היום בהיסטוריה: היצאנית שהקריבה חייה למען הצלת חיי יהודים

היום בהיסטוריה: היצאנית שהקריבה חייה למען הצלת חיי יהודים

בהיה-מיכל גרבוביץ הייתה ידועה כיצאנית בטבריה והיא נודתה על ידי תושבי העיר. רק לאחר שהוצאה להורג נודע כי היא ניצלה את קשריה עם הערבים כדי להעביר מידע לאנשי ההגנה ידיעות על כוונותיהם של ראשי הכנופיות לפגוע ביהודים

היום בהיסטוריה: הקריבה חייה למען הצלת חיי יהודים
  (צילום: זלוטן קלוגר, לע"ם)

היום בהיסטוריה: היצאנית שהקריבה חייה למען הצלת חיי יהודים

לאורך כל ההיסטוריה תרמו נשים רבות להצלתו של עם ישראל. חלקן ידועות ומעשיהן שינו את מהלך ההיסטוריה חלקן שימשו כלוחמות בשדה הקרב וגילו אומץ לב בלתי רגיל. ויש נשים שפעלו בהסתר רחוק מתהילה ופרסום אך תרמו רבות להצלת נפשות, כזו הייתה בהיה-מיכל גרבוביץ.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: 50 הרוגים בהפצצת העיר תל אביב

מיכל נולדה בשנת תרס"ט (1909) בטבריה למיכאל יליד רוסיה ולמסעודה ילידת מרוקו. מיכל הייתה הקטנה מבין ששת הילדים שנולדו למיכאל ולמסעודה. מיכאל הרבה לנסוע לחו"ל כדי לאסוף תרומות לקהילה היהודית בטבריה. כשהייתה מיכל בת אחת עשרה יצא מיכאל לאחת מנסיעותיו ובה כנראה נשדד ונרצח ומקום קבורתו לא נודע.

מיכל גרבוביץ (מתוך אתר יזכור)

מיכל נחשבה לאישה יפת תואר וטובת מראה אך משפחתה ויהודי טבריה נידו אותה וכינו אותה בשמות גנאי, בשל קשריה עם ערביי טבריה שבין היתר שימשה כיצאנית לנכבדי הערבים שבעיר ולקצינים בריטים.

עם תחילת מאורעות הדמים בשנים תרצ"ו-תרצ"ט החליטה מיכל שהיא לא תעמוד מנגד ותשתמש בעבודתה לשם השגת מידע מלקוחותיה על מנת להציל את אחיה. מיכל יצרה קשר עם אנשי ההגנה בעיר ואמרה כי היא מוכנה לשתף פעולה בהעברת מידע שדלתה מפי אנשי הכנופיות והקצינים הבריטים שביקרו אותה.

אנשי ההגנה ערכו למיכל מבלי ידיעתה, מבחן נאמנות קצר ולאחר שעמדה בו בכבוד החלה להעביר לאנשי ההגנה ידיעות על כוונותיהם של ראשי הכנופיות לפגוע ביהודים.

נחום עב (עבו) ממשפחת עבו המפורסמת, כתב בספרו המאבק על טבריה על תרומתה של מיכל:

היא "שירתה את בני עמה בנאמנות על אף הסיכונים שנטלה בהעברת הידיעות החשובות ששמעה מפי הערבים שפקדו את ביתה וזממו לפרוע פרעות ביהודים…בזכותה ניצלו חייהם של רבים מיהודי טבריה, נמנעו פיגועים רבים והתאפשר להגנה לחסל כמה אנשי כנופיות ופורעים."

הערבים החלו לחשוד במיכל כי זו שמסגירה את סודותיהם בי"א באייר תרצ"ט (30.4.39) היא נורתה ע"י מתנקש ערבי. לפני מותה אמרה מיכל כי היא יודעת שהיא עלולה לשלם על מעשיה בחייה.

רק לאחר מותה נודע ליהודי טבריה שנידו אותה, על מעשה גבורתה והיא "זכתה לקבורה נאותה ומכובדת כיאה לאישה בעלת לב יהודי טהור שהקריבה חייה למען הצלת חיי יהודים". סיכם עבו את הפרק על בהיה-מיכל גרבוביץ.

נצרף את מיכל שפעלה במסתרים לרשימת הנשים המכובדת שאחים רבים הצילו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו