הדרישה הבלתי אנושית של כתבת הארץ - סרוגים

הדרישה הבלתי אנושית של כתבת הארץ

האם הסיקור של הטבח בבוצ'ה ירד מהכותרות בגלל שיקולי רייטינג ואנוכיות, או שיש משהו טבעי יותר בכך שאנשים שחרדים לחייהם עסוקים תודעתית בלדאוג לביטחונם

author-image
הדרישה הבלתי אנושית של כתבת הארץ
  (צילום: זק"א)

כתב חדשות 12 אורי אייזק יצא בפייסבוק במאה קמ"ש על כתבת הארץ שני ליטמן, לאחר שכתבה טור ביקורתי על כך שהאירועים המחרידים מאוקראינה נדחקו מהחדשות, כי הם לא מעניינים אף אחד.

אייזק רתח על כך שהיא כתבה שחדשות 12 התעלמו מהטבח בבוצ'ה, כי הוא, ששימש כתב שם, לא התקדם אל עבר העיר כפי שעמיתתו הדס גרינברג מהתאגיד התקדמה.

"סליחה שני, ממש סליחה שלא הגענו לשם. סליחה ששני קילומטר מהעיר התחילה ארטילריה רוסית ממש עלינו, הפגזה שבה גם נהרגו ילד ומבוגר ונפצעו עוד ארבעה" הוא כתב ועקץ אותה שאת הביקורת היא כותבת עם ג'וינט ביד  והפוך על שקדים בבית קפה בתל אביב.

עוד באותו נושא

גופות מוטלות על הכביש – ההרס בבוצ'ה נחשף


3

ליטמן קיבלה את הטענות ואמרה שהביקורת היא גם על העיתון בו היא כותבת, ואף הוסיפה בשעשוע שהיא לא כותבת אחרי ג'וינט כי זה מרדים אותה ואת ההפוך היא מעדיפה על שיבולת שועל.

המתח בין הסבל המקומי לאוניברסלי

אבל מה שכן מיוצג בין ליטמן לאיזק במקרה הזה, הוא המתח בין הסבל האוניברסלי לבין זה המקומי.

חדשות 12, לא דחקו את אירועי אוקראינה, והטבח המחריד שם, משיקולי רייטינג, אלא משיקולי הישרדות. לא, אני לא מדבר על שיקולי הישרדות כלכליים.

כפי שלמדנו מאברהם מאסלו, ששרטט את פירמידת הצרכים, צרכי הקיום הקרובים הם ראשוניים לשאר הצרכים. לכן פיגועי טרור בישראל מעניינים הרבה יותר את הישראלים כרגע, מאירועים באמת מחרידים שיהיו באוקראינה. ויש לציין שרק כעת הם צוברים יותר ויותר תאוצה ומאסה של עדויות.

ליטמן, למשל יכולה לשאול את ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, שעד לפני שנייה היה מתווך בין זלנסקי לפוטין, תוך שהוא מקפץ בין מצרים, ירדן ופגישת שרי חוץ היסטורית במצפה רמון, אך לפתע נחת לקרקע המציאות המדממת בבאר שבע, חדרה ובני ברק.

כשהטרור מכה באכזריות בערי ישראל, האירועים האוניברסאליים נכנסים להקפאה. מי שלא שם, הוא לא אנושי. כפי שנהגו לתאר כל מיני פילוסופים שאוהבים את האנושות ושונאים אנשים.

ליטמן סך הכל ממשיכה את מסורת 'הארץ',. אחד הצעד הבוטים שלהם היה, כאשר בזמן הטבח המחריד כשנרצחו משפחת פוגל, אהוד רותי וילדיהם יואב, אלעד, והדס זכרם לברכה, הכותרת הראשית של העיתון עסקה בצונאמי ורק לאחר מכן ניתן ביטוי למעשה האכזרי והברברי. ביישוב איתמר. בהארץ אז אמרו כי הצונאמי פגע ביותר אנשים ויש לו משמעות כבדה יותר לעולם.

כמה קור וחוסר רגישות בשם ההסתכלות האוניברסלית שמפספסת את האנושיות הפשוטה.

מצד שני יש להוסיף, כי לפעמים מרוב רצון שלא להרחיב את האנושיות שלנו לצרות השכנים במשפטים כמו "עניי עירך קודמים", אנחנו מפספסים את הטוב ואת הרחמים כלפי אחרים.

הנימוק לכך שקודם צריך לעזור למי שקרוב אליך, יכול לפעמים להוביל לאנוכיות ברמה הפרטית ולהרחבה של האנוכיות ברמה הכללית והלאומית.

תמיד צריך איזונים בין המתחים הללו. במקרה הזה, ב'הארץ' רגילים להוביל אותנו רחוק על חשבון הקרוב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
צבועים שכמוכם, על...
יאיר | 06-04-2022 9:49
צבועים שכמוכם, על סיקור הפרעות היומיות ביהודה ושומרון אתם מתייחסים? תפנימו עניי עירך קודמים
2
מה הקשר בין...
נפלתי בענעת | 06-04-2022 16:20
מה הקשר בין הארץ וכתביו לאנושיות?