בימים שאחרי התפרצות הפרשייה האומללה של חיים ולדר לחיינו, נוצרה טלטלה לא מועטה בעיקר בקרב הציבור הדתי שולדר כלל לא בא ממנו.
תהיתי רבות לפשר המלל הרב שפרץ וכמעט וגרם לשסע בקרב חלקים בקרב הציבור. עד היום יש מידידיי שזועמים עליי ללא ששמעו ממני אף מילה בעניין כי אולי אני חושב לא כמותם אלא כמו…
לצערי, עיקר העיסוק בפרשייה דנן שוב מוחמץ כמו עיסוק בסיפורים דומים מהעבר. רוחה של התקשרות הכללית שולטת בקרבנו בשיח, בתוכנו, בצורתו ובעיקר בטפל והצהוב שבו, ורבים מאיתנו נגררים לשם.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
האם זה באמת חשוב את מי הטריד, כמה הטריד והנבירה בתוככי הרפש של המעשים?
האתגר שפרשייה קשה זאת מעמיד בפנינו הוא, איך אישים רבי פעלים שהטיבו עם הפרט והחברה נופלים לשוחות אלו, ועיקר העיקרים איך נמנע את הפוגענים הבאים, ובשפה בית מדרשית – איך בונים זהות דתית נקייה וטהורה בתוככי המורכבות של חיים רוויי יצרים ואתגרים?
כמובן, בשורות אלו אין ביכולתי לפרוש משנה סדורה בעניין, אך כקריאת כיוון אכתוב בקצרה.
יצר הרע הוא מלך זקן וכסיל שלא נולד אתמול עם האינטרנט. לפתח חטאת רובץ. הוא שם מאז ומתמיד, אך בכל תקופה היסטורית הוא עוטה לבוש אחר המתעתע בנו ומוליך אותנו שולל והכרח להבין את כללי המשחק החמקמקים שלו.
לפני כ-113 שנה הוזמן אבי הפסיכואנליזה ז.פרויד לאמריקה לחגיגות 20 שנה להקמת אוניברסיטת clark ושם נשא 5 הרצאות על משנתו הפסיכולוגית הנרקמת.
כשהספינה התקרבה לחופי אמריקה, אמר פרויד לתלמידו ק.ג.יונג שהצטרף למסעו: "הם לא מבינים את זה, אבל אנחנו מביאים להם את המגפה". ובעצם פרויד התכוון שמשנתו הולכת לשנות את ולהשתלט על התפיסה האנושית ביחס למיניות (כמה שצדק..), בהגדירו את יצר המין ככוח מרכזי ואבסולוטי כמעט המניע את האורגניזם האנושי והתנגדות אליו תייצר הפרעות נפשיות.
לתפיסה זאת השלכות רבות שחלחלו לאיטן לאורך השנים לכל שדרות החברה. תפיסת האדם כיצור מיני המונע מדחפים ארוטיים דחקה לקרן זוית את החלקים הנאצלים שבאישיות האדם ובכלל זאת את יכולת הבחירה שלו.
גישה זאת יוצרת טולרנטיות לחולשותינו וקבלתן המוחלטת כטבע ראשון של האדם. מכאן הדרך קצרה לויתור ולייתור שאיפות של טהרה וקדושה, וליישור קו עם חולשות אנושיות ומכח זה הבניית תפיסה שלמה הנותנת לגיטימציה לשחרור מיני בחסות ההלכה וד"ל.
גישות אלו לא פסחו על הציבור הדתי, ואף לא לדאבון הלב על חלק מהשיח בבתי המדרש מסויימים. ראו איך השיח המיני הפך להיות לגיטימי על צורותיו השונות בפרהסיה הציבורית, ושפה צנועה ונקייה הפכה לארכאית ומיושנת.
אין כוונתי להימנעות מעיסוק בסוגיות של צניעות. ברור שחובתינו ללמד זאת, אך חלף יחס שמבקש לרומם ולטהר את חיינו מהסתערות החושים, נשאבנו למגרשו של הליבידו הפרויידני ואחר כבוד עטרנו את ראשו בכיפה ושביס וממילא הכל כמעט מותר, בהיות והתכנים נותרו כשהיו.
את המושגים טהרה, איפוק ועידון החליפו שלל ביטויים הישר מבית היוצר של הוליווד. אם אנו רוצים להוציא יקר מזולל, הרי שהלימוד הגדול שמתחייב ממשברים אלו, ראוי שהדגש המרכזי בעיקרו ייושם על כנות פנימית ומוסרית ביחס לחולשות האדם ובפרט אלו שהשתרשו משחר טל הילדות.
בירור מעמיק בסוגיית התשובה והתיקון, מה בין התמודדות יצרית נורמלית לבין פרוורסיה שמחייבת טיפול מקצועי, ועוד פרק בכוח הבחירה והרצון של האדם בהיות וסיטואציות מעין אלו עשויות לערער את אמון האדם בעצמו ובטוב שבו.
מן הראוי לראות בפרשיות כאובות אלו כמיקרוקוסמוס שמצוי בפוטנציאל האנושי של כולנו, והרשות נתונה לעדנו ולטהרו או חלילה להיות מסור לכבליו.
ונסיים בדברי רבנו הגדול הרמב"ם: "רְשׁוּת כָּל אָדָם נְתוּנָה לוֹ: אִם רָצָה לְהַטּוֹת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ טוֹבָה וְלִהְיוֹת צַדִּיק – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ; וְאִם רָצָה לְהַטּוֹת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ רָעָה וְלִהְיוֹת רָשָׁע – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ. וְעִקָּר זֶה – עִקָּר גָּדוֹל הוּא, וְהוּא עַמּוּד הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה".
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
8 דיונים
יונתן
אליבא דרב שמעון בן שעיה, ההחמצה הגדולה מפרשת חיים ולדר היא שלא למדנו לכפור בגישות מודרניות למיניות שפותחו במאה ה-20 והמאה ה-21 על ידי פרויד ויורשיו. ואני תמהה: מי בפרשה...
אליבא דרב שמעון בן שעיה, ההחמצה הגדולה מפרשת חיים ולדר היא שלא למדנו לכפור בגישות מודרניות למיניות שפותחו במאה ה-20 והמאה ה-21 על ידי פרויד ויורשיו. ואני תמהה: מי בפרשה הזו מקדיש ימים כלילות עבור בריאות הנפש של נפגעי פגיעות מיניות? ומי, באופן עקבי, מגן על התוקפים (ראו הרב צבי טאו ועמיתיו)? האם ההחמצה שלנו שלא למדנו מספיק לדכא את היצר המיני של האנשות? או אולי להיפך - שמרוב דיבורים על "צניעות", "טהרה", ודיכוי מינית בריאה, הגענו עד לשפל המדרגה בו תוקפים מסתובבים בינינו בגיבוי רבני מלא. אני ממליץ לרב בן שעיה לקחת פסיעה לאחורה, ולהביט במראה עם קצת מהדבר שהוא כותב עליו: צניעות. אולי יש מהאמת בקרב האנשים שאתה כל משמיץ. ואם אתה טועה, אולי זה טוב להכיר בכך ולתקן את דרכיך. זו צניעות אמיתית. אני זורק את הכפפה. בא נראה אם יש לך את האומץ (והצניות!) להרים אותה...
המשך 11:13 28.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
TCH
1. למה תמיד להשמיץ? "גישות אלו לא פסחו על הציבור הדתי, ואף לא לדאבון הלב על חלק מהשיח בבתי המדרש מסויימים. " 2. כרגיל, כולם מפספסים ורק אנחנו רואים את...
1. למה תמיד להשמיץ? "גישות אלו לא פסחו על הציבור הדתי, ואף לא לדאבון הלב על חלק מהשיח בבתי המדרש מסויימים. " 2. כרגיל, כולם מפספסים ורק אנחנו רואים את האמת... "ההחמצה הגדולה מפרשת חיים ולדר" 3. אוסף של גיבובי שטויות שבינם לבין העניין אין ולא כלום. מה הקשר לפרויד ולתורתו ולולדר? אף אחד לא טוען שמה שולדר עשה נסלח או מתקבל על הדעת, אפילו לא בישיבת אלון שבות!!! 4. איפה גינוי לדברי רבו ?
המשך 13:01 27.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נטי
התנשאות הר המורניקית לשמה. לא הבנתי שום דבר מאיך שהנאום הזה על פרויד ומה שבא אחריו, קשור בדיוק לפרשת ולדר? אם הרב היה אבא לנפגעת, האם גם היה מגיב כך? האם היא בכלל היתה מסוגלת לפנות אליו אחרי שהיא מכירה את דעותיו?
21:48 29.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נח
אחרי שאיבדתי תקווה מהציבור הסרוג. קראתי את המאמר המאיר הזה ואורו עיני. יישר כח כבוד הרב.
22:19 26.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נמאס מאנסים
בתגובה ל: נח
מה קרה? בתורה שלך נותנים לגיטימציה לאנסים? חתיכת מתנשא גאוותן התורה שלך בטח היא כמו של בית שני
11:50 27.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המוהל מפראג
מי ליבו טהור ונקי? כפי שהתלמוד כותב וגם את העולם נתן בלבם זו אשה. חזל כתבו כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו, אין אפוטרופוס לעריות ואפילו חסיד שבחסידים, אבריה דרבי...
מי ליבו טהור ונקי? כפי שהתלמוד כותב וגם את העולם נתן בלבם זו אשה. חזל כתבו כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו, אין אפוטרופוס לעריות ואפילו חסיד שבחסידים, אבריה דרבי יוחנן כשלשה סאין. חכמינו דברו הרבה מאוד על מין ומיניות וזו התשוקה הטבעית של כל גבר ואשה וסטיה רק מחזקת את התשוקה ככתוב בתלמוד מיום שנחרב בית המקדש ניטל טעם ביאה וניתן לעוברי עבירה שנאמר מים גנובים ימתקו ולחם סתרים ינעם. חייבים להכיר ביצר בקול גדול, לא להתעלם ולא להכחיש ולא לשגע צעירים באיסור שזל המביא צעירים רבים לדיכאון ועצבנות באשר הוא נגד הטבע. אבל חייבים ללמד להתמודד חייבים ללמד גבולות חייבים ללמד מתי לפנות ליעוץ ומתי למשטרה. והעיקר העיקר לחנך לשני דברים, לומר לא ושלא זה לא.
המשך 19:01 26.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בת ציון
מדוע הציבור לא יוצא כנגד התופעה של משפטי שדה? הרי כולם יודעים שהרב שמואל אליהו הקים את ב"ד שלו לאחר שכבר יצא נגד חיים ולדר בתשקורת ואז קרא לחיים ולדר לבוא...
מדוע הציבור לא יוצא כנגד התופעה של משפטי שדה? הרי כולם יודעים שהרב שמואל אליהו הקים את ב"ד שלו לאחר שכבר יצא נגד חיים ולדר בתשקורת ואז קרא לחיים ולדר לבוא לבקש סליחה מהנפגעות (לשיטתו)איפה משפט הצדק? ממתי מי שהכריע כנגד נאשם יכול להיות ראש ב"ד בעניינו הרי הוא כבר נגוע בדבר? עיינו במכתב של הדיין בן שמעון (שמעלימים אותו מהציבור)ותראו כמה חיים ולדר התחנן לדין צדק שיוכל להגן על חפותו. איך הפכנו לחברה שאוכלת את חבריה? סיכוי נמוך ביותר שתגובתי תופיע, כמו שאר התגובות שהורדו.
המשך 16:03 26.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נמאס מאנסים
בתגובה ל: בת ציון
שטויות במיץ כמה בורות הפרשה הזאת מתעסקים כבר עשרים שנה אני מצאתי עוד כתבה מ2017 ואני מכיר את מי שפרסמה אותה ובסוגריים זאת התורה שלך? אונס כבר לא מזעזע? רק להט"ב?
11:52 27.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כריסטופר זקלין
האם ולדר היה מרגל? האם ולדר היה שתול שך כוחות הבטחון? האם ולדר היה מתחזה לחרדי? כיצד הרגישו הסורים כשגילו שאלי כהן היה בעצם מרגל? כיצד הרגישו הישראלים כשגילו שזלמן קלמנוביץ היה בעצם מרגל? כיצד...
האם ולדר היה מרגל? האם ולדר היה שתול שך כוחות הבטחון? האם ולדר היה מתחזה לחרדי? כיצד הרגישו הסורים כשגילו שאלי כהן היה בעצם מרגל? כיצד הרגישו הישראלים כשגילו שזלמן קלמנוביץ היה בעצם מרגל? כיצד הרגישו המצרים כשגילו ש....בעצם היה מרגל? שבר..... האמנם ולדר היה באמת חרדי, או שמא מתחזה? האם וכיצד מרגישים החרדים לה' ? האמנם אפשר להתחזות ולהיטמע בקרב החרדים לה' ? האם שחקן התאטרון דב גליקמן באמת חרדי? או מתחזה רק לשעתיים? או מתחזה לשנה או לכל החיים?
המשך 14:29 26.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
הכי קל להיות כותב על המקלדת ולהביא כל מיני פסוקים מהתורה,יש גם ובערת הרע מקרבך,דרכי דרכי נועם היה,החכמה זה לטפל בזה,כמו שעשה הרב אליהו,הרב ירחי,והרב נקאר,המגזר החרדי ידע על מעשיו...
הכי קל להיות כותב על המקלדת ולהביא כל מיני פסוקים מהתורה,יש גם ובערת הרע מקרבך,דרכי דרכי נועם היה,החכמה זה לטפל בזה,כמו שעשה הרב אליהו,הרב ירחי,והרב נקאר,המגזר החרדי ידע על מעשיו רח"ל וטמן את ראשו בחול וטאטא את מעשיו,
המשך 12:25 26.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנונימי
בשביל זה יש את חוקי התורה ויש כללים מה מותר ומה אסור, התורה הבינה יותר מהכל את נפש האדם על כל נפתוליה הרי כתוב "וחי בהם" ואם השם צווה כנראה...
בשביל זה יש את חוקי התורה ויש כללים מה מותר ומה אסור, התורה הבינה יותר מהכל את נפש האדם על כל נפתוליה הרי כתוב "וחי בהם" ואם השם צווה כנראה שאפשר לעמוד בזה! ואיך? בשביל זה יש הלכות צניעות והלכות ייחוד כדי להימנע ממצבים כאלה, הגיע הזמן שתבינו שאין כמו תורת ישראל ועד כמה שהיא מכירה ויודעת את נפש האדם, זו הדרך היחידה!!!
המשך 10:07 26.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עומר גיז
למגיב חיים, אני מבין מה אתה אומר, אבל לעניות דעתי, הכותב לא התכוון להשתקה וטיוח ח"ו. הוא פשוט התכוון לזה שכשאנחנו עוסקים בתחום של דברים שבצניעות, צריך לעשות את זה...
למגיב חיים, אני מבין מה אתה אומר, אבל לעניות דעתי, הכותב לא התכוון להשתקה וטיוח ח"ו. הוא פשוט התכוון לזה שכשאנחנו עוסקים בתחום של דברים שבצניעות, צריך לעשות את זה בצורה מעודנת. מה שנקרא "מילים מכובסות", ולא להשתמש במונחים בוטים, ואווירה משוחררת בתחום
המשך 20:10 25.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נמאס מאנסים
בתגובה ל: עומר גיז
והעיקר על להטב הוא ידבר חופשי
11:53 27.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
אולי הרב עצמו החמיץ את הנקודה. הגישה הזאת הביאה עלינו את השתיקה וההסתרה תחתיה פועלים על הפוגעים. יש הכרח באור השמש שיחטא גם במחיר עיסוק "פתוח מדי" בנושא. תחת מעטה...
אולי הרב עצמו החמיץ את הנקודה. הגישה הזאת הביאה עלינו את השתיקה וההסתרה תחתיה פועלים על הפוגעים. יש הכרח באור השמש שיחטא גם במחיר עיסוק "פתוח מדי" בנושא. תחת מעטה הקדושה מסתתר הרבה אופל ואין בה מזור לנפגעים.
המשך 16:30 25.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
מסכים לכל מילה בשם הצדיקות היתרה קורים מקרים איומים
12:35 26.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר