אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: קצר על הפרשה | לא מספיק לנו "להיות בן אדם"

נראה לנו שהדבר החשוב ביותר הוא התנהגות אנושית - בן אדם לחברו, ו-"אור לגויים" זו התנהגות מוסרית. פרשת ויצא מספרת לנו משהו אחר. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | לא מספיק לנו "להיות בן אדם"
  אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרשת ויצא: יש הטוענים שהדבר החשוב ביותר הוא "תהיה בן אדם", תדע איך להתנהג לזולת, בין אם כאדם פרטי היודע איך להתייחס לאנשים סביבו, ובין אם ברמה הלאומית, מדינת ישראל אמורה להיות מדינה עם חברה צודקת עם כל ההשלכות הכרוכות בכך. ה"בין אדם לחברו" פה, במדינת ישראל, יגיע לשיא מושלם, וכך תהיה אור לגויים, בעניין הזה. זהו החלום הלאומי.

בפרשת השבוע יעקב אבינו מספר לנו משהו אחר. יעקב אבינו בורח לחרן על מנת להתחתן ולהקים משפחה גדולה, הוא לא חלם שתהיה המריבה הקשה עם יוסף, מבחינתו זו היתה אמורה להיות משפחה גדולה ומגובשת, עם 'בין אדם לחברו' תקין ומעולה, אך לפני שהוא פונה להתעסק עם כל הדברים הללו, הוא עובר ב"מקום", חז"ל אומרים שהכוונה היא להר המוריה.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת ויצא תשפ"ב


3

הוא חולם על הסולם, ואת כל מה שהיה לו שם הוא מסכם ואומר "אין זה כי אם בית אלוקים, וזה שער השמים". אומר לנו יעקב, לפני שאני הולך לחרן להקים את המשפחה, אני עוצר בהר הבית, כי "זה שער השמים". מטרת המשפחה היא לא להיות סתם, עוד משפחה, מטרת עם ישראל ומדינת ישראל היא לא להיות סתם עוד עם ומדינה, שיודעים להסתדר טוב אחד עם השני, וליצור צדק.

אומר רבי יהודה הלוי בספרו, הכוזרי, שזו הקומה הראשונה, אבל זהו אינו היעוד, התכלית. היעוד הוא "העניין האלוקי" בשפתו של ריה"ל, דהיינו השראת שכינה, ובשפתו של יעקב בפרשה "זה שער השמים".

אנחנו צריכים ליצור מדינה שיש בה צדק, יושר, חברה עוזרת, תומכת, מכילה את השונה וכל הדברים הללו, ועל גבי הקומה החברתית הזו נוצר הקשר העמוק עם בורא עולם, קשר של שער השמים, קשר המוריד שפע, קדושה, אור, נבואה ושאר הדברים הטובים והנאצלים, לנו, ולעולם כולו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בעיניי אתה טועה פעמיים:
משה אהרון | 12-11-2021 15:59
פעם אחת שאתה מפריד בין הדבקים : אהבת הריע ואהבת האלוה. הנוסחה האיינשטיינית של היהדות שאם מקיימים כי זה כל האדם גם יהיה כי זה כל האלוהים ושנית שאתה מבלבל בסדר בגאולה זו שהיא גאולת הקץ הסדר הוא שאנו צריכים לשאוף לחברת מופת הפעם האלוהים ידאג שיהיה אחד ושמו אחד. ג במילים אחרות אתם והחרדים טועים שאתם רותמים העגלה לפני הסוסים ומתעקשים על שילוב שאיננו ריאלי ואשר מעכב בה בגאולה על כפיית הדת על הרוב שמגיב בהפוך.....
2
כדאי להיות פתוח לשמוע עוד אמיתות של תורה
משה אהרון | 13-11-2021 19:36
האם יתכן שלא פענחנו נכון את סמל הסולם שראשו בשמיים ורגליו בארץ. הסמליות של הסולם איננה במהות הטיפוס בו ביחס לבני אדם. הסולם איננו לשמש מושא או אתגר טיפוס לבני אדם .בני האדם אינם מיועדים להגיע עד לראשו של הסולם . הסולם הוא תמונת שיקוף תוצאתית להצלחתינו כבני אדם להיותו של האדם צלם אלוהים.הסולם הוא כלי ייעודי אך למלאכי האלוהים . ודוק אותם שנבראים על ידי מעשינו הטובים .לכן הם עולים תחילה בסולם ויורדים עם השפע והאור האלוקי בתמורה . במילים אחרות ופשוטות יותר הסולם שבפתח הפרשה אינו סולם האתגר של בני האדם הוא מד המדרג לחיבור ולקשר שלנו לשמיים. הנה כי כן, התשתחת קיימת ואנו אך צריכים להרבות טוב על מנת שיבראו על ידינו מלאכי אלוהים שיעלו בו ליצר קשר חי עם השמיים להשיב טוב שממי לארץ כנגד הטוב שנארץ עושה כשמצב זה של סולם הפעיל כי אז מתקיים ההנה השני והנה ה' ניצב עליו. - גילו שכינה. משה אהרון