"מי שעושה הסדר עושה 14 חודש. הצבא לא תופס אצלו מקום הוא רק עובר מסלול וחוזר ללמוד. אבל מי שהולך ל'צבא בגדול' להרבה שנים, ליחידות מסוכנות, זה מעסיק אותו. ותגידו מה שתגידו. צבא זה לא משהו כזה מהצד.". כך פורסם בשבוע שעבר, שאמר לתלמידיו הרב אלי סדן.

כן, הייתם יכולים לחשוב שזה ויכוח של נערים בסוף השמינית שמנסים לשכנע אחד את השני מה עדיף – ישיבת הסדר או מכינה. אבל לא, מדובר בראש מכינה שאומר בפירוש שהצבא חשוב יותר מלימוד תורה. וזה רק חלק קטן ממה שנאמר שם.

הזלזול בחזרה ללימוד התורה אחרי הצבא, ויותר מזה הזלזול במסלול שמטרת העל שלו היא לימוד תורה מכעיסה יותר כשהיא באה מתוך המגזר. עד היום היינו מתפארים בחבר'ה שלנו שיודעים לשלב לימוד תורה עם שירות צבאי, והיום כל מה ששונה בין יוצאי המכינות לבין הציבור החילוני הוא שנה אחת של לימוד שרובה מוקדשת להכנה לצבא, כי "מי שהולך ל'יחידות מסוכנות' זה מעסיק אותו", כדברי הרב סדן.

לא כל המכינסטים הם קצינים

נתחיל בעובדות: בניגוד להילת הכבוד ששוררת סביב המכינות – לא כל מי שהולך למכינה קדם צבאית יהיה קצין קרבי. יותר מזה, חלק נכבד מיוצאי המכינות הם בכלל חיילים עורפיים עוד מאז הצו הראשון שלהם, והם לא הולכים להיות ב'מקומות מסוכנים'. כך שאם נעשה בסופו של דבר חשבון אחוז קטן מכל מחזור במכינה יהיו בסופו של דבר קצינים קרביים.

אבל נשים את הרקורד הקרבי שלהם בצד, כי גם בישיבות הסדר יש קצינים קרביים. מה שיותר ענייני זה שהמכינות הקדם צבאיות יודעות להתפאר בכמות הקצינים הקרביים שלהם, אבל הם לעולם לא יודו שאחוז החזרה בשאלה בתקופה שאחרי המכינה הוא הגבוה ביותר מבין המוסדות המקבילים – ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות. אם אחרי המכינה הבחור יצא לקצונה וחזר בשאלה אז מה זה שווה?.

אני לא מאשים את תלמידי המכינות, אלה רק רצו להתחזק בתורה לפני הצבא, הם לא רצו מסגרת מחייבת יותר מדי, אבל ההווי הצבאי המוגזם במכינות שגורם לכך שמה שמלהיב את הבחורים זה המד"סים, שבוע הנשק והרב הקצין שמספר סיפורים על השירות הצבאי שלו הוא זה שאחראי לכך שסדר העדיפויות מתערער ובמקום להתכונן לצבא מבחינה רוחנית הם מתכוננים לצבא מבחינה גשמית. אם תשאל מכיניסט על השירות הצבאי של הר"מ שלו הוא יספר לך עליו במשך דקות ארוכות, אבל אם תשאל אותו על הסוגיה האחרונה שלמד הוא יגמגם לך.

אני מבקש להוסיף תגובה שכתב לי ראש ישיבת הסדר בצפון: "אכן, צודק הרב אלי סדן שמשימת העל שהעמידו ישיבות ההסדר בפני תלמידיהם שונה לחלוטין ממשימת העל שהגדירו המכינות לעצמן … יודע הרב אלי סדן שמילים יפות אלו נוטעות בלב השומע תחושה שאינה נכונה, שכביכול מסגרת ישיבות ההסדר נועדה לתלמידים שעסוקים בעיקר בעצמם ועתידם. ותמונה זו מעוותת היא. מטרת העל שהציבו ישיבות ההסדר מול עיניהם מזה שנות דור, היא שינוי פני החברה הדתית לאומית בישראל והפיכתה לציבור בני תורה, תוך יצירת שכבת הנהגה של תלמידי חכמים ראויים."

בישיבות ההסדר לא מזלזלים בצבא, גם בישיבות הסדר קיימת הכנה הלכתית ואמונית חודשים רבים לפני הגיוס. אך אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה המטרה ומה האמצעי. האם העיקר הוא הצבא ולימוד התורה הוא רק חלק מההכנה לצבא בין האימונים וסיפורי מורשת הקרב או שנחנך את הנוער שלנו שהתורה היא העיקר והצבא הוא דבר חשוב שנובע מתוכה.

==

אלנתן זכריה הוא סטודנט לתקשורת, בוגר ישיבת הסדר.