היום בבוקר למדתי עם ילדים בכיתה א' על משה רבינו, אחד התלמידים אמר שמשה ברח למדבר כדי להיות חופשי כי "הייתי שם פעם וזה כיף, לא אומרים שם מה לעשות". מאוחר יותר למדתי עם ילדים בכיתה ט' על פרשנות הראי"ה לברכת "שלא עשני עבד". אחד התלמידים אמר שלהיות בבית ספר "זה כמו להיות עבד, כל הזמן אומרים לך מה לעשות". שניהם ביטאו, בצורות שונות, את התסכול.
לתלמידים אומרים כל הזמן מה לעשות. הם חייבים להיות בבית הספר. הם חייבים ללמוד. לשבת. להיות בשקט. לברך. להתפלל.
אם בשנים האחרונות לימדתי בעיקר מבוגרים. ביינישים, סטודנטים ולא מעט מבוגרים 'רגילים', שבחרו להגיע לשיעורים הרי שבשנה האחרונה אני מלמד בעיקר תלמידים שחייבים להיות בשיעור. ההבדל עצום.
מערכת החינוך הדתית לא מייצרת 'דתל"שים'. היא מתקשה בהקניית אמונה לתלמידים.
מערכת החינוך הדתית היא חלק ממערכת החינוך ה'רגילה'. ככזו, היא כפופה ברובה המכריע לאותן אמיתות שנכונות למערכת החינוך הישראלית (ולכל מערכת חינוך פורמלי בעולם). אנו מייצרים מציאות שכופה על התלמידים שעות לימוד ארוכות. מערכת כזו יכולה להצליח, לימודית, אם בית הספר טוב. אך במקביל היכולת שלה להצליח אמונית קשה מאד. כמעט בלתי אפשרית.
איך ניתן לצפות מתלמידים ותלמידות שלא מגיעים לאחר התיכון לישיבה או למדרשה לפתח אמונה?
כ͟א͟ש͟ר͟ ͟א͟ש͟ו͟ב͟ ͟ו͟א͟ה͟י͟ה͟ ͟ק͟ט͟ן͟ ͟/͟ ͟י͟א͟נ͟ו͟ש͟ ͟ק͟ו͟ר͟צ͟'͟א͟ק͟
כשביקשתי להיות ילד שכחתי לחלוטין כי לא אשתכר למחיתי ואהיה מעמסה לזולתי.
לא, הילדים אינם אוכלי-חינם. בית-הספר הוא עבודה. אמת, כי יש לנו הרבה ימות חופש, אך גם המורה נח מעמלו. עבודתנו (של הילדים) קשה יותר משל המורה. כי הכל לנו גם קשה וגם חדש.
ומאמר הבריות הוא, שהילדים אינם עושים כלום, אוכלים לחמם חינם!?
כשביקשתי להיות ילד, שכחתי לחלוטין, מה קשה לו לאדם שאין לו מעות משלו, מה עבדות היא זאת?
למשל: יש לי סרגל גרוע. מישהו פגם בו. הנחתיו שלם, אני בא אחרי ההפסקה – אין. חיפשתי, עד שמצאתי על ספסל אחר לגמרי. אך מה, כשהקצוות מפוגמים – סרגל כזה שוב לא תצייר בו בקו ישר: העפרון נתקל.
חינוך לאמונה חייב לזכור כי התלמידים לא בחרו להיות שם. התלמידים, כמו שכותב קורצ'אק משועבדים למערכת החינוך. חינוך לאמונה חייב להתבסס על חירות ולא יכול להיבנות על גבי שיעבוד.
התלמידים הנכנסים בשערי הישיבות והמדרשות הגבוהות לא מוכרחים להיות שם. לכן הם פתוחים ללימוד מעמיק ואמוני בהרבה משהיו קודם לכן. הדבר לא נובע רק מגיל מבוגר אלא מעצם הנכונות של המוסדות לסמוך על תלמידיהם ולאפשר להם לבחור. ההצלחה נובעת מעצם הקיום הריבוני של התלמידים.
מערכת החינוך הדתית חייבת ללמוד ממוסדות החינוך התורני הגבוה ולהקנות אמונה מבחירה כבר מילדות. לסמוך על התלמידים, בהתאם לגיל וליכולת כמובן. עלינו להפסיק את הניסיון הבלתי פוסק לחנך להתאמה למסגרות. אמונה איננה מסגרת, היא נובעת מבפנים וככזו עלינו לאפשר אותה ולא לכפות אותה.
התלמידים הם עבדי זמן לא רק של הקב"ה אלא גם של עולם המבוגרים, של המערכת הפורמלית.
אנו שולטים בזמנם ולעתים נדמה לנו שהשליטה תימשך לנצח. אלא שהיא לא ומסתבר שמרגע שהם יכולים לבחור לבד, הם לא תמיד בוחרים במה שאנו רוצים.
האם לא היה עדיף לאפשר להם לבחור קודם לכן?
כל חינוך טוב ובעיקר חינוך לאמונה ולתורה חייב להוציא את התלמיד מעבדות לחירות. רק אז התלמיד יוכל להאמין.
הרב אודי דבורקין, הוא רב בי"ס ממ"ד ארנונה בירושלים ובישיבת שיח יצחק ודוקטורנט באוניברסיטה העברית
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
2 דיונים
אבנט
כל אופנה הייתה נחשבת בדור שלה לדבר הכי טבעי, נורמלי ושמח - ואחר כך זה חלף עבר. חלף עם הרוח במהירות. את כולם ראתה היהדות, ועל כולם היא נשארה צעירה...
כל אופנה הייתה נחשבת בדור שלה לדבר הכי טבעי, נורמלי ושמח - ואחר כך זה חלף עבר. חלף עם הרוח במהירות. את כולם ראתה היהדות, ועל כולם היא נשארה צעירה ותוססת. כל עיקרון, אם לא יהיה לו מימוש דקדקני, לא יתקיים במציאות ויתבטל. זה נכון בדבר הכי פשוט, כמו התמדה באימון כושר; שם רק נדבר על זה אז כנראה ניכשל, אבל אם נקבע שגרת אימונים מדוייקת שאסור לסטות ממנה אז נבנה מסת שריר, סיבולת, וכושר טוב לגוף. על אחת כמה וכמה כשמדובר בעקרונות הכי עליונים, קדושים, ואלוהיים שיש לנו..
המשך 15:50 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שימי
יש הבדל בין להיות דבוק לאלוהים לבין להתקשקש על ברירת גרגרי אורז, על אובססיה לבדוק אם שמרת 6 או 5.90 בין בשר לחלב, על שלא עשני אישה, על אפליה מובנית,...
יש הבדל בין להיות דבוק לאלוהים לבין להתקשקש על ברירת גרגרי אורז, על אובססיה לבדוק אם שמרת 6 או 5.90 בין בשר לחלב, על שלא עשני אישה, על אפליה מובנית, על תפילה שחוזרת על עצמה מדי יום, ואם חלף הזמן לא יצאת ידי חובה כי יש שעות קבלה...אני יכול להמשיך עד מחר....אתה תדבר על דביקות עד מחר...בהצלחה
המשך 09:00 06.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה רציני???
שכחת גם לציין שמגיע גיל שבו מבחינים בין מציאות לדימיון, ומבינים שאלוהים לא באמת קיים
19:49 05.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף
בתגובה ל: זה רציני???
אין לך מה לעשות פה בלי אמונה וידיעה שה' הוא האלוקים, התורה אמת, ויש שכר ועונש על מצוות.
16:40 06.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנט
זו אמונה בלבד. אנחנו קוראים לתופאה המסויימת כוח הכבידה, ותו לא. (הצנזורה הדפוקה של סרוגים אוסרת להגיד תופאה עם האות עי"ן)
15:51 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ועכשיו למציאות
בתגובה ל: אסף
אין שכר ואין עונש ואין אלוהים. זה אגדות שמתאימות לילדים, לא לאנשים מבוגרים.
12:30 08.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניר
הדבר ה כי חשוב בתיכון זה לימודי אמונה.
16:31 05.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סיון
נשמע טוב. לא הבנתי איך נותנים לילדים חופש? למה הכוונה?
16:21 05.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד'
קודם כל הקדים את הסוף, צריך להשקיע הרבה מאוד בבית, ערכים בתיכוניות אין. רק ישיבות קדושות. וגם צריך לעיין כי יש שיבושים היום.. והערכים לתורה בעיקר, צריכים ליצור את האיזון...
קודם כל הקדים את הסוף, צריך להשקיע הרבה מאוד בבית, ערכים בתיכוניות אין. רק ישיבות קדושות. וגם צריך לעיין כי יש שיבושים היום.. והערכים לתורה בעיקר, צריכים ליצור את האיזון בין כל העולם המבלבל הזה, בטח לילדים הקטנים. ריפרפתי על מה שאמרת, הדת וההלכה היו פה מימי קדם, ותמיד יהיו פה גם. תמיד הייתה קידמה, יוונים תמיד היו. התורה וההלכה היא המציאות שלנו, זה הטוב והשלמות האמיתי, עיין מסילת ישרים פרק א' חובת האדם בעולמו אגב, בתור בוגר "ישיבה" תיכונית, האמת לא רעה, לעומת בית ספר רגילים. אבל ישיבה? פחות.. הישיבות התיכוניות של היום( לפחות זו שאני למדתי בה והיא נחשבת ממש טובה) ממש לא מה שהיו פעם. תורה לא הדבר הראשון וקודם לכל, אלא קודם כל הבגרויות.. כמו שאמר הח"ח בספרו תורת הבית, כמה שהאבא דתי, ככה הילדים יהיו פחות מימנו.. דברי לא גורפים כן, איפה שלמדתי בתיכון מקום מעולה אין מילה רעה, אבל זה לא ישיבה. זה בית ספר. וכמו שיש מקצוע חשבון, יש גם מקצוע "גמרא".. צריכים לעמוד על משמרת הקודש, כבוד השם צריך להרבות בעולם, וזה אנחנו, לעולם וכלפינו. להקנות ערכים אמיתיים, לא היה משם. צריך להשקיע הרבה מאוד בבית, ערכים בתיכוניות אין. רק ישיבות קדושות. והערכים לתורה בעיקר, צריכים ליצור את האיזון בין כל העולם המבלבל הזה, בטח לילדים הקטנים הצעה שלי אליך ידידי- תתחיל ללמוד תורה , ללמוד הלכה, ללמוד מסילת ישרים. תורה קודמת לארץ ישראל לכ"ע. להגיד שהתורה לא רלוונטית אלינו? ח"ו!!!! תיזהר במה שאתה מוציא, הכופר בדבר אחד כאילו כופר בכל התורה כולה.. בדור הזה, דור הגאולה, עכשיו הבירורים האחרונים, ליפני אור הגאולה..בהצלחה.
המשך 16:20 05.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איציק
אני יכול להזדהות לגמרי עם כותב המאמר.
15:43 05.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
הסברו של הכותב הינו חלקי בלבד, שהרי מצאנו לא מעט מחנכים ורבנים היודעים גם במסגרת מחייבת להנחיל תכנים אמוניים בצורה מעניינת ומאתגרת.הבעיה המרכזית במחננו שרצוננו העז להיות ה"ו" המחבר בין...
הסברו של הכותב הינו חלקי בלבד, שהרי מצאנו לא מעט מחנכים ורבנים היודעים גם במסגרת מחייבת להנחיל תכנים אמוניים בצורה מעניינת ומאתגרת.הבעיה המרכזית במחננו שרצוננו העז להיות ה"ו" המחבר בין תורה ועבודה/ השכלה משעבדת ושואבת את מירב הכוחות הנפשיים והאינטלקטואליים לטובת מקצועות החול, והקודש - גם אם מקנים לו נתח גדול של שעות הוא משני בתודעה של החניך(וגם אצל ההורים).ברגע שנירגע ונבין שרוב תלמידנו יכולים להשלים את הלימודים הכלליים בהמשך הדרך ולא חייבים בגיל הנעורים להלעיט אותם בבגרות מכסימלית, ואפשר להסתפק בבגרות מינימלית, ולהעצים את העיסוק בקודש ובערכי הקודש. יש היום גידול דרמטי בביקוש לישיבות הקטנות שנותנות מענה ראוי לכך.
המשך 15:38 05.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שימי
ממש לא. זה לא אמונה אלא ההלכה שמלאה איסורים לא רלוונטים שמעיקים על החיים הנורמלים, עד שצריך להמציא להם מעקפים ומעקפי מעקפים. היהדות איננה דת של לב ורגש, אלא דת...
ממש לא. זה לא אמונה אלא ההלכה שמלאה איסורים לא רלוונטים שמעיקים על החיים הנורמלים, עד שצריך להמציא להם מעקפים ומעקפי מעקפים. היהדות איננה דת של לב ורגש, אלא דת של משפטנים שמתווכחים ביהיהם אלפי שנים אם מותר או אסור, ואם אתה ספרדי אז מותר ואם אתה אשכנזי אסור. זה לא דת. זה לא עבודת השם. זה לא דבר השם אלא פרוטוקולים של משפטנים. זה התקשקשות על זוטות ותתי סעיפי חוק,על ברירת גרגרי אורז, על חיבוק אישה שזה עתה ילדה וזה מנוגד לחיים הטבעים הנורמלים. לא יעזרו כל השיעורים והסמינריונים. בקרב מול הקידמה והמודרנה הדת תפסיד, כי ההלכה מפריעה לחיות בטבעיות, בנורמליות ובשמחה.
המשך 15:28 05.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אני יודע על עצמי שאני עושה את הדבר הנכון בעיני אלוקים אני שמח ושאני לא-אני לא שמח. כל אחד יודע באמת מה גורם לו טוב ושמחה וזה קרבה לבורא קרבה צמא ותשוקה למשהוא מעבר.פשוט להתעלם מהנשמה ולנסות חיים"נורמליים ושמחים" פשוט לא אפשרי בלי הקב"ה בחיים שלך.השטחיות והאומללות של לעבוד כדי לחיות-לחיות כדי לעבוד במעגל בלתי פוסק ולשם מה? שיהיה כסף למה? לשבת בבר ולשתות בירה ואז מה אתה מאושר? או אתה משקר לעצמך.למה יש לנו הערכה לחייל שנהרג כדי להגן עלינו ורואים את זה כמעשה חיובי והרואי של החייל גם מצידו? כי אנו יודעים כולנו יש משהוא מעבר יש משהוא אחרי וזה לא מקרה ושום דבר לא סתם. אני מאחל לך שתוכל להבין את עצמך באמת. לא שופט אותך אח יקר אוהב אותך ומאחל לך רק טוב.
07:53 06.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנט
כל אופנה הייתה נחשבת בדור שלה לדבר הכי טבעי, נורמלי ושמח - ואחר כך זה חלף עבר. חלף עם הרוח במהירות. את כולם ראתה היהדות, ועל כולם היא נשארה צעירה ותוססת. כל עיקרון, אם לא יהיה לו מימוש דקדקני, לא יתקיים במציאות ויתבטל. זה נכון בדבר הכי פשוט, כמו התמדה באימון כושר; שם רק נדבר על זה אז כנראה ניכשל, אבל אם נקבע שגרת אימונים מדוייקת שאסור לסטות ממנה אז נבנה מסת שריר, סיבולת, וכושר טוב לגוף. על אחת כמה וכמה כשמדובר בעקרונות הכי עליונים, קדושים, ואלוהיים שיש לנו.
15:49 07.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר