אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

למה הציונות הדתית מייצרת המון דתל"שים?

זוהי רעידת אדמה שצריכה לעורר את כולנו לחשבון נפש נוקב: מה קורה לילדים שלנו? איך ייתכן שאנחנו משקיעים בחינוך שלהם כל-כך הרבה ומאבדים אותם כל-כך מהר?

למה הציונות הדתית מייצרת המון דתל"שים?
  (צילום: שאטרסטוק)

מה אם היה מתברר ש-20% מהאייפונים של חברת אפל פגומים ולא ניתן להתקשר מהם? או שב-30% מהרכבים של חברת מאזדה המנוע שובק חיים במהלך נסיעה? יש להניח ששתי החברות היו פושטות רגל ונסגרות מיד.

עוד באותו נושא

מדוע הישיבות מתכחשות לדתל"שים שיוצאים מהן?


20

ומה אם מישהו היה בודק את מערכת החינוך הדתית ומגלה שהתלמידים היוצאים ממנה, בתוך שנים ספורות כבר אינם דתיים יותר? ובכן, זה בדיוק מה שקרה.

שני מחקרים גדולים בחנו את אחוזי עזיבת הדת בחינוך החרדי והדתי. הממצאים בלתי נתפסים: מתוך כל 1,000 בוגרים שספגו אלפי שעות של תורה, גמרא, הלכה, תנ"ך, אמונה וחינוך לאורך שתים עשרה שנים – התוצאות כדלהלן:

בחינוך החרדי-חסידי 20 נוטשים את הדרך שחונכו עליה ונעשים מסורתיים/חילונים. בחינוך החרדי-ליטאי 30. בחינוך החרדי-ספרדי זה מטפס ל- 85.

ומה באשר לחינוך הדתי? ובכן, אצל המכונים חרד"ל – 210 מתוך אלף נוטשים את הדרך. אצל דתי לאומי 'מרכז': 310. ודתי לאומי 'לייט' – 510 יתגלו כעבור שנים ספורות כלא דתיים.

המספרים האלו מזעזעים. זוהי רעידת אדמה שצריכה לעורר את כולנו לחשבון נפש נוקב: מה קורה לילדים שלנו?!איך ייתכן שאנחנו משקיעים בחינוך שלהם כל-כך הרבה ומאבדים אותם כל-כך מהר?

בזהירות נציע שלוש תשובות אפשריות לשאלה הזו: א. הסחף מעולם לא היה חזק יותר. ב. שריר ההכלה שלנו מעולם לא היה גמיש יותר. ג. סדר העדיפויות שלנו מבלבל אותם.

עוד באותו נושא

טפל"ש לדתל"ש | הקושי לחיות כ'דתי לאומי'


15

ונסביר מהסוף: מה באמת חשוב? אומנם בסלוגן של 'תורה ועבודה' התורה מגיעה ראשונה, אבל בפועל צעירים רבים קולטים מההורים ומבי"ס שכמה יחידות אתה עושה במתמטיקה ואנגלית, חשוב יותר מאשר האם התפללת הבוקר או נכחת בשיעור אמונה.

אם בי"ס יצטרך 'לגנוב' שעה לצורך הכנת טקס יום השואה – לרוב יהיה זה שיעור קודש שייפול קורבן, ולא, חלילה, מקצוע חול שבו עלולים להפסיד 'חומר חשוב'. והילדים שלנו חכמים מאוד וקולטים מצוין את המסר.

הסחף. נער דתי ממוצע מגיל החטיבה מחזיק בסמארטפון שהוריו קנו לו. הוא צרכן קבוע של סרטים, סדרות וקליפים ומחובר בווריד לרשתות החברתיות. כל אלו חושפים אותו לעולם תוכן ומסרים שרחוקים מאוד ממה שהוא מתחנך אליו בבית ובבי"ס. ומתברר שבמאבק בין אביי ורבא לבין סרטון מגנייייב בטיקטוק – לאמוראים אין הרבה סיכוי.

עוד באותו נושא

חמש עצות למנוע דתלו"ש בציונות הדתית


35

אלופי ההכלה. כשנער בן 16 מודיע לאבא שלו: "חשבתי על זה והחלטתי להיות חילוני", התשובה של האבא צריכה לכלול שלושה מסרים עיקריים: 1. אתה הבן שלי ובכל מצב שתהיה, דתי או חילוני, אני אוהַב אותך. 2. זו טעות נוראית לעזוב את הדרך האמיתית והטובה של התורה. 3. אמא שלך ואני נצטער מאוד אם זו תהיה הבחירה שלך.

לרוב הבחור שומע מאביו רק את המסר הראשון. והוא קולט היטב שאצלנו הסרוגים החילוניות מוכלת היטב ועם או בלי כיפה העסקים ממשיכים כרגיל. אז תגידו אתם – למה שייבחר בדרך הנכונה כשהוא יכול לבחור בדרך הקלה?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
141 תגובות - 89 דיונים מיין לפי
1
נכון, יפה, מצער,...
גבת | 03-04-2022 10:14
נכון, יפה, מצער, וקדימה לעבודה ההורים צריכים לימוד והעמקת האמונה הפנימית - ההורים הצעירים הרוב דתיים כי ככה ההורים או קטע חברתי. צריך להעמיק את האמונה ! פניה לנשמה, יותר חסידות וקבלה. ואז ליצוק ידע ... כי הוא ירצה לדעת
טועה בגדול,...
אלי | 03-04-2022 12:48
טועה בגדול, אני מכיר המון דתלשים סרוגים ויש להם שנאה ווריאקציה מדת.
נכון אבל מחילה, לא מדויק
אני | 03-04-2022 11:22
בעולם החרדי ההתחלנות פוגעת בשידוך של האחים/סיכוי של האחים להתקבל למוסדות חינוך/יוצרת שם רע להורים. כחלק מהסיבות האלה, חרדים רבים ממשיכים להיקרא ולהראות כחרדים גם כשהם לא, בשונה מסרוגים. אצל סרוגים גם כשיש נטישה אין כמעט אנטי ליהדות, בשונה מחרדים רבים. כל זה לא קיים בציבור החרדלי/דתי/לייט, ואולי טוב שכך, אבל יש לזה מחיר. חוץ מזה, הטענה יכולה לבוא גם כלפי הציבור הליטאי, שממנו נושרים יותר, כי אינו הדוק מספיק כמו החסידים. והביקורת הזו לא קיימת כלל באף פלטפורמה!
2
כנראה שדרככם לא דרך הישר...
אלירן | 03-04-2022 10:20
בציבור החרדי יש הרבה פחות נשירה!
3
מה המסקנות של...
מישהו | 03-04-2022 10:36
מה המסקנות של המאמר? שהדרך הדתית לאומית נכשלה ולכן צריך להחליף דרך? שיש להשאיר את עיקרי הדרך הדתית לאומית אבל לעשות שינוי עמוק בהנהלות מוסדות החינוך ובאווירה? איך ייתכן שכיתה ז בישיבה תיכונית מוקדש ללימוד מושגי יסוד ביהדות? איך ייתכן שמכינות קדם צבאיות מלמדות בחורים לקום בזמן לתפילה בבוקר ולפתוח ספר, וזאת לאחר 12 שנות לימוד במוסד דתי?
4
אולי כדאי לבחון...
בצלאל | 03-04-2022 10:46
אולי כדאי לבחון מה עושים בכל שעות לימודי הקודש בבית הספר ומה עם הדוגמא האישית בבית. אני חושש שהסקר מצביע על מתאם ברור בין הדוגמא האישית בבית לבין בחירת הילדים בדרך שההורים מתנהגים בה בפועל. כמו כן, כמה שעות משקיעים בלימודי הקודש בהספק של חומר, וכמה בלימוד לנשמה? למה במערכת החינוך הממלכתי דתי לא לומדים להתפלל? האם אנחנו המבוגרים יודעים מה אנחנו אומרים בתפילה או שזה התעמלות בוקר לשפתיים?
5
מתוצאות הסקר משמע...
מני | 03-04-2022 10:48
מתוצאות הסקר משמע שככל שאתה חרדי יותר כך החינוך שלך טוב יותר. צריך לסכור שכיפה, ציצית, ו3 תפילות ביום אינם המדד היחיד להצלחת החינוך. נכון, יש בעיות, אבל לא צריך לוותר על דגלים כמו: עבודה, מדע, צבא, והתערות בחברה הישראלית. צריך לשבת ולמצוא את הפתרונות. לחלק מהבעיות כבר יש פתרונות כמו ישיבות הסדר ומלגות אקדמאיות עבור לימוד תורה. כדי להתמודד עם הבעיות, צריך הנהגה דתית לאומית משותפת של פוליטיקאים ורבנים מכל הקצוות. אם הציבור ידרוש זה יקרה
6
למעלה מחצי מהציבור ה''דתי'' זה מטורףףףףףף
עמית | 03-04-2022 10:52
מטורףףףףףףףףףף
חצי?
אופיר | 11-05-2022 18:03
חצי? לדעתי 500 + 300 = 800 . מתוך אלף. הרוב המוחלט
7
אשמח לדעת מי...
יהושע | 03-04-2022 10:55
אשמח לדעת מי עשה את המחקר? איפה אפשר לראות אותו.
8
הסיבות האמיתית- א. מתחברים...
דתי חרד | 03-04-2022 10:55
הסיבות האמיתית- א. מתחברים לחילוניות- מרוב שמפמפמים בלי סוף שאנו ישראלים וציונים ומעבירים מסרים שאחינו האמיתיים הם החילונים ולא חו החרדים, אז הילדים מאמצים את הדרך. ב. אין יהדות ללא תורה- כשהציר המרכזי של החיים סובב סביב חומריות ודברים אחרים, אין קיום ליהדות. ג. התורה נדבקת לקדושה- אי אפשר ללמוד תורה ללא קדושה. זה לא מקצוע באוניברסיטה... וכאשר מלמדים גמרא ללא קדושה וכשיש שטויות טמאות בראש, הגמרא נמאסת והופכת לעול ולריאקציה.
זה לא להאמין שגם עכשיו אתם מסרבים להכיר באמת
חוזר בתשובה | 04-04-2022 15:16
הכל חוץ מתוצאות המאמר בכתבה הזאת הוא בולשיט אחד גדול. בתור חוזר בתשובה בוגר הנדסה במכון לב שהתעצבתי להיות חרדי דווקא במכון לב יכול לומר את הדברים הבאים : 1. שורש הציונות הדתית היא בציונות החילונית ואל לזה התכוון הרב קוק וברגע שהשורש מגיע מהנצרות הפרוטסטנטית שמטרת הקמת המדינה הייתה להמיר את היהודים מדתם ברצון במסווה של הכלה אין שום קיום לדבר. 2. ברגע שעוזבים את גדולי ישראל האמיתיים ומתחילים להתפלסף מי הם גדולי הדור , לטעון שכל מני רבנים עם דעות רפורמיות הם גדולי הדור זה ברר ללא תחתית 3. ברגע שהופכים את היהדות לאיזה חכמה כמו פילוסופיה ללא קדושה עם חקירות האפיקורסות עושה את שלה. 4.כיום גם הציבור שלא עזב את הדרך יותר דומה לרפורמים מאשר ליראי ה' לצערי , ככה שהאחוזים שכתבתם לא רלוונטים. 5. השקר הגדול שאתם עוטפים במילים נהדרות כמו אהבת ישראל הכלה קירוב הוא שקר ללא רגלים והראיה שעם האימרה שאתם תשנו בפנים הרבה יותר חוזרים בתשובה נעשים על ידי הזרם החרדי דווקא ולא על ידי הציונות הדתית הרפורמית (לדעתי). מאידך מצטער מאוד על ציבור עם אנשים יקרים עם ערכים שנפלו בבור שטמן להם היצר הרע לשאול תחתיות ולא רואים שזה לא אדם אלא עמוד (כלשון המסילת ישרים) שטעותו גדולה יותר מהעיוור המוחלט
הראציונליזציה לא...
דתי חרד | 03-04-2022 17:11
הראציונליזציה לא תעזור לך, אי אפשר ללמוד שום תורה כששקועים בטומאה.
ממתי חרדי...
Un | 03-04-2022 15:06
ממתי חרדי מתמקד בלימוד תורת בורא עולם ? ... הוא מתמקד בלימוד תלמוד תורת גלות
9
בהצלחה לכם עם...
יסמין | 03-04-2022 11:12
בהצלחה לכם עם זה - לשמור על הילדים שלכם בורים ועניים לא עוזר להם, ולאורך זמן גם לא יעזור לכם.
לפי הרמבם גם אדם שלא השיג את המושכלות נכרת
רמבמיסט | 05-04-2022 21:54
החרדים שחיים בבורות ללא השכלה מינימלית, ללא למידת מדעים ופילוסופיה וללא השגת הבורא והבנת המציאות לא שונים מאותם אנשים שעוברים איסורי כרת. למעשה מצבם גרוע יותר שהרי כל האיסורים האלו נועדו כדי לסייע לאדם להשיג את המושכלות והבעיה בהם שגורמות לאדם להתרחק מן החוכמה. וזה בלי להכנס לפרטים על מה מתחייבים שם.
אין חיוב כרת על קשר מיני ללא נישואים
חרדי שלא יודע גמרא? | 05-04-2022 21:48
יש חיוב על יחסים מלאים עם נידה או אשת איש. למעשה זוגות חילונים נשואים עוברים איסור חמור בהרבה מזוג לא נשוי שמקיים יחסים ללא חדירה או שהאישה טובלת. אפילו בהלכה אין לך מושג ואתה מדבר על הדתיים הלאומיים.
מספיק עם השקר הזה
חיים | 05-04-2022 21:43
קשר מיני הוא לא בהכרח איסור כרת. אם הזוג לא מקיים יחסים מלאים כמכניס מכחול בשפורפרת, למרות שלהרבה פוסקים זהו איסור דאורייתא זה לא איסור כרת לכל הדעות. כמו כן אם האישה טובלת אין בכך איסור כרת.
אולי אתה...
שפוי | 03-04-2022 12:41
אולי אתה לא יודע אבל קשר מיני לפני החתונה הוא איסור כרת ומצוי מאוד אצל בני הנוער.
אולי גם...
זלמן | 03-04-2022 12:26
אולי גם תברח מהמערכת מושגים הרפואית שאומרת שיש דברים מסרטנים ולא בריאים. תטמון את הראש בחול כי זה הדרך לשיטתך.
המושג הזה...
אחיקם בן שפן | 03-04-2022 11:48
המושג הזה ״חייבי כריתות״ הוא דוגמה נפלאה למערכת המושגים השלטת בעולם הדתי, שבגללה כל מי שמוצא אומץ מספיק ממהר לברוח הרחק ממנה
נכון. יותר...
שפוי | 03-04-2022 11:22
נכון. יותר חשוב שיהיו עשירים ומקביל חייבי כריתות ויכרתו את חייהם ואת שושלת משפחתם מחיי הנצח.
10
קידשתם את ההשכלה...
מאיר לניר | 03-04-2022 11:14
קידשתם את ההשכלה ואת השירות הצבאי מה אתם מצפים?????
11
הגמרא אומרת שהסיבה...
י.ד.א | 03-04-2022 11:19
הגמרא אומרת שהסיבה היא שהאבא לא שם ציצית, או שאין מזוזה. והרבה קוק מסביר שהכוונה היא שהאדם לא מסתיר את ה''דוסיות'' שבו אלא מתגאה בה. כשאדם מראה שהדבר שהכי חשוב לו זה תורה, בדגש על מראה ולא רק אומר, אז הילדים שלו כנראה יצאו דתיים ויאהבו את התורה.
12
זה בגלל שההלכה...
שימי | 03-04-2022 11:23
זה בגלל שההלכה היא ערימת איסורים לא רלוונטים, ושגורמים לעצב וצרות צרורות אצל הרבה מאוד אנשים.
13
מה הפלא? אם...
יעל | 03-04-2022 11:40
מה הפלא? אם אמא מתלוננת ברדיו על המורה בממד שאמרה שעדיף מנקה רחובות דתי מאשר פרופסור חילוני, והאמא (הדתיה!) לא מבינה את המורה, זה אומר שסדר העדיפויות אצלנו פגום לחלוטין. לא פלא שאצל החרדים אחוזי הנשירה אפסיים
14
ככל שהיחידה מובחרת...
תורה ועבודה - דרך נכונה אבל קשה | 03-04-2022 11:52
ככל שהיחידה מובחרת יותר, כך אחוז הנשירה גדל. למשל: קורס טיס או סיירת מטכל
@ הם לא...
כי | 04-04-2022 5:42
@ הם לא מצליחים לעמוד בדרישות
יש לך טעות אחת קטנה
מיכאל | 03-04-2022 23:49
ביחידה מובחרת מעזיבים אותך בניגוד לרצונך. הדתלשים עוזבים מרצונם, למרות רצון המפקדים(ההורים) להשאיר אותם ביחידה.
פצצה של תגובה!!...
נועם | 03-04-2022 20:47
פצצה של תגובה!!
יפה...
יראת שמיים | 03-04-2022 13:23
יפה דרשת!
15
תלמדו מהנתונים: היכן...
אסתר המלכה | 03-04-2022 12:02
תלמדו מהנתונים: היכן הנשירה הכי נמוכה? בחינוך החסידי. תתחילו ללמד חסידות והחבר'ה יתחברו יותר עמוק וישארו מחוברים בעה. חסידות היא תורת הנפש היהודית, נוער מתבגר זקוק לה, היא התרופה של הדור. גם דתלשים שחזרו הביתה בסופו של דבר, עשו זאת פעמים רבות בעקבות מפגש עם החסידות. לא משנה אם זה היה בית חבד בהודו או שעור בירושלים, חסידות היא התרופה. בהצלחה בשוט
החסידות היא עבודת אלילים לא יהדות
רמבמיסט | 05-04-2022 22:03
גם אצל עובדי האלילים אחוזי הנשירה אפסיים. זה אומר שצריך ללמוד מהם?
כשהמחיר על עזיבה הוא בלתי נסבל
אברהם | 05-04-2022 17:04
אנשים נשארים .
אין כל קשר
אני | 03-04-2022 23:46
בחסידויות האדיקות החזקה יותר מייצרת מצב שעל דתלשיות משלמים מחירים כבדים מאוד, לא רק הדתלש אלא גם שפחתו ומשפחתו המורחבת
יש מרחק...
חסיד | 03-04-2022 12:54
יש מרחק רב בין חסידות לחסידים של היום
16
עצוב לדעת שאתם...
חילוני וטוב לו | 03-04-2022 12:08
עצוב לדעת שאתם מסתכלים על דתלשים כ פגומים מצטט מהכתבה. אני חשבתי שהשם אוהב את כולם... אבל אתם מוכיחים שוב שוב שנאת האחר היא הערך המוביל אתכם. ואולי ילדיכם קצת יותר מתקדמים מכם והם לא רוצים לחיות חיים של שנאת האחר. אז הם עוזבים את התורה והגמרא שמפמפמים להם שוב ושוב שהם הגזע העליון ושצריך לשנוא את כל מי ששונה מהם. אנחנו החילונים בנתיים נקבל את בניכם ובנותיכם בחיבוק חם ואוהב. ולכם הדתלשים: ברוכים הבאים לעולם שקיימת בו אהבת חינם אמיתית. לא רק למי שמתלבש, לומד, אומר ,אוכל או כל הגבלה אחרת שמכריחים אותך לעשות כדי להיות נאהב. פשוט כי אתם אתם לא בגלל שום סיבה אחרת!
כן, דתל"ש זה זבל
נפתלי | 04-04-2022 0:52
וזו הסיבה לנשירה, כי הכותרת לא ברורה לציבור שלנו
סלח לי...
יוס | 03-04-2022 12:36
סלח לי אחי אבל זו דמגוגיה בשקל! המילה פגום נאמרה על המשל ולא על הנמשל
17
אז מה? החבר...
גבריאלה | 03-04-2022 12:32
אז מה? החבר הדימיוני שלכם מבין שהדרך היא זכות הבחירה, המחשבה, היצירה תרומה לחברה(את זה אתם בכלל לא מכירים!!!!) אתם פשוט ציבור לא ערכי
תיקון
ד | 03-04-2022 15:57
*אירגוני חסד (חרדיים) *מהציבור הדתי נוסעים פחות לחול לתקופות ארוכות אחרי השירות, ורבים מהציבור משרתים שירות מלא במילואים (גם אם החוק פוטר אותם, לדוגמא כאשר מדובר במשפחה ברוכה)
כדאי להכין שיעורי בית
ד | 03-04-2022 15:11
ולא להכפיש. מקרב הציבור הדתי משרתים בכל היחידות, וביחידות הלוחמים. רוב הבנות הדתיות שמשרתות שירות לאומי משרתות שנתיים. בקרב החברה החרדית ישנם איגוני חסד שמיועדים לכולם. רק אצלם ניתן לקבל ללא עלות תרופות (גם בעלות של אלפי שקלים לשבוע), מי שיבקר חולה בבית חולים, מי שיסיע מי שזקוק לטיפולים, ציוד רפואי יקר בשכירות סימלית. מהציבור הדתי נוסעים לפחות שנים בחול אחרי השירות, כך שרבים מהם משרתים במילואים ככל שדרוש. במקום להכפיש, עדיף ללמוד את נושא דתיים ותרומתם למדינה
18
תפסחו על שני...
חחחח | 03-04-2022 12:52
תפסחו על שני הסעיפים וזה מה שיקרה לתת לילדים הכל! כמו חילוני ממש ולצפות שיבחר בלשמור מצוות ושבת. הפיתוי גדול מדי.
19
כבוד הרב תן...
דוד | 03-04-2022 12:53
כבוד הרב תן לי להוסיף עוד סיבה אדם צריך בגרות מסוימת בשביל לצאת מהקבוצה בה גדל ולהסתכל בצורה חיובית על הקבוצה שכנגדו שאעפ שהיא טועה יש בדברים אמת כי אדם הוא קודם כל שייך למקום בו הוא גדל. אך מה קורה כשהמבוגרים שלידך תמיד מדברים בצורה חיובית על הקבוצות האחרות ששבנע אומרים שצריך לקדש את החומר ועבודה זה חשוב ויש אמת בצד החילוני או החרדי כי התורה זה חשוב ושמדברים על אחדות כל הזמן וכמה האחדות בין חלקי החברה חשובה כמה קיצוניות היא רעה. טוב כשאתה תמיד עסוק באחרים הילדים יודעים מזה להיות אחרים אבל אין להם מושג מזה להיות דתי לאומי אני לא יוצרים להם בסיס שממנו ילמדו מי הם ואז לחפש את נקודת האמת באחר אנו תמיד קודם מחפשים את האחר זה שתלמד גמרא או תנ״ך לא יעזור לזה הדרך היא המסרים בשיעורים שיבנו אצלם הבנה של הערכים שלהם ומי אנו רוצים שהם יהיו אין להם הבנה בכלל מי הם מה זה דתי לאומי מבחינתם ומבחינת רוב הציבור בישראל זה מילים ריקות דתי לאומי זה כיפה צבעונית זהו אחלה דתי לאומי זה חצי חרדי חצי חילוני אחלה אז ברור שהוא יהיה בוגר הוא יעזוב את הדרך הזאת כי היא לא אומרת לו כלום במקום שידברו בישיבות ובתיכונים למיניהם על מה הצד השני אומר שיתחילו לדבר על מה אנחנו אומרים כי לא תמיד ולא כולם מתוך הניגוד מבינים את החיוב שלא יצאו מנקודת הנחה שאנו מדברים עם מישהו שעבר תהליך הוא רק בן 16 אין לו מושג מהחיים שלו על כלום עדיין
20
טיפול שטחי בעניין...
נ | 03-04-2022 13:15
טיפול שטחי בעניין עמוק.
21
אז מי רצית...
יוצמעך | 03-04-2022 13:17
אז מי רצית שייצר דתלשים, החינוך החילוני?
22
א. החינוך החסידי...
אלישבע פניני | 03-04-2022 13:17
א. החינוך החסידי מצליח כי הם סגורים לחלוטין ולא מקבלים ילדים ממשפחות יסודיות למהדרין. לכן מה שקורה אצלם הוא הכישלון הכי גדול כי הדתלשיים שלהם באמת היו דתיים קודם. כמו כן, החינוך החרדי לוואי בוחר בפינצטה את התלמידים ולכן גם ההצלחה שלהם זה כישלון . ב. החינוך הדתי לאומי וגם החרדי -ספרדי מקבל ילדים מכל בית. לכן, הם מצליחים להחזיר בתשובה באמת. הרבה מאד דתלשים בחינוך הדתי לאומי או חרדי ספרדי הם לא באמת דתיים לשעבר אלא מסורתיים לשעבר. ג. זו ממש לא התקופה הכי גרועה. בדור הקמת המדינה המונים עזבו את דרך התורה והמצוות החרדית והדתית. כמה בחורי ישיבה היו בקום המדינה?
גם הרבה מהם חיים על כדורים שדוחפים להם
רמבמיסט | 05-04-2022 22:06
הלכו אחר העבודה הזרה עד שהטמטמו לחלוטין. מה הטעם במצווה או המנעות מעבירה ללא בחירה אמיתית? לפי ההגיון שלהם חילוני שישן כל השבת שמר אותה. החסידות היא עבודה זרה במסווה של יהדות. האמונות שלהם לא שונות בהרבה מהנצרות הקתולית ואף גרועות יותר
23
אחוזי הנשירה הכאילו...
דתיים תתבגרו. | 03-04-2022 13:19
אחוזי הנשירה הכאילו נמוכים בחברה החרדית הם פייק מוחלט. כחרדי לשעבר אני יודע כמה אנוסים אומללים יש בחברה החולה הזאת.
24
מי שאינו דתי...הוא...
דניאל פלג | 03-04-2022 13:22
מי שאינו דתי...הוא פגום???
את המדע המודרני והרפואה המציאו
אברהם | 05-04-2022 17:06
נוטשי הדת.
כן הוא פגום זה עצוב אבל אמיתי
במטוטא | 04-04-2022 1:35
תורה היא דרך חיים בלי דרך זו אנו נופלים. אם התורה אמיתית אז זה דרך לעלות ולחיות וגם אתה צריך להאמין שמי שאין לו הוא פגום. ואם אתה לא מאמין....אני מאחל לך שתאמין יום אחד
בגלל זה...
משה | 03-04-2022 16:09
בגלל זה רק אתמול תפסו במגזר אנס.אז מענין מי הפגום יש בכל המגזרים ולכן לא חייבים לכסות את ראש האנסים בכיפה כמו אלו שחזרו מיון
דת הציונות ...
ישורון | 03-04-2022 13:43
דת הציונות
25
ככל שיש פחות...
טליה | 03-04-2022 13:28
ככל שיש פחות הכלה לשונה, כך יהיו פחות יוצאים בשאלה כי הם יפחדו לאבד את המשפחה שלהם. זה עדיין לא אומר שמי שנשאר אכן מחובר באמת, לך תבדוק כמה אנוסים יש בחברה החרדית..זה בדיוק כמו שתבדוק כמה להטבים יש בחברה החרדית מול החברה הדתית...לא באמת אפשר לבדוק דברים כאלה
בדיוק, מינימום הכלה יקדם מקסימום שימור אפשרי
אליהו | 04-04-2022 8:17
כל הפוליטקלי קורקט הזה של קבל את השונה וכו' לצד קידוש השירות בצבא והמושג מדינה יותר מאשר קדושת התורה גובים מחיר יקר מדי. לא רחוק היום שלא יישאר שום דבר מהמגזר הזה שפוסח על שני הסעיפים. ההסתגרות והשמרנות החרדית מוכיחה את עצמה. איך אמר אחד פעם - הציונות הדתית היא גשר בין הדתיים לחילוניים, רק שחבל שבגשר הזה רואים רק כאלה שיורדים ולא עולים.
26
שוכחים רק דבר...
יהונתן | 03-04-2022 13:39
שוכחים רק דבר אחד- חוזקנו היה באחדותנו.. רק מה, החברה הציונית הדתית נחשבת היום אחת החברות הגזעניות שיש כנגד מזרחים, גם סרוגים. ובשנים האחרונות זה הקצין יותר. עד כדי כך, שכשהייתי בברית מילה בבית הכנסת, של שכן בבנין, ניגשו אלי אנשים ושאלו אותי ומה הקשר שלך אל xxx? . מיותר לציין שאני לא בצבע העור שהיה הכי נפוץ שם.. תראו את מפדל בשנותיה האחרונות.. את ראשיה.. זו הבעיה! הגזענות המפוררת והרת האסון. הרי, עם יד על הלב, הצבעתם לבנט רק כי הוא משלנו. קרי- אשכנזי, קצין בצבא ו בן המיונות הדתית. כך לפחות חשבתם. הרי האחר - מזוהה עם ציבור מזרחי גדול- ולכן הוקע מהשלטון. הרי אתם לא באמת מאמינים שהוא מושחת.. שיח ששמעתי של שכנה עם אחותה על הבת שהכירה בחור: הוא מאוד נאה, רופא מתמחה בשיבא.. כן.. רק חבל שהוא עיראקי.. ישראל שנת 2022. שבוע טוב לכולנו
27
אשרינו שזכינו לגדל ילדים חושבים וחוקרים !
יוני | 03-04-2022 13:41
ולא כמו החרדים המפוחדים !
28
הבעייה גם שאתם...
אבי | 03-04-2022 13:58
הבעייה גם שאתם משגעים את הנערים עים שמירת הברית וגורמים להם ליסורי מצפון על כול פעם שהם מגיעים לפורקן אישי מתיי תבינו שזה בלתי אפשרי בפרט בימנו שבלחיצת כפתור אתה מגייע לסרטים לא צנועים כמו שאתם קוראים להם הרי אתם יודעים שהגיל ההיתבגרות ההורמונים שלהם מישתוללים אס בבקשה הניחו להם עים שמירת הברית
29
חבל שאתם משווים...
אסתי אליאס | 03-04-2022 14:00
חבל שאתם משווים את החוזרים בשאלה לטלפון מקולקל או למכונית..1. האם זה מה שאתם ? מפעל יצור??? 2. אם כבר השוואה, הייתי משווה למוצר משודרג, שלוקח גם את שקיבל ומוסיף עוד.
30
אתם מחנכים אותם...
סמי | 03-04-2022 14:14
אתם מחנכים אותם לחשוב, והם מבינים שהכל בלוף, אצל החרדים אין חינוך לחשיבה ולראש פתוח זה ההבדל
אצל החרדים...
הרדוף | 04-04-2022 7:43
אצל החרדים יותר חושבים, אתה פשוט לא מכיר! הבעיה איננה מרווח לחשיבה, הבעיה היא עיקר וטפל. החינוך הדתי לאומי יעדיף התייפייפות בענייני מדינה וחברה, מאשר בעניינים דתיים. זו בדיוק הדוגמא המוכרת של רכב שנכנס בשבת לרחוב שלך, באין כניסה. מה תצעק? שאבעס או אתה נוסע נגד התנועה. זה ההבדל!!!
31
הסיבה לעזיבה
מורה | 03-04-2022 14:19
לדעתי, הסיבה לעזיבה היא העדר טיפול עומק בבעיות אמונה והעדר הבחנה מי באמת עשוי להוליך. וכן, לא ייתכן שהמלמדים ייכשלו בחיים האישיים ובפומבי במה שהם ממליצים לאחרים. חצי מהמפדלניקים הם תועי דרך ומשועבדים למעמד וליוקרה. זה גם מסביר איך רבים מלקקים את האצבעות מתקופת שלטונו של הפרגמטיסט הבינוני, אף כי לא היה אדם רע, זבולון המר זל.
אין כזה...
בעיית האמונה | 03-04-2022 22:27
אין כזה דבר בעיות אמונה. אמונה זו בעיה. חשיבה עצמאית וחקר עצמאי הם הבסיס. לסמוך על אחרים שדורשים להאמין זו בעיה.
32
אכן חסר תוכן למאמר
ג | 03-04-2022 14:21
נעדר ממנו נושא חשוב, לאיזו מסגרת חברתית מהזרם הדתי לאומי יכול להתחבר מי שלא נישא בגיל צעיר (מדובר על גילאי 20-30). ארגוני הקבלה נותנים מענה למי שמתאימה לו הדרך שלהם. חסרה מסגרת וחסרים גם מקומות בילוי, שמתאימים לגילאים של אחרי השירות, עד גיל 30 ויותר.
33
צודק, בוא נכלא...
דתלשית למהדרין | 03-04-2022 14:29
צודק, בוא נכלא את הילד בביס שילמד תורה ולא יצא לעולם שבחוץ לחקור עוד אפשרויות בשביל עצמו. זו הדרך המושלמת לוודא ששטיפת המוח תעבוד. בתור דתלשית, הסיבה שיצאתי מהדת היא כי היו לי שאלות שלהן לרבנים ולרבניות שלי לא היתה תשובה. נסתרות דרכי האל הם אמרו. את הדור הישן חינכו לאמונה על בסיס פחד אבל עלינו זה לא עובד כי אנחנו יודעים שקיימות דרכים הרבה יותר הגיוניות לחיות. לא באשמת האנטרנט אלא בזכות האנטרנט.
34
כשאתה לוקח מילדים...
חילוניה | 03-04-2022 14:31
כשאתה לוקח מילדים את האפשרות לחקור הם נעשים עוד יותר סקרנים. תנו לילדים לנשום, די עם השטויות של צניעות וזרע לבטלה, אלו יצרים טבעיים שמצביעים על מערכת תקינה. זה למה כל רב שני מתברר כפד1פיל
חחח, בואו...
דתי | 05-04-2022 11:39
חחח, בואו נזרוק סתם מילים, למה להתעמת עם עובדות אם אפשר שלא? מה עם אחוזי הגירושין במגזר החילוני? מה עם אחוזי הלהטבים?(המוח הוא גמיש ומשתנה בהתאם לחשיפה) קל להסתכל על הדשא של השכן ולעזוב את העשבים השוטים אצלך...
35
כי כשאתה מכריח...
דותן | 03-04-2022 14:37
כי כשאתה מכריח ילד לשבת שמונה עד עשר שעות ביום על כסא קשה ודוחף לו ספר משעמם מתחת לאף ברור שהוא לא יתעניין. תנו לילדים ללמוד בעצמם את החומרים התורניים שמסקרנים אותם. בתור דתלש
הבעיה היא...
אדם חכם חושב פעמיים | 05-04-2022 11:36
הבעיה היא שיש כאלה שדוחפים להם את הספרים מתחת לאף *ויש להם דברים אחרים לפנות אליהם* שלא כמו החרדים
כן. ...
אדם חושב | 04-04-2022 9:31
כן. רק הממצאים נותנים מסקנה הפוכה. דווקא אלו שדוחפים ספר משעמם מתחת לאפו של הנער . הם המצליחם באחוזים יותר מכל השאר. הבנת הנקרא . בבקשה
36
בלי תירוצים הוא...
מנדבל בלי | 03-04-2022 14:38
בלי תירוצים הוא אומר מפורש שהתורה זה עוד מקצוע בלימודים ואין לזה ערך מוסף אז הילד מבין שזה מיותר וכבד אנשים לא עומדים בתור אצל הרבנים הדתיים לברכה כי הם לא מעריכים את התורה של הרבנים שלהם הם לא מכבדים את לומדי התורה ברגע שילד יודע מה האבא שלו הכי מכבד ומעריך הוא רוצה להיות כזה רק פשוט ההורים יותר מכבדים את שר הדתות שהוא פוליטקאי שקרן נוכל או את ראש הממשלה שהוא גנב מחלל שבת לשם שם מיים במקום לכבד את שר התורה אין ספק שהילד יעדיף את הפוליטקאי האפס
37
האיש המתקרא רב...
אי | 03-04-2022 14:47
האיש המתקרא רב כל כך חסר בינה, חסר הבנה, חסר בעומק הדת. הצעירים עוזבים כיון שרואים את הדתיים שמתוך תריג המצוות, יישוב גבעה קרחת בלב יהודה או שומרון בלב ישובים ערביים הפכה למצווה החשובה ביותר. אז מה אם דוד או שאול הילכו על גבעות אלו? דוד כבש גם את דמשק, ואת רבת עמון, בואו הכבוד אותם! עם ישראל הכחיד עממים שנכבשו על ידם, נעשהת זאת היום???? כל עוד נשקיע כוחנו וזמננו בהעתקת ארועים מלפני 3000 שנים, נאבד את הנוער!!!
38
אמרתם שהעגלה הריקה,...
השני מהאמצע | 03-04-2022 14:49
אמרתם שהעגלה הריקה, אז הנה, עולם בלי דת מלא בתכנים וחשיבה.
39
לאף אחד לא קל לעזוב את הדת
דתלש | 03-04-2022 14:50
הצער שגרמתי להוריי, הנתק מחברים מהעבר, הקושי למצוא את מקומך בעולם החילוני וכו׳. מי שמגיע למצב הזה - בדרך כלל מרגיש שהוא חייב לעשות את זה. הסחף - רציתי לעזוב את הדת לפני ימי האינטרנט והסמארטפון. ההכלה של ההורים - לא היתה ״קלה״ כפי שמתואר. סדר עדיפויות - תפילה והקפדה על ההלכות היתה הדבר הכי חשוב בבית. בקיצור, ממש לא מסכים עם מה שנאמר כאן. למה עזבתי? לא הסתדרתי עם החברה העדרית, עם חוסר היכולת של החברה להכיל את מי שלא הולך בתלם. עם מילוי כל סדר היום בהלכות ובאיסורים ובפחדים. למלמל תפילות 3 פעמים ביום ליד אנשים סגורים, ביקורתיים ומקובעים שאיני מרגיש קשר אליהם - מצטער, לא בשבילי! רציתי פשוט לחיות.
נשמע שגדלת...
חופש? | 05-04-2022 11:33
נשמע שגדלת בסביבה לא כל כך טובה... לא הייתי מאשים את הדת, אלא את הדרך שבה אתה תופס אותה...
40
ממש רואים מרגע לרגע
שמואל | 03-04-2022 15:17
איך האמונה מתעלה
41
הסיבה שהציונות הדתית...
ירושלמי | 03-04-2022 15:30
הסיבה שהציונות הדתית מייצרת הרבה דתלשיים לימדו אותם לשנוא את החרדים שהם עמלים בתורה לכן הם הבינו שהציונות הדתית לא חשוב לימוד התורה ממלא אין להם טעם להישאר דתי עם כיפלף אז הם עוזבים הכל
42
ברגע שיש נתק...
אבי | 03-04-2022 15:48
ברגע שיש נתק בין חיי התורה הרוחניים לבין חיי המעשה, ואחד מבין הצדדים אינו טבעי זה מה שגורם לעזיבת חיי התורה והמצוות
43
אני רק שאלת...
שקד | 03-04-2022 15:49
אני רק שאלת תם. דתלשים מה אתם עושים באתר שנקרא סרוגים? מעבר לזה אני חושב שאם נבדוק מי נמצא במערכת החינוך הדתית נראה שחציים לפחות לא באים בדיוק מבית תורני, הגדרים מאוד מצומצמים שם ומעל הכל לילד יש אפשרות בחירה והוא לא מרגיש שום פסול בזה, לעומת החברה החרדית שזה הכל או כלום וקשה מאוד לעזוב כי צריך הרבה אומץ
44
שלום לכותב. אני...
לירון שפירא | 03-04-2022 15:59
שלום לכותב. אני בן קיבוץ השומר הצעיר שגם הוא שייך היה לתנועה עם אידאולוגיה ברורה. אצלנו לא חזרו בתשובה (למעט בודדים) אלה עשו שינוי אורחות חיים מתוך החברה עצמה. אני מודע לדברים שאתה כותב מזה הרבה שנים מן האקדמיה, התעניינות אישית וידידים כיפות סרוגות. הסיבות לתופעה כנראה מורכבות וקצרה היריעה...דבר אחד מאוד מפריע לי בדבריך: אתה משווה את הדתלשים למנוע דפוק או לסמרטפון פגום. אינך מבין שהבעיה נעוצה בגישה שלך? מה המסר שלך לנוער אצלכם: חבר'ה אתם פשוט מקולקלים וזה נורא מדאיג אותנו? מי שמך?! זה פשוט מסר מזעזע מבחינה אנושית, ויתכן שתגרום בזה לנוספים לנטוש את דרכך. התנועה הקיבוצים התפכחה מהדרך הנוקשה הזו לפני לפחות יובל שנים וטוב תעשה אם תתפכח גם אתה. מילה אחרונה על חינוך, חוקרים והוגים מסכימים שאין שום יכולת להכתיב ערכים. ערכים אדם מקבל על עצמו מתוך הכרעתו. נכון הוא שאם תחזיק אנשים בגטאות נוסח מאה שערים או צפון קוריאה, השונות תהיה נמוכה אבל זה זמני ולמראית עין. ואם רבים בנוער שלכם אינם מעוניינים לאמץ את ערכיכם, הברירה בידכם להמשיך בדרככם או להשתנות, כפי שקרה בתנועה הקיבוצית שהדור שלי העדיף חירות על שוויון ושינה את אורחות החיים תוך שמירה על הקהילתיות וכו'... אוי ואבוי לך ולכם אם המסר לנוער יהיה אתם מקולקלים, השקענו בכם אבל אכזבתם, סטיתם מהדרך הנכונה. בזאת כמעט מובטח שהתופעה תגבר. בברכה
אתה טועה...
פרופסור לס | 03-04-2022 21:03
אתה טועה ומטעה רוב החוזרים בתשובה מהקיבוצים הם דווקא אנשי השומר הצעיר משום שהם חיו ונשמו אידיאלים . לעומת זאת אנשים אדישים קשה לשנות
הכוונה היא...
אביגיל | 03-04-2022 17:11
הכוונה היא על דרך מסויימת, כאשר אדם בוחר להיות דתי הוא מאמין שהדרך שלו נכונה אבל אם יש רבה חברה מהחברה הדתית שבוחרים לעזוב אותה זה מעיד עליה משהו, שיש כאן איזשהו בעיה ואולי, ואני נזהרת במילים שלי, אולי יש קצת בעיות בדרך הזאת ואני דתיה
45
האמירה שיציאה בשאלה...
אביחי | 03-04-2022 16:05
האמירה שיציאה בשאלה היא בחירה בדרך הקלה מצביעה על תפיסת העולם השטחית שבה אוחזים רבים ממובילי הדעה בעולם הדתי כלפי כל מה שהוא לא הם. ואם מחפשים סיבה ליציאה של רבים מהעולם הזה, צריך לשים את הרדידות המחשבתית במקום טוב בתחילת הרשימה.
דתלשים אלופים...
מישהו | 03-04-2022 21:59
דתלשים אלופים בלהתמסכן ולהפוך את עצמם לדמות טראגית כדי שיוכלו לקבל לגיטימציה ללכלך על הדתיים
זה אכן...
אבי | 03-04-2022 17:14
זה אכן הדרך הקלה בו האדם נותן דרור לתאוותיו בעוד דתי אמיתי נלחם תמיד בכל יום ויום מול יצריו הן תאוות המין שנוגע לכלל האנושות, והן שאר תאוות הגוף כאכילה וכו'.. והתורה מורה לאדם לשמור על צניעות ועל ייחוד וכו'.. וכמובן איסור שז'ל . זה לא עינין של תפיסה אלא מהות חיים. אם דרור לתאוות אומר יציאה בשאלה 'וחיים קלים' אזי מלחמה ביצר כל יום ויום במשך כל החיים (!!) היא הדרך הקשה מאד מאד שבגלל זה אדם כזה נקרא צדיק!! בסוף להילחם כל יום כשרואים המון חילוניים (בעיקר בצבא) שנהנים תמיד ללא מצפון דתי כלשהוא אז הקושי מתגבר .. חילוני= חופשי
46
מרוב הלכות שהתווספו...
חייל | 03-04-2022 16:08
מרוב הלכות שהתווספו במשך הדורות לא רואים את הדת.
איזה שטויות....
הצודק | 03-04-2022 17:37
איזה שטויות.
47
אם הבן יגיד...
יואב | 03-04-2022 16:24
אם הבן יגיד שלא רוצה להתגייס האבא יגיד שזה סוף העולם! לא מזלזל בגיוס ח'ו אך מוחה על התקפלות של ישראל הראשונה שהעיקר זה להיות ישראלי טוב ... ולצערינו אצל הישראלי טוב הדרך של תורה ומצוות , עשה לך רב וכו... זה לא מספיק במהות
48
הסיבה העיקרית לעזיבה...
ט | 03-04-2022 17:03
הסיבה העיקרית לעזיבה מהדת, היא חינוך קלוקל...דבר שהציונות הדתית מכבירה לעשות. יש רובד מסויים בדת, הרובד הפנימי והאמיתי, ממנו רבני הציונות הדתית מתעקשים להדיר ולהתעלם...מתיימרים ללכת בעקבות הרב קוק זצל אך אין להם שמץ של מושג מהי דרכו האמיתית. ברגע שנשאלות שאלות נוקבות על ידי צעירים, שאלות שנותרות ללא מענה או מענה חלקי..ברגע ששיעורי התורה והאמונה בבית הספר מציגים צד אחד מופשט של הסיפור, מבלי לצלול לעומקים ומבלי לגלות את הרובד האמיתי, הצעירים חשים שזה זיוף, שזו אינה האמת ולכן נוטשים. להזכירכם, בשביל ללמוד תורה באמת, צריך ללמוד את כל חלקי הפרדס. רק לימוד פנימי מעמיק של כל רבדי התורה, ישביע את נפשם של הצעירים המאוד חכמים שחשים שעליהם לקבל דברים כמו רובוטים. עדיף אנשים המטילים ספקות ושואלים שאלות על פני רובוטים ורובוטים לא חסר בציבור הנל, אך חשוב לדעת כיצד לענות לאלו ששואלים ולשם כך, צריך להיות בקיא באמת בתורה כולה, גם ברובד הנסתר שלה, שכפי שאמר הרב קוק זצל, ישועת ישראל תלויה בגילויו של אור הגנוז ולימוד חכמת הנסתר (אגרות א', צ'ב).
49
בנוסף יש תשובות...
אביחי | 03-04-2022 17:06
בנוסף יש תשובות נוספות שנמצאות בספר 'כלים ביד כלינו' של הרב אורי כהן. השפעת המדיה והעברת המון מסרים/חדשות/מידע בשפע גורם לבן אדם להבין כביכול שאין כבר משמעות בידע ובזכירת דברים בע'פ שהרי הכל היום בכיס שלנו בפלאפון אז למה להתאמץ לזכור?! אם אפשר בשתי שניות דרך פרוייקט השו'ת להכין דבר תורה אז למה בכלל להתאמץ ולשבת שעות בלימוד כדי להכין דבר תורה? אם יש בגרות בתנך ויש גם בגרות באנגלית אז זה היינו הך.. כביכול. גם איך אפשר באמת להיות גדול בתורה שכל הראש שלנו רואה את כל תכני הפורנו הבעייתים ביותר .. ובתוך הצבא את ה'כיף' של העולם החילוני שנהנה מהנאות העולם בלי 'חוקים' דתיים שמפריעים להם להנות ולעשות תמיד מה שהם רוצים.. ועוד הרבה סיבות המוזכרות בספר ומומלץ מאד לקרוא..
@ אם זה...
אדרבה | 03-04-2022 20:42
@ אם זה נכון, אז זה נכון
50
טוב מאוד, ככל...
יוסף בן מתיתיהו | 03-04-2022 17:18
טוב מאוד, ככל שיוצר יבינו את האמת, שהדת היא שקר כך ייטב לנו. השוות בין אייפון מקולקל לתלמיד שיש לו מחשבה עצמאית, זה רק מראה את דרך החשיבה הפגומה שלך
51
שטויות. מודאכים שהרבה...
טלי, | 03-04-2022 17:28
שטויות. מודאכים שהרבה מתחזקים. אז ממציאים. כאילו יש חזרה בשאלה מוגזמת.
52
מה היחס? באחוזים,...
הצודק | 03-04-2022 17:36
מה היחס? באחוזים, סופסוף לדתי לאומי יש ערכים שונים מהחרדי. וזה שהוא לא דתי לא אומר שהוא לא ציוני וערכי. לכן המספרים לא אומרים כלום
הציונות החילונית...
ציוני | 05-04-2022 13:04
הציונות החילונית היא התקומה הגדולה ביותר שהיתה אי פעם לעמנו וזאת עובדה. הציונות הוציאה את עמנו מגלות של 2,000 שנה. איפה היית היום בלי הציונות? כותב את הגיגייך באיזו עיר באירופה במקרה הטוב. ומה בכלל הקשר בין חרדים ולבין יהדות שקיימת 3,000 שנה?
לא ידעתי...
פרופסור לס | 03-04-2022 20:59
לא ידעתי שציונות היא דת והיא חשובה מהיהדות . אפיזודה חולפת של 100 שכבר לא מחזיקה מים במיוחד לצאצאי אלו שהמציאו אותה לא משתווה ליהדות שקיימת 3000 שנה . לך תישן על האף
53
להשוות אנשים איכותיים...
שי, | 03-04-2022 17:37
להשוות אנשים איכותיים למכשיר פגום, כנראה שאצלך משהוא לא בסד, בלשון המעטה. לא כל שטות שעולה על הדעת יש לבטא כאילו המצאת את הגלגל.
54
לא חשבתם שאולי...
חי | 03-04-2022 17:40
לא חשבתם שאולי נרדמתם ולא הבנתם את העולם? מה הטעם בשינון מהבוקר עד הערב? מה הטעם לדכא כל מחשבה ושאלה שקשורה לצרכים של בני נוער בגילאים השונים? פלא שאחכ יש אסונות של אנשים שהדחיקו כל יצר והוכים לאנשים כמו משי זהב, ולדר מנהלת ביס באוסטרליה ועכשיו גם בארץ? אי אפשר לחיות רק משינון וחזרה על מה אמר אביי או מה אמר מישהו אחר. העולם מלא עניין והצעירים מלאי סקרנות כלפיו. גם אם אתם סוגרים אותם בישיבות מבוקר עד ערב בערים שהם פוגשים רק אנשים שנראים כמוהם מדברים כמוהם וחושבים כמוהם זה לא יעזור לכם. הם סקרנים והם חכמים מכם
אתה מציין...
שחר | 03-04-2022 20:02
אתה מציין אנשים בודדים מהחברה החרדית שנכנעו לייצר - רוצה לספר לנו כמה יש כאלה בחברה החילונית?
55
כתוב בספר התניא...
יעל | 03-04-2022 17:50
כתוב בספר התניא קדישא שכתב האדמור הזקן רבי שניאור זלמן מליאדי כבר לפני יותר ממאתיים שנה שמי שעוזב את דרך התורה והמצוות זה בגלל רוח שטות שנכנסה בו ...איך ייתכן שנברא שיודע מי ברא אותו ומי מקיים אותו נוטש את צור מחצבתו את מי שנותן לו חיים...לצערנו הרב בעולם שלנו הראיה היא גשמית ובני אדם לא יודעים לא מבינים ולא רוצים להבין שמי שנותן לנו חיים זה הקבה והתורה ולא סתם נקראת התורה תורת חיים כי עץ חיים היא למחזיקים בה...כל מי שנאחז בתורה וחי לפיה רואה רק טוב כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזבו....כל מי שעוזב עוזב רק מתוך חולשה ורוח שטות ....להאחז בכל מיני תורות הזויות רק מוביל את מי שנאחז בכך לעבר פי התהום....אנחנו כבר על פי תהום פעורה ...רק נסתכל ברוח הנושבת בחברה ...תנועת הלהטבים...זאת לא תנועה חדשה היא כבר היתה בסדום ועל כך נחרבה סדום...זאת תנועה שיש לה מטרה אחת חורבן העולם והחברה האנושית.אם זאת תהיה התנועה בעולם העולם יהיה קרוב לחורבן ...אז כדאי שנפקח את העיניים ולא ננהגים כעיוורים....התורה שלנו היא תורת חיים כולה אור תורה זאת אורה ....לצד התורה מותר לדעת גם חכמה ..אבל היסוד והבסיס לקיום זאת תורתנו הקדושה
56
הדתלשיות המתעצמת
יאיר | 03-04-2022 17:57
זו לא בעיה של ההלכה אלא של הכלה. רק פח אשפה מכיל את הכל, והיום גם כן יוצרים הפרדה בין פחים לצרכים שונים. אם אדם המשתמש בטלפון ומדליק חשמל בשבת , ו/או חושב שהתורה בשלמותה איננה מחייבת אותו אלא רק מה שמוצא חן בעיניו וקורא לעצמו דתי, ושולח את ילדיו לבית ספר יחד עם ילדים להורים המחוייבים לכל - אזי אנו מעצימים את הבעיה. כמובן שבעיית החשיפה לטלפונים הניידים ולכל המריעין בישין שבהם תפקיד חשוב בתהליך ההידרדרות. השאלה איך בולמים בצורה יעילה
ממה אתה...
אבגד | 05-04-2022 11:14
ממה אתה מפחד? שיראה להם שיש עוד אפשרות? אם הדרך שלך כזו נכונה ממה יש לחשוש
57
יש לי הצעה אחרת למה זה קורה
מישהו | 03-04-2022 21:21
כמה לימודי אמונה יש בבתי הספר הדתיים? כמה לימוד מוסר? לכו למחזירים בתשובה חרדים ותראו איך הם מדברים אל הלב. אל הרגש. ובגלל זה מחזירים המונים בתשובה. לא סתם מגלים שהרבה דתיים התחרדו או הגיעו לחסידות. מחפשים עבודת השם לא לימודי הלכה וכו' בלבד. אצל אשתי באולפנית חצי חזרו בשאלה כי אותם לא צריך ללמד אמונה. לנערות הפחות חזקות כל הזמן הביאו שיעורי אמונה ורבנים כי מה כבר יצא מהם.... רובן התחרדו
58
סיבה נוספת היא...
טחו | 03-04-2022 21:32
סיבה נוספת היא שאנחנו מחנכים גם לחשיבה עצמאית. כן, לחשוב לבד. להבין. להעמיק בעצמך ולא להשען על דעת גדולים בעיני אחרים.
נו ובחשיבה...
חיים | 03-04-2022 22:01
נו ובחשיבה העצמאית הגיעו 50% מהמתחנכים למסקנה שאין אלוקים?!
כדוגמת הרפורמים שבדו דת מלבם
מוטי | 03-04-2022 21:55
והתנערו מהמסורת בת אלפי שנים, מאבא לבן...עד לקבלת התורה בסיני מבורא העולם, במעמד מליוניים, שראו במו עיניהם.
59
כשאין ערך אמתי לתורה הנוער לא מוכן לקבל זיוף
חיים | 03-04-2022 21:40
ופורש. צריך גם לומר ביושר, בציונות הדתית ,יש גם שנאה יוקדת לאחינו החרדים, וקירבה גדולה לעולם החילוני. כשאין אמת תורנית, בנט ושקד יכלו שנים להיות ,מנהיגי הציונות הדתית?!
60
אכן , עצוב
גדי | 03-04-2022 21:46
לחלק מההורים כבר לא אכפת , המורים והמנהלים מכילים ומשלימים עם המצב אין ניסיון רציני לשנות . אז עוברים לערכים אחרים כמו מצוינות , ציונות , העיקר שיהיו אנשים טובים וכדומה .... והנהלת החמ''ד ? אולי גם הם התייאשו
61
העברית התפתחה משפות...
קל לערער | 03-04-2022 22:20
העברית התפתחה משפות שקדמו לה. סיפורי המקרא מתבססים על מיתולוגיה כנענית. הכתב העברי בו נכתבות מזוזות נקבע בתחילת בית שני. מקוואות נחצבו רק בבית שני. יום כיפור נולד במהלך בית שני. תפילות תוקנו רק לאחר חורבן בית-שני. המשנה הראשונה של מסכת אבות היא משל.
בטח, בוא...
קל אך טיפשי לערער סתם | 05-04-2022 11:24
בטח, בוא נזרוק מילים ונהנה מהן, כי למה שננסה אשכרה להסתכל ולהתמודד עם מה שנוגד את קו החשיבה שלך
62
ברור כשמש למה...
חילוני גמור | 03-04-2022 22:22
ברור כשמש למה הם חוזרים בשאלה. כי הפרשנות הרבנית הנוכחית ליהדות , לא רלבנטית למאה ה21. הם רוצים להתקדם. בנוסף הם יודעים שאין שום קשר בין דת למוסר, לט חסרים חילונים מוסריים ושמורי מצוות לא מוסריים.
איך אפשר להתייחס...
חוני | 03-04-2022 23:23
איך אפשר להתייחס ברצינות למועדון מעריצי חבר דמיוני חובב מנגלים? מרחם על כל הקשיים והלבטים של אותם תינוקות שנשבו ונאלצים להתמודד עם הבזבוז המוחלט של זמנם.
63
אתה טועה
רוני | 03-04-2022 23:52
יוני, אתה , בנימוקים שלך ובזה שאתה מחליט שזו הדרך היחידה הנכונה, מרחיק. אין דבר כזה דרך אחת נכונה. הנחרצות הזאת מרחיקה. לכל אדם הדרך הנכונה לו ויש לו זכות ואפילו חובה לבחור את הדרך שלו וכהורה עלייך לקבל ולכבד את דרכו.
64
הנה חלק משמעותי מהסיבות
מגיב מגניב | 04-04-2022 7:53
https://www.srugim.co.il/165178-%D7%A1%D7%9B%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A4%D7%A2%D7%94-%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%99%D7%9E%D7%AA-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%93%D7%AA%D7%99%D7%AA
65
יש בעיה אחת...
דעה | 04-04-2022 9:46
יש בעיה אחת גדולה למצב הזה וזה בין קודש לחול. תחשבו שכל דבר שאני כותב זה כלי לחימה. בקודש יש. לימוד תורה, ערכים טובים של בית, חברים טובים, סביבה סטרילית. חול יש. חוסר תורה, ערכים גרועים של בית, חברים רעים, בסביבה רעה(אזור בו יש חוסר צניעות כלל עבודה). כל כלי משפיע על האדם באופן שונה. ולכן יש הרבה נפילות בציבור הציונות הדתית.(סמארטפון, שכונות ואירועים עם ישיבה מעורבת לא צנועות, צבא, יש מצוות שרואים שהם עול במיוחד בחלק הדתי לאומי כמו סיכוי ראש, חברות לפני חתונה וכו') בציבור החרדי ככל שהם סגורים יותר יש פחות נשירה וזה בגלל שהם כל הזמן נלחמים בכלי הקודש, ויוצרים חומרות ומנגנונים להימנע מכלי חול להתקרב לסביבתם.. העניין הוא אינדיבידואלי, והכי חשוב: כנוך לנער על פי דרכו.
66
אולי סוף סוף הדתיים יחזרו בתשובה..
שירה | 04-04-2022 10:09
השאלה האמיתית היא מתי הדתיים יתחילו לחזור בתשובה... הבעיה העיקרית היא שהדת לא מאפשרת חקירה אמיתית בתוכה, כל ניסיון לבדוק ולשאול נחשב כעבירה או נפילה, ולפעמים אדם צריך להתרחק מכל זה בשביל לשמוע את הקול הפנימי שלו, להבין מי הוא ומה הוא רוצה.. בשביל להיות דתי צריך בריאות נפשית, ואם מגדלים אדם מגיל 0 מתוך הפחדה או עומס העולם על כתפיו הקטנות- לא מין הנימנע שתיווצר טראומה דתית. ואותה אפשר לרפא רק על ידי חופש אמיתי של בחירה. זה מעציב אותי שלא עלה דעת הכותב שייתכן שיש בעיית עומק בחינוך עצמו.
67
הציבור הדתי ממשיך לשקר לעצמו
דרור | 04-04-2022 12:24
כתב יקר, חשבת אולי לשאול את היוצאים בשאלה למה יצאו בשאלה? לשמוע מהם את הסיבות האמיתיות? ברור שלא, כי עלולות להיות להם תשובות שלא ימצאו חן בעיני הציבור הדתי וחוץ מזה הם חילונים עכשיו, אז גם ככה לא סומכים על המילה שלהם. מהתגובות כאן ניתן להבין שלחלק מהדתלשים יש בעיה עם ההלכה עצמה, זו אחת הסיבות שהם עוזבים, אבל זה טיעון שדתיים פשוט לא מסוגלים להתמודד איתו, מעדיפים להאשים אוטומטית את טיקטוק במקום להתמודד עם המורכבות של המציאות.
68
אפשרות נוספת
גם אני השתחררתי | 04-04-2022 13:05
אפשרות נוספת שכלל לא עלתה על דעתכם מרוב הדחקה: אנשים לא רוצים להחזיק באמנות טפלות וסיפורי מעשיות. גם כשעוטפים אותן באיצטלה של מסורת ובעיקר כשקוראים לזה חינוך. זה עבד אלפי שנים כשאפשר היה להקים סביב המאמינים גדר בצורה שמפרידה אותם מהעולם האמיתי, אבל זה לא עובד לנצח. ב-2022 החשיפה למידע כה גדולה, שבאופן טבעי אנשים עם חשיבה עצמאית (ויש לומר גם אומץ) מתחילים לפקפק בכל מה שמיסטיקה וריח של עכום עולה ממנו.
69
אין דבר כזה...
SJ | 04-04-2022 17:07
אין דבר כזה יוצא בשאלה, יש הדבק בתשוקה. הרבי מבריסק פעם פגש את תלמידו שירד מהדרך, שאל אותו מה קרה? אומר לו התלמיד היו לי יותר מדי שאלות. ענה לו הרב, לא שאלות היו לך אלא תירוצים. לגבי אחוז העוזבים את הציבור החרדי, חייבת להישאל השאלה, כמה מהם, הם בעלי תשובה או בנים של בעלי תשובה, כי לרוב הבעיות הן בציבור הזה. לגבי הציבור הסרוג, זה לא מפתיע, בנו גשר לציבור החילוני והתנועה על הגשר רק בכיוון אחד. מה שחשוב הוא שיש הרבה יותר שמתפקחים ומצטרפים ליהדות הנאמנה, מאלו שעוזבים.
אז אמר. יש לו הוכחה שבגלל תשוקה יצא? בטח שלא
טיעונים ענייניים | 05-04-2022 22:18
ומה לגבי אותם עוזבי הדת שהקדישו חייהם לציונות או לקומוניזם. הגיעו למדינה שורצת מחלות ושודדים, יבשו ביצות, נלחמו חלקם סיכנו את חייהם בגלל דעותיהם. גם הם היו מלאים בתשוקה? בטח אתה כותב את זה בזמן שאתה שותה תה עם רוגלך בכולל או בישיבה ומלטף את הכרס.
70
איפה אפשר להשתפר?
נוגה | 04-04-2022 17:26
להעמיק יותר בלימוד אמונה- וזה אומר להתמודד בכיתה מול שאלות לא פשוטות. עדיף שזה יקרה שם מאשר בחוץ. הכלה לפעמים כן נחוצה- אצל מי שחושב שהוא לא מספיק טוב. ולהיפך. השאלה היא במי מדובר. התרחקות מהדת יכולה להגרם גם אצל מי שמקפיד יותר מדי מהסיבות הלא נכונות.
71
המשל של חברת טלפונים לא הכי מדויק
יהודה | 04-04-2022 20:46
כך הסברתי לחרדי שבא לישיבה שלנו ושמע טענות על הרבה חילון. תשווה את זה ליחידות מובחרות בצהל או פקולטות יוקרתיות באוניברסיטה. הרבה נושרים בדרך זה לא אומר שלימודי רפואה או קורס טיס אינם מוצלחים. אלא שכאשר אתה רוצה לייצר משהו מאד איכותי זה יותר קשה. מי שכן נשאר מאמין מתוך בחירה ומתוך שילוב של ערכים מביא לעם ישראל איכות מאד מיוחדת. לכתחילה לא היינו לוקחים את הסיכונים אבל אין לנו ברירה האופציה לייצר לחץ חברתי כמו אצל החרדים לא אפשרית לנו. בדיעבד מרווחים דמויות שמשלימות את עם ישראל בשלימות מיוחדת אכן יש הרבה להעריך את מה שיש להם לחרדים הניסיון ההסטורי הראה שהצליחו הרבה יותר ממה שציפו מי שהסתכלו עליהם.
72
בתור חרדי בהווה ודת"ל לשעבר
דתי לאומי לשעבר | 04-04-2022 21:40
התשובה שלי לסיפור זה שבאופן כללי בציבור הדתל לא ממש סגורים עד הסוף שהם מאמינים במה שהם עושים, קשה להסתיר את זה מדור ההמשך...
73
הכל בגלל
יוני | 04-04-2022 23:23
שאין חינוך ליראת שמיים!
74
כשיש יותר מדי סייגים ואיסורים, זה המצב
דדי | 05-04-2022 12:51
מה הייתם אומרים על אייפון שאליו מצורפת חוברת הוראות עבה במיוחד, כולל קריאה שלא להוציא את המכשיר החוצה, אחרת ישבוק חיים בגלל חום השמש ולחות הגשם? אם היהדות הבת-מקראית מסוגלת לשגשג אך ורק בתוך גטו, כולל הגטאות המודרניים סטייל מאה שערים, הבעיה היא לא רק בפורקי עול, אלא בגרסה הזאת של היהדות. היהדות המקראית לא הייתה מכבידה במיוחד. קצת מצוות חקלאיות, לקט, שכחה ופאה, שלוש פעמים בשנה עלייה לרגל (סוג של הפנינג משפחתי מרהיב), הבאת קרבנות ו... זהו. ומה קורה היום? לא פלא שבן אדם עם שכל בקודקוד בשלב כזה או אחר של חייו הבוגרים שואל ובצדק, אם יש משמעות עמוקה מדי בהלכות קשירת השרוכים וכיוב.
75
ברגע שהם נכנסים לאתר של דעת-אמת נפקחות...
אלון | 05-04-2022 13:05
להם העיניים
76
אדם חילוני ערכי שעובד , לומד ומפרנס את משפחתו
מיכל | 05-04-2022 16:57
אינו טעות. אדם חילוני שמסייע לזולת שעובד ומתנהג בנימוס בכביש ובמוסדות ציבור אליהם הוא מגיע הוא אדם טוב . אדם חרדי שאינו עובד ולומד כל היום זו הטעות הגדולה.
77
המערכת הדתית הלכתית בימינו חולה
רמבמיסט | 05-04-2022 22:01
היהדות הפכה לדת טכנית של איסורים שבאיברים ללא עבודת הלב והשכל. האורתודוכסים עקרו את כל הלכות הדעות בזים להשכלה ולמידת מדעים לעיון פילוסופי. הרבנים הדתיים הלאומיים הולכים ונדמים לחרדים כשהחלק השני הולך אחר הרפורמים. ברור ששתי הגישות רחוקות מאוד מדעתם של גדולי ישראל ורובם המוחלט של הראשונים. עצם העובדה שרוב העם לא שומר מצוות זה מעיד על כישלון גדול של המערכת האורתודוכסית. מתורת חיים היהדות הפכה לדת טכנית של חומרות והתנתקות מן העולם. לא לזה התכוונו חזל והראשונים. שלא לדבר על אמונות ופרקטיקות שנפוצות בימינו שהן ממש עבודה זרה. אדם עם קצת שכל רואה את זה מהצד ומתרחק.
78
כי אם האבא יגיד לנער שהחליט להיות חילוני:
ענת | 06-04-2022 9:39
כי אם האבא יגיד לנער שהחליט להיות חילוני - 4. אני אקרע עילך קריעה ותנושל מהירושה ואז - הבחור ישר יישאר חרדלי, ואף יוליד 7 חרדלים קטנים. (כל זה בזמן שהאמא והנערה קולפות תפוחי אדמה ומאזינות לשיחה מהמטבח)
79
כמעט כל אדם...
ד.ארוין | 06-04-2022 19:01
כמעט כל אדם דתי מעדיף להיות סלב ולא רב. רובם יעדיפו להיות בריאליטי מאשר ללמוד בישיבה. ואם אתם לא מאמינים תשאלו את ג'קי.
80
ההבדל ברובו חברתי
דוד חרדי | 07-04-2022 9:57
לדעתי מה שמחזיק את הנוער החרדי הליטאי (שאתו גדלתי למרות היותי ספרדי )הוא מסגרת חברתית שנוצק לתוכה גאוות יחידה (שלא תמיד ברור על מה) ולחץ חברתי להתמיד כשאתה בישיבה ושיהילדים שלך יהיו במסגרת לגיטימית ואם אפשר גם נחשבת.כך אתה מושך ציבור גדול למרכז חברתי מוסכם ונכסף.כאשר ישנם קשיים/שאלות לנער/אברך נשוי מגלים שהיסודות לא כאלו יציבים ואז הנשירה היא בסגנון של לנטוש הכל(וזה כבר מסיבה אחרת שבציבור החרדי זה הכל או כלום להבדיל מהדתל) להושיב נער צעיר מול גמרא כל היום זה לא טבעי ופה בדיוק העניין שהמנוע של הנער הוא לא האמת הפנימית שלו אלא בעיקר לרוץ על פלטפורמה חברתית קיימת ולכן הטבעי לא משחק פה ככ אם יזכה הנער עצם זה שילמד המון יניע אצלולכשיתבגר זהות פנימית וחיבור אינטלקטואלי לגמרא/הלכה (בדרכ),בציבור הדתל וגם בחרדי ספרדי המסגרת החברתית שאומרת לך רק כך אתה משלנו ונחשב פחות קיימת.אך אל דאגה משלמים מחיר בכל דרך שהיא או בדמות נשירה יחסית גדולה או בכך שיש ציבור לא קטן שלמרות שכבר לא מאמין בדרך החרדית נשאר בה כי כבר אין לו מוטיבציה/יכולת בגיל מתקדם לעשות משהו עם עצמו.מאזן הטבעיים מול המלאכותיים .
81
מוסד הישיבה התיכונית...
רפי | 07-04-2022 19:58
מוסד הישיבה התיכונית פשט את הרגל. כפי שאמר הכותב, הנער אמור לקבל מסר מה הדבר החשוב. בישיבה תיכונית, אף אם לומדים הרבה שעות גמרא, הראש נמצא במבחנים ובבגרות, זה מה משדרים באופן סמוי או גלוי. מעבר לכך שהפכו את הגמרא לעוד מקצוע שנבחנים עליו. אבל הנעשה בישיבה התיכונית לא יכול להיות שונה מהותית מהנעשה בבתיהם של התלמידים. שם כנראה גם מקבלים מסרים שבמקרה הטוב סותרים זה את זה. העיקר הוא אחד, ואותו צריך להנחיל בשנות עיצוב האדם, ואותו בלבד. וגם אז כלום לא בטוח, אבל האחוזים כנראה ישתפרו.
82
הכתבה הכי טובה שקראתי מזה חודשים! תודה
עמיר | 09-04-2022 12:17
ובמיוחד בכל הקשור לחרדלי והחרדי. מדינת ישראל לא תקרוס כתוצאה מחברה לא יצרנית ענקית שחייה בקרבה. אמונה היא עניין אישי לא מושרש כנראה. וכשמסתכלים מסביב האמונה לא מסדרת כל כך עם האמת.
83
ציונות עדתית
החילוני | 09-04-2022 14:03
יש תשובה פשוטה בהרבה , הילדים שחוזרים בשאלה לא מתכופפים בפני הצגת התורה כאמת היחידה ובגלל שכנראה הם החכמים והאמיצים שבחבורה , הם שואלים שאלות נוקבות שאתם לא יודעים לתת עליהן תשובות עינייניות ומשם הדרך החוצה ברורה מאליה. לנו , החילונים , זה ממש מצויין . בסופו של דבר ה״אמת״ שלכם תהיה תמיד בעמדת התגוננות משום שאתם לא יודעים ולא יכולים להתמודד , ברמה הלוגית והתיאולוגית , עם אף דת אחרת משום שמראש העמדה שלכם היא , הסתרת האלטרנטיבות , ושטיפת מוח של ילדכם שכל מה שהוא לא אתם לא ראוי ולכן אסור ללמידה והיכרות .לשיטתכם , הדרך הכי טובה לא להתמודד עם האמת היא להתבדל ולהסתגר מפניה . תמשיכו כך האמיצים והחכמים שבניכם ימשיכו לצאת החוצה ואולי גם יורידו את הרבנים החשוכים שמטיפים לשנאת האחר , פחד מהשונה , שמרנות והכי נורא צרות אופקים ובורות .
84
הרבה עוזבים כי...
דתל"ש שלמד בישיבה תיכונית והסדר | 09-04-2022 14:24
הרבה עוזבים כי הדת שלומדים בישיבות התיכוניות שמרנית מדי ומקובעת לדרך אחת יחידה שממנה אין לסתות.
85
עוזבים את הדת,...
אסתי | 09-04-2022 14:29
עוזבים את הדת, כי הדת היא כת שמשעבדת אנשים ומונעת מהם מימוש עצמי וחיים נורמליים. לחרדים קשה יותר להשתחרר כי שטפו להם את הראש בצורה קיצונית יותר ומנעו מהם השכלה שיכולה לשחרר אותם להיות עצמאיים, מבחינה כלכלית ומנטלית. בני אדם הם אלה שהמציאו את הדת. הדרך הנכונה היא הדרך החילונית. אין קשר בין מסורת ובין דת של ימינו. הדתיים לא איבדו את הדרך, פשוט אין להם דרך. כפייה דתית היא אלימות ופרימיטיביות. כפייה דתית נועדה למנוע מאנשים לחשוב ולהתמרד נגד מי שמשעבד אותם.
86
אנחנו נקבל אותם בזרועות פתוחות
אלי | 09-04-2022 19:29
יש לי הרבה סנטימנטים לציונות הדתית. יש בה הרבה ערכים יפים. אבל אלו שלא - מאפילים על החיוביים. הדרת נשים, שנאת להטבים עד כדי התרת דמם (באופן מרומז, כמובן), כפייה דתית, השתלטות על מרחבים של כלל החברה. אלי, חילוני כשר למהדרין
87
how i got my love back home
maya elijah | 10-04-2022 2:12
שלום חברים, זו העדות שלי. אני נשוי 5 שנים ואנחנו גרים יחד 9 שנים. התגרשנו 4 חודשים. הוא רוצה לעזוב ולא רוצה להציל את הנישואים שלנו. היינו זוג נהדר (לפחות האמנתי בזה) ולעתים רחוקות רבנו. כמה חודשים לפני שעזב את הבית, הוא היה כל כך לא פעיל וישן הרבה. הבנתי שיש לו קשר רגשי עם מישהי, ואישרתי שהוא נמשך אליה. ואז הוא אמר שהוא כבר לא מאוהב בי ושהוא לא יכול לחיות איתי. התפללתי, בכיתי וכדומה במשך חודשים. אני ממש צריכה עזרה ואני רוצה את בעלי בחזרה. גלשתי באינטרנט כשראיתי עדות של אישה שדר אלאבה היה קוסם נפלא שעזר לרפא שרירנים, והיא יכלה להכריח את הילד שלה לחזור לעצמו בבית. היא כתבה את איש הקשר שלו ואני העתקתי אותו, בהתחלה חשדתי במגע הזה, אבל אני באמת צריכה פתרון קבוע לבעיה שלי, אז אני שולחת לו הודעה שמסבירה את המצב שלי, הוא אמר לי לוודא שבעלי יחזור אם יש לי להתנהג ככה כמו שהוא ציין לי, עשיתי כל מה שהוא אמר לי, וביום הרביעי קיבלתי ממנו התנצלות לפיה הוא לא יודע מה לא בסדר איתו, באותו ערב הוא חזר הביתה והתפלל למען כולם חטאיו ומאחר שאהבתנו ונישואינו התחזקו, אני רוצה להודות לקוסם הקסם הגדול דר אלאבה על עבודתו הטובה ואושרו בחיים שוב. אם יש לך אותן בעיות משפחתיות או בעיות אחרות, צור קשר עם דר אלאבה עוד היום בכתובת: [email protected] או צור איתו קשר בוואטסאפ וב-Viber במספר זה: +1 (425) 477- 2744 מסוגל לבצע כל כישוף שאתה חושב שאני אני עדות חיה ................
88
תודה רבה לך...
דתלש לשלש | 10-04-2022 8:38
תודה רבה לך רב יקר שהארת את עיני הציבור ואני מקווה מאוד שמי שקרא את המאמר הנהדר הזה יבין שיש דרך אחרת ואין דרך אחת נכונה ומותר לחפש דרך אחרת כי הדת אינו אלא מפעל לשטיפת מוח. הרבה דברים יפים יש ביהדות הרבה חכמה ומוסר אבל הדת האורתודוקסית פשוט הרסה בה כל חלקה טובה ושיבשה את דעת הבריות. אך החכם שעיניו בראשו יכול להבין שכל זה אינו אלא אחיזת עיניים. אני עברתי שטיפת מוח אגרסיבית בימי הישיבה התיכונית ולקח לי הרבה זמן להשתחרר מזה ועכשיו אני מודה לקבה שהוציא אותי מפי האריה ושאני יכול לבחור לבד מה טוב לי בחיים ומה מיותר חג חרות שמח לכל בית ישראל
89
אולי כי כל הדת זה שקר אחד גדול
ה | 01-05-2022 21:18
ומי שיש לו גישה מינימאלית לידע חיצוני ולא שיקרי עולה על זה