רגע לפני שרצים לבחירות – יש עוד מחיר שצריך להפנים  - סרוגים

רגע לפני שרצים לבחירות – יש עוד מחיר שצריך להפנים 

את המחירים הכלכליים של בחירות אנו מכירים היטב, כך גם את הקפאת עבודת הכנסת והממשלה ואת החרפת הטונים, אולם מחיר נוסף וכבד מאוד שהציבור הישראלי משלם, יש לקחת בחשבון

רגע לפני שרצים לבחירות – יש עוד מחיר שצריך להפנים 
  הצבעה בקלפי, ארכיון (צילום: אולביה פיטוסי/ פלאש 90) תמונת כותב (צילום: תומר מונטיליה)

כשאנחנו מתלבטים אם עדיפות לנו בחירות חמישיות או הממשלה הנוכחית, כל השיקולים צריכים להיות בפנינו, כולל אחד קצת פחות מדובר: אחרי תקופה ארוכה של בחירות חוזרות ונשנות, התרגלנו למדוד את הפוליטיקאים שלנו אך ורק ביחס להבטחות הבחירות שלהם. הבעיה היא שהבטחות בחירות יפות בעיקר לבחירות ופחות למציאות הפוליטית הישראלית, ואת המחיר של הפער הזה – שגדל עם כל סיבוב בקלפי – כולנו משלמים.

 פרישתה של עידית סילמן מהקואליציה, ההידרדרות הביטחונית שסחפה את רע"ם לסוגיה הלאומית, יחד האיומים האחרונים של ג'ידא רינאוי-זועבי, השיבה לשולחן את האפשרות לבחירות קרובות. רבים ממתנגדי הממשלה הזאת מייחלים לכך, גם בתרחיש של בחירות חוזרות ונשנות וההשפעות הצפויות שלהן.

עוד באותו נושא

גם אם נתניהו יעלם הקיטוב הפוליטי יימשך: צוללים לפוליטיקה עם דפנה ליאל


77

ההעדפה הזאת לגיטימית בהחלט, כמובן, אולם בטרם קופצים ראש לעוד קמפיין בחירות, ראוי לדבר על מחיר כבד שהן גובות מאיתנו, שכמעט ולא מדובר.

את המחירים הכלכליים של בחירות אנו מכירים היטב, כך גם את הקפאת עבודת הכנסת והממשלה, הגם שיתכן מאוד שרוב הציבור לא מבין לעומק את משמעויותיהם. על המחירים הללו יש להוסיף את העמקת השסע בעם, כתוצאה מהחרפת הטונים והמסרים שמתלווים לקמפיינים.

אולם מחיר נוסף וכבד מאוד שהציבור הישראלי משלם, שיש לקחת בחשבון, הוא שבחירות תורמות מאוד לאובדן האמון של הציבור במערכת הפוליטית, אמון שממילא ראה ימים יפים יותר.

האמון הזה חשוב ממספר סיבות, ובתוכן ניתן למנות את העובדה שאמון מוביל לרצון להשפיע – הכולל ביקורת, השתתפות ומעקב ציבורי אחרי החלטות כבדות משקל, הוא מוביל להגברת אחוזי ההצבעה כך שרצון הציבור יתבטא בצורה מדוייקת יותר, והוא מגביר את הרצון של העם לשלוח אל הכנסת נבחרי ציבור טובים. בהיעדר אכפתיות מהמתרחש במליאה ובוועדות, מי שיכריעו את גורל עתידנו הם תאבי כוח, כבוד וכסף.

בחירות, מטבען, פוגעות באמון הציבור במערכת הפוליטית. מסע בחירות, המלווה ביועצים, סיסמאות והבטחות – חייב להיות נחרץ, קולע וקיצוני. הפוליטיקאי שרוצה להיבחר, חייב לבדל את עצמו מאחרים, אחרת מדוע שנצביע דווקא לו?

הבטחות בחירות משמאל ומימין

כולנו מכירים הבטחות גדולות שליוו קמפיינים של פוליטיקאים מכל צידי הקשת, שלא נותר מהן דבר, על אף המנדט שניתן להם מהציבור על בסיסן:

ב-92' הבטיח רבין המנוח לא לדבר עם אש"ף, ושנה לאחר מכן חתם על הסכם אוסלו; ברק הצהיר ב-99' שיפעל לגיוס בחורי הישיבות, ולא נותר מכך דבר; "עונש מוות למחבלים" מזוהה עם ליברמן אך טרם נמצא מחבל שהוצאה להורג מזוהה עמו; יאיר לפיד דיבר על 18 שרים ועל הגבלת קדנציות – דבר מזה לא נראה באופק; נתניהו, כראש ממשלה, הבטיח החלת ריבונות על כלל ההתיישבות ביו"ש. מועצת יש"ע עוד מחכה; גנץ ועמיר פרץ הבטיחו לא לשבת עם ביבי וישבו תחתיו; ולבסוף בנט, שחתם בשידור חי כי לא יקים ממשלה באמצעות קולותיו של מנסור עבאס ומכהן כראש ממשלה הנשענת על הקולות הללו.

הדוגמאות רבות ומכסות את כל הקשת הפוליטית, מימין ומשמאל, וסביר להניח כי ניסיון לעטוף דגים בהבטחות בחירות שהופרו פה בשנים האחרונות יוביל למחסור חמור בבעלי הסנפיר.

מחקרים רבים מראים כי אנשים נוטים להצביע למי שהצביעו הוריהם ולמי שהם עצמם הצביעו בבחירות הקודמות. המסקנה שמסיקים מכך הפוליטיקאים היא שעליהם למקד את הקמפיינים שלהם בקהל היעד של מפלגות מתחרות. הדרך היחידה למשוך את הקהל הזה היא לנסות לשכנע אותם שמה שלא עשתה המפלגה שלה הם הצביעו בבחירות הקודמות, תעשה דווקא יריבתה. כך, הפוליטיקאים מחלקים צ'קים ללא כיסוי – הם יכולים להצהיר שיהיו קיצוניים יותר או מתונים יותר בהתאם למה שהם חושבים שקהל היעד רוצה לשמוע, אבל הסיכוי שהם יישמו את ההבטחות הללו הוא נמוך מאוד. גם אם הם היו רוצים, הם פשוט לא יכולים.

קמפיין בחירות הוא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות – אפשר להבטיח הכל, ולאחר הבחירות להאשים את השותפים הקואליציוניים בסיכול הרצון האמיתי והכן לממש את ההבטחה. אגב, יכול מאוד להיות שבאמת היה רצון כזה, אבל להבטיח מראש לקיים תוך התעלמות מהסיכוי הקלוש לעשות זאת בפועל זו זריית חול בעיניי הבוחרים.

בחירות הן השמיים, ואילו הדרך לממשלה מתפקדת מובילה אל קרקע המציאות, שמי שפוגש אותה בעוצמה הגבוהה ביותר הם אזרחים תמימים שהלכו שולל אחרי הבטחות שווא.

תקופה ארוכה של מערכות בחירות תכופות הובילה לכך שלא היה לנו מדד עשייה אמיתי לבחון על פיו את מנהיגינו. היו רק ההצהרות שלהם, ובהתאם לכך – גודל השבר.

אז רגע לפני שרצים לעוד מערכת בחירות שתעמיק אותו עוד יותר, צריך לקחת גם את זה בחשבון.

 

מלאכי חסדאי, הוא תלמיד לתואר שני בתוכנית המצטיינים של ביה"ס פדרמן למדיניות ציבורית

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
בן גביר לא משקר. לא כל הפוליטיקאים נוכלים....
בן גביר לא משקר. | 22-05-2022 14:06
בן גביר לא משקר. לא כל הפוליטיקאים נוכלים, למרות שיש הרבה נוכלים. תצביעו לאנשי האמת.
מה בטור הדעה הזה מוציא ממך כאלה דברי בלע?
מגיב סקרן | 22-05-2022 17:23
אי אפשר כבר להתכתב עם כבוד מינימלי?
2
אמון הציבור
יעקב | 22-05-2022 14:17
בדיוק לשם כך צריך בחירות. כל עודד מערכת המשפט ניכסה לעצמה זכויות שדרכה היא מעקרת החלטות הכנסת והממשלה, יש פגיעה אנושה באמון הציבור, היות ולמעשה הצבעתו חסרת משמעות. רק מערכת בחירות שתשים סוף להשתלטות מערכת המשפט על חיינו, ותאפשר משילות, ירגיש האזרח שהצבעתו משמעותית
3
לא מבין אתר...
אורי | 22-05-2022 15:54
לא מבין אתר של כל הנידכאים,והחולנים,מי צריך יצורים חסרי מעוף?האם עבודת המסטר של היצור הזה,תלויה בכתבה שלו,שאתם נותנים לו במה,לשטיפת מוח אנטי דמוקרטית? שילך לחפש משהו אחר בחים,כל רגע ורגע ניגרמים נזקים בלתי הפיכים ונישפכים מאות מיליומנים של שקלים בשביל להחזיק את הנוכלים הארורים הללו,
4
נקודת מבט מעניינת מאוד
משה, ירושלים | 22-05-2022 17:24
כתיבה רהוטה. מלאכי, יישר כוח
5
צודק. מערכות הבחירות הורגות אותנו
אנחנו בבעיה אמיתית | 22-05-2022 17:42
הכותב צודק. השסע רק הולך ומעמיק והבחירות מטמטמות אותנו לגמרי
6
טור מדוייק
ימין שפוי | 22-05-2022 18:03
אי אפשר להטריף את המדינה בעוד ועוד בחירות. יתכבד נתניהו, יפנה את מקומו לבא אחריו בליכוד ויקימו ממשלת ימין בלי בחירות עוד בכנסת הנוכחית.
ייתכבד בנט.....
בנט ללא מנדט אחד ביושר!! | 23-05-2022 23:28
ייתכבד בנט.. ממילא אין לו אפילו מנדט אחד בשל המקח טעות של הבוחרים (כמוני) ימינה. דבר שני, כולם מדברים שגם נתניהו דיבר עם עבאס, אבל רק בנט הבטיח אפילו לא לשבת עם לפיד ולכן הצבענו לו... נתניהו לא הבטיח ולכן הוא לא נוכל... דבר שלישי, לאור ההתנהגות של הצדדים במשחק הפוקר של מי יהיה ראש ממשלה במעבר, רואים איך לפיד עושה הכול כולל הכול רד בשביל שהגוש שלו לא יפרוש וממנה אנשים על בסיס לא הגיוני (כמי זועבי שניסה להעיף כבר לפני זמן מה...), כנל בנט עם רעננה אז למה שנתניהו, על תיקים שנופלים כי הפרקליטות כר שמה מטרה עליו רק בגלל שאיננו אתרוג, צריך ללכת???
7
אני מתנגד בתוקף לממשלה אבל הבחור צודק
ביביסט | 22-05-2022 18:16
צריך לעשות הכל כדי להקים ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית בלי עוד בחירות
8
אתה רציני??? דחוף...
חיפאי | 22-05-2022 19:04
אתה רציני??? דחוף בחירות לשקר הזה
9
הילד צודק
זקן העיר | 22-05-2022 20:20
לגמרי
10
בחירות עכשיו. שישלמו
שקרנים שישלמו | 23-05-2022 9:10
זו מטרת הבחירות לאפס את השקרנים מכל הצדדים