הרב איסר קלונסקי באולפן סרוגים: כך כבשנו את בית לחם, כפר עציון וחברון

הרב איסר קלונסקי באולפן סרוגים: כך כבשנו את בית לחם, כפר עציון וחברון

רבה של גבעת מרדכי הרב איסר קלונסקי היה במלחמת ששת הימים לוחם בסיירת של חטיבת ירושלים. בראיון באולפן סרוגים הוא מספר על המלחמה ההיא ומה אפשר לקחת ממנה להיום.

הרב קלונסקי מתאר: כך כבשנו את גוש עציון וחברון
  הרב איסר קלונסקי באולפן סרוגים

יום ירושלים תשפ"ב. 55 שנה למלחמת ששת הימים, ארחנו באולפן סרוגים את הרב איסר קלונסקי, רבה של שכונת גבעת מרדכי ולוחם בסיירת החטיבה הירושלמית במלחמת ששת הימים, שהשתתף בקרבות לכיבוש דרום ירושלים, בית לחם, כפר עציון וחברון.

הרב קלונסקי הוא דור שישי בירושלים, ערב המלחמה הוא היה אברך בישיבת מרכז הרב, והוא מתאר איך במוצאי יום העצמאות, נכנס אחד האברכים לבית המדרש וזמזם את השיר 'ירושלים של זהב', שיר שליווה את "תקופת ההמתנה" שלפני המלחמה והפך להמנון בסופה. כמה ימים לאחר מכן כבר קיבל הרב את צו המילואים והתייצב לשירות בסיירת הצנחנים שחנתה באזור מאה שערים ותפקידה היה להגן על קו הגבול שעבר בסמוך לשכונת מאה שערים.

עוד באותו נושא

הרב אבינר בזכרונות אישיים ממלחמת ששת הימים

הסיירת של החטיבה הירושלמית, לחמה בגזרה הדרומית של ירושלים, היא כבשה בליל הלחימה את הראשון את ארמון הנציב ומשם התקדמה למוצב הנקניק ולאזור בו נמצאת היום שכונת חומת שמואל (הר חומה), שם היה מוצב ירדני שהגן על בית לחם. אחרי הקרב הזה, נשברה ההתנגדות הירדנית ורחובות בית לחם הוצפו בדגלים לבנים.

הסיירת הירושלמית פתחה במסע קרבי ובערב כבשה את בית לחם וקבר רחל, משם לחניית לילה בכפר עציון, אליו חזרו אחרי 19 שנה ולמחרת כיבוש חברון ומערת המכפלה. הרב קלונסקי תועד על ג'יפ עם תול"ר (תותח ללא רתע) במעמד הכניעה של העיירות מדרום לחברון.

הרב קלונסקי (עם הזקן) על הג'יפ ליד רכב השרד של ראש עיריית חברון (ספר הזיכרון לחטיבת ירושלים)

עוד באותו נושא

דגל דיו מאולתר מ'ששת הימים' שהציל לוחמים בעזה

על מה שיש לשמר ממלחמת ששת הימים, מהאווירה של הלחימה ההיא, לימים של היום הוא אומר: "האחדות והקשר הפנימי שהיה אז, אותו צריך לשמר. האהבה והאחווה בין הלוחמים, שנשמרת עד היום, כשאנחנו עולים למצבת הזיכרון של החברים שנפלו בצור באהר, את זה צריך לקחת. היו לי ויכוחים קשים עם חברים מהשומר הצעיר, אבל הכל היה מתוך יחס מאוד נלבב".

ירושלים עושה את כולם חברים, גם במלחמה וגם באזרחות?

אפשר לומר כך. לירושלים יש כוח אחדות מיוחד, אבל לצערנו הרב, אנחנו בחיים הציבוריים יותר מדי ערניים לאירועים שפולשים לחיים שלנו, ומנתקים אותנו מהנקודות החיוביות. אנחנו צריכים להתרומם ולהתעלות מעל כל הדברים האלה.

ירושלים היא של זהב, וירושלים היא של קודש. ואין סתירה. זה משלים אחד את השני. אם אנחנו נשתול את זה בתודעה שלנו, ונפסיק להתייחס למה שכתוב בעיתונים ולכל המריבות הטיפשיות ברמה הכי רעה שנבחרי הציבור מנסים להכניס לנו, אנחנו נהיה עם מאוחד מחדש.

 

 

חטיבת הצנחנים הסדירה כובשת את עזה (משה מילנר, לע"ם)

לוחמים במלחמת ששת הימים (משה מילנר, לע"ם)

אפשר לראות את מה שנעשה בירושלים, בשכונת הבוכרים בחודש אלול אי אפשר להתקרב בגלל כל הקהל שנמצא בסליחות, תנסה להתקרב לעיר העתיקה בימים הנוראים – אי אפשר מרוב קהל שמגיע מכל הארץ. המסורתיות הפנימית, שוטפת את כל גווני העם בישראל. זה מגיע לפריפריה, וזה יגיע גם לתל אביב בסוף".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
חתונה ...
| 14-06-2022 23:32
חתונה