לכאורה היינו צריכים לשמוח מאוד בהודעה לפיה תלמידיו של הרב יעקב אריאל מוציאים סדרת ספרי הלכה, שכן ריבוי תורה בישראל ובכלל זה הוצאת ספרי הלכה הוא בוודאי דבר מבורך.
בכל התקופות עוד מימי התנאים, דרך האמוראים, הסבוראים, הראשונים, והאחרונים עד אחרוני ימינו, היו ויכוחים ודעות שונות בפסיקת ההלכה ולכולם יש מקום בבית המדרש.
אך דבר אחד הכתוב בהקדמה מעלה תהיות רבות , ואשמח לקבל הבהרה כאן. כוונתי למשפט שנכתב בהקדמה לספרים: "בתקופה האחרונה צפים ועולים רחשי לב של רבים וטובים, המרגישים בחסרונו של ספר הלכה בהיר ונוח שפסקיו מוכרעים על פי מסורת הפסיקה המקובלת בישראל, ומתוך כבוד והערכה לגדולי דורנו, שלהם משפט הבכורה להכריע בשאלות המתחדשות".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
1. מכלל הן אתה שומע לאו? ועוד משהו צדדי: "אוהלי הלכה" זה שם יפה, אך בלשון הקודש אין דבר כזה.
2. לגבי התוכן עצמו – האמת צריכה להיאמר: זה לא ספר לאשכנזים ולספרדים – זה ספר אשכנזי למהדרין עם פסיקה אשכנזית במהותה, כולל דרך פסיקה ומקורות פסיקה, רק שכדי גם להתאים לכאורה גם לספרדים, אז מובאים פסקי הרב עובדיה יוסף/כף החיים וכד', כאשר נראה למחברים שהם פוסקים אחרת מהפסיקה האשכנזית של הספר.
אם אתן דוגמא: זה בדיוק כמו המניינים הספרדים במקלט ביישוב דתי לאומי קלאסי – כאשר בית הכנסת המרכזי – הכוונה לבית הכנסת האשכנזי ביישוב. וכמו המניינים הספרדיים לימים נוראים בישיבות האשכנזיות.
כמובן שגם מבחינת מהות, הספר לא מתייחס לדרכי הפסיקה של חכמי הספרדים וגם בכלל אינו לוקח בחשבון את עשרות חכמי הספרדים ב- 200 שנה האחרונות, שכן הרב יעקב אריאל מתעלם מקיומם כאשר הוא בעצמו אומר +- בספר "יערב שיחי" שב – 200 שנה האחרונות לא היו פוסקים ספרדיים רציניים עד שהגיע הבן איש חי והרב עובדיה יוסף. (אני לא מדייק אבל זה רוח הדברים).
3. סיכום: א. ספרי הלכה בהירים זה דבר מבורך. ב. מתבקשת הבהרה בדבר מה שכתוב בהקדמה. ג. הספר מתאים לאשכנזים בעיקר.
=======
הרב רפאל דלויה הוא רב קהילת 'אוהל יצחק' בהר ברכה, ומזכיר איגוד חכמי המערב בארץ ישראל
מה דעתך בנושא?
37 תגובות
7 דיונים
רם
רב שמעז לצאת נגד המיינסטרים.
13:30 09.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דורון מהצרי הלוי
הר ברכה הבנתי
00:19 09.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיחי
כמה עוד יבלבלו לנו את המח על דרכי לימוד ופסיקה אשכנזיות לעומת ספרדיות? בגלל שדרך הפסיקה של המחבר היא אשכנזית הוא לא יכול לפסוק גם לספרדים? או להיפך? זה פשוט שטויות...
כמה עוד יבלבלו לנו את המח על דרכי לימוד ופסיקה אשכנזיות לעומת ספרדיות? בגלל שדרך הפסיקה של המחבר היא אשכנזית הוא לא יכול לפסוק גם לספרדים? או להיפך? זה פשוט שטויות ששוב ושוב מנסים להאכיל בהם את הציבור שלנו. פוסק שואב את סמכותו מכח התורה שהוא למד וממה ששימש את רבותיו וקיבל מהם דרך בלימוד ופסיקה, ורבותיו מרבותיהם וכך הלאה למעלה בדורות הקודמים. אין שום משמעות לעדה של הפוסק. הוא צריך רק להתאים את ההלכה למעשה למנהגי העדה של השואל.
המשך 23:15 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
מסתבר שכן. אז כן, רב ממוצא אשכנזי כותב ספר על סמך מה שהוא עצמו למד ופסק. יו, איזו הפתעה. זה בערך כמו לבקש ממאיר שלו לחדול מכתיבת רומנים על מושבים...
מסתבר שכן. אז כן, רב ממוצא אשכנזי כותב ספר על סמך מה שהוא עצמו למד ופסק. יו, איזו הפתעה. זה בערך כמו לבקש ממאיר שלו לחדול מכתיבת רומנים על מושבים וקיבוצים ולהתחיל למקם את גיבוריו בתוך ערים גדולות. יתכבד כבודו ויוציא לאור ספר משלו.
המשך 15:19 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קראת בכלל מה כתוב?
נראה שהגבת בלי לקרוא
21:59 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
1. כנראה שרבו הרב אליעזר מלמד מינה אותו שליח לכתוב את מה שכתב. 2. הוא סותר את עצמו מיניה וביה: הספר מתעלם מהפסיקה הספרדית אבל מביא כף החיים ויבי״א. מה אתה...
1. כנראה שרבו הרב אליעזר מלמד מינה אותו שליח לכתוב את מה שכתב. 2. הוא סותר את עצמו מיניה וביה: הספר מתעלם מהפסיקה הספרדית אבל מביא כף החיים ויבי״א. מה אתה רוצה? שיביא את מנהגי גרוזיה ומנהגי מרוקו ומנהגי תונס?! וכי כל אלה מופיעים בפניני הלכה? וכדי להסתיר שאין לו דוגמה, הוא כותב שטויות: אם אביא דוגמה זה יהיה כמו בית כנסת במקלט וכו'. 3. אם אין דבר כזה בלה״ק אוהלי הלכה, גם פניני הלכה אין. 4. דווקא הוא מאשר את הטענה של הרב אריאל שבזמן האחרון הרב אליעזר מתקרב לרפורמים, וכן גם תלמידו, כותב המאמר כאן, שהתחיל להתפרסם עם פסק הזום ועם מכתבים בוטים נגד הרב יצחק יוסף, ועם תמיכתו במפלגת ימינה ובכל הפגיעות שלהם ביהדות.
המשך 15:06 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף שאלות
כתב פה מישהו שהוצאת ספרי הלכה לאור הוא דבר מבורך. נא לבדוק ולחקור האם זאת אמת או טעות גדולה. איזה עם חי על פי ההלכה. הכתובה? איזה עם הכי שנוא...
כתב פה מישהו שהוצאת ספרי הלכה לאור הוא דבר מבורך. נא לבדוק ולחקור האם זאת אמת או טעות גדולה. איזה עם חי על פי ההלכה. הכתובה? איזה עם הכי שנוא בעולם? מה הקשר בין 'עם הספר' לאנטישמיות? נא לא להשאיר אשפה וליכלוך בבית וגם לא בלב!
המשך 13:32 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
עם כל פסיקות הספרדים?
12:48 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
די פשוט
חוץ מזה אין בעיה
13:39 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הכל מובן
.
11:48 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד מודיעין
בישיבות אשכנזיות אביו היה רב אשכנזי. זה ברור שהפסיקה תהיה אשכנזית. לכן ההערה לא במקום ואולי נובעת מחילוקים של הר ברכה. לספרדים לא חסר ספרים הלכתיים של הרב עובדיה ובניו של הרב...
בישיבות אשכנזיות אביו היה רב אשכנזי. זה ברור שהפסיקה תהיה אשכנזית. לכן ההערה לא במקום ואולי נובעת מחילוקים של הר ברכה. לספרדים לא חסר ספרים הלכתיים של הרב עובדיה ובניו של הרב מרדכי אליהו של הרב מאזוז של הרב חיים דוד הלוי ועוד רבים וטובים. לעומת זאת אצל האשכנזים יש בעיקר ספרים של חרדים אשכנזיים שהם מאוד מחמירים על פי רוב וגם יותר אנטי ציוניים בעוד שרבנים ספרדיים חרדים הם אינם מחפשים את החומרות וההתנגדות שלהם לציונות אינה גדולה אם בכלל. בפועל רוב הספרדים הדתיים לאומיים משתמשים בספרי הרב עובדיה ובניו והם מרגישים עם זה מצויין.
המשך 11:04 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה הכל
לכן זה מה שנטען
13:38 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובה עניינית
לא חושב שהיה כאן ביזוי של גדולי ישראל. ולא מסכים עם ביזוי של גדולי ישראל לא של הרב אריאל ולא של הרב מלמד. אני לא מכיר את הכותב אבל על פניו...
לא חושב שהיה כאן ביזוי של גדולי ישראל. ולא מסכים עם ביזוי של גדולי ישראל לא של הרב אריאל ולא של הרב מלמד. אני לא מכיר את הכותב אבל על פניו אם אכן כך כתוב בהקדמה וכך זה כתוב בספר הטענות נכונות יש מישהו שיכול להתייחס לטענות באופן ענייני?
המשך 10:29 08.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר