אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

י"ט בכסלו הוא יום העצמאות האמיתי/תגובה

שחרורו של בעל התניא מהמאסר, לא רק שבוודאי איננו עניין פרטי, אלא גם בפירוש לא עניין ששייך ונוגע לחסידות חב"ד בלבד. כאן מדובר בעניין אלוקי-שמיימי של גילוי הרובד הפנימי העמוק שבתורה

י"ט בכסלו הוא יום העצמאות האמיתי/תגובה
  פלאש90

כאשר נתקלתי במאמרו של צבי שיימן בעניין י"ט כסלו מול "יום העצמאות", נותרתי די המום. כמובן שעדיף לדון את שיימן לכף זכות, ולומר שהוא פשוט אינו מודע לעצמתו האדירה והאינסופית של האירוע שהתרחש בפטרבורג לפני 215 שנה, להשפעה הרוחנית-אלוקית שבגאולת אדמו"ר הזקן ועוד.

ובכל זאת, לאור הבקיאות המרשימה שהכותב מפגין בראשית המאמר בסיפור המאסר והגאולה, קשה שלא לתהות על כך שהוא למעשה מפספס את עיקר עניינו של י"ט כסלו בבואו לערוך את אותה השוואה כל כך תמוהה לתאריך אחר בשנה.

לא עניין פרטי

אדמו"ר הרש"ב, הרבי החמישי של חב"ד, כותב באיגרת משנת תרס"ב לכבוד י"ט כסלו את הדברים הבאים: "זה היום תחילת מעשיך, שלימות הכוונה האמיתית בבריאת האדם עלי ארץ, להמשיך גילוי אור פנימיות תורתנו הקדושה אשר נמשך ביום הזה בבחינת המשכה כללית על כללות השנה".

חשוב שכולנו נבין, ששחרורו של בעל התניא מהמאסר, לא רק שבוודאי איננו עניין פרטי, אלא גם בפירוש לא עניין ששייך ונוגע לחסידות חב"ד בלבד. כאן מדובר בעניין אלוקי-שמיימי של גילוי הרובד הפנימי העמוק שבתורה, וככזה כמובן שאינו עניין של מגזר או מפלגה מסויימים אלא בהכרח קשור לכלל עם ישראל.

את הגילוי הזה החלו אמנם רבותיו של אדמו"ר הזקן, הבעש"ט והמגיד ממזריטש, אבל אדמו"ר הזקן פעל עניין עצמותי וחסר תקדים שטרם נראה כמותו מימות עולם: היכולת לקחת את כל העניינים האלוקיים שבחסידות ולהחדירם בהבנה והשגה של שכל אנושי, שזהו חיבור בין הפכים מוחלטים ממש.

כיוון שכך, התעורר נגדו קטרוג גדול בשמים. וי"ט כסלו זהו יום הנצחון של שיטת החסידות, היום שבו התבטל הקטרוג ובו החלה עיקר ההפצה של מעיינות החסידות, אשר בכך תלויה ביאת המשיח כפי שנאמר לבעש"ט ע"י מלך המשיח באותה עליית נשמה מפורסמת. לכן לא רק שיש לחג הזה השפעה מכרעת על עם ישראל, אלא אין עוד חג שקשור במיוחד לגאולה העתידה כמו י"ט כסלו.

המדינה חילונית

ובהתייחס להשוואה (הדי מוזרה כאמור לעיל) שנעשתה כאן בין ראש השנה לחסידות לבין יום הקמת המדינה, יש לומר את הדברים הבאים: ראשית, הקמת המדינה בתש"ח הייתה בוודאי נס מופלא ביותר שגרם להצלה גשמית כפשוטה של מאות אלפי היהודים שחיו אז בארץ. על כך אין בינינו שום מחלוקת.

אלא שבד בבד, ולמרות נס ההצלה הגשמי, הדרך שבה מקימי המדינה התוו את אופייה, חוסר אזכור שמו של הקב"ה באותה מגילה ועוד כהנה וכהנה, הם שגרמו לכל הפירות הבאושים שמהם כולנו כל כך סובלים מזה 65 שנה. מחטיפת ילדי תימן וגזיזת פאותיהם כבר בשנותיה הראשונות של המדינה, דרך עקירת יישובי ימית וגוש קטיף וגירוש אלפי היהודים שחיו שם, רישומם של מאות אלפי גויים גמורים כיהודים ע"י "גיורים" שאינם עפ"י ההלכה כלל, ועד לפגיעה קשה בעולם התורה והרעבתם של מאות אלפי ילדים למשפחות ברוכות ילדים.

לכן מבחינה רוחנית, יום ה באייר מסמל את הפניית העורף הגדולה ביותר כלפי הקב"ה, את הדגשת ה"כוחי ועוצם ידי" (תופעה שלדאבון הלב ניכרת ביותר גם בחגיגות של "יום ירושלים") והקמת שלטון שמבוסס על חוקי הגויים. הלזה ייקרא "ראשית צמיחת גאולתנו"?! (שלא לדבר על כך שגם אילו המדינה הייתה קמה על יסודות יהודיים מובהקים ולא מתייונים כפי שקרה בפועל, לא היה לכך שום קשר לגאולה או ל"אתחלתא", כיוון שזה פשוט סותר לחלוטין את פסק הרמב"ם בהל' מלכים שלפיו הגאולה מתחילה רק כאשר משיח בונה מקדש במקומו ומקבץ נדחי ישראל ולא רגע לפני כן. למרבה הצער, בנושא הזה יש בתפיסת הציונות הדתית לא רק סילוף של מקורות אלא גם בלבול מוחלט בין דברים שנפסקו להלכה לבין מדרשים של חז"ל ואכמ"ל).

אז מי שבוחר לציין את ה באייר הזה במנגלים, פטישים וזיקוקי הדינור – ניחא. אבל בעיניי עיקר הבעיה היא עם אותם אלה שמלבישים על היום הזה איצטלה דתית ועוד אומרים בו הלל. אותם אני בא ושואל: מעשי ידיו של הקב"ה טובעים (ברוחניות) ואתם אומרים שירה?!

אז אם לסכם: י"ט כסלו, כמו חנוכה הבעל"ט, מסמל את נצחון האור על החושך, נצחון הרוח היהודית על ההתיוונות וגילוי הרזין דרזין שבתורה (חנוכה הוא חג השמן, וי"ט כסלו הוא חג גילוי החסידות שהיא השמן שבתורה), דבר שהביא לקירובם של המוני בית ישראל לאביהם שבשמים; בעוד שיום ה באייר מסמל את פריקת העול הרוחנית ואימוץ תרבות יוון, דבר שגרם לנטישת מסורת ישראל סבא בקרב יהודים רבים.

לכן במחילה מכבודו של כותב המאמר, אין להשוואה בין שני הימים הללו שום מקום.

==

גלעד קליינר הוא חסיד חב"ד תושב קרית מלאכי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
בלה בבלה בבלה.....
| 04-12-2013 11:34
תמשיכו לתרץ לעצמכם למה הדברים הלא בסדר שאתם עושים הם בכל זאת בסדר....
2
נו אז מה אם האדמו"ר הזקן אמר??
דוד | 04-12-2013 11:45
גם רבי נחמן אמר שכל חכמי ישראל שקולים לידו כקליפת השום וכן אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים אחת - הוא מכריע את כולם. אז מי צודק? איזו עצמאות יש לנו בזכות י"ט בכסליו? אין לנו שום עצמאות בזכות היום הזה. מי שקיבל עצמאות הוא רבי שניאור זלמן בלבד.
3
1 צודק. המינימום הוא התייחסות שווה ל2 הימים.
שלמה | 04-12-2013 12:22
4
גאולה,גאולה,גאולה
בן ציון | 04-12-2013 14:40
יט כסליו הוא יום הגאולה הפרטית של בעל התניא והכללית של חסידיו,ולגבי שאר כלל ישראל זה יום של הזדהות עם בעל התניא, לעומת זאת יום ה באייר נקבע ע'י גדולי ישראל באותה תקופה יום הלל ושמחה לכלל ישראל אף אלה שבחו'ל,ע'פ הגמרא במס' מגילה והחת'ס בתשובה, לכן א'צ לזלזל לא בזה ולא בזה ולשניהם מכום של כבוד בהסטוריה של עם ישראל, ויש מה להאריך בהשלכות החינוכיות של כל אחד מהם,
5
מעולם לא פגשתי חרדי שידע להגדיר מהי גאולה
כדאי ללמוד רמב"ם.. | 04-12-2013 18:07
הרמב"ם לא כותב באף מקום שהגאולה תגיע כשמשיח יבנה את בית המקדש, להיפך, הוא כותב שלא נדע איך הדברים יהיו עד שיהיו. לעומת זאת הגדרתו של הרמב"ם לתחילת הגאולה וימות המשיח מופיעה פעמיים בספרו, בהלכות תשובה ומלכים ושם הוא כותב שהגאולה היא שאין לנו שעבוד מלכויות, כלומר עצמאות מדינית (ולאו דווקא דתית כדאיתא בחנוכה). כמו כן עיין שם איפה כתוב משיח בתורה- קיבוץ גלויות ומתוך כך הקמת מלכות. משיח בחוץ לארץ זה השקר הכי גדול בתורה, היפך אמונת ישראל, ה' ירחם עלינו מדעות רקובות כאלה. עיין במהרל שמגדיר גאולה בקיבוץ גלויות ועצמאות מדינית בארצנו. כל הגדרה שאין לה ביסוס במקומות היא רפורמיות.
6
שתי הערות ל-5
חב"דניק | 04-12-2013 19:57
א. עפ"י הרמב"ם, גאולה יכולה לבוא רק ואך ורק עם משיח ולא בשום דרך אחרת. כל התהליך - מראשיתו ועד סופו - מתבצע ע"י המשיח ועפ"י סדר הפעולות המדוייק שקבע הרמב"ם בפרק י"א הלכה ד. בשום מקום הרמב"ם לא מדבר על "גאולה בשלבים", "קמעא קמעא" וכו'. יש לך טעות גדולה ידידי! ולגבי מ"ש בפרק י"ב שלא נדע איך דברים יהיו עד שיהיו - פה מדובר על עניינים מאד מסויימים כמו האם אליהו הנביא יופיע כןלא לפני הגאולה, משיח בן יוסף וכו' ע"ש, אבל אין זה בא לבטל במאומה את מה שפסק במפורש בפרק י"א. ואם למצב שבו אי אפשר לבנות אפילו בית אחד ביש"ע או בירושלים ללא אישור מאובמה ואבו-מאזן אתה קורא "עצמאות מדינית", אז כנראה שיש לך בעיה קשה בהבנת המציאות... ב. במקום לפמפם סיסמאות ריקות מתוכן, הייתי ממליץ לך בחום קצת לעיין במקורות היהדות, שבכולם מובא במפורש שמלך המשיח מתגלה תחילה בחו"ל ורק אח"כ עולה לארץ ישראל. קל למשל את הפסוק בהושע: "ושמו להם ראש אחד ועלו מן הארץ", וכפי שמפרש זאת הרד"ק: "ושמו להם ראש אחד" - זה מלך המשיח. "ועלו מן הארץ" - ז"א שהם נמצאים בארצות הגלות ואמורים לעלות משם לארץ ישראל. וכמובן בגמרא מתואר במפורש המשיח כמי שיושב בשער רומי וסובל תחלואים וכו' וכו'. בקיצור, צא ולמד...
7
התחלתי לכתוב תגובה ארוכה
| 04-12-2013 22:33
בעצם כבר כתבתי תגובה ארוכה..הייתי באמצע אך לא יודע משום מה באתר זה מידי פעם יש 'רענון' אוטומטי,ולצערי הכל נמחק..לא אתחיל שוב. חבל.
8
לימוד אינו מדוייק של מקורות ישראל
שי | 04-12-2013 22:50
אני לא יודע איך אתה מסלף ואומר שרבני הציוניות הדתית מסלפים בנוגע הנושא לגאולה, יש כ"כ הרבה ספרים שנכתבו לשם זה.( לדוג' קמעא קמעא, אם הבנים שמחה וכו') אני מליץ לך ללמוד לפני שאתה מעליל עלילות שוא.
9
חסר להם בורג
יוסי | 04-12-2013 23:13
משהו הסתובב להם בראש מרוב וודקה. ללמוד לא יודעים,לברבר הבלי חסידות חב"ד- מומחים,לנהל קייטרינג חינם לתיירים יהודים- מומחים,בתקופות אחרות מזמן היו נזרקים מהיהדות הנורמטיבית, חוגגים חגא - מה רע? יי"ש,קוניאק,הכל הולך. מה לשטויות שלהם וליהדות כולה? כבר אמרו- הכת הכי קרובה ליהדות.
10
ל-6
חיים | 04-12-2013 23:16
לא כולם פוסרים ע"פ רמב"ם!!!!
11
תגובה לחבדנ"יק מספר 6
מספר 5 | 05-12-2013 9:54
יישר כח על התשובה העניינית. א. בעצמך כתבת שהרמב"ם מדבר על כך שאליהו יבוא לפני משיח וגם כתוב שם שהמשיח ילחם מלחמות ויקבץ נדחים ויכפה ישראל וכו'- האם כל זה יקרה ביום אחד או בכמה עשרות שנים? ברור שמדובר כאן בתהליך בשלבים, וגם הרבי מלובביץ' לשיטתך פועל קמעא קמעא, שהרי אם הוא משיח- איך הוא עדיין לא סיים את תפקידו ויש לו עוד הרבה הרבה מה לעשות, למה הוא פועל בשלבים? תיובתא. ב. מפרשי הרמב"ם חלוקים עליך וסוברים שמה שהרמב"ם אומר שלא נדע איך יהיו מוסב על כל תהליך הגאולה ולא רק על אליהו, והאוקימתא שלך מאוד מוזרה. הרמב"ם לא היה נביא, ואפילו מיעקב אבינו הסתתם תהליך הקץ. ג. לגבי קושייתך מעצמאות מדינית- לפי שיטתך, גם לאמריקה אין עצמאות מדינית, שהרי היא כפופה לאו"ם ולא יכולה לתקוף בעירק, ואין לאף אומה עצמאות. אלא עצמאות הכוונה שאנחנו לא משלמים מיסים לאובמה אלא לראש ממשלת ישראל. אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים, אלא שאנחנו צריכים סיוע כספי מאמריקה ולא שווה לנו לריב איתם. ואכן יש דיונים על לשנות בעלי ברית. זה שיש לך שותפים זה לא אומר שאתה לא עצמאי. ד. משיח צריך מקורות בתורה ולא מהנביאים שמסכמים זכרו תורת משה עבדי
12
די כבר
אבי | 05-12-2013 10:03
אולי במקום להתנצח ולהשפיל כל אחד את השני, תקבלו את זה שיש שיטות שונות בעם ישראל. יש גדולי ישראל ( כן כן רבנים גדולים) שלומדים אחרת ופוסקים אחרת. זה לא הופך אף אחד ללא בסדר או ללא לגיטימי. אנא גם לחוגגים את יום העצמאות מותר "להיכשל" באהבת חינם...
13
ל-10: אתה רק מפספס עובדה אחת פשוטה...
חב"דניק | 05-12-2013 10:12
הרמב"ם הוא היחיד(!) שפסק להלכה בענייני גאולה ומשיח, ובוודאי שלא קם שום פוסק לאחריו שחלק עליו בנושא הזה...
14
תשובה ל-11:
חב"דניק | 05-12-2013 13:48
א. כשם שמשה רבינו, שהיה גואל ראשון, והחל את פעולותיו כגואל כאשר השיעבוד במצרים היה עדיין בעיצומו ובשיא תוקפו - כך גם המשיח, גואל אחרון, מתחיל לפעול את פעולותיו בעולם עוד בזמן הגלות. ז"א שישנה כבר מציאות של גואל, אבל עדיין אין מציאות של גאולה וחשכת הגלות עדיין בשיא תוקפה. הרבי אכן פועל כבר עשרות שנים בעניינים של יכוף כל ישראל (באמצעות אלפי שלוחיו הפזורים בכל רחבי העולם), יילחם מלחמות השם (שלימות הארץ, מיהו יהודי) וכו', רק שזה לא נקרא "תהליך של גאולה" כפי שאתה אמרת אלא מדובר בפעולותיו של מלך המשיח לקראת סוף זמן הגלות. כיוון שטרם נגאלנו - לכן אי אפשר לקרוא לזה גאולה... ובכל מקרה, לא ברמב"ם ולא בשום מקור אחר, לא מוזכר כלל עניין של הקמת מוסד שלטוני (שזה עניין טכני בלבד) כדבר שקשור בצורה כלשהי לתהליך של גאולה... ב. בכל מקרה הרמב"ם פסק דברים מפורשים ביותר, כאמור לעיל, בפרק י"א, בעניין סדר הגאולה של "ואם יעמוד מלך מבית דוד" וכו'. והרי אם נלך לפי שיטתך אז לשם מה הוא קבע את הסימנים הכל כך ברורים הללו? הרי לשיטתך הוא יכל לומר גם על זה ש"לא נדע איך יהיו עד שיהיו" כפי שעשה בפרק י"ב, הלא כן? ג. בחייך, תסכים איתי שיש הבדל ענק בין להיות מחוייב לכללים מוסכמים, לבין מצב שבו אתה תלוי בגויים על כל צעד ושעל... רוב מדינות העולם אינן זקוקות לאישור מאף אחד ברצונן להרחיבאת הבניה וההתיישבות בשטחיהן, שלא לדבר על החופש המוחלט שיש להן לטפל כמו שצריך באויביהם במקום להתרפס בפניהם! ד. משה רבינו, מושיען הראשון של ישראל, גדל בבית פרעה שזה מקום שיא הקליפה והטומאה. וכך גם המשיח, עפ"י כל מקורות רבים בתורה ובחז"ל - גדל בארץ העמים היכן שיושבת המעצמה הגדולה ביותר (כלומר רומי של דורנו זוהי ארה"ב). לעומת זאת, בו תראה לי מקור אחד בתורה שלפיו המשיח הוא אחד שגדל וצמח כאן בארץ ישראל... וחבל שתטרח לחפש כי אין מקור כזה...
15
ממליצה לכולם לקרוא היטב את תגובה 12!
שירה | 05-12-2013 13:55
מזדהה עם כל מילה. אכן אלו ואלו דברי אלוקים חיים, והסגנון הבוטה של חלק מהמגיבים כאן מביא נזק הרבה יותר מתועלת. כי במקום ללבן בצורה מסודרת, מעמיקה ועניינית את הסוגיה התורנית החשובה הזאת שיש בה באופן טבעי דעות שונות לכאן ולכאן (וכך צריך להיות), אנחנו בעיקר מרבים שנאת חינם וכך לחלוטין יוצא שכרו בהפסדו. יישר כוח אבי!
16
מי יזכור בעוד X שנים את י"ט כסלו ומי את ה' באייר?
שיודע לשאול | 05-12-2013 20:31
השבת קראנו על יוסף הצדיק שהיה אסור הרבה שנים בכלא המצרי (אין מה להשוות בין שנות המאסר הארוכות של יוסף מול 53 יום ששהה בעל התניא בכלא הרוסי). גם ליוסף היו לו שיחות עם שרים של פרעה מלך מצרים, והם אף הודו אח"כ שהוא אכן צדק והיה חכם מהם מכל חרטומי מצרים. יוסף אף זה להימנות בין שבעת האושפזין, מה שלא זכה בו שום אדמו"ר משום חצר חסידית. מישהו יודע את היום בו יצא יוסף לחופשי? זה לא מופיע בשום לוח של שום קהילה בישראל, אפילו לא בסדר עולם רבה של התנא ר' יוסף בן חלפתא, אין שום אזכור מתי יוסף נגאל מבית הסוהר? אולם עד היום מציינים בכל קהילות ישראל חג גאולה אחר, חג-גאולת מצרים היום בו יצא עם ישראל משעבוד מלכויות של פרעה לגאולה – ט"ו בניסן. אותו דבר יקרה גם עם י"ט כסלו. בעוד כמה אלפי שנים. מי יזכור אז את י"ט כסלו? אבל כולם יציינו את ה' באייר, היום בו יצא עם ישראל משעבוד מלכויות לעצמאות. שעבוד מצרים נמשך לפי חז"ל 210 שנים שעבוד המלכויות האחרון נמשך 1,880 שנה. ושמא יאמרו וכי זו גאולה אלו ימות המשיח? נצטט את דברי הרמב"ם המתאר מהם ימות המשיח: "אבל ימות המשיח הוא זמן שבו תחזור המלכות לישראל (זה קרה בה' באייר תש"ח), ויחזרו לארץ ישראל, ויהיה אותו המלך העומד מקום מלכותו ציון (הרמב"ם נקט לשון ציון ולא ירושלים. ולא בכדי מגשימי הקמת מדינה יהודית עצמאית בא"י בחרו לקרוא לעצמם "ציונים"), ויתגדל שמו ויגיע לקצוי תבל יותר וגדול על ממלכת שלמה, ויכרתו עמו העמים ברית שלום (קשרים דיפלומטים), ויעבדוהו כל הארצות לגודל צדקו, ונפלאות יתגלו על ידו, וכל מי שיעמוד עליו יכריתהו ה' וימסרהו בידו (ראו מלחמות ישראל)." "וכל פסוקי המקרא מעידים על אשרו ואשרינו בו (ראו מצב כלכלי של ישראל כיום לעומת העולם כולו), ולא ישתנה במציאות שום דבר מכפי שהוא עתה, זולתי שתהא המלכות לישראל, וכך לשון חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד. וישארו בימיו החזק והחלש ביחס לזולתו (כולל האוברדרפט בבנק), אלא שבאותם הימים תוקל על בני אדם פרנסתם מאד, עד שכשיעבוד האדם איזה עבודה מועטת שתהיה ישיג תועלת גדולה וזהו ענין אמרם עתידה ארץ ישראל להוציא גלוסקאות וכלי מילת (היום 3% מהאוכלוסייה מייצרים אוכל לכל תושבי ישראל + יצוא), לפי שדרך בני אדם לומר אם מצא אדם איזה דבר מוכן בשפע, מצא פלוני לחם אפוי ותבשיל מבושל, והראיה לזה מאמר הכתוב ובני נכר אכריכם וכורמיכם משמע שיהא שם החריש והקציר... (פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק י) יתירה מזו הנביא ירמיה אומר שקיבוץ הגלויות הנוכחי יאפיל על יציאת מצרים: "לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. כִּי אִם חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה וַהֲשִׁבֹתִים עַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם. (ירמיהו פרק טז י-טו). אין בכל דברי הנביאים שום אזכור, שיציאת בעל התניא מהכלא תשכיח את יציאת מצרים, שהקמת המדינה תשכיח כן.
17
י"ט כסלו יום העצמאות?
נח גיל | 07-12-2013 18:15
במחילה מכבוד הכותב האם לדבריו יש לומר הלל בי"ט כסלו??? ועוד: האם התוצאה של הקמת המדינה היא כה גרועה לעם ישראל??? צא וראה, לאלו הישגים כלכליים, בטחוניים ועוד הגענו במשך 66 שנות קיומה. שה קטן בין 70 זאבים שמוכנים לקום עליו ולטרוף אותו ואעפ"כ עם ישראל חי וקיים. זה איננו נס??? ועוד: מה נשאר לנו בחנוכה מלבד הדלקת נרות? שמא תאמר: גם זהו נס? אכן כן. רק אילו הנס הזה היה קורה בימינו והרבנות הראשית הייתה פוסקת לומר הלל במשך שמונה ימים, לבטח היו קמים ציניקנים ומערערים על הנס עקה התייוונותם של צאצאי החשמונאים. אנא! הסבר.
18
ביאת המשיח (תגובה לחב"דניק)
נח גיל | 07-12-2013 18:19
היי! חב"דניק! האם אתה כופר במציאות המשיח??? מי שלא אמר בכל יום 7 פעמים "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" לא יצא ידי חובת אמונה במשיח. אם כן, הטיאך אתה מעז לכפור בגאולה האמיתית?
19
תגובה-הלל בחנוכה
דודו | 08-12-2013 12:01
ההלל בחנוכה נאמר על פי הרמב"ם על חזרת מלכות ישראל ליות מ 200 שנה ואילו החל מהמלך השלישי, נכדו של שמעון, היו המלכים מיתיוונים גמורים ואף גוי כהורדוס אשר רצח את כל החכמים בדורו חוץ משמעון בן שטח, אז מי שאומר הלל על הורדוס אך לא על ממשלה שברוב שנותיה ישבו בה חרדים ושראש ממשלתה הוא יהודי מסורתי כמו נתניהו צריך לבדוק בעצמו מדוע הוא בכלל אומר הלל בחנוכה, אני באמת אוהב את כל עם ישראל אך זו כפיות טובה כלפי הקב"ה לא לומר הלל ביום העצמאות
20
תשובה למגיבים 8, 16 ו-19:
גלעד קליינר | 09-12-2013 21:46
ל-8: שי יקר, חלילה לא באתי להעליל או לפגוע במישהו. אתן לך דוגמא אחת כדי שתבין בדיוק למה התכוונתי: במהלך שיחותיי הרבות בשנים האחרונות עם חבר'ה מהציונות הדתית (כולל מספר רבנים חשובים), כמעט כולם מצטטים תמיד את המדרש שאומר ש"כאשר ארץ ישראל נותנת פריה אין לך קץ מגולה מזה". לשיטתם, זוהי כמובן הוכחה חד משמעית ל"ייעודה הגאולי של המדינה". אלא מאי? ישנם כאן 2 עניינים זועקים ביותר שאותם החבר'ה הטובים הללו מפספסים בצורה מבהילה! האחד, הלכה לומדים רק ואך ורק מספרי הלכה! לא ממדרשים! והיחיד שפסק להלכה בענייני גאולה ומשיח הוא הרמב"ם ביד החזקה. והשני, רבי אבא מדבר באותו מדרש על צמיחת פירות ב*ארץ* ישראל. ומה בדיוק הקשר בין זה לבין *מדינת* ישראל שעקרה במו ידיה 25 יישובים פורחים, שבתוכם צמחו אלפי עצים ופרחים ומאות אלפי שתילים?! או במילים אחרות: אם צמיחת הפירות הוא "קץ מגולה" - אז האם יש דבר שמרחיק את הגאולה יותר ממדינה שעוקרת מאות אלפי עצים, פרחים ושתילים?!?! אז לסילופים מהסוג הזה התכוונתי בדבריי. ל-16: כל הטעות אצלך, ידידי, מתחילה ונגמרת בכך שצורת ההסתכלות שלך על הדברים היא לגמרי חיצונית ולא פנימית. ז"א, שבהסתכלות חיצונית כמובן שאפשר לבוא ולומר: "מה כל הביג דיל שעושים מהעניין"? "בסך הכל אדמו"ר אחד של חסידות אחת". "בסך הכל 53 ימים בלבד". "מה זה בכלל נוגע למי שאינו חסיד חב"ד?" ועוד כהנה וכהנה. מנגד, עפ"י אותה הסתכלות חיצונית ושטחית, אפשר כמובן לראות במדינה את "הגאולה וחזרת המלכות לישראל". הרי לשיטתך, מאחר והקמנו מדינה אז "אין יותר גלות", נכון? ובכן התחלתי ואמרתי, שהכל תלוי באיזו גישה אנו באים להתייחס לנושא. אם בחיצוניות בלבד, אזי במקרה כזה שחרור אדמו"ר הזקן בי"ט בכסלו אכן היה עניין פרטי שנוגע אליו בלבד. מקסימום גם לחסידיו. אבל לא יותר מכך. בטח שלא לכלל עם ישראל. אלא שכאשר אנחנו באים להתבונן בעומק העניין ושואלים את עצמנו "כיצד מישהו מאיתנו יכול היה להתמודד כיום עם כל הנסיונות הקשים מנשוא שאנו חווים בדורות הללו של 'עקבתא דמשיחא' לולא התגלתה בעולם תורת החסידות" - או אז אנו מבינים גם מבינים את כוחו האלוקי והשמיימי של י"ט כסלו ועד כמה היום הזה, עד כמה חג הגאולה של אדמו"ר הזקן ועד כמה גילוי תורת חב"ד קשור בקשר בלתי ניתק לכל יהודי ויהודי באשר הוא! ואם תבוא ותשאל איך יכל עם ישראל להסתדר היטב 3000 שנה ולקיים חיי רוח עשירי תוכן ללא תורת חב"ד? והתשובה לכך פשוטה: עד לפני 250 שנה זה באמת היה אפשרי. מבחינת מצבו הרוחני של עמ"י, נשמות גבוהות בהרבה משל היום וכו' וכו'. לכן אז אפשר היה להסתפק בחלקים השייכים לנגלה שבתורה. בדיוק כשם שבדור של התנאים יכלו גם להסתדר עם המשנה בלבד וללא התלמוד... ישנו סדר בעולם, שעל פיו הקב"ה גילה לנו את חלקי התורה השונים ועשה כל דבר בזמן המתאים ובדיוק מופתי כפי שרק הקב"ה יודע ויכול לעשות. וי"ט כסלו זה היום שבו ניתן האישור בשמים (בעקבות ביטול הקטרוג) לגלות ולהפיץ ברבים את הרבדים העמוקים של תורת חב"ד וזוהי בדיוק המשמעות הפנימית הרוחנית העמוקה של גאולת בעל התניא מהמאסר, ושעל כן אמר על כך בעצמו ש"זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל, אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבא, ויתעוררו אלפי לבבות בישראל בתשובה ועבודה שבלב". ועד"ז גם בנושא השני: ברגע שתשכיל לצאת ממהסתכלות החיצונית שלפיה "טיטוס הגלה אותנו מהארץ, הרצל העלה אותנו חזרה והרי לך גאולה", או אז תבין כמה עניינים בסיסיים ובהם: א. מדינה שבה, עפ"י המבנה הדמוקרטי, ערבי (או כל גוי אחר) רשאי להיבחר לראש הממשלה, לפרזידנט, לבית המשפט העליון וכו', אינה יכולה להיקרא "מלכות ישראל"... לא מלכות אלא מינות! ב. אכן זכות גדולה היא לחיות בארה"ק גם בזמן הזה שטרם באה הגאולה, אבל צריך לדעת שכל זמן שטרם זכינו לגילוי אור ה' בעולם ועדיין חושך יכסה ארץ, הרי במצב כזה כולנו נמצאים עדיין בעיצומה של הגלות כולל כל מי שחי כאן בארץ. מן המופרסמות היא שחסידי חב"ד אוהבים את ארץ ישראל ומוכנים למסור עליה את נפשם נגד כל דיבורים על נסיגות או ויתורים לא פחות מתלמידי הראי"ה זצוק"ל, רק שהציונות הדתית - ופה בהחלט אחת הטעויות המרכזיות שלה - לוקה בראיה מצומצמת בכל מה שקשור למושגי ה'גלות' וה'גאולה', כאשר הכל אצלם מתחיל ונגמר במימד הגאוגרפי בלבד וזו טעות איומה! אשמח אם תחשוב על הדברים. ל-19: פשששש באמת הרבה זמן לא שמעתי את הטענה בדבר "כפיות הטובה". ממש תודה שהזכרת לי... ובכן, הסיבה שאנו אומרים הלל בחנוכה היא בגלל הנס של נצחון הרוח היהודית והמכבים על ההתייונות בדור של מתיתיהו. ממש לא בגלל מה שקרה עם צאצאיהם בדורות שלאחר מכן. לעומת זאת, הקמת המדינה ביסודה ושורשה(!), מושתתת על יסודות מתייונים לחלוטין ועל כך בוודאי שאין לומר הלל בשום פנים ואופן.
21
התאריך המשמעותי לי הוא היום שבו נולדתי
יהודי | 12-12-2013 12:19
ו-"היום אם בקולו תשמעו" הוא הצהרה שאין לסמוך על הבטחות. אם אינך ציוני פעיל אינך כלום!!!
22
ישכוייח, צדיק. מאמר מרתק, מנומק, עמוק ושנון ק
גל סוקולובסרי | 28-11-2018 22:27
יחי אדונינו, מורינו ורבינו, מלך המשיח לעולם ועד.