מפת הסכסוכים והאינטרסים של הליכוד | עושים סדר - סרוגים

מפת הסכסוכים והאינטרסים של הליכוד | עושים סדר

הגישה כלפי הממשלה, חוק ברקת, קריאות התיגר נגד נתניהו, נוכחות השרים לשעבר ועוד: חצי שנה לאחר המעבר לאופוזיציה, הרוחות בליכוד סוערות והמאבקים בין הח"כים רק מצטברים

author-image
מפת הסכסוכים והאינטרסים של הליכוד | עושים סדר
  צילומים: גילי יערי, אוליבר פיטוסי/פלאש 90

חצי שנה אחרי המעבר לספסלי האופוזיציה, הרוחות במפלגת הליכוד סוערות ללא הפסקה. 12 שנים בשלטון, הרגילו את אנשי הליכוד לשבת בשולחן מקבלי ההחלטות ועם תפקידי מפתח, והם עדיין נאלצים להתרגל למצב הפוליטי החדש.

למרות שמנהיגותו של יו"ר הליכוד וראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, נשארה יציב, מתחת לפני השטח, הקרבות הפנימיים בתוך הליכוד מחלקים את חברי הכנסת למחנות, שמערערים את היציבות מפלגתית.

קריאת תיגר על מנהיגותו של נתניהו

בחודש אוקטובר הודיע ח"כ יולי אדלשטיין כי הוא יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד ואף טען שרק החלפתו, תביא להפלת הממשלה ותחזיר את המחנה הלאומי לשלטון.

מדובר בקריאה הפומבית הראשונה נגד נתניהו, מאז שגדעון סער התמודד מולו והפסיד, מה שהביא לזעזוע בתוך שורות הליכוד. אדלשטיין הוא אמנם הראשון שאומר זאת בקול רם, אך אליו מצטרפים ח"כים אחרים כמו ניר ברקת, ישראל כ"ץ ואפילו מירי רגב, שכבר דיברו על העידן שאחרי נתניהו, והשיח על אלטרנטיבה בתוך הליכוד כבר נוכח.

צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בשבועות האחרונים מתפרסמים סקרים הבוחנים את מצב המנדטים, אם בראשות הליכוד ייבחר אישיות אחרת. אמנם בכל הסקרים המועמדים מביאים פחות מנדטים מנתניהו, אך מכיוון שהם לא נפסלים ע"י בנט, סער וליברמן, הם לכאורה מאפשרים הקמת ממשלת ימין – אפילו בכנסת הנוכחית.

עוד באותו נושא

סקר מנדטים: כך יראה הליכוד ביום שאחרי נתניהו


234

למרות שכולם נשבעים לעמוד מאחורי נתניהו כל עוד הוא יהיה ראש התנועה, עצם השיח ההולך וגובר על האפשרויות "האחרות", מציף את השאלה – שעד כה היה מתחת לפני השטח.

הגישה הממלכתית מול הגישה התוקפנית

אחד ההבדלים הבולטים בתוך סיעת הליכוד, הוא דרך ההתבטאות של חברי הכנסת נגד הממשלה.

מצב אחד יש קבוצה יחסית קטנה אך רועשת שתוקפת בחריפות ובמילים קשות את ראש הממשלה בנט ושאר חברי הקואליציה שלו, אך מצד שני הרוב שמעדיף אמנם להעביר ביקורת אך בצורה מכובדת יותר.

חברי הקבוצה הראשונה כוללת ח"כים כמו גלית דיסטל-אטבריאן, שלמה קרעי ומאי גולן אך הפרובוקטיבי ביותר הוא ללא ספק דודי אמסלם, שהפך להיות הקול הכי מזוהה עם המתקפות שלוחות הרסן שלו בתקשורת ובמליאה.

דווקא ממולו אפשר להציב את ח"כ מיקי זוהר, שלמרות שבעבר היה נחשב יותר תקיף, סובר שיש לשנות גישה לתפיסה "ממלכתית" יותר, דווקא על מנת להחזיר קולות ימין מתון חזרה לליכוד.

עוד באותו נושא

צפו | פעילי ליכוד תקפו את בגין: "בוגד"


18

הסוגיה ממשיכה להעסיק את חברי הליכוד אבל הפעם נראה שהרוב נשאר דומם, והמיעוט הקולני מכתיב את הטון המתלהם.

בעד או נגד "הליכודניקים החדשים"

אחד המאבקים החריפים המתרחשים כעת בתוך מוסדות הליכוד, הוא ביחס לקבוצת המתפקדים של "הליכודניקים החדשים", והאם הם נטע זר בתוך המפלגה.

כזכור מדובר בקבוצה המונה כמה אלפי מתפקדים, שמציגים כלפי חוץ אג'נדה ליברלית בפן הכלכלי אך בעיקר בפן של זהותה הדמוקרטית של המדינה (שוויון זכויות, שלטון החוק, חופש ביטוי ועוד). עם זאת, כבר שנים ארוכות שיש ביקורת על הקבוצה הזו, שמואשמת בניסיון להשפיע על הרכב רשימת הליכוד ולהפוך אותה ליותר "שמאלנית, חילונית ותל-אביבית".

הטענה היא שאותם אנשים מתפקדים לתנועה, מנסים לשנות אותה מבפנים, אך למעשה לא באמת מצביעים לה בבחירות ולא מזדהים עם ערכי הליכוד.

בתקופה האחרונה יצא נתניהו במלחמת חורמה נגדם, ועד כה בית הדין של התנועה נמנע מפסילה כוללת של מתפקדי "הליכודניקים החדשים", אך כן החליט שהם ייבחנו בצורה פרטנית.

כ"ץ ונתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

נתניהו גם מיקד את הביקורת שלו נגד ישראל כ"ץ, יו"ר מזכירות הליכוד, וטען שהוא לא מתגייס למאבק נגדם, וזאת על מנתלשמור על הקולות שלהם.

אגב, למעט כ"ץ, יש עוד חברי ליכוד שמביעים התנגדות לפסילה הקבוצה, כמו צחי הנגבי, יובל שטייניץ, קרן ברק, ניר ברקת ועוד

המועמדים שנתמכו פומבית ע"י "הליכודניקים החדשים" בפריימריז האחרונים שנערכו

היחס לאותם מתפקדים מפצל את התנועה וקיים חשש שפסילת מתפקדים בצורה המונית, תפגע בתדמית של אחת המפלגות הדמוקרטית האחרונות בישראל.

"חוק ברקת"

בשבוע שעבר התרחשה סיטואציה לא שגרתית, כאשר הקואליציה סייעה להעביר חוק שמתערב בנעשה בתוך הליכוד, זאת בתמיכת חלק ניכר מחברי הכנסת של הליכוד.

כבר תקופה ארוכה שח"כ דודי אמסלם מקדם את הצעת החוק שמטרתה להגביל יכולת של נבחרי ציבור לממן את עצמם, המכונה "חוק ניר ברקת".

הסכסוך בין השניים, קיים שנים ארוכות, עוד מהימים שברקת היה ראש עיריית ירושלים ואמסלם היה בכיר בעירייה, אך עם העלאת החוק נגד ברקץ, היחסים בין השניים לקראת פיצוץ.

אמנם הקואליציה בסוף הפילה את ההצעה של אמסלם, ואישרה את ההצעה המקבילה של שרן השכל, אבל היעד נשאר דומה: חקיקה פרסונלית נגד מה שחלק בליכוד רואים כהשתלטות של ניר ברקת על המפלגה.

אמסלם וברקת (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)

סיעת הליכוד מעולם לא קיימה דיון על ההצעה, ואיפשרה חופש הצבעה, מה שבפועל פיצל את הליכוד: 13 ח"כים תמכו אקטיבית בחוק נגד ניר ברקת, השאר התנגדו או לא השתתפו, כולל נתניהו עצמו שבחר להיעדר מהמליאה בזמן ההצבעה.

במהלך נאומו, אמסלם יותר מרמז נגד ברקת ותקף אותו בחריפות: "שלטון לא קונים בכסף, כשרוצים להיבחר לכנסת מציעים את היכולות ואת האידאולוגיה ולא את חשבון הבנק. לקנות אפשר הכול, גם ארגוני פשיעה קונים בכסף – הרבה חיילים. מי שבאמת הגון וישר לא יכול להצביע נגד החוק ומי שמצביע נגדו הוא איש מושחת בבסיס".

אמנם החוק עבר רק בקריאה טרומית, וגם בתוך הקואליציה יש התנגדויות של חלק מהמפלגות, אבל החוק מותיר את הליכוד מפוצל סביב המהלכים של המועמד העתידי ניר ברקת.

עוד באותו נושא

ברקת מגיב לאישור החוק נגדו: "לא יעצור אותי"


9

השרים לשעבר שנעלמו

סיעת הליכוד מונה 29 חברי כנסת, שחלק גדול מתוכם היה עד לא מזמן בתפקידים בכירים כמו שרים וראשי ועדות, כאלו שהיו רגילים להסתובב עם פמליה מוכבדת ולהיות מוקפים יועצים ומקורבים.

המעבר הכפוי לאופוזיציה, חייב את הבכירים להסתגל לעבודה הפרלמנטרית "אפורה", עם לשכה מצומצמת, והרבה פחות כוח והשפעה, ונדמה שלא כולם התרגלו למעמד החדש.

ישיבת הליכוד (צילום: דוברות הליכוד)

בגלל "חרם הוועדות", כמעט ולא רואים חברי כנסת נוכחים בכנסת בשגרה, אלא רק בדיוני המליאה, וגם זה לאחר האיום לפרסם את מי שיחסיר הצבעה ללא אישור.

עוד באותו נושא

השיימינג התחיל: בליכוד זועמים על הח"כים שהבריזו


9

שבוע שעבר יו"ר הסיעה, ח"כ יריב לוין, פרסם רשימה פומבית של 6 ח"כים שנעדרו מהמליאה תוך שהוא עושה להם "שיימינג" וכך הוא ונתניהו מאיימים להמשיך.

נתניהו ולוין (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)

בינתיים, חלק מהח"כים שכן מגיעים לוועדות ומתייצבים בכנסת כועסים על זה שאותם שרים שלעבר מזלזלים בעבודה הפרלמנטרית ומעדיפים להתראיין או לפגוש פעילים בשטח, במקום להילחם בוועדות.

לפי נתוני אתר "זמן כנסת", חברי הליכוד שהו בממוצע בכנסת בחודש דצמבר 86 שעות, זאת לעומת 131 שעות לחברי יש עתיד או 146 שעות לחברי "הציונות הדתית".

אך שימו לב להבדל בין אופיר כץ (163 שעות) או קרן ברק (119 שעות) ומנגד את יואב גלנט (49 שעות) או ישראל כץ (69 שעות) – נתון שממחיש את הפער בין חברי הליכוד ואת התרעומת שקיימת על חלוקה לא שוויוניות של העבודה הפרלמנטרית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
32 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
הינה שוב הזבל...
רון | 02-01-2022 15:38
הינה שוב הזבל הנאלח בן של כלבה שופר של בן השרמוטה חארבנט אתה זבל רובין גוי צאצא של גרמנים ארים,אתה לא יהודי תוריד את החארה של היונים מעל הראש שלך טינופת אנטישמי ארור,
, אתה סתם...
רון שיוציא לך את הגרון,ותיתפצץ זבל חולני סרוג ארור, | 02-01-2022 19:15
, אתה סתם בן של כלבה מיוחמת שמיסתובבת לפרנסתה ממישרד למישרד ומוכרת את גופה המכוער,ויצאתה ממזר איבן שרמוטה,
זבל אני...
אני גם רון,ולא עושה חסב לאף כלב כאן, | 02-01-2022 18:50
זבל אני מאום אל פאחם,אני שם עליך, ועל הזבל בן השרמוטה בנצי צאצא של הנאצים הזבל הזה,ימח שמו ושם זיכרו,אני אוהב את נתניהו,והוא הכי טוב היה למוסלמים כאן בישראל,אתה יכול לישון עם הזבל זה עם החארה של יונים על הראש, זבל לא כתב,אימחי איסמו כלב איבן כלב,מי שפוגע בנתניהו בשבילי הוא זבלה, גם מוסלמים כמו הזבלה טיבי,ועבאס כלבים איבן כלבים,אני לא עושה להם שום חסב,הם ערבים מלוכלכים,אבל הזבלה הזה בנצי אימחי איסמו עבר את המוסלמים,ובעזרת אללה ביבי יחזור בגדול לשלטון,רק אצלנו הוא קיבל יותר מ 3500 קולות הליכוד,אז שם עליך ועל הזבלה הזה את כל הזבל של החמור שלי,
תגובה אופיינית של ביביסטים
רון המונגולואיד | 02-01-2022 17:13
שממחישה את היותם יצורים נחותים ועלובים
בגלל הסיגנון...
שבי | 02-01-2022 17:12
בגלל הסיגנון הערס פרחי הזה לא תהיה יותר תקומה לליכוד יותר ויותר ליכודניקים יעזבו אותכם כי נמאס מהשפה הזו
2
אמסלם יכלום ושום...
אסף יוסף כהן | 02-01-2022 16:07
אמסלם יכלום ושום דבר הלוואי והיית נותן אחוז ממה שברקת נתן למדינה .יאפס מאופס
3
תגידו אתם סרוגים...
ד.א.כ | 02-01-2022 16:17
תגידו אתם סרוגים ציונים לא מאמינה לכם בכלל כי אם יבחרו במישהו מהליכוד מה יהיה יהיה מפלגת מרכז ולא רוצים אף אחד כולם יפלו לשמאלנים הזיפתים????????????????????
4
רק שתדעו שלא...
יוסף ואחיו | 02-01-2022 16:22
רק שתדעו שלא קראתי את הכתבה, נכנסתי רק כדי להגיד לכם שזה גועל נפש שאתם מתעסקים בליכוד בזמן שהממשלה הגרוע בהיסטוריה מפרקת לנו את המדינה! תתביישו! חסר ערוצי תקשורת שמאלניים???
אדיוט שלא...
יוסי מימון | 02-01-2022 18:32
אדיוט שלא ברא השטן אינך רואה את הרוע של שליחי השטן של נתניהו והכל כדי להתרפס ולמצא חן בעיני הרודן
חסר
חסר | 02-01-2022 17:10
חסר
5
ךמערכת סרוגים: אם...
יצחק עמוס | 02-01-2022 16:46
ךמערכת סרוגים: אם אתם מאשרים תגובות כמו זו שכתב רון, אתם עוברים כמעט על כל המצוות שבתורה. אל יהיה חלקי עמכם! שלום ולא להתראות!
6
אתם הסרוגים השופר...
יוסף מהעירייה | 02-01-2022 16:47
אתם הסרוגים השופר של בנט .אלאקהציונים דתיים .כל יוםמכתבה נגד הימיןמונגד הליכוד בפרט. צמאי דם בושה ןחרפה ליהודיםנכמוכם בזמן שיש לנו ממשלת זדון נתמכת חמאס. גועל נפש
לי נימאס...
עובד | 02-01-2022 19:17
לי נימאס מזבלים סרוגים כמוך,שלמיחיתם הפכו את גופם למרבה במחיר,גם הומו, גם מוצץ הכל בשביל להיתקיים ישרמוט,
חחח זה...
שלומציון | 02-01-2022 17:42
חחח זה ביבי שנתן הכל לערבים רק שיתנו לו קואליציה..חסינות ותמורת החסינות אבו יאיר נתן להם את המדינה לחמאס..
כי נמאס...
שבי | 02-01-2022 17:09
כי נמאס מהאלימות מהערסיות והעברינות והבריונות זה מה שנשאר מהליכוד
7
בסופו של דבר...
פרץ אברהם | 02-01-2022 16:50
בסופו של דבר קבוצת בריונים.
8
בושה וחרפה שבועידו...
שבי | 02-01-2022 17:08
בושה וחרפה שבועידו ת הליכוד אין יותר תמונות של בגין וז'בוטינסקי כי הליכוד הלך שמאלה מבגין ושמיר נתניהו הצביע להתנתקות. והלך עם השמאל שלוש פעמים והקפיכ בניה והחזיר את חברון ועם עלאק ימין כזה מי צריך שמאל
בגין חיים...
אין עתיד לימין | 02-01-2022 17:51
בגין חיים וקיים בכנסת בנוכחותו של הבן בני בגין ...וזה בכלל לא הפריע לבני בגין להצביע בעד הממשלה החדשה שקמה בחסות הקולות של חכ מרעמ ..לדעתי הימין בכל פעם שעולה לשלטון עושה חאריקירי ומעביר את השלטון לשמאל.תשאלו את ליברמן,סער,אלקין,בני בגין,איילת שקד,בנט,ומתן כהנא ...
9
כל האספסוף של...
אסף | 02-01-2022 17:11
כל האספסוף של הליכוד לא שווה קנים יבשים של סוף אספסוף =קני סוף אסוף
10
מה שיקרה לליכוד...
רובי | 02-01-2022 17:55
מה שיקרה לליכוד עם נתניהו לא יפרוש עכשיו שזה עוד חם פוליטי , מפלגות ימין יחברו עם השמאל ובלי הליכוד וישיגט 61 מנדטים ,הנה עברה לה חצי שנה עם לקט מפלגות מימין ,שמאל, ערבים והעסק אפשרי כל עוד אין דיונים מדיניים של שטחים וכ'ו ,גם בפעם הבאה יהיה אפשרי בלי הליכוד ככל שהזמן יעבור הפוליטיקה בישראל תשנה כיוון שלא הכרנו
11
יש גם אנשים...
אופיר | 02-01-2022 18:21
יש גם אנשים טובים בליכוד. הם קבורים בתחתית ערמה ענקית של רפש אנושי.
12
אין יותר ליכוד,...
מודאגת | 02-01-2022 18:46
אין יותר ליכוד, יש ביבי בלבד. המפלגה איבדה את עצמה, יש שליט יחיד, עריץ, דיקטטור. וכולם שותקים, מפוחדים, מבוהלים. מעיף כול מועמד שרוצה לרשת אותו, ומעיף כול מתנגד, ליכודניכים חדשים, הוא פוחד שיבחרו מועמד אחר ולא אותו, אז הוא מעיף. מה קורה פה, למה הם פוחדים ממנו, למה לא מעיפים את ביבי.
13
ליכוד חזק ומאוחד...
קובי | 02-01-2022 19:02
ליכוד חזק ומאוחד בקרוב חוזרים להנהיג את מדינת ישראל ולצמיתות אמן
אין לך מושג...
מוני | 02-01-2022 23:42
אין לך מושג מהחיים שלך. מאיפה אתה מביא שאדלשטיין וכץ היו בקדימה. פשוט טמטום חסר בינה
14
מירי רקב הרקובה...
כץ כרסו | 02-01-2022 19:03
מירי רקב הרקובה קקה מסריחה ופלצנית וקרעי הקוף המכוער
15
למה שיעפוהו....
מרי | 02-01-2022 19:05
למה שיעפוהו. הוא עדיין יור' התנטעה שנבחר ברוב מוחץ? את מי את מייצגת, את צעירי הליכוד? אולי באמת הם סוג של סוס טרועאני , שיליחי סער ושותפיו?!
16
אדלשטיין וניר ברקת...
ברוך | 02-01-2022 20:10
אדלשטיין וניר ברקת לא שייכים לאידאולוגיה מפלגת ליכוד שניהם הגיעו אחרי התפרקות קדימה. עיינייהם וליבייהם אצל רשימת שינוי בהנהגת ילקין-סער -ליברמן-גנץ.מסכים עם ביבי שצריך להדיח אותם ממפלגה,יחד עם כץ ישראל שגם הוא היה חבר בקדימה.ברוך ,ליכודניק ותיק.
17
למרות הכלצ ואף...
רננה | 02-01-2022 21:28
למרות הכלצ ואף על פי כן. בעזרת השם נתניהו יכהן עוד שנים רבות וטובות כראש הממשלה. למען היהודים החיים בציון
18
אדלשטיין פח זבל...
שמאלני | 02-01-2022 23:04
אדלשטיין פח זבל
19
הליכוד לא יעבור...
ליכודניק | 03-01-2022 9:11
הליכוד לא יעבור 12 מנדטים רק ביגלל אמסלם
הליכוד יקבל מיל...
רינה צצךחיח | 03-01-2022 19:44
הליכוד יקבל מיל 43 צנדוחם עם אמסלם לשמאל יתפוצצו.
20
נראה שבנצי רובין,...
מוטי יהודי | 06-01-2022 13:31
נראה שבנצי רובין, לפי אובייקטיביות הכתיבה שלו, מתאים מאוד להוביל את קבוצת הליכודניקים החדשים...