הרב אפרתי: אסור לקנות דוריטוס, גם בלי התועבה
בעקבות פרסומת להט"בית של דוריטוס קובע הרב ברוך אפרתי: "יש להימנע מלתמוך בגאוות מעשה ארץ מצרים אשר הוזהרנו עליו. אסור להכיר במי שחיים כך כמשפחה ועושים מכך ראווה כנגד הצניעות והענווה והמשפחה היהודית כהדרכת התורה הקדושה.
לכבוד הרב שבוע טוב. בעקבות הפרסומת הבוטה של דוריטוס, שתומכים בהתגאות "משפחות" של גבר עם גבר, ואשה עם אשה, כדבר ממוסד ולגטימי, רציתי לשאול האם יש חובה הלכתית להימנע למקנות מוצרים שלהם עד שיפסיקו?
תשובה
ודאי יש להימנע מלתמוך בגאוות מעשה ארץ מצרים אשר הוזהרנו עליו, נשים המסוללות זו בזו, (כמבואר בשו"ע אבן העזר סימן כ.) קל וחומר שאסור לתמוך בגאווה באיסור משכב זכר שהובילה רומא העתיקה בגזרותיה, שהוא איסור תורה, ואסור להכיר במי שחיים כך כמשפחה ועושים מכך ראווה כנגד הצניעות והענווה והמשפחה היהודית כהדרכת התורה הקדושה.
יציאת מצרים היא יסוד האומה, ומהותה של יציאת מצרים נעוצה ביחס לקדושת המשפחה בישראל.
מצרים נקראת בתורה 'ערוות הארץ', והתרבות בה היתה רצופה בגלוי עריות מופגן וציבורי. לכן אברהם חשש שיקחו את שרה אשתו ויהרגו אותו, וזו הסיבה שפרעה עצמו לקח אותה כמלך במהלך מופגן.
לעומת טומאות מצרים, גאלנו ד' ועשנו לעם סגולה, להוביל קדושת הברית באנושות, ודבק באשתו והיו לבשר אחד. להרבות ענווה, צניעות ויראת השם טהורה בתומתה, בעולמנו.
ירדנו מצרימה כמשפחה 'את יעקב איש וביתו באו', ויצאנו כמשפחה 'למשפחותם לבית אבותם'. על כך מסרנו נפשנו, על כך נגאלנו, בדמייך חיי. ועל כך ניגפנו בחטא השיטים, 'אלהיהם של אלו שונא זימה הוא'.
גם בימינו עולה קליפת מצרים בטומאתה בהובלת תרבות אירופה, לפגוע במשפחה היהודית האלהית, ולהכנס תחת כנפי התרבות העתיקה-חדשה של מצרים-רומא-ברלין. על כן, אין לרכוש את המוצר הזה, אל תשת ידך עם רשע.
גם בלי התועבה יש להימנע
נוסף לכך יש לציין, שגם בלי התועבה שמנסים לפגום במשפחה היהודית, כל בן ובת תורה צריכים להימנע מלאכול מאכלים לא בריאים מעין אלו, המלאים שומן וסוכר, ופוגעים בבריאות.
וכדברי רבינו הרמב"ם בהלכות דעות פרק ג: "צריך האדם שיכוון כל מעשיו כולם, כדי לידע את השם ברוך הוא בלבד; ויהיה שבתו וקומו ודיבורו, הכול לעומת זה הדבר.
כיצד?
כשיישא וייתן או יעשה מלאכה ליטול שכר, לא יהיה בליבו קיבוץ ממון בלבד, אלא יעשה דברים האלו כדי שימצא דברים שהגוף צריך להן, מאכילה ושתייה…
לא יאכל כל שהחיך מתאווה, כמו הכלב והחמור, אלא יאכל דברים המועילים לו, אם מרים אם מתוקים. ולא יאכל דברים הרעים לגוף, אף על פי שהן מתוקין לחיך….
נמצא המהלך בדרך זו כל ימיו כולן, עובד את ד' תמיד"
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו