רבנים לרמטכ"ל: אל תפגע בחג הפסח בצה"ל - סרוגים

רבנים לרמטכ"ל: אל תפגע בחג הפסח בצה"ל

לקראת דיון בבג"צ בעתירה של ארגונים חילונים לאפשר הכנסת חמץ לבסיסי צה"ל בפסח, ארבעה רבנים כותבים לרמטכ"ל: "תממשו את אחריותכם ותבלמו על הסף, כל ניסיון מגמתי לפגוע בצביון היהודי של חג הפסח בצה"ל"

author-image
רבנים לרמטכ"ל: אל תפגע בחג הפסח בצה"ל
  צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

רבני ערים וזקני הרבנים הסרוגים שגרו מכתב לרמטכ"ל אביב כוכבי בו הם מבקשים ממנו למנוע את הפגיעה בחג הפסח בצה"ל.

בעוד שלושה שבועות יתקיים בבג"צ דיון בעתירה של הפורום החילוני שדורש להתיר הכנסת חמץ  לבסיסי צה"ל בפסח, בשם חוק כבוד האדם וחירותו. כזכור בעבר הצליחו ארגונים חילונים להכניס חמץ לבתי החולים בפסח, וכעת נפתח להם התיאבון לפגוע בעוד מקומות ציבוריים שנמצאים בקונצנזוס.

עוד באותו נושא

בג"צ: אין למנוע הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח


24

לקראת הדיון, ותשובת המדינה, שתימסר על ידי הרמטכ"ל, שיגרו ארבעה רבנים: הראשון לציון והרב הראשי לירושלים, הרב שלמה משה עמאר, רבה של צפת הרב שמואל אליהו, ראש ישיבת אור עציון הרב חיים דרוקמן ורבה לשעבר של קרית ארבע הרב דוב ליאור, מכתב לרמטכ"ל ובו בקשה לשמור על חג הפסח בצבא.

"בצער רב שמענו על הניסיון הממשי מצד ארגונים רדיקליים, לפגוע בחג הפסח ובצה"ל, באמצעות בג"ץ", כותבים הרבנים. "חג חירותנו, נחוג כהלכתו בעם ישראל מאז יציאת מצרים לפני למעלה מ-3,300 שנה, ובצה"ל מיום הקמתו לפני למעלה מ-73 שנה, על ידי כלל החיילים והמפקדים.

צה"ל הינו הצבא היהודי היחיד בעולם, פקודותיו ממלכתיות ומותאמות לרוח היהדות, ועל פיהן מתנהלים כולם יחד בכל יחידות ובסיסי הצבא, באחדות נדירה.

אנו מבקשים מכם, כי תממשו את אחריותכם ותבלמו על הסף, כל ניסיון מגמתי לפגוע בצביון היהודי של חג הפסח בצה"ל, ובזה תימשך האווירה הידידותית במחנות צה"ל, שבת אחים גם יחד".

יש לציין כי בניגוד לבתי החולים שהם באחריות הממשלה, הצבא הוא יחידה עצמאית ונתון לפקודות מטכ"ל. כדי להתיר הכנסת חמץ בפסח לבסיסים, יצטרכו שופטי בג"צ להורות לרמטכ"ל לשנות את פקודות מטכ"ל, מהלך מסורבל יותר מאשר באזרחות. מאבק נוסף בין בג"צ לצבא נמצא בעתירה של קצין שהודח בעקבות הטלת אחריות אישית מצד הרמטכ"ל. שופטי בג"צ יכריעו האם המבנה הארגוני של צה"ל מאפשר הדחת קצין שלא ביצע עבירה ישירות, אלא רק מתוך אחריות אישית.

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה: על צה"ל לוודא היטב ששום חמץ לא מתערבב עם האוכל המוגש לחיילים או עם כליו. לשם כך, על המערכת הצבאית לתת לרבנות הצבאית את האמצעים לאכוף את אי זליגת החמץ לחדרי האוכל, המטבחונים וכלי האוכל. כמו כן, עליה ליצור מנגנוני אכיפה וענישה שירתיעו חיילים מלעבור על הפקודות ויעודדו את המפקדים לשמור על הכשרות ועל ציביון המסורת היהודית בצבא.

יחד עם זאת, בין הקפדה חשובה זו לבין יצירת "מסדרי חמץ" למניעת כל כניסה של חטיף אישי בתיקו הפרטי של חייל- יש מרחק הלכתי רב. יש הרבה מנגנונים וסייגים מקובלים שניתן להחיל מבלי להיכנס למלחמות דת שלא יוסיפו כבוד לאף צד. מפולמוס חיפוש החמץ בכניסה לבתי החולים למדנו שטיפוס על עצים חדשים ללא הליכה להסכמות אפשריות המקובלות בהלכה, מביא את כולם למפח נפש".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
פולחן החמץ - לאלוהים אכפת מכריך של אדם אחר?
המורה להיסטוריה | 08-02-2022 0:07
טרפת הכשרות שלכם עברה את הגבול ממזמן. פטנט שהומצא כדי לבדל בין יהודים ללא יהודים, ונקיון אביב שהפך להיות נקיון פסח, הפך אצלכם לפולחן. אתם עובדי אלילים. אלילי הכשרות. אלילי הרבנים. אלילי הפולחן. כאילו שלאלוהים שלכם אכפת אם 100 מטר מכם מישהו אוכל משהו אחר. תפסיקו לנסות לשלוט על אחרים. זה לא עושה אתכם יותר טובים. אתם פוגעים באחרים ובכלל לא אכפת לכם. אתם לא מוסריים. ושיהיה ברור - לנקות לפסח זה לא רוחני. זה טירוף.
2
שכל היהודים או...
בלו יעקב | 08-02-2022 7:30
שכל היהודים או לא יהודים המשרתים בצהל שיואכלו את החזיר בביתם החמץ צריך להישאר מחוץ לבסיסים חייבים לשמור על הציביון היהודי ולא להדרדר לכירסום מיתמשך ביהדות על ידי הדמוקרטים הפרוגרסיויים בממשלה צבא יהודי יש לנו אחד וצריך לשמור עליו
. הצבא הזה...
פולי | 08-02-2022 14:51
. הצבא הזה הוא ציוני ויהודי. לא חרדלי. הגששים כבר הגדירו היטב שפיתה יבשה בפסח זה חמץ אבל פיתה טריה, זה טעים.
צריך להקים צבא...
נתנאל | 08-02-2022 14:49
צריך להקים צבא נפרד למתנחלים, צבא ההגנה ליהודה. ממילא תרומתם לצבא ולמדינה אפסית שלא נאמר שלילית.
3
"נאמני" תורה ועבודה
יאיר | 08-02-2022 22:20
לא נאמנים ולא תורה רק עבודה בעיניים במאבק למען הרפורמים וחבריהם הקרן החדשה לישמעאל ושאר מרעין בישין תומכי אויבי עם ה'
4
הפחדים שלכם לא מחייבים אותנו. קחו ציפרלקס
סמל במיל' | 08-02-2022 22:24
אתם מפחדים שאלוהים יכעס עליכם. אתם מאמינים שיקרה לכם משהו רע אם מישהו לידכם יאכל מזון שהביא מהבית. אתם בהיסטריה שיענישו אתכם אם יהיו פירורי לחם בשטח של קילומטרים רבים מסביבכם. אתם בחרדה. קחו כדורים וטפלו בחרדות ובפחדים שלכם. רפאו את עצמכם מטרפת הדת והפולחן שלכם, ותעזבו את שאר בני האדם בשקט. הדת שלכם הפכה להיות מחלת נפש.
אתה מפחד מפירורים. לא מהתפוררות.
לאני | 09-02-2022 23:01
הדת הרבנית היא ממזמן הפרעה נפשית. אני לא מתרגש מהשטויות שלך. הצבא הוא ישראלי. של המדינה. לא של הרבנים הפושעים.
אם היית...
אני | 09-02-2022 4:08
אם היית יהודי בין יהודי היה הרבה יותר קל להסביר לך כמה חשוב לשמור על הדת, לא מפחד מאלוהים, הפחד מהתפוררות העם היהודי, אגב תסתכל ימין ושמאל , אף פעם לא היינו כאלה מפוררים והדת מגבשת אותנו, אבל לך תסביר לגוי מזרע עמלק דיני תורה, מי שחולה בנפש זה אתה , רחמים עלייך
5
כשהצבא נכנע ומתרפס בפני גייסות הלא-טובים
צפורה | 08-02-2022 22:28
התוצאה של כניעת הרמטכל ופקודיו לגייסות הלא-טובים והרפורמים וכלל שונאי היהדות תביא להתפוררות הצבא. תישאר עם חיילים שעם ישראל וארץ ישראל לא אומרת להם דבר. תלמד ממקרה מדא המוטרפת הנשארת ללא דם בבנק הדם בגלל התעקשותה המוטרפת למשנות הטפסים כדי לרצות האויבים - כן- הם אויבים ומשנאי ה'
המדינה הוקמה על ידי חילוניים
פריקלס | 24-02-2022 12:12
לא תרמתם כלום להקמת המדינה להיפך רק התנגדתם. בדם החילונים החלוצים המדינה נוסדה, אז אל תבלבל את המוח על זיקה. מי שרוצה שיאכל כשר, מי שרוצה שיאכל חמץ. מבינים את הצורך בשמירה על כשרות בחדר האוכל ופה זה נגמר
6
לבחורים דתיים- חובה
חינוך צבאי נפרד | 09-02-2022 6:40
הם אל רוצים מקלחות ציבוריות משותפות ופתוחות, הם לא רוצים לאכול אורז בפסח. תנו להם חופש דת- מי שלא רוצה חופש דת שכולל יהדות ליהודים, אוכל כשר לכל צבא היהודים - יכול לתרום את הילדים שלו למדינה
7
האם אתם רוצים...
גאק | 09-02-2022 11:46
האם אתם רוצים אחדות? האם אתם רוצים שדתיים יוכלו לשרת בצהל?... אז אולי תבינו כמה קשה לחרדים לשרת בצבא כשאינכם מוכנים אפילו לקבל את המחויבות לכשרות...! האם אתם רוצים שאף דתי לא יוכל לשרת בצבא?!.. רק זכרו שכיום חלק גדול מהמפקדים ןהחיילים ביחידות הכי קרביות הם מהמגזר הדתי ומההתנחלויות!
. כמה...
חחחח | 14-02-2022 17:38
. כמה טפשות בתגובה אחת. ככ רחוק מהמציאות ככ רחוק בכלל. דורשים שדתיים ישרתו לפי האמונות והפחדים שלכם. לא מעניין אותנו ובטח לא מחייב. הדת החילונית הרבה יותר נוקשה מהיהדות. אשרינו שזכינו....
אתה טועה ומטעה. הם יכולים. הם לא רוצים
לנאק | 09-02-2022 23:05
חרדים ודתיים יכולים לשרת בכל מקום. הם רק מאמינים שהם לא יכולים. זה בראש שלהם. הם לא נכים חלילה. אין להם שום מוגבלות. יש להם מגבלות שהרבנים שמו עליהם, והם התרגלו לציית לרבנים. אין שום דבר אמיתי ומוחשי שמונע מבחור חרדי לשהות ליד נשים או לשבת ליד אדם שאוכל מזון אחר ממנו. זה רק בראש שלכם. והאמונות והפחדים והרצונות שלכם לא מעניינים אותנו ולא מחייבים אותנו. נמאס הקשקוש הזה של הם לא יכולים. אדם עיוור לא יכול לראות. אדם דתי יכול לעשות הכל. הוא בוחר שלא לעשות. ועל הבחירה שלו אני לא חייב לשלם
8
הרבי
נועם | 18-02-2022 9:08
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
9
מה יהיה שהטבעונים...
שאלה | 15-01-2023 18:32
מה יהיה שהטבעונים ידרשו לאסור הכנסת בשר וביצים?