רגע לפני שיעקב אבינו עוזב את העולם, קורא לבניו ומצווה אותם ומברך אותם. הרגעים הללו, שהינם כעין סקירה על העבר וראייה קדימה אל העתיד, הן הם אשר יעצבו את עם ישראל, ואת כלל העולם, על פי הכוונתו של יעקב אבינו עליו השלום.
מתוך סקירת ימיו של העניינים העוברים על בניו, פונה יעקב אבינו ע"ה לכל אחד ואחד, ומציג את עברו, ומתוך כך באה לו ברכתו ונבואתו. בפנייתו אל יוסף הצדיק, יעקב אבינו מזכיר את הרעות אשר עברו עליו ובו עם אחיו. באומרו, "וַיְמָרֲרֻהוּ וָרֹבּוּ וַיִּשְׂטְמֻהוּ בַּעֲלֵי חִצִּים".
היינו, שאחד מירר לשני את החיים, ושנאתם הייתה גרועה מאד. ועל הפסוק הזה מדייק המדרש רבה, "וימררוהו, בן שהמר לאחיו, בן שהמירו לו אחיו, בן שהמר לאדנותו". ובא פירושו על נכון באופן זה, וכאן יש גם תוכחה ליוסף. שיוסף, סירב לקבל מאחיו, ואחיו סרבו לקבל ממנו, וכן, סרב לקבל מגבירתו (אשת פוטיפר).
ועל כן, ילד שאינו שומע ומקבל, נקרא בן סורר ומורה. כי אין לך מרה יותר גדולה, מבן שלא הולך בדרכי אביו, ואין לך מרירות כואבת יותר, כשאחים לא הולכים בתלם אחד. והנה, לכאורה, מה רע בחשיבה עצמאית, ובייחודיות? והרי ראינו שסרב לקבל מגבירתו, היה זה לטובה!. וכי טוב לו לאדם להיות כעדר כבשים, ללא חשיבה עצמאית?
אלא, שיש לומר, שוודאי, חשיבה עצמאית, ייחודיות ומקוריות, הן דבר מבורך. אלא שליישם את הרעיונות והחשיבה העצמאית, חייבים לילך בתלם, ולהכניס זאת לתוך המסגרת הקיימת, הן המשפחתית הן החברתית, ולהכפיף אותה, למושג הכללי המאחד.
וקחו למשל ולדוגמה, את האסונות שרוצים להנחיל לנו בעם ישראל בתקופה הזו. באים אנשים שמצהירים שכוונותיהם טובות. רוצים הם לשנות את מסגרות הכשרות והגיור. בדבריהם, מוחים הם על רפיון ידיים, ופגמים לכאורה במערכת הקיימת. את השינוי שהם רוצים לעשות, הם כופים זאת על ידי רוב דחוק, ובתמיכת ציבור שהכשרות לא מעניינת אותו, ולא הגיור.
ויש להם חשיבה עצמאית וייחודית, שפורצת את התורה שיש בה כללים ומסגרות של מעל אלפיים ארבע מאות וארבעים ושמנה שנה. הן אם זה מעמד מרא דאתרא, הקבוע וניתן כבר במתן התורה, והן אם זה כללי הכשרות שנתנו במעמד הר סיני, והן אם אלו חוקי הגיור, שהם חלק ממעמד קבלת התורה.
ונדמה להם שטוב הם עושים לעם ישראל. ואולם, על גופו ובשרו של עם עולם, למדנו, שפריצת המסגרות הביאה לאסונות גדולים וחמורים לעם ישראל.
וזאת ראינו בתחילה ביוסף עצמו. כשהוא רצה לתקן את העולם באמצעות ברית המילה תיקון היסוד למצרים, שהיו בחינת פגם היסוד, בחינת ערוות הארץ. כשבאו אליו לבקש אוכל ציווה למול אותם. ולבסוף קמו על עם ישראל אותם רשעים ועבדום ועינו אותם. משה רבנו ע"ה, כשהעלה את הערב רב, חשב לעשות טוב עם אותם גוים ולקרבם תחת כנפי השכינה, ולבסוף "כי שיחת עמך", היינו העם שמשה רבנו העלה ממצרים, הערב רב, אלו שעשו העגל וגרמו לאסון ולפירוד.
ינאי המלך שגייר בקלות את השבטים האדומיים, מתוכם ובהם קם הורדוס שהשמיד לכל בית חשמונאי, והרג לכל חכמי ישראל.
וכאן רואים שמי שרוצה לפתור את הבעיה בדרך הלא מקובלת, שלא על פי רצון ה' יתברך, מביא אסון. כי כששוברים את המסגרת ואת הכללים, מצפון תפתח הרעה ח"ו. היינו מתוך הצפוּן בתוך הבעיה הגורמת לשבירת הכללים, נפתחת הרעה.
וכפי מה שראה יוסף הצדיק את גורם הרעב, שהוא פגם הברית, כי כך אומר שלמה המלך ע"ה במשלי "כִּי בְעַד אִשָּׁה זוֹנָה עַד כִּכַּר לָחֶם..", היינו, מה שמביא את הרעב וחוסר הפרנסה הוא פגם הברית. ולכן רוצה למול את המצרים. הנה על זה התהפך על עם ישראל, שעבדום ועינו אותם, מתוך היות מצריים הממלכה החזקה ביותר בשל החוזק הכלכלי בשל הנהגתו החכמה של יוסף.
וכן משה רבנו ע"ה שרצה להביא לישועה הגדולה בהעלותו ערב רב, ולגייר אותם וכך יקראו כל העמים בשם ה', הערב רב הם אלו שעיכבו את הישועה הגדולה עד היום בשל חטא העגל. ולהבדיל מן הצדיקים, ינאי המלך, שרצה לבצר ולחזק מלכותו על ידי גיור המוני של שבטי האדומיים, שנלחמו אתו ביחד נגד אויבים משותפים. מתוכם ובהם הכריתו את משפחתו, משפחת חשמונאי.
ורבותי ההיסטוריה חוזרת! הנה עכשיו רוצים לגייר לא יהודים בשל גחמה פוליטית, והתירוץ, "הם משרתים בצה"ל". בדיוק כמו התירוץ של ינאי המלך, הם נלחמים אתנו באויבנו. ועל זה רואה יעקב אבינו את המרירה הקשה מאד שבאה מפריצת המסגרות. כי גם יוסף הצדיק שכוונתו הייתה לטובה, מעשיו, בהתנשאו על אחיו והכניסו מחלוקת לפרוץ מסגרת לא היו טובים.
ועל כך יש לזעוק ולהתחנן לבורא עולם, שיצילנו מן הצרה הרעה הזו המתרגשת ובאה לעולם בדמות רפורמת הכשרות והגיור היו לא תהיה. ושיחזיר בתשובה שלימה לכל אלו שחושבים לכאורה טובה ומעשיהם אינם טובים. מלך עולם יזכנו בישועה, בזכות צדיק מושל ביראה. צור ישראל את ידינו יגבירה, בזכות איש אשר גבירתו הִמְרָה. את אויבנו ישבור ויכניעה, בזכות איש אשר את אחיו היטעה. יקים סוכת דוד הנפולה, בזכות איש אשר את אחיו העלה.
הרב יוסף בן דוד, רבה של העיר קרית עקרון וסגן יו"ר וועד רבני ערים בישראל
מה דעתך בנושא?
39 תגובות
8 דיונים
רונן
המערכת הנוכחית היא זאת שהשניאה את הדת על רוב הציבור הישראלי. עם דרישות הזויות לכשרות, עם כניסה מיותרת לחיים אישיים ופרטיים של אנשים. עם צורת מחשבה שאולי היתה מתאימה לתקופה...
המערכת הנוכחית היא זאת שהשניאה את הדת על רוב הציבור הישראלי. עם דרישות הזויות לכשרות, עם כניסה מיותרת לחיים אישיים ופרטיים של אנשים. עם צורת מחשבה שאולי היתה מתאימה לתקופה אחרת במקום אחר. צריך להחליף את הישנה ולהכניס חדשה. מערך הכשרות זה רק ההתחלה של קצה הקרחון. אם יש אלוהים הוא יחזק אותם ויתן להם כוח להמשיך קדימה בעוז ובהתמדה. הכפיה החרדית של מיעוט בציבור הישראלי על הרוב, לא יכול להימשך. אם רוצים עתיד טוב יותר, חייבים לצמצם את המקום שמקבלת הדת ביום יום של החברה הישראלית.
המשך 20:22 23.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תודה רבה
יישר כח על הדברים הברורים והמחזקים.
21:22 18.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כפירה ועיקר
רבן גמליאל עמד על רגליו ואמר: "ריבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי, אלא לכבודך, שלא ירבו מחלוקות בישראל". נח הים מזעפו. התורה...
רבן גמליאל עמד על רגליו ואמר: "ריבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי, אלא לכבודך, שלא ירבו מחלוקות בישראל". נח הים מזעפו. התורה נמשלה למים והסערה בים זו מחלוקת חריפה. אפילו כאשר בת-קול מעידה שהאמת נמצאת בצד שלך אתה מחוייב לכפוף עצמך לדעת הרוב והשילטון הנבחר. האחדות נמדדת בכך שהבודדים לא יוציאו עצמם מהכלל. נבחרי הציבור נמצאים בכנסת ישראל ולא בישיבות או כרבני קהילות. דעת הרוב נובעת מהחוק הישראלי וזו ההלכה המחייבת ביותר. רבנים כופפו עצמכם מפני סמכות גבוהה מכם.
המשך 23:20 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
יישר כוח גדול לכבוד הגאון רבה של קריית עקרון הרביוסף בן דוד שפתיים ישק סקירה מאלפת על כל מי שמנסה לשנות סדרי עולם ,ידם תהיה על התחתונה ובעזרת ה'...
יישר כוח גדול לכבוד הגאון רבה של קריית עקרון הרביוסף בן דוד שפתיים ישק סקירה מאלפת על כל מי שמנסה לשנות סדרי עולם ,ידם תהיה על התחתונה ובעזרת ה' לא יצליחו במעשהם !
המשך 22:58 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חלאס
אנשים חשוכים חרדים מתלבשים כמו במאה ה19 תתקדמו
19:40 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיתי
בתגובה ל: חלאס
מה הקשר לכתבה? סייג לחוכמה שתיקה. אם אינך מסוגל להתייחס לתוכן, עדיף שתשתוק. הלבוש הוא מסורתי וטעם אישי, אף אחד לא שופט אותך על לבושך.
21:53 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
מתן כהנא הלוואי שיקום עוד יגאל אמיר וישחט אותך אמן אמן ואמן
19:35 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גינוי
בתגובה ל: עמי
עמך לא עמי ואלוהיך לא אלוהי. נידוי מלא לפרי ביאושים כמוך. זאת מחאה כנגד ההסתה לרצח. עמי, מקומך בכלא.
23:24 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן4
הממשלה מצילה אותנו ממלחמת אחים ותציל מאות אלפי ספק יהודים מהתרחקות. מה שהיה טוב לרות המואביה - סבתא רבה של דויד המלך - טוב עבורי!
18:55 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גבי
צריך להתפלל שהמתיוונים ייכחדו מהעולם כי כל יום שעובר מקרב את החורבן של הבית
17:57 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חושף הצבועים
יש לי חדשות לרב עמר. כל בתי הדין מאז ומעולם גיירו אך ורק לא יהודים. אני לא מכיר מקרה בו גיירו יהודים פרט לגיורים לחומרא. השאלה אם כן מיהו בית...
יש לי חדשות לרב עמר. כל בתי הדין מאז ומעולם גיירו אך ורק לא יהודים. אני לא מכיר מקרה בו גיירו יהודים פרט לגיורים לחומרא. השאלה אם כן מיהו בית הדין המוסמך לגייר גויים גמורים ומה הקריטריונים. אז הרב עמר חושב שהקריטריונים של משה רבינו לא טובים. זכותו. גם של הרמב"ם לא מוצאים חן בעיניו וגם זו זכותו. הקטע המדהים הוא הצביעות. בעוד שביחס לכשרות ולרישום לנישואין עומדים המתנגדים על זכותם וכבודם של רבני הערים הרי שביחס לגיור הם חושבים שרבני הערים הם לא ראויים.
המשך 17:47 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליכודניקית חילונית
לרבנות היה כח מוגזם, הרבה מאדוני הדת הכניסו כספים לכיסם בתרוץ של כשרות וגיור עפ"י הלכה, חבורה של נבערים ופרימיטיבים וצבועי ויותר מכל לא ישרים
15:52 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי דתי
בתגובה ל: ליכודניקית חילונית
זבל ולחברייך השופטים מחבלי העליון בכי מושחתים בעולם
17:20 13.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר