סגולה ללידה

ש: העובר במצב עכוז, ואמרו לנו שיש סגולה לשתות מהסטף. אכן?

ת: כך אמרו כמה רבנים, אבל אין לזה מקור. אלא לעשות כהדרכת הרופאים.

פריעה – חידוש מאוחר

ש: פרופסור אחד טוען שפריעה היא חידוש מאוחר מזמן החשמונאים כדי למנוע משיכה בערלה?

ת: היא הלכה למעשה מסיני. יבמות עא ב. גם אברהם אבינו נצטוה. יבמות ח א. וגם היום בעזרת ניתוח יש אנשים שמשחזרים ערלה אחרי פריעה.

עיבור נשמה

ש: יש מושג כזה של עיבור נשמה שנשמת צדיק שעלה למרומים נכנסת לצדיק עתה?

ת: זה קורה לפעמים, באופן נדיר מאוד, אך זהו עניין רזי. ועיין אורות התשובה פרק ב על תשובה פתאומית.

שינה על בגדים

ש: יש עניין לא לישון על בגדיו?

ת: כן. תחת ראשו. הוריות יג ב.

שירת הים

ש: כותב המשנה ברורה: "ויאמר שירת הים בשמחה וידמה בדעתו כאילו באותו היום עבר בים, והאומר בשמחה מוחלין לו עונותיו". שו"ע או"ח נא ס"ק יז. אז למה לא נוהגים כן?

ת: הכוונה שיתרומם לאותה מדרגה עליונה של בני ישראל אז במסירות נפש עילאית.

ירושה לאשה

ש: האם מותר להשאיר ירושה לאשה?

ת: בתור ירושה לא, בתור מתנה כן.

שרות לאומי

ש: האם רבנו הרב צבי יהודה התנגד לשרות לאומי?

ת: לא. אמר שזה תפקיד הנשים לעת מלחמת מצוה.

מלצרות

ש: האם מותר למלצר באירוע לא דתי?

ת: כן, אם האוכל כשר.

בצל בהריון

ש: שמעתי שאין לאכול בצל בשעת הריון. האמנם?

ת: אין לזה מקור.

הורדת כיפה

ש: אם יש רוח חזקה וחשש שהכיפה תיפול לשלולית ותתלכלך, אפשר להוריד?

ת: להחזיק על הראש בעזרת היד.

כבוד אשתו

ש: למה אין בתורה מצוה מפורשת לכבד אשתו כמו שיש כבוד הורים?

ת: כי הוא ואשתו הם אדם אחד.

איסור נגיעה

ש: האם אני עוברת איסור נגיעה אם זה לא בכוונה כגון באוטובוס דחוק?

ת: לא. זה לא במתכוון. שו"ת אגרות משה או"ח א שכו.

בלי עין הרע

ש: האם כששואלים אותי כמה ילדים יש לנו, עליי להוסיף אחרי המספר את הביטוי: בלי עין הרע?

ת: אין צורך.

חתונה צנועה

ש: מה עדיף, חתונה ברוב עם עם ריקודים מעורבים או חתונה צנועה ברבנות?

ת: בודאי חתונה צנועה ברבנות. וד' יברך אתכם.

התחברות

ש: אני לא מתחבר ולא מתרגש מלימוד תורה או מצוות. מה לעשות?

ת: זו הזדמנות לעבוד לשמה. מרן הרב קוק במוסר אביך. כי גם העובד למען התרגשות רוחנית עליונה, זה נקרא לא לשמה. ספר התניא.

חובות

ש: אנשים רבים חייבים לי כסף ולא מחזירים. האם עליי לעשות חשבון נפש?

ת: תמיד לעשות חשבון נפש. אך כאן, בעיקר הם הצריכים לעשות חשבון נפש ולהחזיר את הכסף.

מרן הרב קוק ודגל המדינה

ש: האם מותר לעצב תמונה של מרן הרב קוק עם דגל ישראל?

ת: כן. מרן הרב קוק שייך למדינה.

הודאה על נס

ש: פרצו לבית-הכנסת שלנו, אך לא גנבו את ספרי התורה. כיצד להודות לד' – קידוש או סעודת הודאה?

ת: יום לימוד תורה.

שדים

ש: בגמרא מוזכרים שדים. האם זה שייך לימינו?

ת: כן. שדים הם הפרעות בדמיון. כוזרי. עין איה בכמה מקומות.

שינה על הצד

ש: האם חייבים לישון על הצד? ואם מאוד כואב לי על הצד?

ת: כן. אך אם כואב אפשר על הגב, עם כיסוי סדין.

פשקווילים

ש: מה המקור להתיר לשון הרע ועלבונות על פשקווילים?

ת: אין מקור יהודי. המקור הוא אולי מרומא PASQUINO או מהבטוי פתקי-אויל בהטייה ביידיש. אין גם היתר, ועליהם ואמר: ארור מכה רעהו בסתר, שזה על לשון הרע.

צילום בשבת

ש: חבר צילם אותי בשבת נגד רצוני. האם מותר לי להנות מהתמונה?

ת: לא. לא די כאן לחכות כדי שייעשה, כי זה היה דבר מזדמן ולא חוזר, שנשאר לתמיד, ודמה לעץ שניטע בשבת. שו"ע או"ח ס' שיח.

חנוכיה חד-פעמית

ש: האם אפשר לזרוק לפח חנוכיה חד-פעמית?

ת: לא. תשמישי מצוה. להניח באיזה מקום דרך כבוד או לגנוז.

גניבה מערבים

ש: האם מותר לגנוב מערבים? הרי זו מלחמת קיום?

ת: ודאי לא. גם גזל גם חילול השם. מלחמת קיום זה תפקידו של צה"ל.

נסיעה לפולין

ש: האם לנסוע לפולין מתוך הזדהות עם השואה? אמנם שמעתי שאסור אבל צריך יחס אנושי!

ת: אם אתה מזדהה, תן כספך לניצולי שואה הנמצאים בארץ שאין להם כסף למזון ותרופות, ולא לעצים ואבנים משוחזרים. קצת יחס אנושי!

ביטול קניית מוצר

ש: על פי חוק מותר לבטל קניית מוצר אחרי שהוזמן. האם גם על פי ההלכה?

ת: רק אם יש סיבה מוצדקת.

קול אשה

ש: אם לא יוצאים ידי חובת מקרא מגילה ברמקול, אז למה אסור לשמוע קול אשה ברמקול?

ת: כי זה איסור הנאה.

יצר הרע

ש: אני לא מצליח להתגבר על היצר הרע. מה לעשות?

ת: יש לנסח: אני לא רוצה להתגבר, כי אין דבר עומד בפני הרצון. על כל פנים, למד ספרי אמונה ומוסר, כגון מסילת ישרים ובעזרת ד' תנצח.

כיסוי ראש

ש: כיסוי ראש איש ואשה זה מן התורה או מדרבנן?

ת: איש – מדרבנן. אשה – מן התורה.

יתום

ש: עד איזה גיל ילד נחשב יתום?

ת: כל זמן שלא מסתדר לבד.

התאהבות

ש: אני חייל והתאהבתי בחיילת חילונית בצבא. מה לעשות?

ת: להעצים את האמונה בד' מעל הרגש.