פרשת וארא: איך צריך להתייחס ליהודים שהתורה מעניינת אותם כקליפת השום, אכפת להם רק מעם ישראל ממדינת ישראל, מהחוסן הלאומי שלנו, מהחברה הישראלית, אבל מהתורה לא אכפת להם כלל.
ובמקביל, איך להתייחס לאנשים שכל מה שמעניין אותם זה רק תורה, תורה, תורה, והמדינה לא מעניינת אותם בכלל, הצד הלאומי הפוליטי לא מעניין אותם בכלל.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
פרשת השבוע פותחת בארבע לשונות גאולה, או בחמש לשונות גאולה, אבל לא בשש לשונות. "והוצאתי", "והצלתי", "וגאלתי", "ולקחתי" זוהי יציאת מצרים, ואז "והבאתי" – תבואו לארץ ישראל, אבל אין את הלשון השישית "ונתתי", אין לשון שאומרת "ונתתי לכם תורה", "ונתתי לכם מצוות", "ונתתי לכם דת", זה לא כתוב.
אם כן יש לנו ארבע או חמש לשונות גאולה שמדברות על הצד של העצמאות המדינית, לא להיות עבדים, להיות בני חורין, להגיע לארץ ישראל, לבנות את ארץ ישראל, זאת אומרת להקים פה מדינה, להיות עם חופשי בארצו, ומה עם התורה?
– התורה תבוא רק בפרשות יתרו-משפטים, עוד הרבה זמן.
יש בתורה הפרדה ברורה בין החלק הלאומי הפוליטי של יציאת מצרים לבין החלק של מתן תורה. ברור שמתן תורה ויציאת מצרים מחוברים זה לזה, הדיבר הראשון במתן תורה אומר "אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", ברור שהצד הלאומי בעם ישראל והצד התורני בעם ישראל דבוקים זה לזה חזק מאוד בדרכים רבות, אבל הם שניים, הם שניים שמחוברים.
כנראה לא סתם התורה מראה את החלוקה בצורה כה ברורה: כי התורה רוצה להדגיש לנו שגם אם יש חלק בעם שמחובר רק לצד הלאומי או רק לצד התורני – יש לו מקום, למרות שהצד השלם הוא שני הדברים יחד, גם הלאומי וגם התורני.
ומה קורה עם יהודי שמתכחש גם לצד התורני וגם לצד הלאומי? לגביו אנחנו נמצאים בבעיה קשה באמת.

מה דעתך בנושא?
5 תגובות
1 דיונים
משה אהרון
עשר המכות ועשרת הדברות. ============================ . חומש שמות נקרא גם חומש הגאולה. שמצויים בו היסודות העיקריים של כל גאולה. כולל גאולת הקץ שבניצניה אנו שרויים. יסוד מרכזי משולב הוא ערכיה של הגאולה . בדמות עשרת הדיברות. [המניפסט...
עשר המכות ועשרת הדברות. ============================ . חומש שמות נקרא גם חומש הגאולה. שמצויים בו היסודות העיקריים של כל גאולה. כולל גאולת הקץ שבניצניה אנו שרויים. יסוד מרכזי משולב הוא ערכיה של הגאולה . בדמות עשרת הדיברות. [המניפסט לחברת מופת] אל מול האיפכא המחיר של הפרתם של עשר הדברות. בדמותן של עשר המכות. הנה כי כן ,לא בכדי הקדימה התורה את עשר המכות - בסופה של הגלות. לומר לך ודווקא על סיפה של הגאולה . שהא בהא תליא . שכל הפרה של דיברה לא רק שמסיגה אחור את הגאולה. אלא שתהא גם מלווה במכה ההולמת אותה. משל רמזור של אדום וירוק על כן ,לעניות דעתי ,יש לנצל את הפרשיות הראשונות בחומש שמות . ללימוד משולב ומעמיק של עשר המכות בצד לימוד מרחיב ומעמיק של עשרת הדיברות. לגאול סוף סוף את עשרת הדיברות ולרוממם למקומם הראוי כחוקת על ובפסגת תלמוד התורה. משה אהרון
המשך 14:35 02.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
נמאס כבר מהשידור חוזר הזה של פרשת השבוע. כל שנה אותו דבר. תעשו פרקים חדשים כבר לכל הרוחות. זה מזכיר לי את קיפי בן קיפוד או בארט...
נמאס כבר מהשידור חוזר הזה של פרשת השבוע. כל שנה אותו דבר. תעשו פרקים חדשים כבר לכל הרוחות. זה מזכיר לי את קיפי בן קיפוד או בארט סימפסון. 30 שנה הם באותה כיתה. תעשו כבר פרקים חדשים לפ''ש הזה. ומה קורה עם מלכת היופי של ירושלים ? מתי היא חוזרת ?
המשך 05:27 02.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
עשר המכות - ועשרת הדברות ---------------------------------------------. בטרם ניתנו עשרת הדיברות לעולם. ניתנו עשר המכות . ללמדך : שכל דיברה אמורה לכסות ולהבטיח את העולם מפני מכה. הפרת הדיברות, מכבירה עלינו מכות , עד לנורא מכל מכת בכורות . ...
עשר המכות - ועשרת הדברות ---------------------------------------------. בטרם ניתנו עשרת הדיברות לעולם. ניתנו עשר המכות . ללמדך : שכל דיברה אמורה לכסות ולהבטיח את העולם מפני מכה. הפרת הדיברות, מכבירה עלינו מכות , עד לנורא מכל מכת בכורות . והנה כשם שבעשרת הדברות ישנה חלוקה של שלוש ושבע שבע דיברות הן ביחס לבין אדם לחברו או גם וגם הרי ששלושת הדיברות הראשונות מתייחסות אך לקב"ה כך גם לעניין המכות הבחינה התורה בין שלושת המכות סופיות החמורות יותר אותן המפורטות בפרשת בא לבין שבע המכות המפורטות בפרשה הקודמת פרשת וארא משה אהרון
המשך 20:28 01.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתנאל
ממליץ בחום לשמוע את שיעוריו של הרב אורי שרקי שליט"א על ספר שמות
11:42 31.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חד
תלמיד החלבן
12:19 02.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר