אתם מוכנים לזה? הבחירות של שיקלי ונוביק - סרוגים

אתם מוכנים לזה? הבחירות של שיקלי ונוביק

שבוע הספר מתקרב לסיומו, אלו ספרים כדאי לקרוא? עמיחי שיקלי, אודהליה ברלין, עקיבא נוביק ומיכל פרינס ממליצים על הספרים האהובים עליהם ביותר

author-image
אתם מוכנים לזה? הבחירות של שיקלי ונוביק
  שיקלי ונוביק (צילום: יונתן זינדל והדס פרוש, פלאש 90)

עוד משנות ה-50, שבוע הספר העברי הוא מסורת קבועה בחודש יוני בכל שנה. רגע לפני שהוא מסתיים, חוקרת, מוזיקאית, איש תקשורת ופוליטיקאי מספרים לסרוגים על ההמלצות הספרותיות שלהם.

החמישייה של מיכל פרינס

הדברים שאנחנו לא מדברות עליהם / שלומית נעים נאור
ספר שירים עדין ועמוק שמדבר על כל הדברים שאנחנו לא מדברות עליהם – רווקות, אמהות, פוריות, כביסה…

לגדול על המים /אשרה גרינבלט, ואחרי המעשים / של נתנאלה שלזינגר
שני ספרי פרוזה נהדרים שנכתבו מתוך המגזר הדתי. ספרים כנים ואמיצים שכותבים אותנו. הרבה פעמים קריאה של ספרות כללית רצופה בתחושת זרות ואז קריאה של כותבות כל כך טובות 'מבפנים' גורמת להנאה כפולה – מהסיפור והעלילה לצד הניואנסים הדקים שזר לא יבין.

מיכל פרינס (צילום: נתן דינוביץ)

גוף ומיניות בשיח הציוני-דתי החדש / יקיר אנגלנדר ואבי שגיא
זהו ספר מחקרי שעושה ניתוח של טקסטים רבניים בכל הקשור למיניות וגוף בחברה הדתית. זה ספר שנתן לי המשגה חשובה לבחון הרבה מאוד מהממצאים שאני פוגשת בשטח. זה ספר חובה למי שעוסק בתחום.

האי של סופיה / ויקטוריה היסלופ
בשבתות ארוכות של קיץ אני אוהבת לשקוע בספרים כמו האי של סופיה. קצת היסטוריה, קצת רומנטיקה והרבה תזוזות של הלב. כל ספר בסגנון הזה יתקבל בברכה.

החמישייה של עקיבא נוביק

ספר הסאטירה הראשון / אפרים קישון
לא קם כותב סאטירות בעברית כמו קישון. ספר פשוט מענג, הגאונות של קישון נשפכת מהטקסטים ומעוררת געגוע וצער עמוק על שלא המשיך לכתוב סאטירה פוליטית וחברתית עד ימינו אנו.

ג׳ינג׳י (או) מפקד גיבור בבית חולים / גלילה רון פדר עמית
היכולת של גלילה רון פדר עמית להכנס לתוך הראש של גיבורי ספריה היא מפעימה. זכיתי לגדול גם על ספרי הילדים שלה וגם על הספרים ה׳רציניים׳ שהצליחה בכשרון אין קץ לתרגם לנוער, ואני חייב לה המון על כך. זה לא מיוחד, כי המונים בישראל חייבים לה המון.

יח"צ חדשות 13

סיפורים נבחרים /  י.ד ברקוביץ׳
סופר יידישאי שכותב בצורה מופלאה, חתנו של שלום עליכם. גם מי שלא גדל במזרח אירופה יתגעגע דרך הסיפורים האלה לעיירה, לשוחט ולמשרתת הגויה טובת הלב. ברקוביץ׳ נמנה על הז׳אנר העגנוני, שאותו לא בחרתי רק משום שברור לי שרבים אחרים ממשתתפי הפרויקט יבחרו.

כוכבים בחוץ / נתן אלתרמן
לא ברור איך בגיל 25-26 אדם יכול לכתוב שירים כאלה. בעצם, בכל גיל. שיר ראשון- עוד חוזר הניגון. שיר שני- פגישה לאין קץ. וכל אחד מהבאים הוא יצירה מבריקה יותר מקודמתה. בעיני אלתרמן הוא המבריק שבכותבי השירה העברית, וזה אחד היהלומים שביצירתו. מי שגילה לי אותו הוא צור ארליך, גאון בזכות עצמו, ואני מודה לו על כך עד היום

יוסל רקובר מדבר עם אלוהים / צבי קוליץ
טקסט הגותי שבמשך שנים לא היה ברור מי בדיוק כתב אותו והאם יוסל היה או משל היה. צבי קוליץ חיבר את היצירה, שהיא חשבון נפש בין יהודי בוורשה הנשרפת ובין הקב״ה. הסיומת של הספר היא מופת של כתיבה ושל ביטוי אמונה.

עוד באותו נושא

צפו: עקיבא נוביק בשיר קורע על העברת התקציב

החמישייה של אודהליה ברלין

פונטנלה/ מאיר שלו
ספר שקראתי כמה וכמה פעמים. ומרוב אהבה היו לי שני עותקים, עותק להשאלה לחברים (שמי יודע איפה הוא היום..)  ועותק אחד שסימנתי בו פסקאות ומשפטים שאהבתי. אחד המשפטים שסימנתי שם לדוגמא,  זה אב שמסביר לבנו הקטן על מה זו אישה:"אלוה-ים ברא אותן ככה שהן שומעות בעיניים, מריחות באוזניים, טועמות באצבעות ורואות בשפתיים… ואתה עוד תראה מיכאל… הן לא רק שונות מאתנו, הן כל אחת שונה מהשניה, וכל אחת שונה ממה שהיא עצמה הייתה לפני רבע שעה" 

הנשמה החסידית/ אלי ויזל
מסע מרתק אל נפשם של גדולי החסידות עם כתיבתו האישית והמיוחדת של אלי ויזל , כתיבה שיש בה ידע רחב לצד רגש עמוק, געגועים ואהבה רבה לצד אומץ להסיר את מעטה הקסם מעל הדמויות ולראותן כפי שהיו באמת.   הספר מקים לתחיה  עולם אבוד ששב וחי לנגד עיני עת קראתי את הספר.

אודהליה ברלין. (צילום: רמי זרנגר) 

אישה בורחת מבשורה / דויד גרוסמן
ספר מופת. קראתי  ולא האמנתי שיש גבר שמסוגל לכתוב באופן כל כך מדוייק  נפש של אישה. גם הספר  של גרוסמן שיצא אחריו  "נופל מחוץ לזמן" פורש את הנפש ואת הרגשות בצורה מדוייקת כל כך שגם מכאיבה וגם מרחיבה את הלב בו בזמן. ואם כבר מדברים על "אישה בורחת מבשורה" –   מי השאיל ולא החזיר לי אותו??

אל לאה / עמיה ליבליך
את החיבור שלי ללאה גולדברג ושיריה , קשה להסביר. החיבור הזה התחיל אחרי שקראתי את הספר "אל לאה"  בו יוצאת ליבליך  למסע פסיכו-ביוגרפי  בעקבות דמותה של לאה גולדברג – כיוצרת וכאדם.
צורת הכתיבה של הספר ודמותה של לאה גולדברג המצטיירת בו השפיעו עלי עמוקות.  מאז שקראתי את הספר  אני לא חושבת שיש ספר שירים של לאה גולדברג או ספר שיצא אודותיה שלא רכשתי. 

איה פלוטו / לאה גולדברג
ואם בלאה גולדברג עסקינן– כנראה שהעברתי משהו גם לדור הבא. האמת שאף פעם לא ייחסתי חשיבות גדולה ל"איה פלוטו" אבל כשהבן שלי ביקש שוב ושוב ושוב שאקרא לו את הספר (עוד לפני שהיה בן שנה, וללא מילים)  הבנתי שיש פה משהו מיוחד. כשניסיתי לנתח את סוד הקסם- הבנתי שלסיפור הזה יש חריזה שיוצרת  מנגינה פנימית שובת לב וזה כנראה סוד המשיכה.  

הבחירה של עמיחי שיקלי

"ספר חדש של אסף ענברי שיצא ממש לאחרונה, הספר בפער הטוב ביותר שכתב. מספר את סיפורם של שלושה מנהיגים- יצחק טבנקין, מאיר יערי ומשה סנה, ועוסק בסיפורים על התנועות האידיאולוגיות שעיצבו את פניה של מדינת ישראל בשנותיה הראשונות. זה ספר שמאפשר להבין טוב יותר את מדינת ישראל, את השמאל הציוני (עליו השלום), שווה קריאה."

להסבר המלא, צפו: 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
לשיקלי הדביל יהיה...
לוליק | 23-06-2022 18:31
לשיקלי הדביל יהיה בקרוב הרבה זמן לקרוא ספרים, הוא בונה על הביב שיזכור לו את זה שגנב מנדט מהממשלה ויבריג אותו לכנסת, בקרוב הוא יבין שמילה של הביב שקולה למילה של נסראללה (סליחה, חסן אמין יותר)
שים לב,...
סהר | 23-06-2022 22:44
שים לב, הביב יוצא לך ממש מהפה
השנאה...
אריק | 23-06-2022 21:37
השנאה מעוורת את עיניך..
2
איפה צ'כוב ברשימה?..מה...
צ'כוב | 23-06-2022 20:40
איפה צ'כוב ברשימה?..מה שהמלצתם לא נחשב אצל הנאורים
3
שיקלי הניבזה פגעת...
המתמחל | 23-06-2022 23:12
שיקלי הניבזה פגעת בעם ישראל ה יעניש אותך על שהוספת את הקרע בעם ובחירות מיותרות .שיבוא עליך כל הקללות בעולם נבלה
מה ההבדל בין...
מוישה גרויס | 24-06-2022 12:14
מה ההבדל בין שקלי לשישקלי? שישקלי היה אדיב...
ונומר אמן....
ג | 24-06-2022 10:26
ונומר אמן.
4
כדאי שמבוגר יקריא...
יעקב | 25-06-2022 0:15
כדאי שמבוגר יקריא לשיקלי את הבית של יעל
5
שבוע הספר זאת...
סעדיה | 25-06-2022 17:47
שבוע הספר זאת המצאה של מפאי. מה לאנשים לאומיים ולתרבות האשכנזית האיליטיסטית הזאת.
6
מי יבחר בכם...
דוד | 26-06-2022 14:11
מי יבחר בכם בוגד