אחרי שהקואליציה כשלה בהארכת התוקף של תקנות החירום ליהודה ושומרון, מה שזירז את הפלתה והקדמת הבחירות, בקרוב היא תעמוד בפני מבחן חוקתי-ביטחוני נוסף.

למעשה, מדינת ישראל נתונה מאז שנת 1948 במצב חירום שמוארך כל שנה ומעניק לממשלה את האפשרות להפעיל הסדרים חוקיים ייחודיים כמו תקנות לשעת חירום, לעיתים תוך פגיעה מידתית בחירויות יסוד כמו מעצרים מנהליים או הטלת סגרים (כמו בזמן הקורונה).

מחר (שני) ועדה משותפת של חברי ועדת חוץ וביטחון עם ועדת החוקה, אמורה לדון בהצעה להאריך מחדש את מצב החירום והאם להמליץ על כך.

ועדת חוץ וביטחון, ארכיון (צילום: נעם מושקוביץ דוברות הכנסת)

עם זאת, ההכרעה עצמה היא של מליאת הכנסת שצריכה לאשר בהצבעה את הארכת מצב החירום מחדש עד ה-2 באוגוסט.

בניגוד לתקנות יו"ש שמוארכות אוטומטית עם פיזור הכנסת, הסיטואציה שונה במקרה של "מצב חירום", וחובה על המליאה להצביע על כך באופן פעיל.

הפעם האופוזיציה תעזור?

הוועדה המשותפת חוץ וביטחון וחוקה מחויבת להביא את המלצתה לאישור מליאת הכנסת לא יאוחר מ-14 ימים לפני תום מצב החירום, קרי עד ה-19 ביולי ולהודיע על כינוס המליאה לפחות יום מראש.

גורמים באופוזיציה אמרו לסרוגים שבהנחה שבאמת הכנסת תפוזר בזמן הקרוב, והמליאה תתכנס לדון בכך בישיבה מיוחדת במהלך פגרת הבחירות, הם מעריכים שלא תהיה התנגדות למהלך מאושר בכל שנה, מכיוון שממילא הקואליציה התפרקה.