אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

נטיעות, למה דווקא בט"ו בשבט?

רש"י מסביר שחודש שבט נקבע כראש השנה לאילנות, כי בחודש זה "עלה השרף באילנות". כלומר, למרות שעל פני השטח לא נראה כל שינוי, ישנו מהפך עצום שמתרחש ברובד הפנימי

נטיעות, למה דווקא בט"ו בשבט?
  (צילום: גרשון אלינסון/ פלאש90)

כשמסתכלים על פני הקרקע בט"ו בשבט עדיין לא רואים שינוי: אין פריחה, האדמה בוצית, העצים עדיין בשלכת, קשה מאד להאמין שמתוך העולם האפרורי הניצב מולנו יגיע האביב.

עוד באותו נושא

ט"ו בשבט הגיע – חג במטבח!

אף על פי כן, חז"ל מקשיבים למשהו פנימי שמתרקם מתחת לפני השטח. רש"י מסביר שחודש שבט נקבע כראש השנה לאילנות, כי בחודש זה "עלה השרף באילנות". כלומר, למרות שעל פני השטח לא נראה כל שינוי, ישנו מהפך עצום שמתרחש ברובד הפנימי. השרף, נוזל החיים של האילן, תוסס מתחת לפני השטח; תסיסה שמביאה בסופו של דבר לפריחה שתתגלה באביביות של חודש ניסן.

הרעיון הזה תקף גם לתהליכים אישיים וחברתיים. כשמסתכלים על המציאות הישראלית בטו' בשבט תשפ"ב לכאורה לא רואים פריחה. הגל החמישי של הקורונה בעיצומו; מצב בטחוני בעייתי; ממשלה כושלת; אסונות ושערוריות פנימיות וחיצוניות. יחד עם זה, מסתבר שבכל אחד מאיתנו ישנו "שרף", מלאך, נוזל חיים של אמונה שתוסס מבפנים, צריך רק קשב וסבלנות עד שיגיע הלבלוב בפועל.

עוד באותו נושא

סערת הנטיעות | עבאס: "עץ לא חשוב מבן אדם"


24

אנו נחווה בחודש הקרוב הדבקה המונית אולם לא קטלנית; התמודדות ביטחונית בכל החזיתות שגם בה ננצח; נזקים לא פשוטים ברמה המדינית שגם אותם נתקן; ניטע נטיעות בכל ארץ ישראל. ניקח בפרופורציה את השערוריות שהיו ויהיו (ויהיו השבוע…). נעשה את שלנו, וה' הטוב יעשה את שלו.

בסוף יגיע האביב.

הרע יעבור. הטוב יתגבר. בעזרת ה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
טו בשבט חג של "שבט מוסר"
משה אהרון | 16-01-2022 15:42
בסד. טו בשבט חג האילנות ====================. וכי למה קרוי חג זה : חג האילנות. ולא חג העצים. שהאילן הוא ביטוי לחוזק ועוצמה . אותו העץ המזוקק והמשוכלל והמכוייל לתיקונו של עולם ואדם עץ הדעת שהוא אך טוב. שהרע ניתק ממנו להתגלם אך בשמו של החודש : שבט מלשון שבט מוסר.. והחיזוק של האילן. הוא לקבל באהבה את שבט המוסר את קללת האדמה. לעובדה בזיעת אפיים ולהצמיח ממנה אך אילנות טובים המגלמים אך עץ הדעת טוב וללא הרע . משה אהרון
2
שמש בט"ו בשבט -התחלת הבשורה ?
משה אהרון | 17-01-2022 13:59
משה אהרון <[email protected]‏> 11:21 ‎(לפני 0 דקות)‎ אני בסד. שמש מרפא בכנפיה ================== שמש חמימה יצאה על ארצי להיטיב מעט לאנשיה ללטפם כמגבת ניחומים שלאחר המקווה המקפיא להזהיר בפניהם את אגלי הטל שעל העלים הנוצצים ככוכבים כתמרורים מבטיחים בשורה של אביב חדש לנשום סוף סוף אויר טר, רחוץ וצלול להתרווח מעט להריח ניחוח תפרחות מרנינות של עולם חדש ברי ומבריא. שזו ארצי ,שהיא תמיד. צבי לכל הארצות ראשונה לכל בשורה מופת לכל מרפא. גאולה לעולם. משה אהרון
3
בהמשך לתגובה - 1. טוב בשבט חג העמל
משה אהרון | 17-01-2022 14:48
להפוך את טו בשבט לטוב בשבט ---------------------------------------------- צריך להפוך את טו בשבט לחג העמלים עם ארץ ישראל : לחונן עפרה ואבניה. להוציא ממנה בזיעת אפיים,לחם מן הארץ - שרק כך גם גאולה מהשמיים . ולנשים חלק נכבד ביותר במגמה גאולית זו . שיש בה כאמור בתגובה - 1 משום תיקון של אכילת פרי עץ הדעת : משה אהרון
4
בואו נתקדם עוד צעד, בתהליך הגאולה : נפוך את
משה אהרון | 17-01-2022 16:51
בואו נתקדם עוד צעד, בתהליך הגאולה : נפוך את שני הטו : בשבט ובאב -ל טוב ========================================================== יש לנו שני חגים המייחלים לגיבושם הגאולי המלא . אותם ששמם מתחיל במין קוד מרמז : טו. : טו בשבט וטו באב. שני חגים אלו כאילו נתקעו בדרך לטוב . כאילו מזמינים את גאולתם להיות כל אחד מהם מושלם לכלל : טוב. טו באב צריך להיות טוב בשבט . טוב בשבט המוסר הגלום בו להתקן סוף סוף את קללת עץ הדעת . להפוך את החג לחג העמל והאינטרקציה עם ארץ ישראל בלחונן עפרה ואבניה בעמל של פרנסה ובבניין של גאולה. וכן באותו האופן להפוך את טו באב לחג הכלולות . להיותו עושה טוב לאבא שבמרומים . שיהפוך גם חג האהבה לא רק בין איש לאישה. אלא גם בין כנסת ישראל לאלוהיה. משה אהרון
5
כך נראית הגאולה...
משה אהרון | 19-01-2022 9:53
בסד. כך נראית גאולה ----------------------. החול הזך היוצא ממקווה המים בונה או אט את ארצי בתים בתים ובהד של סיני הרי הטרשים שלאורכה מוחאים כף לעודד הר אחד צנוע של בית הר הקרוב לשמיים. ובין לבין האדמה החומה מגדלת יער של עצים ובהחבא גם פרה אדומה שכך היא גאולה. משה אהרון