תהיו הראשונים להתעדכן!
נרשמים לניוזלטר של סרוגים ומקבלים מדי יום את החדשות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
בקריאת המגילה, אנו עוברים מסע עמוק ומרתק, בו כל פסוק הוא מאבני היסוד של זהותנו. במדרש משלי לימדונו חכמינו: "כל המועדים עתידים בטלים, וימי הפורים אינם בטלים לעולם".
במה נתייחד חג הפורים מכל המועדים, שעליו אומרים חז"ל שעתידו לא להתבטל?
עם כניסתו של חג הפורים, עלינו לשים דגש מיוחד לכל פסוק ופסוק במגילה, כדי להבין לעומק את דבריהם.
זהו מסר דווקא לדור שלנו. זאת, משום שכשם שחג הפורים מסמל את סופה של השנה הרוחנית אשר מתחילה בר"ח ניסן, כך גם אנחנו מתקרבים לקראת סוף האלף השישי. לכן מחויבים אנו להקפיד לפרש, להבין ולקרוא בתוך כל שורש, כל אות וכל מילה במגילה, כדי שנוכל לצאת עם קריאת כיוון, לקראת הריצה האחרונה במרוץ הגדול של ההיסטוריה.
כדי לעשות זאת, עלינו להעמיק בכתבים הפנימיים יותר, כמו למשל של הרמב"ן, האר"י, הרמ"ד וואלי, המהר"ל, האדמו"ר מקומרנא, השם משמואל, הראי"ה קוק ועוד, כדי להבין את המשמעויות העמוקות שיש בחג הזה ובמגילה הזו, וזה על מנת שנדע טוב יותר להיות, להתנהג, לכוון את דעותינו ואת רצונותינו.
מספר הוראות והנחיות לחיינו ניתן למצוא מגילה. הבולטת שבהן היא כמובן ההתאמה שלנו למציאות.
אסתר חונכה לנתינה, למסירות נפש ולביטול עבור עם ישראל. כאן אנו לומדים את משמעות החינוך. ככל שאנחנו מחויבים לתת לכלל כך זה אומר שיש משהו טוב שקורה בחינוך שלנו.
לא קל להתאים את עצמנו למציאות. בהתחלה אסתר התקשתה לפעול, אך לבסוף הבינה שהיא לא יכולה להישאר בקו שלה. אדם לומד להתגמש כלפי המציאות. המציאות היא מורה הדרך. זה קו מנחה לאורך כל המגילה. זה לא הישארות במקום שלי ולקבוע לכולם מה יהיה הקו. זה גם הקו שלי אבל גם מוכנות להכיל ולהתאים את עצמך למציאות.
גם על זוגיות ניתן ללמוד. בזוגיות שאין בה עומק, ברגע שלא מתאים, ברגע שמרגישים אכזבה או ריחוק, שוקלים לפרק את החבילה. ובמקרה הגרוע ביותר, כפי שפעל אחשוורוש, ניתנה העצה להרוג את אשתו. ומכאן אנו מגיעים ליחס לאישה.
במציאות של שתלטנות, העצה הרעה היא לסלק את המציאות או בעצם להתגרש, ולהישאר במקום של השלכה הדדית ללא מקום לדו שיח. לעומת הזאת מבחינת המגילה, הטיפול הזוגי הוא לא רק עבור האישה הסובלת, אלא גם עוזר לאותו בעל להיפתח עבור עצמו ולפתוח זוגיות טובה קודם כל גם מול עצמו וגם מול הזולת, וכך הוא יכול להיות גם בקשר בריא.
יש נקודה מאוד מרכזית ועיקרית שעלינו להבין על מנת להתחבר נכון לדור הזה. העולם נברא לפי שתי סוגי השפעות בלשון הרמב"ן: יולי חומרי ויולי רוחני. החומר הראשוני, החומרי הגופני והגשמי – הוא המתוקן. לעומת זאת, החומר הרוחני זקוק לטיפול. לכן, בכל פעם שיש משבר לאדם, החלק הגופני שלו 'אומר' לעיוות הרוחני, 'תביא את הקלקולים, אני אדע לטפל בך'.
אנחנו רואים את זה בצורה מאוד עוצמתית היום בשימוש בכלים טיפוליים בשיטת גוף-נפש. האדם סובל מחרדות רבות. לעיתים זה מגיע בעקבות אבל ח"ו על מות קרובי משפחתו. הוא סובל ממועקה מתמידה, מתח בחזה מתמיד, נדודי שינה והתקפי פניקה. בניגוד למה שחשבנו עד היום, הסימפטום אינו המחלה אלא הוא הדרך לריפוי!
בטיפול גוף-נפש אנחנו מאמינים בפסוק "אמת מארץ תצמח". כלומר בלשון האדמו"ר מפיאסצנא 'המציאות היא האמת'. הגוף יודע מצוין איך לטפל במצוקה, בדרכו שלו. הבעיה עצמה היא הפחד מלפחד, חוסר השינה שנובע מדאגה שמא נסבול מחוסר שינה, העצבות להיות עצוב.
זהו מהפך דרמטי. אלפיים שנה אמרו לנו שהמוח צריך להיות שליט על הלב, שצדיקים ליבם בידם, שהנפש האלוהית צריכה להיות שלטת על הנפש הבהמית. זה כמובן עדיין נכון ואין מילה ואין פסיק בכל ספרי המוסר שאנחנו יכולים לדלג עליו כי הכל אמת.
אבל בדור האחרון של הגאולה אנחנו ערים להנהגה חדשה והיא הנהגה שהמציאות הגופנית היא זו שמרפאת את המציאות הרוחנית. ההפך מה שהכרנו עד כה. משהו בדור הזה מגלה לנו את הקדושה שיש בגוף היהודי והתשובה צריכה לבוא מלמטה למעלה.
כך גם אנו צריכים להקשיב לנפש, ללמוד הרבה אמת, הרבה תורה, ולהתקדש כמה שאפשר, אבל לצד זאת כדאי שנדע נכון יותר להקשיב למציאות, וללמוד ממנה.
מגילת אסתר מזכירה לנו את מה שאנחנו נצטרך ללמוד בדורות הבאים: "אשת חיל עטרת בעלה". כלומר, יש משהו במציאות המכונה ספירת המלכות כלומר אשת חיל, שעתיד להתגלות כמורה דרך לאדם. כמו שהגוף הוא העטיפה האחרונה של הנשמה ובזכות זה האדם אינו מתפוצץ אלא מכיל את החלק אלוה ממעל שבתוכו, כך גם המציאות והגוף הם מלמדים אותנו מה עלינו לשנות במהות, בדעות, ברצונות, כלומר בהתנהגויות שלנו.
אם כך יש לנו שני מחנכים ושני רופאים באמת: הכי גבוה והכי נמוך, הקב"ה והגוף. כדי לחנך לקודש כהורים, עלינו לדאוג להתקדש ככל האפשר, אבל מאידך עלינו לאפשר לילד להבין את העניינים גם בכוחות עצמו. גם בטיפול עלינו להבין שיש צורך לקדש את המחשבה שלנו כמטפלים, לחבר את עצמנו לעולם אידיאלי גבוה מלא משמעויות והבנות עמוקות על החיים. אבל מאידך אנחנו מכשירים את המטפלים בדור הזה גם להקשבה לגוף, לשחרור, לשימוש בכלים דרך הגוף דווקא, דרך העיניים, הדמיון הנובע מתוך הגוף, דרך הנשימות וכד'.
נראה לפעמים שיש קרע בעם שלנו או באישיות שלנו, בין הרצוי והמצוי, בין אנשי דת לאנשי מציאות. אבל בסוף כדי לחנך או לטפל או לבנות את עצמינו, עלינו לינוק ממערכת מאוזנת, המאזנת בין הקצוות. העם שלנו הוא בעיקר העם היחיד שדוגל בפילוסופיה של האחדות הגמורה גם בין הקצוות.
הכל מצוי במגילה. המחלות וההתמכרויות הנפשיות מהם סבל אחשוורוש והטיפול בהן, כיצד צריכה להיראות מערכת זוגית (ואיך לא), טיפול ושליטה בכעסים, טיפול בפוסט טראומה (אסתר ולקיחתה לבית המלך) ועוד סודות רבים.
מגילת אסתר היא הספר שמעמיק את הקשר שלנו עם כל חלקי הנפש. בע"ה, כשנקרא השבוע את המגילה, נזכה להעמיק ולגלות את הסודות הגדולים הטמונים בה, המסייעים ורלוונטיים יותר מתמיד לכל תחום בחיינו.
פורים שמח!
==
ד"ר מיכאל אבולעפיה הוא פסיכיאטר מומחה להורים וילדים, מרצה וסופר, ראש מכון אבולעפיה. בימים אלו יוצא לאור ספרו החדש "הקריאה הטיפולית והחינוכית של מגילת אסתר".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו