעיה, ומדבר 'גבוהה' נגד מקומו של הרגש הטבעי והפשוט בעבודת ה', כאילו זהו "דבר ה' – זו הלכה", בעוד ההלכה ממקורותיה ממש הפוכה, ודווקא הרגש הפשוט קובע את החיוב ההלכתי מדברי חז"ל ועד להלכה.

כאשר שאלתי את מו"ר הרב צבי יהודה קוק זצ"ל על ברכת "שהחיינו" בראיית חבר אחרי 30 יום ויותר, ענה לי בפשטות: "שמח מברך! אינו שמח, אינו מברך"!

בכל מפגש משמח אני מברך כהלכה, וצופה בתדהמה בתלמידי חכמים שאומרים: 'בדורות האחרונים לא נהגו' – ואני אומר בליבי: 'זה מה שהחילונים אומרים על שבת'.

עוד באותו נושא

דבר ה' זו הלכה | תגובה לרב אילעאי עופרן


31

 הנה כמה פסקאות ממאמר הלכתי שכתבתי בנושא:

קיים פער עצום בין הצהרות חגיגיות על נוכחות מלאה של הקב"ה – הנוכח בכל מקום, המהווה את הכל והשולט בכל – ובין הדתיות המקובלת גם אצל רבנים ותלמידי חכמים, הקובעת ומצמצמת את נוכחות ה' בעולמו לתפילות ולבתי הכנסת. בני ישיבות מושכים אותו גם לבית המדרש, אבל החיים הרגילים שוטפים בחילוניותם הסתמית.

יראי ה' בדורות האחרונים צעדו שלב נוסף, ורובם נמנעים מלברך את רוב הברכות שתיקנו חז"ל בפרק החותם של מסכת ברכות, אף שנקבעו בהלכה באין חולק – אמנם הראב"ד על הרי"ף בפרק 'הרואה' סבר, שברכות הראייה הן רשות ומצווה אבל לא חובה, אבל פוסקי ההלכה לא הלכו בשיטתו. רוב רובו של עולם התורה מעדיף להניח את חיי העולם בחילוניותם, ולצמצם את השכינה לבית הכנסת ולבית המדרש.

להלן שורה של דוגמאות:

*נפגשים בשמחה גלויה, אחרי שלושים יום ואפילו אחרי שנים רבות: מחייכים, מתחבקים, טופחים על שכם, לא פעם שולפים גם מצלמה – רק ברכת שהחיינו אינה נשמעת, ואין שם ה' נזכר. פעם, ליד שולחן של סעודת הודיה, בירכתי על פגישה עם ראש ישיבה חשוב; מבוהל מן התעוזה שלי לברך על פי ההלכה, אמר לתלמידיו: תביאו לו מהר אפרסק חדש! אמרתי: חביבה ראייתך עלי (לפחות) כראיית אפרסק חדש.

* יוצאים לטיולים: מתפעלים בקול רם מיפי הנוף, מצלמים ומצטלמים, שמחים ומחייכים, חוזרים הביתה, מספרים חוויות ומראים תמונות – רק ברכת "ברוך אתה ה'… עושה מעשה בראשית" אינה נשמעת, ושם ה' נפקד. ברקים ורעמים מצליחים לעורר ברכה זו בקרבנו לפעמים, ולעתים רחוקות יותר מברכים זוכר הברית על מראה הקשת באור השמש בתוך הענן (שמזכיר את מראה כבוד ה', כנבואת יחזקאל בפרק א').

* הולכים לים: נהנים, שוחים, מתמרחים, משתזפים – רק ברכת "ברוך אתה ה'… אשר עשה את הים הגדול", למראה הים (אם לא ראהו 30 יום, וכמובן, לפני הורדת בגדים), אינה עולה על הדעת, ולא על השפתיים.

* הולכים עם ילדים לגן החיות: לומדים ונהנים, מתבוננים ושמחים – אך כלל אין יודעים על קיומה של ברכה, "ברוך אתה ה'… שככה לו בעולמו", שהיא מעין ברכת "שהכל נהיה בדברו" המוכרת, על ראיית בעלי חיים מיוחדים. כל זאת מפני שאוכל הוא כנראה הנאה בטוחה מפני ספקות בברכות, אבל מה על ברכות הראייה?

* נפגשים עם אישיות מיוחדת: רואים בהתרגשות מדען דגול, רב גדול בתורה או ראש ממשלה, ומספרים זאת בהתלהבות רבה (ראית אותו? ראית אותו?). אם זוכים גם לדבר או ללחוץ יד עם אותה אישיות ידועה, ההתרגשות מגיעה לשיאים, וכן הסיפורים – רק ברכת "ברוך אתה ה'… שחלק מחכמתו/מכבודו לבני אדם/ליראיו", אינה תופשת מקום בתודעה ולא בשפה, ועוד לא נגענו בתסבוכת ההלכתית (כביכול) ביחס למדינת ישראל הציונית.

* האם מישהו זוכר תענית על הגשמים בשנות בצורת קשות? מישהו שמע פעם עשרים וארבע ברכות בתפילת עמידה של תענית על הגשמים? מה קרה למסכת תענית, שרבים לומדים אותה כאגדה בלתי מחייבת, בניגוד לכל פוסקי ההלכה? האם ההלכה שאין מתענים על הגשמים אלא בארץ ישראל, נשארה ספונה בקרבנו, כאילו אנו עדיין בגלויות אירופה?

* בשנים האחרונות, עם השפע המבורך (שהתורה הזהירה מפני סכנותיו, בפרק שבו חייבה לברך את ה' על הארץ הטובה), עומדת בסכנה גם ברכת המזון ברוב ימות השבוע (לא אכלתי לחם, אומרים מדושנים ועצלים, שאוכלים כמו פר ומברכים כמו פרפר), ובמקומה בורא נפשות קצרה בלי הודאה על הארץ הטובה, בלי יציאת מצרים, בלי ברית ותורה, בלי ירושלים. מרוויחים שלוש דקות, אך מפקיעים את מצוות התורה לברך את ה' דווקא מתוך שובע בלב מלא הנאה ושפע, ומשאירים את ברכת המזון לשבתות בלבד.

אחר כך שואלים איך מתחברים אל ה' בחיים המחולנים שלנו?!

מה הפלא שהשאלה עולה, לאחר שאנחנו בעצמנו פרקנו מעלינו את עול הברכות שחייבה תורה וקבעו חז"ל?!

=======

הרב יואל בן נון הוא ממייסדי ישיבת 'הר עציון', דוקטור למחשבת ישראל ומרצה לתנ"ך

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
כל הברכות שנקבעו בחז"ל ראינו שת"ח אמיתיים
צחי | 28-06-2022 16:38
נהגו לברכם וכל דבר שלא נקבע עי חזל אין לו מקום והוא הצאת שם שמים לבטלה
הרי אתה לא פוסק אז
רמי | 29-06-2022 11:14
תשאל את גדולי הפוסקים ואז תפרסם את שיגידו לך. היומרה שלך לפסוק הלכות היא ביטוי לצערי של יוהרה שתמיד לא במקומה. פרקים כב כג במסילת ישרים.
2
ימות המשיח הגיעו
חיפאי | 28-06-2022 16:53
אני מסכים במשהו עם הרב יואל בן נון
3
זה לגמרי שונה...
תלמיד | 28-06-2022 17:02
זה לגמרי שונה משבת ששום דבר לא השתנה, אם כבר ההשוואה זה כאילו שתעשה שבת ללא פלטה ושעון שבת כי ככה זה היה. אי אפשר להגיד שכיום שיש טלפון השמחה היא כמו בעבר, אי אפשר להגיד שכיום שאדם מרחק 4 שעות טיסה לאלפים, ורואה פלאי עולם כל הזמן שהוא יתפעל מהר תבור
4
חקי חיון ,...
חקי חיון | 28-06-2022 19:28
חקי חיון , החלטות חז''ל אינן מחייבות ; וגם יש אמת בדבר כי אם זמן רב לא נהגו אז ניתן לחדול לחלוטין מאותו נוהג.
5
הרב בן נון...
עוד תלמיד שנטש את דרכו והתפכח. הוא אדם משיחיסט | 28-06-2022 19:52
הרב בן נון לא רלוונטי כבר הרבה שנים.
6
מאמר מקסים ...
אריאל | 28-06-2022 21:56
מאמר מקסים
7
יחיד? למה יחיד? מכיר רבנים שמברכים
נעם | 28-06-2022 22:40
וגם אני הקטן מברך בשם ומלכות. לא תמיד צריך להרגיש אני היחיד.... הכל טוב. בה.
8
מילים כדרבנות. דבעי...
אפרים כהן | 28-06-2022 23:23
מילים כדרבנות. דבעי למיהוי חסידא לקיים מילי דברכות. להבין, להתרגש, לחבר את כל המציאות לשם ה'. ברכה לבטלה או שאינה צריכה, היא בוודאי לא איסור לא תשא לרוב הראשונים, אולי מדרבנן. אמנם זריקת ברכה בלי תשומת לב, ייתכן שמדאורייתא זה לא תשא ורק מדרבנן זה מותר כי מברך כתקנת חזל. אלא שלא נתנה תורה למלאכי השרת, לכן עדיף לברך גם כשלא הכי מרוכזים וכמובן כשיש התרגשות למצוא ברכות ראויות. בטיול אם כבר בירכת על משהו דומה, ובכל זאת יש התרגשות ניתן לברך שהכל על משקה ולשמוח גם על הבריאה והנוף המדהים. ועוד כהנה. לקיים הכוונה להשתדל לתפוס את הברכות, להרבות בברכות בכוונה ובחיבור לרגש.
9
תכתוב לרבני ישראל...
יוני פ | 29-06-2022 4:11
תכתוב לרבני ישראל לא לעיתון כבודו
10
מאמר מרענן ומשיב נפש
איציק | 29-06-2022 11:28
דברים פשוטים וברורים שמשום מה לא מיושמים
11
אפשר בהחלט להזדהות...
יחיאל | 29-06-2022 12:34
אפשר בהחלט להזדהות עם דברי הרב,אך קראתי שכאשר סבי הרב ישכר תמר עלה לארץ ,הלך לבקר את הראיה זצל כאשר, ראה סבי אותו רצה לברך את ברכת אשר חלק מחכמתו ליראיו,אבל הרב אמר לו שחמיו האדרת אמר לו שאין נהוג בדורנו לברך את הברכה הזו.
12
תודה לרב בן...
יאיר | 29-06-2022 17:42
תודה לרב בן נון. בדבריו של הרב עופרן שומעים את הפחד שלו לצאת מהמסגרת המרובעת של רבנים כמו הרב בן שעיה. אצל הרב בן שעיה היהדות נמצאת בטבלאות של אסור ומותר, בלי טיפת רגש, בלי חמימות, הלכה בלי רוח ההלכה.
13
כל חכמי מרוקו...
חכם ספרדי | 29-06-2022 22:55
כל חכמי מרוקו ברכו בשם ובמלכות כשיטת הרמבם הבעיה ברבני המזרח ואשכנז וחבל
14
אך את העיקר...
מתתיהו הררי | 30-06-2022 6:56
אך את העיקר שוכחים שעיקר עבודת השם נעשית אחרי התפילה,שהרי התפילה היא המילוי להיצטייד בכח הרצון לעשות את מה שאתה מאמין ומעיד בתפילה שהיא צידה לדרך ומהרגע שיצאת מבית הכנסת או מכל מקום בו קידשת את עצמך אתה מוכן ליראת השם עושה ומעיד שכוונתך אמת
15
בד''כ לא מסכים...
ז'וז'ו זלמנוביץ' | 30-06-2022 6:57
בד''כ לא מסכים אתו. מה לעשות שהפעם צודק (עקרונית, חוץ ממס' דיוקים קטנים)
16
העניין הוא שזה...
נברא והיה | 30-06-2022 7:29
העניין הוא שזה כלל איננו עול אלא זכות שחסד גדול בצידה!
17
טוב נו, למי...
מילואימניק עייף | 30-06-2022 7:41
טוב נו, למי יש כח. גם התפילות והברכות שכן אומרים מריצים במהירות ומחכים שכבר ייגמר. ה״דוסים״ מביאים לביכ״נ ערמת ספרי קודש להפיג את שיעמום התפילה .
18
מי פרק? מברכים...
חיימקה החרדי | 30-06-2022 8:44
מי פרק? מברכים לפי הכללים
19
עדיף שתסביר לרעיון...
משה | 30-06-2022 9:49
עדיף שתסביר לרעיון ראש שס וליושב ראש שס שנידון ל5 שנות מאסר כמו מורו דרעי מה מברכים לפני הכניסה לכלא מעשיהו ואחרי המאסר.מושחתים נכנו ומושחתים יצאו ואלפי חובשי כיפה רצים ומריעים להם היכן הכבוד ורצון האל לא תגנוב
20
הרב לוינשטיין אתה...
אזרח מודאג | 01-07-2022 4:45
הרב לוינשטיין אתה מנסה להטיל אשמה על נערות שנוצלו על ידי חבריך הרבנים במקום להוקיע את הרבנים העברינים .מה חשבת שתפילות כיפה עושים אותכם מורמים מעם וחפים מעברות וניצול
21
"הרב" יואל בן נון - תעשה טובה...
ישי | 01-07-2022 12:05
אם אתה מקדים מדען דגול לרב גדול בתורה, אם בראש שלך משתזפים/מתמרחים בים אז עזוב, לא צריך לברך כלום בכלל... בכלל נראה לי שהאתר הזה נמכר בהמון כסף לזרועות הפרוגרס העשירות והמחבקות. תמשיכו עם פרסום התמונות השנויות במחלוקת, אתם רק מבריחים מפה דתיים אמיתיים.
22
אהבתי
יוספה | 01-07-2022 16:20
אני בדרכי אומרת בלשוני: רואים בכל זה את מעשה ה'. הבאתי לילד ספר על חרקים בארץ. הוא טלפן ואמר אמרו לי שחשב שזה לא מעניין, אבל גילה שזה כן מעניין. אמרתי לו רואים בזה את נפלאות הבורא. כאן שמעתי שתיקה שעד היום אינני יודעת את טעמה. אולי מתוך הסכמה.
23
בקצור הרב יואל אתה מושלם ורבנים אחרים או "סתם
עמית | 05-07-2022 22:34
עמך תלמידי חכמים לא.יפה לך מידת הצניעות הזו...