עשרות רבנים סרוגים בתגובה לרב אליעזר מלמד
מעל ל-50 רבנים סרוגים פרסמו מכתב המבהיר כי לגיור ללא קבלת מצוות מוחלטת אין תוקף הלכתי: "הדעה שהוצגה שיש לאפשר גיור ללא קבלה מוחלטת של המצוות היא דעה שאין לה תוקף ומשקל כלל וכלל"
במכתב חדש מתייחסים למעלה מ-50 מרבני הציונות הדתית לסדרת המאמרים שפורסמה בעיתון 'בשבע' בחודשים האחרונים מאת הרב אליעזר מלמד.
בסדרת המאמרים של הרב מלמד נכתב שניתן ואף צריך לגייר מתגיירים שמראש לא מקבלים על עצמם עול תורה ומצוות בשלימות, אלא רק רוצים לחיות כמו יהודים 'מסורתיים' (בטור מהשבת האחרונה אף טען שזו היא שיטתם של ההולכים בדרכו של הרב קוק זצ"ל). במכתב החדש, בו מצוטטים מקורות מהרמב"ם, מהרב קוק ומהרב סולוביצ'יק זצ"ל, שוללים הרבנים את שיטה זו מכל וכל.
על המכתב חתומים, בין היתר: הרב אביגדור נבנצל, הרב אברהם יצחק כלאב, הרב דב ליאור, הרב דוד חי הכהן, הרב צבי טאו, הרב שלמה אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב מיכה הלוי רב העיר פתח תקוה, הרב שלמה לוי ראש הכולל בישיבת הר עציון ונשיא השיבה בקרית גת, הרב יהודה עמיחי המשמש כדיין במערך הגיור הממלכתי, הרב שמעון כהן ראש מוסדות "בית מוריה" בבאר שבע, הרב דוד דודקביץ', ראש הישיבה ביצהר, הרב צבי קוסטינר ראש ישיבת מצפה רמון ורבני העיר מעלה אדומים – הרב יהושע כ"ץ והרב מרדכי נגארי.
הרבנים פותחים את מכתבם בהסברה שקבלת מצוות היא לא רק תנאי הכרחי בגיור, אלא היא עיקר מהות הגיור:
"הלכה פשוטה וברורה בישראל היא שכדי להתגייר יש צורך בקבלת עול תורה ומצוות. קבלת עול התורה והמצוות איננה רק תנאי הכרחי בגיור, אלא היא עיקר מהות הגיור, כדברי הרמב"ם: "וכן לדורות, כשירצה הנוכרי להיכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה – צריך מילה וטבילה…". היטיב לבטא זאת הרב יוסף דב הלוי סולוביצ'יק זצ"ל (בספרו "עמודו של עולם", עמ' 65): "יודעים אנו כי הגיור דורש קבלת מצוות, כמו גם טבילה במקוה טהרה וברית מילה. למעשה המילה והטבילה הן ביטויים טכניים, בעוד שעיקר הגירות מתבטאת בהתחייבות הבלתי מותנית והמוחלטת לקיום המצוות".
בהמשך מכתבם מביאים הרבנים את דברי הפוסקים שאין לגייר את מי שלא מקבל על עצמו את עול המצוות כולן:
"יתר על כן, הלכה פסוקה היא שאין לגייר אדם שלא מקבל על עצמו את עול המצוות כולן, כפי שהובא בגמרא (בכורות ל:) ונפסק ברמב"ם: "אפילו קיבל עליו כל התורה כולה חוץ מדקדוק אחד – אין מקבלין אותו". וכן דעת גדולי הפוסקים מאז ומעולם, וכפי שכתב הרב קוק זצ"ל (דעת כהן סי' קנד): "פשוט הוא דהיינו (שמקבלים גרים) דוקא כשמכירים בהם שהם מתגיירים בלב שלם לשם שמים, אבל אלה שמקבלין גרים גרורים, שבשביל דברים של חמריות ותאות לבם הם מתגיירים, בודאי עליהם נאמר 'רע ירוע', ותבא עליהם רעה אחר רעה, כי גרים כאלה ודאי קשים לישראל כספחת, והם מביאים קוצים בכרם בית ישראל. והרי מפורש אמרו חז"ל: 'נכרי שבא לקבל דברי תורה חוץ מדבר אחד אין מקבלין אותו', רבי יוסי ברבי יהודה אומר: 'אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים', ואיך אפשר לקבל גרים באופן כזה שיודעים ברור שאחר גירותם יעברו על דברי תורה".
בהמשך המכתב מתייחסים הרבנים לסדרת המאמרים שכתב הרב מלמד בנושא, ומצביעים על השלכותיה החמורות:
"לא נצרכנו לדברים פשוטים אלו, לולא הובאה לידינו סדרת מאמרים שפורסמה לאחרונה, ובהם נטען שניתן לגייר אדם שידוע לנו שבכוונתו לחיות כיהודי המכונה: "מסורתי", ללא קבלת עול המצוות כולן. היות ולדברים אלו השלכות חמורות מאוד, מפני שאם דעה זו תתקבל – יכנסו גוים גמורים לעם ישראל, תוך מחשבה שכביכול הם כבר יהודים, לכן הרינו להודיע כי לדעה זו אין כלל מקום בהלכה. לפי ההלכה – קבלת מצוות מעכבת בגיור, ואין לגייר אדם שלא מקבל על עצמו את עול המצוות כולן, ולגיור שכזה אין תוקף כלל".
הרבנים חותמים את דבריהם בהבהרה שאין כלל מחלוקת בדבר זה, ושלדעה של הרב מלמד בנושא אין כלל תוקף ומשקל:
"יובהר, אין בענין זה מחלוקת, והדעה שהוצגה שכביכול יש לאפשר גיור ללא קבלה מוחלטת של המצוות היא דעה שאין לה תוקף ומשקל כלל וכלל. והאמת והשלום אהבו".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו