אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו אזובי הקיר.

למה לרבני ישובים וערים, ראשי ישיבות ומדרשות, מחנכים ורמי"ם מותר לעשות שיימינג, ולתלמידיהם אסור?

אם הרבנים תוקפים ומחרימים זה את זה, מה יגידו בני הנוער?

אם רבנים מחרימים זה את זה על דברים החשובים בעיניהם, דברים שמבחינתם עומדים ברומו של עולם, אזי כשילדים מתקוטטים ביניהם על דברים אחרים, שאולי לנו כמבוגרים נראים פעוטים, אך בעולמם שלהם זהו מרכז החיים, גם מותר להחרים ולהשמיץ?

האם הרבנים חותמי הפשקווילים השונים יכולים להגיד בלב נקי לאותה נערה המותקפת באינסטגרם יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה וְעֵינֵינוּ לֹא רָאוּ???

מורי ורבותי: "אבטליון האומר: חכמים, הזהרו בדבריכם, שמא תחובו חובת גלות, ותיגלו למקום מים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל".

כבוד הרבנים, חשבתם על אותו נער הכועס על חברו, מבחינתו בשיא הצדק, ומתוך כך משמיץ אותו, מחרים אותו, יורד לחייו, מכפיש אותו, מפרסם עליו שיימינג ברשתות החברתיות, וכששואלים אותו "למה?" הוא עונה "גם ראש הישיבה נוהג כך…"

תאמרו – מדובר פה על דברים ברומו של עולם, על נשמת היהדות!!

קטונתי לדעת האם זה נכון או לא, ואיני מכניס ראשי בין הרים גדולים, לדעת מי צודק מבחינה הלכתית ומנהיגותית.

אך אני בהחלט נכנס לדיון איך מנהלים דיון, איך משפיעים על הזולת, איך מתמודדים עם מי שהרסני מבחינתך, איך מנהלים וויכוח נוקב עם חברים!

באיזו זכות נעמוד בעוד כחודשיים, בימי ספירת העומר, ונדבר עם תלמידינו ותלמידותינו על שנאת חינם, ועל תלמידי רבי עקיבא???

איך נספר בכאב על קבוצת החרדים ורבניהם שלפני מאה שנים השמיצו והחרימו את הרב קוק, כשרבותינו נוקטים בדיוק באותה טקטיקה. הלוא גם בעיני אותם חרדים היה מדובר על נשמת היהדות, ובמקרים כאלו מותר להחרים ולתקוף לדעתכם, לא?

זאת ועוד, ככל שיעלו הלהבות בדיון, ככל שיוצג כיותר קריטי ואקוטי, ככל שתיכנסו יותר עמוק לפינת ההקצנה וההחרמה – כך ייקרו כמה דברים:

– בבוא היום, כשיחליטו שהגיע הזמן לדבר באמת, וינסו למצוא את דרכי השלום סופסוף – יהיה יותר קשה לרדת מיער העצים הקוצניים שמטפסים עליהם היום…

– יותר ויותר אנשים ילמדו מחוסר תרבות הדיון והשיח שמתנהל, ואחרית הדברים – מי ישורנו, ונמצא שם שמים מתחלל.

– אחדות ישראל, אהבת ישראל ושאר ערכי היסוד עליהם חונכנו וגדלנו – יהפכו לסיסמאות ריקות מתוכן.

מורי ורבותי, הדברים קשים ובוטים אך מדובר בעסקי נפשות ממש, באותם נערים ונערות המותקפים חברתית בצורה נוראית, בחסותכם, השיימינג העלול להסתיים חלילה במקום שאף אחד לא רוצה להגיע אליו.

 

הרב יששכר היימן, מלמד מחשבת ישראל במסגרות שונות, ומחבר ספרים בתורת הרב קוק