אחרי חצי שנה: מה הציבור הערבי חושב על הממשלה? - סרוגים

אחרי חצי שנה: מה הציבור הערבי חושב על הממשלה?

רוב הציבור רוצה נציג של רע"מ בתוך הממשלה אבל גם לא מאמינים שהיא תחזיק מעמד 4 שנים: מחקר חדש חושף מה חושבים ברחוב הערבי על התוכניות למיגור הפשיעה והיחס להסכמי אברהם

author-image
אחרי חצי שנה: מה הציבור הערבי חושב על הממשלה?
  צילום: דני שם טוב / דוברות הכנסת

במלאות שישה חודשים להקמת ממשלת בנט-לפיד, מחקר חדש שנערך ע"י קרן קונרד אדנאואר באוניברסיטת תל-אביב, בוחן מה חושבים במגזר הערבי-ישראלי עם השותפות של רע"מ בקואליציה ויחס לטיפול באלימות ברחוב הערבי.

רוב הנסקרים (56.2%) מחזיקים בדעה שעל רע"מ לבקש תפקיד מיניסטריאלי בממשלה (שר או סגן שר) ולא להסתפק רק בהצטרפות לקואליציה.

מחצית הנסקרים (51%) סבורים שהקואליציה הנוכחית לא תחזיק מעמד במשך ארבע שנים מלאות עד הבחירות הבאות. רק 29.1% סבורים כי הממשלה הנוכחית תכהן לאורך כל התקופה.

הציון הכללי שהציבור הערבי מעניק לממשלה הוא "בינוני מינוס": ממוצע של 2.37 (בסולם של 1 עד 5), כאשר רמת האמון של האזרחים הערבים ביחס ליישום תוכנית הממשלה למאבק בפשיעה ביישובים הערביים נמוכה מאוד (2.13) וכך גם ביחס ליישום תוכנית החומש החדשה לפיתוח כלכלי של החברה הערבית (2.29).

רוב גדול של הנסקרים (71.4%) תומכים באיחוד מחודש בין הרשימה המשותפת – חד"ש, תע"ל ובל"ד לבין רע"מ, ורק 23.7% סבורים כי איחוד כזה איננו רצוי.

חברי הרשימה המשותפת (צילום: דוד כהן/פלאש 90)

הדעות בציבור הערבי חלוקות בעניין הפתרון הריאלי לסכסוך הישראלי-פלסטיני: 23.7% מאמינים בפתרון שתי המדינות על יסוד קווי 1967, 26.0% סבורים כי הפתרון הוא מדינה אחת, פלסטינית-יהודית, מהים עד הנהר, ואילו 37.9% סבורים כי אין פתרון באופק והמצב יישאר בעינו.

עוד באותו נושא

לפיד: מה שעשינו בששה חודשים, לא עשו בשש שנים


195

מה דעתם על הסכמי אברהם?

הסקר בחן גם את עמדת הציבור הערבי לחתימת הסכמי אברהם, ומהנתונים עולה הציבור הערבי חצוי בעמדתו ביחס לשאלה אם ההסכמים יתרמו ליציבות הפוליטית במזרח התיכון; רוב הנסקרים (63.2%) סבורים כי ההסכמים לא יקדמו בעתיד הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים; לעומת זאת, 55.8% מהנסקרים סבורים כי הסכמי הנורמליזציה הם התפתחות חיובית מבחינת האזרחים הערבים במדינה.

טקס חתימת הסכמי אברהם (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

ד"ר אריק רודניצקי מתכנית קונרד באוניברסיטת תל אביב התייחס לנתונים: "המחקר החדש ממחיש את התהפוכות שמתחוללות בחברה הערבית, שמצד אחד רוצה להגביר את ההשתלבות בחברה הישראלית ולהיות שחקן משמעותי בקואליציה ובממשלה, ומן הצד השני מביעה חוסר אמון בממשלה וביכולתה לשנות את המציאות ולדאוג לרווחתם של האזרחים הערבים."

"תוכניות ממשלתיות לפיתוח החברה הערבית הן צעד חיובי, אך המבחן הוא בביצוע. הממשלה צריכה לאמץ רטוריקה חיובית ומכילה כלפי אזרחים הערבים, במיוחד שהרושם השלילי והקשה של אירועי חודש מאי ממשיך ללוות רבים בחברה ערבית, יותר ממה שרבים בחברה הישראלית נוטים לחשוב. ככל שהקואליציה תאריך ימים, והנציגים הערבים בתוכה ימלאו תפקיד משמעותי, כך יגבר הסיכוי שאחוז ההצבעה במגזר הערבי יעלה בבחירות הבאות, במיוחד על רקע השפל ההיסטורי שנרשם בבחירות האחרונות, 44.6%".

הסקר נערך באמצעות מכון יאפא – מחקרי שיווק, סקרים וייעוץ, בהנהלת ד"ר עאס אטרש.

הנתונים נאספו בתאריכים 7–14 בנובמבר 2021 בסקר טלפוני שנערך בשפה הערבית בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הערבית הבוגרת בישראל (בני 18 ומעלה). גודל המדגם: 511 נשאלים; טעות הדגימה המרבית: 5% .

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
חלילה וחס,רק זה...
אתי לוי | 14-12-2021 11:31
חלילה וחס,רק זה עוד חסר, לא מספיק להם מה שקיבלו.
אתה יודיע...
אמי | 14-12-2021 19:50
אתה יודיע שהכסף שמקבל מביטוח לאומי הוא הכסף של הערבים
2
הציבור הערבי מקבל...
איכפתית ומודאגת | 14-12-2021 12:37
הציבור הערבי מקבל אצבע רוצה את כל היד עניים גדולו עם מבט של רצח הם מתים לזרוק אותנו שום דבר לא מספק אותם
3
רק הליכוד והחרדים...
שולמית | 14-12-2021 12:54
רק הליכוד והחרדים דואגים בגשמיות ורוחניות למען אל ישראל ויישוב הארץ הלידי בני ובנות ישראל וגם כלכלה חזק ובריאות לעולמי עד אמן סלה
4
מנסור עבאס נראה...
יוסי | 14-12-2021 19:57
מנסור עבאס נראה אדם אינטלגנט ורגוע רק הוא יכול לחבר בין ערבים ליהודים.אבל מעניין אם זו המטרה שלו.
אתה בטח...
עדי | 15-12-2021 7:26
אתה בטח הבן שלו,ממזר ארור ימח שימך ושמו לדראון עולם שנכם ארורים,
5
אתר האשפה, בטוח...
רון | 15-12-2021 8:08
אתר האשפה, בטוח שאתם שם כולל כל הזבלים, והסלקטורים,ובנצי הזבל חארה מהלך,כולם מוסלמים,אתם רשעים ארורים באתר האשפה,רק מה שמשבח,ומהלל את השהידים כמוכם,וכמו חארבנט אתם מפרסמים,זבלים מוסלמים ימח שימכם,וכולל הזבל בנצי שם רשעים ירקב,
6
טרנספר זה הפתרון...
יוספה | 15-12-2021 14:24
טרנספר זה הפתרון הכי אידיאלי. יש להם 22 מדינות שיבחרו אחת מהן. הם הגיעו לכאן כמהגרי עבודה. פלשתין לא הייתה קיימת ואל תעוותו את ההיסטוריה. בקאטר ובשאר מדינות המפרץ יעסיקו אותם בתנאי שלא יבגדו בהם כמו שעשו הפלסטינים בתקופת מלחמת המפרץ שבגדו בקאטר .
מה עם...
צופה | 16-12-2021 9:11
מה עם החברים שלך הערבים? ולמה שם בדוי תכנסי בשם האמיתי שלך ושהחברים הערבים שלך יראו . די עם הצביעות