פתקים בחנוכיה: באיזו דרך הסגולות עוזרות לנו? - סרוגים

פתקים בחנוכיה: באיזו דרך הסגולות עוזרות לנו?

סגולות יש כל השנה, אבל הטרנד החדש של הפתקים בחנוכייה גרם לי להרהר על עולם הסגולות שמקיף אותנו. מים קדושים וקמעות, האם זה עוזר? ומה זה מעיד על דרכו של הקב"ה בעולם?

פתקים בחנוכיה: באיזו דרך הסגולות עוזרות לנו?
  (צילום: דוד כהן/ פלאש 90)

יש המניחות פתקים בחנוכייה, אחרים הולכים לקבל מים קדושים, הללו מחפשים קמעות, ומי לא אומר 'רבי בנימין…' למציאת אבדתו.

הסגולות הללו עוזרות או לא? עובדות או לא עובדות?

עוד באותו נושא

צפו: כך חוגגים בשוק מחנה יהודה את חג חנוכה

ככל שנוקפות השנים, ואני שומע עוד ועוד "סיפורים" ו"הוכחות", אני חושב שזה עוזר ולא עוזר, נכון ולא נכון, גם כן וגם לא. כשאני פוגש בתופעה הזו אני מהרהר בשלושה דברים:

א. פעמים רבות אין אמת בסגולה, אלא בסך הכל מדובר בנבואות שמגשימות את עצמן, בשכנוע פנימי, בפסיכולוגיה נטו. אבל זה לא חידוש גדול.

ב. כל מחלקי הקמעות, הברכות, המים והפתקים מוכיחים את כוחם רק בסיפוריהם המוצלחים ולא בכישלונותיהם, ובדרך כלל חסידיהם יותר לא-מספרים מכן-מספרים… אבל גם זה לא חידוש גדול.

ג. וזה העיקר לדעתי: הקב"ה הוא מחנך מדהים, היודע לדבר לכל אחד בשפתו, בהתאם לרמתו, לאמונותיו וליכולותיו. הוא זורם עם כולם, אפילו עם המכשף המצליח בכשפיו אי שם בהרי האנדים.

הסגולה אינה נכונה/טעות, משום שה' נענה לכל אדם 'באשר הוא שם', כי 'בדרך שאדם רוצה לילך – בה מוליכים אותו', ב'מידה כנגד מידה'.

את רוצה להאמין בפתקים בחנוכייה? – הוא יזרום אתך, אתה מחפש את אבדתך דרך רבי בנימין – זה יעבוד, הקמעות מדברות אל לבך? – הן תעזורנה לך, כי ה' דובר שפות רבות, ולא בא בטרוניה לבריותיו, אלא פוגש אותם איפה שהם…

שאלה: אז מה, כל אחד יבדה לו דת? מהי תורת משה? מהי קבלת עול מלכות שמים? אין אמת? יש רק פוסטמודרניזם צרוף?

עוד באותו נושא

אשכרה נס: חידון היסטרי לחג חנוכה

 

תשובה: מחד, ה' נתן תורה בסיני והגדיר בה מהי הדרך הנכונה לעבוד אותו, מהי דרך המלך, מה הוא מצפה מאתנו, מה הוא רוצה שנעשה. מאידך, גם אדם שאינו מבין או אינו יודע את דרך המלך, ולכן מחפש כל מיני XXX – ה' לא משיבו ריקם, כי הוא מחנך דגול היורד לעולמו, ופוגש את בריותיו בכל מקום שנותנים לו להיכנס.

אתה רוצה שרמת הקשר שלך לה' תהיה דרך פתקים ומים קדושים? – זה מה שיקרה, אבל חשוב לדעת שיש תרי"ג מצוות המעלים את האדם והעם לרמה הרבה הרבה יותר גבוהה, עמוקה ואיכותית…

זאת, ועוד. נראה לי שאחרי מאה עשרים נגלה שכל אחד נידון לא רק עם פי מעשיו התורניים, אלא גם, ואולי בעיקר, על פי הדרך שאותה הוא התווה לעצמו, מה היא היתה, ומה הוא עשה על פיה.

 

הרב יששכר היימן, מלמד מחשבת ישראל במסגרות שונות, ומחבר ספרים בתורת הרב קוק

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שי
בתורה יש סגולה אחת ב | 03-12-2021 12:10
והיא נחש הנחושת. כל השאר הן המצאות של אנשים המעדיפים דת עממית על פני יהדות מקראית.
2
מה זה החרטא הזה
רחל | 08-12-2021 0:50
סגולות הן לא יותר מנפיחות. לפעמים יש ריח ולפעמים לאץ